• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Ja det tror jag nog, är en vanlig laddbox som BRF har satt upp. Men får väl dubbelkolla nu när du gjorde mig nervös 😬

Jo det var väl främst det jag tänkte med att det skiljer, men jag kör på en billig rackare att börja med.
Vad är det för bil du ska ladda? 1fas 16a tyder på hybrid? För om det är en elbil så är det inte en optimal sladd.
 
Åker Tesla Model X från 2017 - första gången i en Tesla.

Bra
  • Skitsnabb, helt sjukt.
  • Bra elbilsegenskaper (supercharger, räckvidd osv)
  • Rolig att köra
  • Gratis laddning

Dåligt
  • Låter som att fönstret är öppet, riktigt mycket vind och däckljud (stora fälgar hjälper inte)
  • Känns allmänt plastig och låg kvalite för en bil som kostade över millen ny.
  • Känner vägen genom fjädringen, allmänt hård.
  • Min Volvo V70 har bättre ljudsystem.
  • Allting går genom skärmen, kan inte ens sätta på rumpvärmen själv om jag sitter bak.

Första intryck
Cool teknik, men ingen bil jag hade köpt. Lämnar en hel del att önska kvalitetsmässigt. Känns som att tekniken är första prioriteringen och allt annat som gör en bil en bil har varit en eftertanke. Har hört att nyare Tesla ska hålla högre standard dock.

Värt att addera är att jag är för elbilar, är ingen gubbe som måste ha V8 för att bli nöjd. Ska testa en Polestar 2:a snart, får se om den känns bättre.
 
Åker Tesla Model X från 2017 - första gången i en Tesla.

Bra
  • Skitsnabb, helt sjukt.
  • Bra elbilsegenskaper (supercharger, räckvidd osv)
  • Rolig att köra
  • Gratis laddning

Dåligt
  • Låter som att fönstret är öppet, riktigt mycket vind och däckljud (stora fälgar hjälper inte)
  • Känns allmänt plastig och låg kvalite för en bil som kostade över millen ny.
  • Känner vägen genom fjädringen, allmänt hård.
  • Min Volvo V70 har bättre ljudsystem.
  • Allting går genom skärmen, kan inte ens sätta på rumpvärmen själv om jag sitter bak.

Första intryck
Cool teknik, men ingen bil jag hade köpt. Lämnar en hel del att önska kvalitetsmässigt. Känns som att tekniken är första prioriteringen och allt annat som gör en bil en bil har varit en eftertanke. Har hört att nyare Tesla ska hålla högre standard dock.

Värt att addera är att jag är för elbilar, är ingen gubbe som måste ha V8 för att bli nöjd. Ska testa en Polestar 2:a snart, får se om den känns bättre.


Måste man vänja sig vid den super-sonic-accelerationen på en elbil?
 
Åker Tesla Model X från 2017 - första gången i en Tesla.

Bra
  • Skitsnabb, helt sjukt.
  • Bra elbilsegenskaper (supercharger, räckvidd osv)
  • Rolig att köra
  • Gratis laddning

Dåligt
  • Låter som att fönstret är öppet, riktigt mycket vind och däckljud (stora fälgar hjälper inte)
  • Känns allmänt plastig och låg kvalite för en bil som kostade över millen ny.
  • Känner vägen genom fjädringen, allmänt hård.
  • Min Volvo V70 har bättre ljudsystem.
  • Allting går genom skärmen, kan inte ens sätta på rumpvärmen själv om jag sitter bak.

Första intryck
Cool teknik, men ingen bil jag hade köpt. Lämnar en hel del att önska kvalitetsmässigt. Känns som att tekniken är första prioriteringen och allt annat som gör en bil en bil har varit en eftertanke. Har hört att nyare Tesla ska hålla högre standard dock.

Värt att addera är att jag är för elbilar, är ingen gubbe som måste ha V8 för att bli nöjd. Ska testa en Polestar 2:a snart, får se om den känns bättre.
Bra sammanfattat! Håller med allt.
Tycker generellt Model X bara är en snabb blaffig klump. Inte speciellt attraktiv i mitt tycke. Men det är ju min högst personliga åsikt.
 
Farsan vill ha elbil men är osäker på om nu är rätt läge vad gäller utvecklingen.
Han funderar på bilar i klassen Polestar 2, Kia EV6, Ford Mach-E osv.

Vilken av de känns mest som en välbyggd, riktig bil? Crossover-bilar brukar ju tyvärr ofta kännas som en höjd VW Golf a la T-roc osv.
 
Vilken av de känns mest som en välbyggd, riktig bil? Crossover-bilar brukar ju tyvärr ofta kännas som en höjd VW Golf a la T-roc osv.
Ev6 satt jag i för några dagar sedan, den är bra byggd. Inga problem. Men den ser ju ut som en rymdraket utvändigt.
Polestar ska vara välbyggd den också, själv klarar jag inte av "stå-på-styltor"-designen.
MachE är jag osäker på. Amerikanska bilar brukar inte imponera. Men inga egna erfarenheter.
 
Ev6 satt jag i för några dagar sedan, den är bra byggd. Men den ser ju ut som en rymdraket utvändigt.
Polestar ska vara välbyggd den också, själv klarar jag inte av "stå-på-styltor"-designen.
MachE är jag osäker på. Amerikanska bilar brukar inte imponera. Men inga egna erfarenheter.
Som tur är så gillar han hur EV6 ser ut. Kanske blir en sådan då. Har fått bra recensioner också.

Får testa Polestar:en också och se om den är trevlig.
 
Hej! Det ska bli en ny bil till hösten och vi har bestämt att det ska bli en elbil. Har provkört lite olika men har fastnat för Polestar 2. Gillar designen och hur den är att köra. Visst, den är kanske lite "törstig" men man måste ibland gå på känsla och inte endast på förnuft, eller? :) Dock står valet nu mellan Dual motor med 408 hk eller single motor longe range som har 231 hk. Jag gillar att köra bil så dual motor var riktigt kul. Har dock inte provkört single motorn ännu. Frågan är om man ska göra det. Någon som har testat bägge? Förstår att skillnaden är som natt och dag mellan de två men undra hur single motorn är i jämförelse med andra elbilar. Det är väl bara att boka en provkörning förstås. Sedan har vi det med förbrukning och räckvidd. Single motorn ska gå lite längre, runt 5 mil har jag hört, men frågan är om det ska vara avgörande. Gör ca 3-4 långresor per år och får nog ladda 1-2 gånger. För sambon är det självklart den med längre räckvidd som gäller. Själv känns det som försumbart. Blir det en extra laddning så kanske man får ta det tänker jag för att ha lite kul resten av året ;). Övrig tid så laddar jag hemifrån. Några andra som funderar på Polestar? Hur går tankarna?
 
Vad är det för range på xc40'n ungefär?

typ samma som ID3, dvs 40-ish wltp. Men jag kollade trippen när jag provkörde och då låg den på samma förbrukning som ID3:an. Men med större batteri. Så kanske rent av något längre faktisk räckvidd? Det visar sig. Har inget behov av längsta räckvidden. Den är för pendling typ 5-6 mil per dag.
 
typ samma som ID3, dvs 40-ish wltp. Men jag kollade trippen när jag provkörde och då låg den på samma förbrukning som ID3:an. Men med större batteri. Så kanske rent av något längre faktisk räckvidd? Det visar sig. Har inget behov av längsta räckvidden. Den är för pendling typ 5-6 mil per dag.
Nee. Kör elbil och tycker "längsta räckvidd" är överskattat 100% men ändå nyfiken hur långt andra bilar klarar sig :)

Är det typ 1.8 i förbrukning eller?
 
Nee. Kör elbil och tycker "längsta räckvidd" är överskattat 100% men ändå nyfiken hur långt andra bilar klarar sig :)

Är det typ 1.8 i förbrukning eller?

Nej. 23,8 över senaste 17,6 milen på XC40 och 23,5 på min ID3 över senaste 140 milen. Så inte perfekt jämförelse, men ger ett hum iaf.
 
Tillbaka
Topp