• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Har inte kollat historiken i tråden men är det andra som har problem med Passat GTE? Den är drygt två år och jag har fått använda mobilitetsgarantin 3 gånger. Två gånger var 12v batteriet tomt utan förvarning, en fick den bärgas för det var fel på kylningen av hybridsystemet. Dessutom har den varit inne för att den inte gick och ladda utan bara på bensin. Nu är den inne igen på felsökning eftersom motorlampan tändes. Dessutom misstänker de fel på 12v systemet eftersom mitt körmönster inte borde ladda ur batteriet.

Jag börjar sakna min A6 som jag hade innan…
Jag är inne på min andra Passat GTE och den första årsm -18 blev bärgad en gång pga ”hybridfel” tror bara de uppdaterade programvaran då. Den nya årsm -20 har haft två fel: en kampanj på stora batteriet som skulle tätas och ett fel på SOS larmfunktionen. Inga driftstörningar med den nya andra ord.
 
Jag är inne på min andra Passat GTE och den första årsm -18 blev bärgad en gång pga ”hybridfel” tror bara de uppdaterade programvaran då. Den nya årsm -20 har haft två fel: en kampanj på stora batteriet som skulle tätas och ett fel på SOS larmfunktionen. Inga driftstörningar med den nya andra ord.
Det är en -20 som jag har. Det var när de tätade batteriet på min bil som kylningen fick problem för de hade kommit luft i systemet som visade sig efter ett tag.
 
Har inte kollat historiken i tråden men är det andra som har problem med Passat GTE? Den är drygt två år och jag har fått använda mobilitetsgarantin 3 gånger. Två gånger var 12v batteriet tomt utan förvarning, en fick den bärgas för det var fel på kylningen av hybridsystemet. Dessutom har den varit inne för att den inte gick och ladda utan bara på bensin. Nu är den inne igen på felsökning eftersom motorlampan tändes. Dessutom misstänker de fel på 12v systemet eftersom mitt körmönster inte borde ladda ur batteriet.

Jag börjar sakna min A6 som jag hade innan…
Skrev här i tråden för någon månad sedan när min nya GTE också vad tvärdöd. Var 12v batteriet :)
 
Har inte kollat historiken i tråden men är det andra som har problem med Passat GTE? Den är drygt två år och jag har fått använda mobilitetsgarantin 3 gånger. Två gånger var 12v batteriet tomt utan förvarning, en fick den bärgas för det var fel på kylningen av hybridsystemet. Dessutom har den varit inne för att den inte gick och ladda utan bara på bensin. Nu är den inne igen på felsökning eftersom motorlampan tändes. Dessutom misstänker de fel på 12v systemet eftersom mitt körmönster inte borde ladda ur batteriet.

Jag börjar sakna min A6 som jag hade innan…

Har haft en -18 i ett par år. Inget strul förutom att dräneringen till soltaket täpptes igen och vi fick vatten i bilen. Verkar vara rätt vanligt på dessa så se till att man rensar den vid varje service.
 
Min är uttagen januari 2020 och har inte haft detta problem. Jag antar att den är my20 med facelift och större batteri?
Jag misstänker att det är något sådant. Känner lite för många med ”gamla” GTE och de har haft 0 haft problem med just 12v systemet. Däremot en del med frusna laddluckor mm.
 
Jag misstänker att det är något sådant. Känner lite för många med ”gamla” GTE och de har haft 0 haft problem med just 12v systemet. Däremot en del med frusna laddluckor mm.
När jag fick använda assistans på min så var det 12v batteriet i kombination med att laddsladden satt fast ;) Det var minus 15 ish den kvällen.
 
Har ju blivit lite av en ny folkbil. Verkar hyfsat bra på det mesta. Det jag hör negativt är dåliga stolar och hög ljudnivå. Kommer kunna breda ut svaret senare i veckan - min bror får sin då.
Tackar.
Jag har en XCeed plug-in som lånebil just nu och din beskrivning stämmer rätt bra in på den med.
Tråkig, förnuftig och riktad mot miljömedvetna människor som inte vill åka bil? :)
 
Jag har fortfarande inte bestämt mig för val av bil, det lutar åt Tesla model Y, men jag har också Skoda Enyaq 80x som "backup".

Fråga till er som kör Skoda 100% el, hur är laddnätverket ute på landet?
Jag kommer sätta in en laddare hemma så jag kommer inte ha problem att ladda den, jag tänker framförallt vid längre resor osv.
Jag vet att Teslas nätverk är överlägset men hur illa är det för Skoda?
 
Lika illa som för alla andra märken. Det GÅR men blir stora problem vid långhelger, semestrar osv. Jag upplever det som ett stort problem och har därför beställt en Tesla istället för nuvarande Audi. Rör man sig inom 30 mil och kan ladda där man kommer fram blir problemet litet i praktiken men man känner sig helt enkelt låst.
 
Jag har fortfarande inte bestämt mig för val av bil, det lutar åt Tesla model Y, men jag har också Skoda Enyaq 80x som "backup".

Fråga till er som kör Skoda 100% el, hur är laddnätverket ute på landet?
Jag kommer sätta in en laddare hemma så jag kommer inte ha problem att ladda den, jag tänker framförallt vid längre resor osv.
Jag vet att Teslas nätverk är överlägset men hur illa är det för Skoda?
Skoda har inget eget om du inte tänker på Ionity. Men Tesla är ju om du prioriterar laddnätverk och räckvidd.
Så för alla andra är det lite meckigare och tålamod krävs.
 
Det bör inte vara något problem då.
Jag kör dagligen till och från jobbet och kör runt ungarna en del. Säg att jag snittar väl runt 5 mil per dag.

Så en laddning per vecka kanske räcker.

Däremot när vi åker iväg över en weekend eller semester så blir det väl iallafall runt 40 mil enkel resa. Men då får man väl helt enkelt planera den körningen lite mer noga.

Jävligt jobbiga beslut, att ta en hybridbil nu känns inte helt rätt heller, tittade ju på Kia Sorento som var lagom stor. Men den kostar 7000:-/månad i förmånsvärde. Min förra bil gick ju upp över 1000:-/månad i förmånsvärde förra året. Och liknande lär väl hända igen... Därav valet på 100% el.
Teslan kostar ju mycket mer än Skodan, men å andra sidan kanske den är billigare för företaget när man tänker på värdet samt laddningsmöjligheterna.
 
Tänk bara på att du inte kan utnyttja 100% utan du ska helst hålla dig mellan 20-80% så den praktiska räckvidden blir kortare. Sen har du det där med kortare räckvidd vintertid mm.
 
Tänk bara på att du inte kan utnyttja 100% utan du ska helst hålla dig mellan 20-80% så den praktiska räckvidden blir kortare. Sen har du det där med kortare räckvidd vintertid mm.
Absolut, tror inte jag skulle vilja/våga ligga under 20%... Vi har en dieselbil också, så det kanske får bli arbetshästen i vinter i värsta fall... Men det känns ju rätt illa om man köper en bil för +600k.
 
Tackar.
Jag har en XCeed plug-in som lånebil just nu och din beskrivning stämmer rätt bra in på den med.
Tråkig, förnuftig och riktad mot miljömedvetna människor som inte vill åka bil? :)
Nu har jag åkt en sväng i brorsans bil. Det är en Advance Plus 2 så den har typ allt. De grejerna verkar funka rätt bra och det är ju kul med lull-lull. Men jag.....kan inte förstår hur den här bilen kan sälja så bra? Man ser dem ju överallt. Bagageutrmymmet är närmast oanvändbart för något annat än två kabinväskor, det finns ingen förvaring för laddkabel eller laddare så de måste ligga smutsiga i bagaget (de får inte plats i avsett fack, det är stort som en limpa cigg ungefär). Baksätet är ok, kanske. Det luktar gummistövel i hela bilen. Kias kossor verka vara gjorda av Tretorn. Fram är stolarna bedrövliga (skulle bedöma lårstödet 20cm för kort för mig) men framförallt ljudnivån är hemskt. Motorn är tyst men det är som att bilen inte har någon ljudisolering från hjulen alls. Det knastrar från gruskorn och vatten på vägen på ett sätt som jag inte upplevt ens i en VW Polo. En sådan är ett under av ljudisolering i jämförelse. Den här bilen kostar ändå 380.000kr?
 
Nu har jag åkt en sväng i brorsans bil. Det är en Advance Plus 2 så den har typ allt. De grejerna verkar funka rätt bra och det är ju kul med lull-lull. Men jag.....kan inte förstår hur den här bilen kan sälja så bra? Man ser dem ju överallt. Bagageutrmymmet är närmast oanvändbart för något annat än två kabinväskor, det finns ingen förvaring för laddkabel eller laddare så de måste ligga smutsiga i bagaget (de får inte plats i avsett fack, det är stort som en limpa cigg ungefär). Baksätet är ok, kanske. Det luktar gummistövel i hela bilen. Kias kossor verka vara gjorda av Tretorn. Fram är stolarna bedrövliga (skulle bedöma lårstödet 20cm för kort för mig) men framförallt ljudnivån är hemskt. Motorn är tyst men det är som att bilen inte har någon ljudisolering från hjulen alls. Det knastrar från gruskorn och vatten på vägen på ett sätt som jag inte upplevt ens i en VW Polo. En sådan är ett under av ljudisolering i jämförelse. Den här bilen kostar ändå 380.000kr?

Säger inget om priset men får väll ses som "billigt" i dagens prisläge på nya bilar. Därför dom säljer antar jag...
 
Säger inget om priset men får väll ses som "billigt" i dagens prisläge på nya bilar. Därför dom säljer antar jag...
Räknar man med utrustningen så kanske skillnaden blir större men exempelvis Octavia iV kostar 420tkr och är mycket tystare. Men Kia har onekligen lyckats med något, kanske är det känslan av total problemfrihet kombinerat med bra privatleasingpriser som gör att de slår så bra mot privatpersoner?
 
Räknar man med utrustningen så kanske skillnaden blir större men exempelvis Octavia iV kostar 420tkr och är mycket tystare. Men Kia har onekligen lyckats med något, kanske är det känslan av total problemfrihet kombinerat med bra privatleasingpriser som gör att de slår så bra mot privatpersoner?
Tror väldigt många lockas av bra privatleasing dealar. Ser det inte själv bland bekanta som bara vill ha en "bra bil". En annan som intresserad, lång och kräsen är det kinkigare. Dock är "nya stolarna" i Born och ID3 (tilläggsstolarna) dugliga. Standardstolarna är bedrövliga tycker jag som 197 lång så det är faktiskt ett alternativ om elbil skulle vara aktuellt inom en snar framtid. Men då är det tänkt som en pendlingsbil/andrabil bruksbil vid sidan om en stor kombi driven av fosilt bränsle och en busbil i garaget på sikt.
 
Säger inget om priset men får väll ses som "billigt" i dagens prisläge på nya bilar. Därför dom säljer antar jag...

Räknar man med utrustningen så kanske skillnaden blir större men exempelvis Octavia iV kostar 420tkr och är mycket tystare. Men Kia har onekligen lyckats med något, kanske är det känslan av total problemfrihet kombinerat med bra privatleasingpriser som gör att de slår så bra mot privatpersoner?


Kia säljer ju mycket på 7års garantin i kombination att vara en bra A till B bil, (tänk Toyotas paradgren) till ett bra pris.
Sen tycker jag att bilpriserna skenat senaste 7-8 åren.

Sen är ju privatleasingpriset avgörande till viss del hur många bilar man säljer/får ut på marknaden.
Ju oftare man ser en bil i trafiken desto mer medveten blir man om den och ser helt plötsligt flera.

Folk köper det som andra köper, (följer strömmen/minsta motståndets lag) så mycket hänger på hur bra ortens bilförsäljare är.
 
Tillbaka
Topp