• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    922

falten

Cartier
Ren el ligger runt 4.3-4.8mil, jag vet detta för att jag kör till och ifrån jobbet på bara el i princip hela sträckan t o r dagligen.

när kommer en video då, ähum:) grattis till en fin bil:) haft min i ca två månader , mitt rekord är ca 53km AC off
5DB5BDFE-8242-49A4-A7E4-88AAC30F11CF.jpeg
 

demondave

Rolex
E2A62A86-2FF9-41DA-B048-2FDF76F934B3.jpeg

F0CF5391-B28A-4BC2-BC91-D42BF6289868.jpeg


Grymmaste nätverket blir bättre! Jämför norrland med Ionitys karta, det bli rätt pinsamt :) Det blir helt klart en roadtrip till Nordkap framöver, den här gången i elbil. Blir ju plättlätt med årets tillskott av superchargers.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
E2A62A86-2FF9-41DA-B048-2FDF76F934B3.jpeg

F0CF5391-B28A-4BC2-BC91-D42BF6289868.jpeg


Grymmaste nätverket blir bättre! Jämför norrland med Ionitys karta, det bli rätt pinsamt :) Det blir helt klart en roadtrip till Nordkap framöver, den här gången i elbil. Blir ju plättlätt med årets tillskott av superchargers.

Tesla är fantastiska!
 
Senast ändrad:

falten

Cartier
Tack!
AC on:D, dagens körning
20200108_163758.jpg

Trevligt:) såg din post på bimmerpost precis, följer den tråden slaviskt :) men det e lite fusk att redovisa i hybrid läget , våga fullt ut i electric mode:) men bra siffror! Då ser du avrage konsumtion i kwh/100km det är lite roligt att börda ner sig i, verkar som batteriet som är på 12kwh, använder ca 9kwh för körning på el resterande går till andra delar av körningen, tex att ge kraft till motorn mer än bensinaren, när den står på 0km el . Antar alltså att man vid 0km inte har bara 184hk utan istället närmare 252, om man inte kör s en galning långa sträckor alla fall
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ödeshög & Ulricehamn. Jönköping vore ju onödigt då SuC skall finnas längs vägarna, inte i städer :)
Visst, känns bara lite märkligt. Finns många bilägare som äger sin bil och nästan bara kör i sin stad. Vill de ladda snabbt får de alltså ta en tur utanför stan. Känns lite konstigt i en relativt stor stad som Jönköping.

De förväntas ladda sakta eller fixa laddbox hemma istället?
 

demondave

Rolex
Finns det seriöst ingen Supercharger i Jönköping?

Ödeshög & Ulricehamn. Jönköping vore ju onödigt då SuC skall finnas längs vägarna, inte i städer :)

Precis som @EPL89 säger, superchargernätverket är ju till för när man reser. Snabba stopp, strategiska ställen där man helst klarar sig sig nästa supercharger åt flera håll utan att ladda sprängfullt. Men Jönköping är nog ett sådant ställe som skulle funka som knutpunkt, prio har nog varit E4-korridoren först. Ska man just till Jönköping, eller bor där, löser man det med destinations- eller hemmaladdning. Eller böner ;)

Lite kul att kolla kartorna, det är ingen slump var anläggningarna ligger om man tänker trafikflöden.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Visst, känns bara lite märkligt. Finns många bilägare som äger sin bil och nästan bara kör i sin stad. Vill de ladda snabbt får de alltså ta en tur utanför stan. Känns lite konstigt i en relativt stor stad som Jönköping.

De förväntas ladda sakta eller fixa laddbox hemma istället?
Nej, då finns andra aktörer som E.ON, Vattenfall, InCharge, Circle K, BEE, osv osv
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Precis som @EPL89 säger, superchargernätverket är ju till för när man reser. Snabba stopp, strategiska ställen där man helst klarar sig sig nästa supercharger åt flera håll utan att ladda sprängfullt. Men Jönköping är nog ett sådant ställe som skulle funka som knutpunkt, prio har nog varit E4-korridoren först. Ska man just till Jönköping, eller bor där, löser man det med destinations- eller hemmaladdning. Eller böner ;)

Lite kul att kolla kartorna, det är ingen slump var anläggningarna ligger om man tänker trafikflöden.
Okej, ja det är ju logiskt egentligen.

Nej, då finns andra aktörer som E.ON, Vattenfall, InCharge, Circle K, BEE, osv osv
Alright, hur snabba är dessa?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Skall prova det imorgon.
bensinaren gick igång absolut sista 3km i princip så jag körde runt 4.7mil på "ren" el så att säga.

Haha ja det är kul att hålla :D. Så här lugnt har jag aldrig kört, bra för hjärtat ....
Med lugnt menar jag körning i samma rytm som övriga haha

Skall se om jag kan få till några report med Dragyn och mäta acc.
Problemet är att jag måste köra om bensinmotorn först. Den har bara varit igång i 20-30 mil typ.

Sen gör det ont i själen när går igång i 100 när man skall göra en omkörning och det är minusgrader ute med en superkall motor ....

Trevligt:) såg din post på bimmerpost precis, följer den tråden slaviskt :) men det e lite fusk att redovisa i hybrid läget , våga fullt ut i electric mode:) men bra siffror! Då ser du avrage konsumtion i kwh/100km det är lite roligt att börda ner sig i, verkar som batteriet som är på 12kwh, använder ca 9kwh för körning på el resterande går till andra delar av körningen, tex att ge kraft till motorn mer än bensinaren, när den står på 0km el . Antar alltså att man vid 0km inte har bara 184hk utan istället närmare 252, om man inte kör s en galning långa sträckor alla fall
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Okej, ja det är ju logiskt egentligen.


Alright, hur snabba är dessa?

Från evighetslångsamt till halvhyfsat, vilket är tanken. Jag har 11kw vid jobbet, det ger full tank på typ 4-5 tim om jag minns rätt. Mer än nog alltså! 50kw är inte helt ovanligt på mackar och så, parkeringar 3,7-11 typ.

Edit: Destinationsladdarna alltså. Supercharger är väl typ 150 eller nåt nu, snabbt iaf! Bilen är alltid klar innan jag fått i mig en burgare. Brurgaren brukar bli dyrare än laddsessionen också :D
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Från evighetslångsamt till halvhyfsat, vilket är tanken. Jag har 11kw vid jobbet, det ger full tank på typ 4-5 tim om jag minns rätt. Mer än nog alltså! 50kw är inte helt ovanligt på mackar och så, parkeringar 3,7-11 typ.

Edit: Destinationsladdarna alltså. Supercharger är väl typ 150 eller nåt nu, snabbt iaf! Bilen är alltid klar innan jag fått i mig en burgare. Brurgaren brukar bli dyrare än laddsessionen också :D
Okej men då är man ju inte körd iallafall!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Absolut inte, finns många med elbil som inte kan ladda hemma. :D
Då är BEEsvena avtal ett grymt alternativ om man kör mycket... 400kr/månad med obegränsad laddning ^^
De har gott om laddare i Jönköping också!

F6668ED2-A33E-40A7-A1CB-52005AC3FDA4.png
Kul att se. Jag bor inte i Jönköping utan reagerade bara på att det inte finns en Supercharger där. Bor i Kristianstad så här finns en om det blir Tesla i framtiden. :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Spännande :D
Farthållaren satt till +10(mestadels 70-väg) över gränsen större delen av sträckan.

20200109_072348.jpg
 
Senast ändrad:

falten

Cartier
Skall prova det imorgon.
bensinaren gick igång absolut sista 3km i princip så jag körde runt 4.7mil på "ren" el så att säga.

Haha ja det är kul att hålla :D. Så här lugnt har jag aldrig kört, bra för hjärtat ....
Med lugnt menar jag körning i samma rytm som övriga haha

Skall se om jag kan få till några report med Dragyn och mäta acc.
Problemet är att jag måste köra om bensinmotorn först. Den har bara varit igång i 20-30 mil typ.

Sen gör det ont i själen när går igång i 100 när man skall göra en omkörning och det är minusgrader ute med en superkall motor ....

Hehe Jo tar emot med kall motor, blir ju oftast nu att man kör bensin lite och då vill man ju ha den varm innan. Lite konstigt det där med inkörning, hos ÅF sa de att det bara att gasa från dag ett. I instruktionsboken står det 2000km körning, men då skulle man ju kunna i praktiken köra 2000km på el och då spelar det ju ingen roll, borde stå 2000km på bensin tydligare i så fall.. vore jäkla intressant om du kunde mäta lite effekt (tomt batteri) och hastighet 0-100 dock på sommardäcken.. såg en video som gjorde 5.1 sec med esc off
 
Topp