• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Vad kör du? Jag märker otroligt stor skillnad på sommardäck och 15-20 grader utomhus, jämfört med vinterdäck och minusgrader.
Det är inte bara att du märker det. Alla bilar fungerar så, I synnerhet elbilar där även batteriet spelar in.

Jag ligger på 21.8/100km sedan September i min Id4.
 
Min e-Niro ligger på 19.4 sedan början på januari. Jobbpendlingen, ca 4mil, är nästan uteslutande motorväg så måste säga att jag är imponerad av att förbrukningen är så pass låg. Kör jag bara något ärende inom stan i lägre hastigheter ligger den runt 15-16.
 
Vad säger panelen om en Zoe som en ren pendlarbil? Kommer köras av frugan 6 mil om dagen och vilhelst inte över 3k i månaden. Finns det något bättre alternativ i denna prisklass? Har dålig koll på vad man ska satsa på nu när det har kommit lite alternativ på elbilsfronten.

 
Räckviddslista, top tio;


Jag tyckte att den var ganska intressant, bortsett från premiummodellerna som är riktigt dyra finns ju några mer hanterbara modeller med; Ford Mach E, Tesla 3 med flera.
Reflekterar över att väldigt många elbilar är bakhjulsdrivna. Någon som vet varför?
 
Vad säger panelen om en Zoe som en ren pendlarbil? Kommer köras av frugan 6 mil om dagen och vilhelst inte över 3k i månaden. Finns det något bättre alternativ i denna prisklass? Har dålig koll på vad man ska satsa på nu när det har kommit lite alternativ på elbilsfronten.

Personligen hade jag nog hellre kikat på Opel Corsa-e eller Peugeot e-208 men det handlar mest om att jag inte riktigt gillar designen på Zoe, det är säkert en bra bil.
 
Är du nöjd med den? Varför valde du just den?
I det stora hela tycker jag den har funkat bra.
Appen kunde varit bättre tycker jag, exv vissa saker måste man kontakta kundtjänst. Har för mig exv lösenord så måste kundtjänst kontaktas.
Har ibland tappat kontakten med deras servrar vad gäller historisk förbrukning men inget som varit långvarigt.

I det stora hela så har den funkat bra och lirat bra ihop med ID3an. Har ställt in mitt schema på via appen och en tuggar på.

Anledningen till att jag körde på den här var då i december 2020 så skulle regler ändras 2021 och boxen fanns på lager när inget annat fanns på lager i princip, sedan så var priset med trådlös lasrbalansering relativt sätt bra. Dock så är den rätt ful :D, jag har versionen med fast kabel.
 
Personligen hade jag nog hellre kikat på Opel Corsa-e eller Peugeot e-208 men det handlar mest om att jag inte riktigt gillar designen på Zoe, det är säkert en bra bil.
Tack för input. Har kollat lite på Corsa-e med och visst är designen bättre på den. Ligger strax under i 3k i månaden också. Får åka och kika helt enkelt så man får en uppfattning.
 
Vad kör du? Jag märker otroligt stor skillnad på sommardäck och 15-20 grader utomhus, jämfört med vinterdäck och minusgrader.
Tesla model X 100.
Ej kört så mycket ännu men senaste 860 milen (ej körda av mig) har snittet varit 2.4. Nu senaste 150 milen ligger jag på 2.1. Parkerad utomhus och värmer bilen ibland ibland inte.
20" däck
 
Vad säger panelen om en Zoe som en ren pendlarbil? Kommer köras av frugan 6 mil om dagen och vilhelst inte över 3k i månaden. Finns det något bättre alternativ i denna prisklass? Har dålig koll på vad man ska satsa på nu när det har kommit lite alternativ på elbilsfronten.



Zoe:n fick ju skit i Euro'n'cap när uppdateringen testades för ett litet tag sedan.
Är ju enkelt att gå in på deras hemsida och se hur dom olika bilarna beter sig i olika kocksituationer, både lärorikt och lite hemskt.

Mini'n finns ju också dock utan bakdörrar och bygger ju på en äldre modell, så kortare räckvidd.

Peugeot e208 eller Opel e-Corsa verkar ju vara hyfsade bilar och dessutom ganska anonyma och enkla.
Är ju liksom ingen som vill sno (sno delar från) en Peugot/Opel.

Ett tips är att kolla försäkringen, på fel bil kan det ju vara dubbelt så dyrt.
 
Har det inte åtminstone tidigare varit nåt märkligt med laddningen på Zoe? Typ att den bara kan ladda enfas.
 
Vad säger panelen om en Zoe som en ren pendlarbil? Kommer köras av frugan 6 mil om dagen och vilhelst inte över 3k i månaden. Finns det något bättre alternativ i denna prisklass? Har dålig koll på vad man ska satsa på nu när det har kommit lite alternativ på elbilsfronten.

Den har väl fått väldigt dålig kritik avseende säkerheten? Det är ju en modell som lanserades 2010, den är väldigt, väldigt gammal.


I övrigt är den nog rätt ok. Jag tror inte att en enklare bensinbil blir så mycket dyrare i slutändan dock med tanke på att den ska köras under 1500 mil om året, om man hittar något riktigt bra erbjudande på privatleasing.
 
Den har väl fått väldigt dålig kritik avseende säkerheten? Det är ju en modell som lanserades 2010, den är väldigt, väldigt gammal.


I övrigt är den nog rätt ok. Jag tror inte att en enklare bensinbil blir så mycket dyrare i slutändan dock med tanke på att den ska köras under 1500 mil om året, om man hittar något riktigt bra erbjudande på privatleasing.
Den som säljs nu är ganska uppdaterad.
Billiga bensinbilar som privatleasing finns typ inte längre. Tittar man på Peugoet e208 så kostar den lika mycket med bensinmotor och det är ett mycket sämre köp.
 
Zoe:n fick ju skit i Euro'n'cap när uppdateringen testades för ett litet tag sedan.
Är ju enkelt att gå in på deras hemsida och se hur dom olika bilarna beter sig i olika kocksituationer, både lärorikt och lite hemskt.

Mini'n finns ju också dock utan bakdörrar och bygger ju på en äldre modell, så kortare räckvidd.

Peugeot e208 eller Opel e-Corsa verkar ju vara hyfsade bilar och dessutom ganska anonyma och enkla.
Är ju liksom ingen som vill sno (sno delar från) en Peugot/Opel.

Ett tips är att kolla försäkringen, på fel bil kan det ju vara dubbelt så dyrt.
Den har väl fått väldigt dålig kritik avseende säkerheten? Det är ju en modell som lanserades 2010, den är väldigt, väldigt gammal.


I övrigt är den nog rätt ok. Jag tror inte att en enklare bensinbil blir så mycket dyrare i slutändan dock med tanke på att den ska köras under 1500 mil om året, om man hittar något riktigt bra erbjudande på privatleasing.
Tack för infon. Då blir att titta på något annat än Zoe:n med tanke på att säkerheten inte håller måttet. Klart att en bensinbil är ett alternativ men när vi kommer ha laddningsmöjligheter i det nya huset så känns en elbil rimligt. Får åka och spana på corsa-e och e 208 i veckan.
 
Har inte kollat historiken i tråden men är det andra som har problem med Passat GTE? Den är drygt två år och jag har fått använda mobilitetsgarantin 3 gånger. Två gånger var 12v batteriet tomt utan förvarning, en fick den bärgas för det var fel på kylningen av hybridsystemet. Dessutom har den varit inne för att den inte gick och ladda utan bara på bensin. Nu är den inne igen på felsökning eftersom motorlampan tändes. Dessutom misstänker de fel på 12v systemet eftersom mitt körmönster inte borde ladda ur batteriet.

Jag börjar sakna min A6 som jag hade innan…
 
Har inte kollat historiken i tråden men är det andra som har problem med Passat GTE? Den är drygt två år och jag har fått använda mobilitetsgarantin 3 gånger. Två gånger var 12v batteriet tomt utan förvarning, en fick den bärgas för det var fel på kylningen av hybridsystemet. Dessutom har den varit inne för att den inte gick och ladda utan bara på bensin. Nu är den inne igen på felsökning eftersom motorlampan tändes. Dessutom misstänker de fel på 12v systemet eftersom mitt körmönster inte borde ladda ur batteriet.

Jag börjar sakna min A6 som jag hade innan…
12v laddningen är ett känt problem som beror på programvarufel. Men det är ju en klen tröst.
 
Den som säljs nu är ganska uppdaterad.
Billiga bensinbilar som privatleasing finns typ inte längre. Tittar man på Peugoet e208 så kostar den lika mycket med bensinmotor och det är ett mycket sämre köp.

Om Zoe 2022 i Sverige har autobromsen och tillsnyggade/uppdaterade airbags så är det ju lite bättre, men när man läser på den testade -21 så är förarsystemet (vid autobroms saknad 14%) dåligt dessutom lågt på oskyddade gångare och baksätespassagerare.

Nya E-Meganen fick 5stjärnor så som många andra Renault, så att få noll stjärnor på den uppdaterade Zoe'n hade dom nog knappast räknat med (när gamla gen. fick 5stjärnor)
 
Nu har det varit så mycket strul att man tvivlar på om den funkar när man ska iväg på morgonen. Inte något jag uppskattar hos en bil.
Väldigt tråkigt att höra. När man väl börjat få strul med laddningen så är risken stor att 12v batteriet förstörs. Dvs det får sämre och sämre kapacitet hela tiden. Så man måste byta programvara och byta batteri. Tror ni VW byter batteriet vid första reparationen? Näpp, då byter man bara programvaran

(Jag kan inte vara säker på att du har exakt samma fel som de jag känner till på GTE men mycket tyder på det)
 
Den som säljs nu är ganska uppdaterad.
Billiga bensinbilar som privatleasing finns typ inte längre. Tittar man på Peugoet e208 så kostar den lika mycket med bensinmotor och det är ett mycket sämre köp.

Nä, Dacia är väl billigast med sina 1890kr men jag antar att vägskatten tillkommer. Men det beror ju på vad man vill uppnå, en del ser nog fördelar med eldrift utöver priset och då är det ju värt några kronor extra bara därför kan jag tänka mig.

Nu har det varit så mycket strul att man tvivlar på om den funkar när man ska iväg på morgonen. Inte något jag uppskattar hos en bil.
Så illa var inte min GTE men visst var det mycket problem, helt klart. Ingen bil jag skulle vilja äga privat.
 
Oklart om det är korrekt eller inte, detta för ID

Screenshot_20220322-130619_Facebook.jpg
 
Nä, Dacia är väl billigast med sina 1890kr men jag antar att vägskatten tillkommer. Men det beror ju på vad man vill uppnå, en del ser nog fördelar med eldrift utöver priset och då är det ju värt några kronor extra bara därför kan jag tänka mig.


Så illa var inte min GTE men visst var det mycket problem, helt klart. Ingen bil jag skulle vilja äga privat.
Nä, någon ny Passat GTE blir det inte. Inne på att byta ut den i förtid. Vet inte mot vad bara. Är ID4 GTX nåt att ha?
 
Väldigt tråkigt att höra. När man väl börjat få strul med laddningen så är risken stor att 12v batteriet förstörs. Dvs det får sämre och sämre kapacitet hela tiden. Så man måste byta programvara och byta batteri. Tror ni VW byter batteriet vid första reparationen? Näpp, då byter man bara programvaran

(Jag kan inte vara säker på att du har exakt samma fel som de jag känner till på GTE men mycket tyder på det)
Vi får se vad de säger efter felsökningen. När jag pratade med dem fanns en indikation i alla fall om att lite goodwill kunde bli aktuellt med tanke på garantin precis gick ut och hur mycket problem det varit.
 
Är ID4 GTX nåt att ha?
Den är väl 80%-bra ungefär. Inget fel på bilen, tyst och bekväm, men infotainment är kass och laddnätverket är dåligt. Lång leveranstid också. Men konkurrenterna är sällan 100%iga heller. Enyaq 80x känns delvis mera välbyggd invändigt. Bland annat har den riktiga knappar på ratten istället för touch.
 
Den är väl 80%-bra ungefär. Inget fel på bilen, tyst och bekväm, men infotainment är kass och laddnätverket är dåligt. Lång leveranstid också. Men konkurrenterna är sällan 100%iga heller. Enyaq 80x känns delvis mera välbyggd invändigt. Bland annat har den riktiga knappar på ratten istället för touch.
Riktig knappar föredrar jag, eller att man åtminstone får någon feedback.

Hur står sig Model 3?
 
Den är bra på helt andra saker. I jämförelse är den trång, plastig och bullrig. Men helt oslagbar på långresa och när det gäller interaktionen med system i bilen och app. Optimalt hade varit Teslas drivlina och programvara i Enyaqs kaross och inredning.
Vad skulle du säga är bästa valet i dagsläget om man har två barn men inga bilbarnstolar eller vagn längre? Passaten är onödigt stor i dagsläget annat än några få dagar per år, vilka kan lösas med en takbox i värsta fall.
 
Vad skulle du säga är bästa valet i dagsläget om man har två barn men inga bilbarnstolar eller vagn längre? Passaten är onödigt stor i dagsläget annat än några få dagar per år, vilka kan lösas med en takbox i värsta fall.
Då funkar ju en Tesla Model3 utrymmesmässigt absolut. Det märket skulle jag säga är det enda alternativet för den som reser långt någorlunda ofta. De andra är bara problem oavsett hur många laddare de skryter om att de har. I verkligheten är 75% av dessa laddare för långsamma och resten ska delas mellan 8 märken.

Om du mest håller dig i och omkring 30 mil massor av andra alternativ. Id3 exempelvis är mycket rymligare än man tror. Den kan dock inte lasta något på taket. Id4 är mer för pengarna och en bra bil förutom infotainment systemet. Själv tycker jag Ioniq 5 och EV6 är väldigt spännande.

När allt kommer omkring så handlar det väl också som vanligt om hur mycket du tänkt lägga?
 
Då funkar ju en Tesla Model3 utrymmesmässigt absolut. Det märket skulle jag säga är det enda alternativet för den som reser långt någorlunda ofta. De andra är bara problem oavsett hur många laddare de skryter om att de har. I verkligheten är 75% av dessa laddare för långsamma och resten ska delas mellan 8 märken.

Om du mest håller dig i och omkring 30 mil massor av andra alternativ. Id3 exempelvis är mycket rymligare än man tror. Den kan dock inte lasta något på taket. Id4 är mer för pengarna och en bra bil förutom infotainment systemet. Själv tycker jag Ioniq 5 och EV6 är väldigt spännande.

När allt kommer omkring så handlar det väl också som vanligt om hur mycket du tänkt lägga?
Före eventuella rabatter och bonuspremier så kommer jag nog undan med att lägga ca 650 tkr. Har förstått att Tesla inte ger rabatter. På VW har jag fått 10% och Audi närmare 20 %. Har ingen koll på hur rabatter ser ut på deras modeller med eldrift.
 
Tillbaka
Topp