• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Då var Range Rover Velar hybrid beställd
 

Bilagor

  • 79525644-7F30-4957-A774-CD85954EC767.jpeg
    79525644-7F30-4957-A774-CD85954EC767.jpeg
    93 KB · Visningar: 27
Visste inte att dem var ute med El-cayman än. Är inte första gången den står där

Och nej jag är inte avis över att ägaren har en bas-Cayman

Screenshot_20220411-123418_Gallery.jpg
 
Senast ändrad:
Visste inte att dem var ute med El-cayman än. Är inte första gången den står där

Screenshot_20220411-123418_Gallery.jpg
Tyvärr får han stå där enligt lag. Den där skylten säger bara att det finns en laddplats här. Men den sätter inga krav på att endast elbilar får parkera här. Den bör kompletteras med en skylt där det står "endast för bilar med pågående laddning" eller liknande. Beror också på vem som äger marken. Är det allmän platsmark så får man inte särskilja på fordon utan alla har lika rätt att parkera på platsen...
Man kan ju fråga sig om personen också parkerar på p-plats för funktionshindrade?
 
Jag beställde precis en Volvo V60 Recharge T8. Det ska bli kul, men leverans sker inte förrän om ett år eller så...
Då har jag iaf gott om tid att beställa laddstolpe hem och till kontoret.

Den nya elmotorn/batteriet ger en teoretisk körsträcka på 87km, och om sanningen är uppemot 8 mil eller så så kommer det täcka 90% av mina behov skulle jag tro.

1649945610910.png
 
Vet inte riktigt men dagens wltp är inte ouppnåelig
Verkar så! Klart medelhastighet i stadstrafik är låg…..men el i motorvägsfart förbrukas fort. Tänker nog inte alla på när man jämför räckvidd. Med det sagt så låg min medelhastighet på min firmabil (A4Q) jag lämnade tillbaka på under 50km/h efter 4 år och nästan 8k mil….0 ställde aldrig den långa trippmätaren :)

618A7D51-5B94-4418-A167-A4B622B7E422.png
 
Velat fram och tillbaka hur jag ska göra med nästa bil. Köpa eller privatleasa? Hybrid, fossil eller el? Tycker bilmarknaden känns svår just nu.
Slutade nu med att jag beställde en Cupra Born och privatleasar i 3 år. Får man se efter några år med leasing hur man gör sen.
Cupra-Born-1.jpg
 
Ska välja bil nu och har siktat in mig på Model Y pga storleken (vi är 5, 3 tonåringar).
Jag ska skicka in ett förslag med ett upplägg.

Någon som har tips på bästa sätt att få fram korrekt data som talar för Teslans fördel? Jag tänker då på range och utrymme kontra pris.
Hittade lite info hos Leaseplan: https://www.leaseplan.com/sv-se/foretagsleasing/showroom/?fuelTypes=electric

Men ni kanske vet bättre lösningar?
Jag är inte säker om jag förstår vad du är ute efter men när jag jämförde bilar kollade jag på https://ev-database.org

Det finns lite bättre data på räckvidd där, jag använde deras Cold weather highway när jag jämförde räckvidd.

För bagageutrymmet åkte jag runt och stoppade in vår barnvagn i diverse demobilar men det behöver ju inte du göra som har tonåringar :) Björn Nyland, fd. Teslabjörn, på youtube räknar hur många bananlådor han får in i bagaget på varje bil han recenserar. Han har ett spread sheet på sin google drive med det samlade resultatet som man kan gå in och titta på men tyvärr har jag ingen länk att bjuda på. Model Y har bra med utrymme för packning.

För mig föll valet på Model Y. Att det var bra ränta på finansieringen och snabb leveranstid var också viktigt. Andra bilar jag gillade:

Ford Mach E std range rwd. Trodde inte på denna men rolig att köra och offensivt prissatt på leasing när jag valde. Inte så rymlig, klen dragvikt var det negativa.

Skoda Enyaq iv80x. Rymlig. Den första jag fastnade för men fick inte med mig sambon. Ganska dyr med utrustning. Inte så bra deal på det finansiella.

Hyundai Ionic 5 AWD. Vi gillade den mycket. Väldigt luftig kupé. Lite lång leveranstid. Kampanjpris på köp och ok ränta. Det var väldigt nära att det blev en.

Kia EV6 long range rwd. Bra leasingerbjudande när vi provade. Fin bil. Typ enda bilen med vanliga knappar till det mesta. Ok leveranstid först men innan beslut fattades hade leveranstiden blivit längre.

Men Tesla blev det som sagt. Det är en enkel bil att leva med och den är rolig att köra. Mycket utrymme, kul funktioner och går som ett spjut. Det finns oceaner av smarta små tillbehör från tredje part också vilket är något jag inte har sett tidigare.

Om jag ska nämna ett par saker som är mindre bra:
Backspegeln i mitten sitter lite mycket i synfältet.
Autopiloten vill att man ”håller emot” lite för att veta att du är där. Lång historia men det är fler som har problem att få bilen nöjd.
Det finns dåligt med möjligheter till lastsäkring. Inga öglor i bagaget, inget galler. Det finns lite lösningar från tredje part.
Regnsensorn är ofta torr fast massor av vatten finns i synfältet för den sitter så långt upp på rutan. Funkar därför dåligt i många fall.
Ingen utfällbar dragkrok.
priset.

Finns säkert något mer men i det stora hela är det kul, enkel och praktisk bil.
 
Jag är inte säker om jag förstår vad du är ute efter men när jag jämförde bilar kollade jag på https://ev-database.org

Det finns lite bättre data på räckvidd där, jag använde deras Cold weather highway när jag jämförde räckvidd.

För bagageutrymmet åkte jag runt och stoppade in vår barnvagn i diverse demobilar men det behöver ju inte du göra som har tonåringar :) Björn Nyland, fd. Teslabjörn, på youtube räknar hur många bananlådor han får in i bagaget på varje bil han recenserar. Han har ett spread sheet på sin google drive med det samlade resultatet som man kan gå in och titta på men tyvärr har jag ingen länk att bjuda på. Model Y har bra med utrymme för packning.

För mig föll valet på Model Y. Att det var bra ränta på finansieringen och snabb leveranstid var också viktigt. Andra bilar jag gillade:

Ford Mach E std range rwd. Trodde inte på denna men rolig att köra och offensivt prissatt på leasing när jag valde. Inte så rymlig, klen dragvikt var det negativa.

Skoda Enyaq iv80x. Rymlig. Den första jag fastnade för men fick inte med mig sambon. Ganska dyr med utrustning. Inte så bra deal på det finansiella.

Hyundai Ionic 5 AWD. Vi gillade den mycket. Väldigt luftig kupé. Lite lång leveranstid. Kampanjpris på köp och ok ränta. Det var väldigt nära att det blev en.

Kia EV6 long range rwd. Bra leasingerbjudande när vi provade. Fin bil. Typ enda bilen med vanliga knappar till det mesta. Ok leveranstid först men innan beslut fattades hade leveranstiden blivit längre.

Men Tesla blev det som sagt. Det är en enkel bil att leva med och den är rolig att köra. Mycket utrymme, kul funktioner och går som ett spjut. Det finns oceaner av smarta små tillbehör från tredje part också vilket är något jag inte har sett tidigare.

Om jag ska nämna ett par saker som är mindre bra:
Backspegeln i mitten sitter lite mycket i synfältet.
Autopiloten vill att man ”håller emot” lite för att veta att du är där. Lång historia men det är fler som har problem att få bilen nöjd.
Det finns dåligt med möjligheter till lastsäkring. Inga öglor i bagaget, inget galler. Det finns lite lösningar från tredje part.
Regnsensorn är ofta torr fast massor av vatten finns i synfältet för den sitter så långt upp på rutan. Funkar därför dåligt i många fall.
Ingen utfällbar dragkrok.
priset.

Finns säkert något mer men i det stora hela är det kul, enkel och praktisk bil.

Tack för info!
Jag skulle också behöva informera om en leasinglösning som är bäst, tex om jag väljer ALD före Leaseplan:

Skärmavbild 2022-04-23 kl. 11.40.17.png


Det är ganska svårt att hitta kalkyler och kostnader för bolaget på deras egna sidorna och företagen är inte lätta att få svar från heller.

Jag tror att de tycker den är för dyr, de har nämnt Passat eller "någon Volvo", problemet med dessa är ju att förmånsvärdet är högt och att Volvo är extremt törstiga.
 
Senast ändrad:
Tack för info!
Jag skulle också behöva informera om en leasinglösning som är bäst, tex om jag väljer ALD före Leaseplan:
Ni har ingen leasinglösning sen tidigare? Normalt sett vill både ALD och Leaseplan att man ska köpa ett flertal bilar av dem för att priserna ska bli någorlunda vettiga. Om ni ska leta ny leasingleverantör - gå inte på vilken leverantör som ger högst rabatt i % - för då tar de igen det med att sänka restvärdet på bilen istället.

Annars är det bara att jämföra innehållet (dvs att all service, skatt, försäkring mm ingår) och sen ta den billigaste.
 
Vilken elbil är det som gäller om man vill ha utrymme som en Skoda Superb? För förare, passagerare bak samt lastutrymme.

De jag har tittat på har antingen snålt lastutrymme eller trångt baksäte.

I Superben så är där gott om plats för min 2 meters vän bakom mig när jag sitter längst bak i förarstolen och vi har ändå plats för barnvagn och väskor i bakluckan.
 
Vilken elbil är det som gäller om man vill ha utrymme som en Skoda Superb? För förare, passagerare bak samt lastutrymme.

De jag har tittat på har antingen snålt lastutrymme eller trångt baksäte.

I Superben så är där gott om plats för min 2 meters vän bakom mig när jag sitter längst bak i förarstolen och vi har ändå plats för barnvagn och väskor i bakluckan.

Vi är nöjda med vår Skoda Enyaq efter att ha kört VW Touran i många år tidigare.
Man sitter väldigt bra på alla platser.

Den är inte lika grym som Touranen i bagageutrymme men den har ändå 585 L utrymme och 1710 med baksätet nedfällt har jag för mig.
 
fan hann inte, dem hade en Mustang Mach-e SR med 4wd för 3995/36/1000 igår .....

Behöver dumpa ID3an, lär väl inte vara något problem hade jag inte haft den hade jag huggt Mustangen direkt
 
Bara en? Du skulle ha huggit den, det är lättare att sälja än att köpa just nu!
Angående sälja vs köpa; no shit!
Min bil blev ju inlöst av försäkringsbolaget efter att blivit påkörd.

Jag förhandlar nu med ex-frun (sedan 7 år) om att hon egentligen bara behöver ha bil på halvtid och att jag kan ha den andra halvan! Möts kontinuerligt av "Leverans kanske början 2023"
 
Tillbaka
Topp