• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Hahaha ja då är jag med.

@Edin funderar på det. Väntar på svar ifrån tillverkaren av de svarta som jag skickade

Tycker de från bananen (eller epan som @alfgren säger (hoppas verkligen inte en RS4 blivit epa utan bara sänkt med luftfjädring)) var finare men tycke och smak är ju så olika. Bilden på match-E med fälgarna var lite ltien så svårt att se tyckte jag. Vad är det för märke/modell?
 
Allvarligt? vart är vi påväg prismässigt egentligen? En el- lyxkombi för över miljonen som bruksbil?
Från styrelsemöte i bilfabriken: Folk kommer aldrig acceptera att betala över miljonen för en vanlig bränsledriven bil, hur höjer vi priserna?

Ide från övrig styrelsemedlem: Vi kanske skulle implementera en eldriven bil, fulladdad (ledsen för ordleken) med värdegrund, där kommer folk att villigt betala!

Beslutet klubbat!
 
De första varianterna som kommer hit lär kosta miljonen tyvärr

Men varför skulle de sälja den billigare? Man kommer kunna sälja alla man bygger och konkurrenterna är inte billigare.
när bonusen är borta för bilar över 700 så lär det inte vara många sådana som kommer rulla på gatorna...
 
Tycker de från bananen (eller epan som @alfgren säger (hoppas verkligen inte en RS4 blivit epa utan bara sänkt med luftfjädring)) var finare men tycke och smak är ju så olika. Bilden på match-E med fälgarna var lite ltien så svårt att se tyckte jag. Vad är det för märke/modell?
Hade inte hört om märket innan, men dem verkar ha gjort två fälgar specifikt för EV. Varav en av dem passar Mach-e
Forgiato EV001 heter den

utan inläggen(lite kul att man får som två olika fälgar)
1652280324127.png


1652280237517.png


På en model 3
1652280116629.png
 
Allvarligt? vart är vi påväg prismässigt egentligen? En el- lyxkombi för över miljonen som bruksbil?
Mjae det är ju inte direkt dussinbilar vi pratar om här. Effekten motsvarar en Audi RS6 ungefär och de kostar lika mycket. En vanlig 2.0l A6 diesel kostar runt 500k idag och då har den 1/3 av prestandan och behöver den tankas för 30-40 tusen om året även vid låga körsträckor. Bilar har blivit väldigt dyrt. Eller väldigt billigt beroende på hur man ser det. En Kia Cee'd eller Ford Focus idag för 250k är en precis lika bra bil som en Volvo V70 var för några år sedan vad gäller prestanda och utrymmen. Men det är ju inte dem man vill ha ;)
 
De första varianterna som kommer hit lär kosta miljonen tyvärr

Men varför skulle de sälja den billigare? Man kommer kunna sälja alla man bygger och konkurrenterna är inte billigare.
Vad tror du om större suvar, tänker Q7, den ligger ju rätt dåligt till i dagens malus.. hybriden är ju ingen höjdare heller, kommer väl några få mil sen bensinare på det, motorn är inte speciellt effektiv.

Men bilen i sig är ju en klassiker och finns väl inget i Audis sortiment som motsvarar storlek och lastutrymme?
Just Q7 brukar ju vinna de flesta tester när det gäller helhet i komfort / lastutrymme osv.

Visst kan man inte ha 7 sits med hybriden, men det är ju inte unikt.

tycker den är riktigt fin, men går inte ihop med drivlinorna o skatten i dagens läge.
 
Någon med koll som kan hjälp!?
Brorsan ska installera en box och undrar vilken ampere han ska välja.
Tack på förhand :)
322A0574-1462-487C-97B6-3CECBD69592C.jpeg
 
Någon med koll som kan hjälp!?
Brorsan ska installera en box och undrar vilken ampere han ska välja.
Tack på förhand :)
322A0574-1462-487C-97B6-3CECBD69592C.jpeg
Han ska inte använda någon av ovanstående, laddboxen ska sitta på en egen grupp och ha korrekt jordfelsbrytare. Spontant....borde han veta det om han ska in i elskåpet och bygga om ;)
 
Han ska inte använda någon av ovanstående, laddboxen ska sitta på en egen grupp och ha korrekt jordfelsbrytare. Spontant....borde han veta det om han ska in i elskåpet och bygga om ;)
Han ska inte bygga någonting utan undrade mer vilken box som passar men då tolkar jag det som att de spelar ingen roll enligt el-schemat vad han har då boxen ligger på en egen - korrekt?
 
Hade inte hört om märket innan, men dem verkar ha gjort två fälgar specifikt för EV. Varav en av dem passar Mach-e
Forgiato EV001 heter den

utan inläggen(lite kul att man får som två olika fälgar)
1652280324127.png


1652280237517.png


På en model 3
1652280116629.png
Ogillar dem skarpt utan inläggen, men med är de tuffa. Luftiga fälgar känns lite passé och fel på tunga klumpiga bilar.
 
Senast ändrad:
Mjae det är ju inte direkt dussinbilar vi pratar om här. Effekten motsvarar en Audi RS6 ungefär och de kostar lika mycket. En vanlig 2.0l A6 diesel kostar runt 500k idag och då har den 1/3 av prestandan och behöver den tankas för 30-40 tusen om året även vid låga körsträckor. Bilar har blivit väldigt dyrt. Eller väldigt billigt beroende på hur man ser det. En Kia Cee'd eller Ford Focus idag för 250k är en precis lika bra bil som en Volvo V70 var för några år sedan vad gäller prestanda och utrymmen. Men det är ju inte dem man vill ha ;)

Absolut är det så.
Är väll mest bitter och sur just nu för allt i bilvärlden går åt fel hål enligt egen åsikt. Tanken med mitt inlägg var mer vem sjutton vill ha en prestanda kombi för över miljonen? De som har pengar i överflöd kör den säkert som brukis men den som är normal löntagare lär ju inte köpa en och ställa i garaget som "fin bil".

Ärligt så ska det nog kokas ner till att (och då är detta min personliga åsikt) bilpolitiken/priserna i dagsläget är helt urflippad. Det hjälper ju absolut inte till att pandemin och nuvarande världsläge ställer till det för leverantörerna av delar likt bilar inte kan producera efter full efterfrågan..
 
Absolut är det så.
Är väll mest bitter och sur just nu för allt i bilvärlden går åt fel hål enligt egen åsikt. Tanken med mitt inlägg var mer vem sjutton vill ha en prestanda kombi för över miljonen? De som har pengar i överflöd kör den säkert som brukis men den som är normal löntagare lär ju inte köpa en och ställa i garaget som "fin bil".

Ärligt så ska det nog kokas ner till att (och då är detta min personliga åsikt) bilpolitiken/priserna i dagsläget är helt urflippad. Det hjälper ju absolut inte till att pandemin och nuvarande världsläge ställer till det för leverantörerna av delar likt bilar inte kan producera efter full efterfrågan..
Vet inte om den gills som prestandakombi, men min pendlarbil listar norr om 1M. Jag skulle varken haft rent tekniskt råd med, eller velat prioritera, den om det inte vore för politiken som förs. Ni ska jag ju dessutom få både elprisstöd (eftersom den drar mycket), och bilstöd.

Helt vansinnigt alltihop, men man lever ju i, och anpassar sig efter, det system som är.
Denna leasade jag, vågar inte köpa nyare bil innan valet.
39CAC362-7CCD-4CE9-809D-4DDE439BA1BC.jpeg
 
Nån här som kör en av Mercas elbilar? Är inne på att beställa EQB som nästa tjänstebil. Enda rena elbilen jag hittat som vår hundbur får plats i förutom Maxus men den känns inte så aktuell. Nackdelarna jag kommit fram till hittills är att det är lite dålig räckvidd och att det inte går att montera dragkrok. Nån som har någon input på den?
 
Nån här som kör en av Mercas elbilar? Är inne på att beställa EQB som nästa tjänstebil. Enda rena elbilen jag hittat som vår hundbur får plats i förutom Maxus men den känns inte så aktuell. Nackdelarna jag kommit fram till hittills är att det är lite dålig räckvidd och att det inte går att montera dragkrok. Nån som har någon input på den?
Har inte provat, men vi bytte från en VW Touran till Skoda Enyaq. Buren vi hade tidigare var specialbyggd till en Touran så vi skaffade en Artfex Medium Bred nu, så finns det lite plats bredvid buren för några matkassar t.ex.
Den tidigare buren var dubbelbur så hunden trivdes i den.
Dubbelkollade EQB och det såg ut som att den har samma volym på bagageutrymmet som Enyaq om allting är nedfällt (1710 liter). Däremot tror jag Enyaq hade större utrymme än EQB med uppfällda säten, men måtten kanske är större på EQB så din bur inte passar Enyaq?
 
Har kollat på enyaq med och gillade den. Det är framförallt på höjden som EQB är större i bagaget. Vi har en Mim XL som vi har i en Mitsubishi Outlander idag och den ska få plats i EQB men inte i Enyaq.
 
Har kollat på enyaq med och gillade den. Det är framförallt på höjden som EQB är större i bagaget. Vi har en Mim XL som vi har i en Mitsubishi Outlander idag och den ska få plats i EQB men inte i Enyaq.
Ah okej! :) Jo men vi trivs bra med den får jag säga, laddstolpe installeras i samfälligheten nu, så har kört på Mer's 399kr/450kWh abonnemang och det har fungerat bra tycker jag.
Jo det var på höjden vi åkte dit på gamla buren också, men det var iofs bara med ett par cm.
Får kanske slänga ut den gamla buren på Köp&Sälj vid tillfälle. :)
 
Ah okej! :) Jo men vi trivs bra med den får jag säga, laddstolpe installeras i samfälligheten nu, så har kört på Mer's 399kr/450kWh abonnemang och det har fungerat bra tycker jag.
Jo det var på höjden vi åkte dit på gamla buren också, men det var iofs bara med ett par cm.
Får kanske slänga ut den gamla buren på Köp&Sälj vid tillfälle. :)
Den verkar som en bra bil och den var skön att köra det lilla jag har provkört den så det kan jag säkert tänka mig att ni gör. 🙂. Det underlättar ju verkligen att kunna ladda hemma som du nog kommer märka när ni fått det klart med laddstolpar.
Det är ju just det här med höjden som är problemet för det mesta i dagens läge när alla har så sluttande bakluckor..
 
någon som hör något om när 70k bonusen tas bort på bilar över 700?
Är det inte 1/7?

Min i4 är försenad ytterligare, nu p.g.a. att fälgarna inte kan levereras så bilen har gått från planerad produktion till utanför produktion. Är det 1/7 bonusen försvinner så missar jag sannolikt bonusen trots att jag beställde den i juni 2021. BMW verkar föga intresserade av någon form av kompensation för förseningen. Vid beställning var planerad leverans i januari.
 
Är det inte 1/7?

Min i4 är försenad ytterligare, nu p.g.a. att fälgarna inte kan levereras så bilen har gått från planerad produktion till utanför produktion. Är det 1/7 bonusen försvinner så missar jag sannolikt bonusen trots att jag beställde den i juni 2021. BMW verkar föga intresserade av någon form av kompensation för förseningen. Vid beställning var planerad leverans i januari.
är det spikat?
 
Det var väldigt impulsivt må jag säga!
du anar inte hur mycket jag bakom kulisserna tänkt på hur jag skall göra med vardagsbil och roligbil. Börjar bli helt tokig, skulle i princip sälja Mazdan i dagarna(har köpare) och kanske beställa något annat kul.

Nästan inte ens roligt att ha bil längre. Det är på den nivån
Kan hända att jag ändå säljer Mazdan och kör bilfritt fram till Model 3 kommer

Men ja just detta var det väldig kort beslutsväg på. Jag har funderat på en model 3 perf ett tag nu. Jag hoppas jag blir nöjd nu :(
ID3 är en som tar över i 1a Juni
 
Senast ändrad:
du anar inte hur mycket jag bakom kulisserna tänkt på hur jag skall göra med vardagsbil och roligbil. Börjar bli helt tokig, skulle i princip sälja Mazdan i dagarna(har köpare) och kanske beställa något annat kul.

Nästan inte ens roligt att ha bil längre. Det är på den nivån
Kan hända att jag ändå säljer Mazdan och kör bilfritt fram till Model 3 kommer

Men ja just detta var det väldig kort beslutsväg på. Jag har funderat på en model 3 perf ett tag nu. Jag hoppas jag blir nöjd nu :(
ID3 är en som tar över i 1a Juni
Förstår dig. Jag är likadan. Tänker i princip på nästa bilbyte när jag är på väg från handlaren ;)

Upplever bilmarknaden som rätt trist för tillfället. Så otroligt stora problem med leveranser gör att man inte kan välja det man vill ha utan främst måste ta hänsyn till vad som finns.
 
Förstår dig. Jag är likadan. Tänker i princip på nästa bilbyte när jag är på väg från handlaren ;)

Upplever bilmarknaden som rätt trist för tillfället. Så otroligt stora problem med leveranser gör att man inte kan välja det man vill ha utan främst måste ta hänsyn till vad som finns.
Dem har relativt sett grymt bra pris på Mustang GT 2021, finns några bilar. Dem ligger bra mycket billigare än mostsvarande 2022.
Men lite tråkigt att köpa en likadan bil 4 år senare :( som dessutom är lite sämre specad. Men funderar fortfarande på det då det är en grym allroundbil och lär hålla värdet riktigt bra (de nya 21or som finns)
 
Dem har relativt sett grymt bra pris på Mustang GT 2021, finns några bilar. Dem ligger bra mycket billigare än mostsvarande 2022.
Men lite tråkigt att köpa en likadan bil 4 år senare :( som dessutom är lite sämre specad. Men funderar fortfarande på det då det är en grym allroundbil och lär hålla värdet riktigt bra (de nya 21or som finns)
Måste ju vara 25k i skatt/år på dem? Sånt sätter ju lite sordin på stämningen.
 
Tillbaka
Topp