• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,003
Funkade fint..och enkel betalning med kort
857B90B5-8E05-4EF8-AB98-F6732A6A1C87.jpeg

Bra med fler alternativ.

7.85 SEK/kWh utan medlemskap.
5.70 SEK/kWh med medlemskap á 129kr/månad.
Så jävla skönt med laddstolpe hemma och fast elavtal. 52 öre kWh, med skatter, moms, elöverföring etc betalar vi 1,11:- netto/kWh. Ser inte fram emot den dagen nuvarande elavtal löper ut

Fick intressant samtal från säljaren jag beställt en Range Rover Velar från. De höjer priset med 12% och vill man så kan man hoppa av. Jag accepterade först men ju mer jag tänkte på det ju mer förbannad blev jag. Mailade honom nu i vredesmod och avbeställer skiten. Stora frågan är vad man ska beställa istället. Helst helt el men hybrid funkar också. 🤔

Så jävla skönt med laddstolpe hemma och fast elavtal. 52 öre kWh, med skatter, moms, elöverföring etc betalar vi 1,11:- netto/kWh. Ser inte fram emot den dagen nuvarande elavtal löper ut
Klart det är äpplen och päron. Poängen är dock att det i dagsläget är otroligt mycket billigare med frugans tesla då vi endast laddar hemma mot hennes tidigare diesel superb. Hade vi inte kunnat ladda hemma utan endast publikt hade det inte varit lika lätt att motivera bilbytet så enkelt. Men skönt för infrastrukturen med mer publika laddstationer för samtliga märken

Fick intressant samtal från säljaren jag beställt en Range Rover Velar från. De höjer priset med 12% och vill man så kan man hoppa av. Jag accepterade först men ju mer jag tänkte på det ju mer förbannad blev jag. Mailade honom nu i vredesmod och avbeställer skiten. Stora frågan är vad man ska beställa istället. Helst helt el men hybrid funkar också. 🤔
Model Y står det leverans aug-okt i år, model 3 perf. sep-okt

Sen om det stämmer låter jag vara osagt

Senast ändrad:
Jag har inte möjlighet att ladda hemma men är nyfiken på elbil. Hur bra ”håller laddningen” om bilen står still ett tag? I mitt fall kör jag så lite att det nog skulle räcka att ladda fullt någon/några gånger per månad, förutsatt att bilen inte laddar ur av att stå.

Har ni några erfarenheter att dela med er av på temat?

Tack på förhand

Jag har inte möjlighet att ladda hemma men är nyfiken på elbil. Hur bra ”håller laddningen” om bilen står still ett tag? I mitt fall kör jag så lite att det nog skulle räcka att ladda fullt någon/några gånger per månad, förutsatt att bilen inte laddar ur av att stå.

Tack på förhand
Min förlorar ingenting över tid. VW ID4.

Tack på förhand
Märker ingenting eftersom jag har laddare hemma men när jag lämnade bilen i januari en vecka utan laddning i minusgrader så kanske jag tappade 4-5% om jag ska försöka minnas. Men då var det kallt.

Tack på förhand
Jag har inte möjlighet i dagsläget men hyresvärden kommer att erbjuda laddbox för ca 300kr/månad men jag kommer inte att skaffa det.
Jag kör inte mycket heller så två tre laddningar skulle räcka för upp till 100mil.
Tanken var att ladda vid behov ute på stan, allt från gratis till 4kr/kw. Laddstyrka av 22kw för 2Kr kw är helt okay. Inte ofta man laddar från noll i alla fall. Hoppas bara bilen dyker upp innan årsskiftet!

Jag har inte möjlighet i dagsläget men hyresvärden kommer att erbjuda laddbox för ca 300kr/månad men jag kommer inte att skaffa det.
Jag kör inte mycket heller så två tre laddningar skulle räcka för upp till 100mil.
Tanken var att ladda vid behov ute på stan, allt från gratis till 4kr/kw. Laddstyrka av 22kw för 2Kr kw är helt okay. Inte ofta man laddar från noll i alla fall. Hoppas bara bilen dyker upp innan årsskiftet!
Beställ box oavsett. Du kommer ångra dig.

Jag har ingen möjlighet att ladda hemma. Funkar helt OK men skulle vilja ha en.
Så skaffa en, 300kr i månaden är ju kaffepengar i bilsammanhang och det laddar du snabbt upp ute på stan på en månad.

Jag har ingen möjlighet att ladda hemma. Funkar helt OK men skulle vilja ha en.
Så skaffa en, 300kr i månaden är ju kaffepengar i bilsammanhang och det laddar du snabbt upp ute på stan på en månad.
Ja fast 300kr är tva 100%-iga landningar på stan. Ungefär vad jag skulle behöva betala för endast egen stolpe. Ser ingen logik i det att betala av boxen på två år o sen stoppa pengar i hyresvärdens ficka

Ja fast 300kr är tva 100%-iga landningar på stan. Ungefär vad jag skulle behöva betala för endast egen stolpe. Ser ingen logik i det att betala av boxen på två år o sen stoppa pengar i hyresvärdens ficka
Du stoppar de pengarna i andras fickor och det blir endast bökigare för dig själv. Förstår inte hur du tänker faktiskt 🤷🏻‍♂️

Som icke elbilsägare är logiken just den att du kan alltid ha bilen laddad och aldrig tänka -"undrar om laddstolpen nere på stan är ledig så jag kan ladda nu och åka till Malmö ikväll, eller behöva åka i morgon.."

Som sagt, har inte ens elbil men har redan projekterat för det i och med ny häckplantering längsmed infarten till huset. Två stycken tom. Och då sålde vi tjejens dieselbil igår och med 95% blir det en till dieselbil innan elbil...

Att ha egen laddplats kommer höja värdet på sin lägenhet enormt framöver.

Med egen stolpe kan man ha förvärmning mm också hela tiden vilket gör att bilen är uppvärmd när man kommer.

Tillbaka
Topp