• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
Kul tråd! Har en Tesla Model S P85DL (2015) och en Model X 90D (2016). En ny Model S P100DL är på ingång som är tänkt att ersätta den äldsta.
Har kört fosilfritt sedan tidigt 2015 och har inte ångrat det en sekund. Den direkta responsen man får när acceleratorn pressas i botten är ju en stor fördel med eldrift samt den mjuka gången. Visst kan det vara häftigt med motorljud men man kan ju inte få allt här i världen :)
Nästa bil blir den nya roadstern, när den väl dyker upp...

Jag laddar mestadels hemma, jag byggde nytt garage 2016 och såg till att göra taket extra stort för att få plats med många solcellspaneler, det blev totalt ca 16 kW.
Det räcker mer än väl till driften av båda elbilarna och mer därtill. Laddning med två stycken Tesla wallcharger, de kan kommunicera med varandra för att lastbalansera om båda bilarna behöver ladda samtidigt.

Sitter just nu och pillar på ett litet projekt för att ladda bilarna när spotpriset är lågt eller när det produceras solel. Ungefär det som Tibber erbjuder men jag tänkte göra en egen lösning.

Låter som rena drömmen! :) Inget jag kan få till i mitt boende, men börjat lobba för solceller och laddplatser i BRF:en. Har grymma, platta takytor som når över omgivande bebyggelse och centralt elabb med individuell mätning internt i föreningen, så förutsättningarna borde vara optimala.
 
Lobba på! Det bör gå att räkna hem en sådan investering relativt enkelt :)

Känns som att halva styrelsen är med i Bensinupproret 2.0 bara :D Måste för övrigt vara den tröttaste rörelsen på länge, blir mörkrädd när jag spionerar där. Elbilism känns rätt fjärran när man ser tröttmössorna där och hur dom sväljer precis varje fördom och sedan länge slaktade larmrapport om elbilar.
 
Vi har två laddhybrider, en Volvo T8 och en Mitsubishi PHEV. Ganska ofrivilligt dock, det är en kombination av låga förmånsvärden / rätt image för företaget.

Det känns lite löjligt då de båda förbrukar betydligt mer bränsle än våra tidigare diesel-suv:ar gjorde. Vi hade egentligen inte tänkt ladda dem alls men de är så törstiga så man måste göra det för att ens komma med på rimliga nivåer.

Varför är laddhybrider så kopiöst törstiga? PHEV:n drar 1.2-1.3 när batteriet är slut, det gör ju att den ligger högt i snittförbrukning även om den går att köra helt på el vid korta sträckor.
 
Jag kör Passat GTE sedan ett år tillbaka. Längsta jag kört på en tank är 600 mil. Laddar hemma och på jobbet. Schysst bil men jag har blivit bärgad till verkstad en gång. Har aldrig hänt mig förut och jag har haft min beskärda del av skitbilar. Har redan beställt en ny till när det är dags att byta. Då kommer den med 13 kWh batteri vilket borde göra en del för räckvidden. Nästa blir helel med just nu finns inget riktigt bra som inte kostar skjortan med tillräcklig storlek.

/ P
 
Vi har två laddhybrider, en Volvo T8 och en Mitsubishi PHEV. Ganska ofrivilligt dock, det är en kombination av låga förmånsvärden / rätt image för företaget.

Det känns lite löjligt då de båda förbrukar betydligt mer bränsle än våra tidigare diesel-suv:ar gjorde. Vi hade egentligen inte tänkt ladda dem alls men de är så törstiga så man måste göra det för att ens komma med på rimliga nivåer.

Varför är laddhybrider så kopiöst törstiga? PHEV:n drar 1.2-1.3 när batteriet är slut, det gör ju att den ligger högt i snittförbrukning även om den går att köra helt på el vid korta sträckor.

Min passat drar 5,2 l/mil med tomt batteri. Jag hade en V60 D3 automat tidigare och den ville ha mer soppa trots mindre bil.

/ P
 
Vi har två laddhybrider, en Volvo T8 och en Mitsubishi PHEV. Ganska ofrivilligt dock, det är en kombination av låga förmånsvärden / rätt image för företaget.

Det känns lite löjligt då de båda förbrukar betydligt mer bränsle än våra tidigare diesel-suv:ar gjorde. Vi hade egentligen inte tänkt ladda dem alls men de är så törstiga så man måste göra det för att ens komma med på rimliga nivåer.

Varför är laddhybrider så kopiöst törstiga? PHEV:n drar 1.2-1.3 när batteriet är slut, det gör ju att den ligger högt i snittförbrukning även om den går att köra helt på el vid korta sträckor.
För att va helt ärlig så tror jag inte laddhybriden kom till för att vi skulle kunna förflytta oss utan att skada miljön. Den kom till för att biltillverkarna ska kunna få ner sina utsläppssiffror på körcykeltesterna.
Jag har samma erfarenhet som dig av laddhybrider, nämligen att de drar sjukt mycket när batterier är tomt. Men generellt ska man väl inte ha en elbil eller laddhybrid om man inte har möjlighet att ladda den dagligen, på jobbet eller hemma. Då är det bättre med en snål diesel i några år till.
 
När kommer vi se laddningsmackar i samma utsträckning som dagens bensinmackar?
Bra fråga! Men när det kommer till laddbara bilar så är beteende kring påfyllning av bränsle annorlunda. Du laddar där du normalt parkerar. Tanken är alltså inte att du ska behöva åka till ett speciellt ställe (bensinstation) för att ladda. Du vaknat varje morgon med en fulltankad bil.

Däremot byggs det redan idag laddatällen mellan städer för de längre resorna. Och det som bygga just nu är high power chargers, eller supersnabbladdare som det kallas på svenska. Målet är att du ska ladda lika länge som du tankar, alltså cirka 5-8 minuter och sen köra vidare till nästa destination.

Men för att svara på frågan så finns det redan idag över 8 000 publika laddpunkter fördelat på cirka 2 000 laddstationer idag. Utöver det finns det tusentals icke-publika laddpunkter hos företag, i BRF:er och hemma hos folk. Jag vet dock inte hur många bensinstationer som finns.

För att se kartor över Sveriges publika laddnät kan man besöka laddinfra.se.
 
Vi har två laddhybrider, en Volvo T8 och en Mitsubishi PHEV. Ganska ofrivilligt dock, det är en kombination av låga förmånsvärden / rätt image för företaget.

Det känns lite löjligt då de båda förbrukar betydligt mer bränsle än våra tidigare diesel-suv:ar gjorde. Vi hade egentligen inte tänkt ladda dem alls men de är så törstiga så man måste göra det för att ens komma med på rimliga nivåer.

Varför är laddhybrider så kopiöst törstiga? PHEV:n drar 1.2-1.3 när batteriet är slut, det gör ju att den ligger högt i snittförbrukning även om den går att köra helt på el vid korta sträckor.

Volvo är inte direkt kända för att vara bensinsnåla oavsett modell.

Har en T8 ibland på jobbet och den drar alldeles för mycket bensin oavsett om batteriet är laddat eller ej. Men sen är det ju en stor bil som dessutom bjuder in till lite blyfot, men om man verkligen, verkligen vill kan man köra den relativt snålt med fulladdat batteri i stadsmiljö.
 
Volvo är inte direkt kända för att vara bensinsnåla oavsett modell.

Har en T8 ibland på jobbet och den drar alldeles för mycket bensin oavsett om batteriet är laddat eller ej. Men sen är det ju en stor bil som dessutom bjuder in till lite blyfot, men om man verkligen, verkligen vill kan man köra den relativt snålt med fulladdat batteri i stadsmiljö.
Sen är ju T8 ganska stark, man ska ju helst inte jämföra den med VW Tiguan diesel utan snarare med andra suv:ar som har runt 400hk, och då är den ju trots allt ganska snål.
 
För att va helt ärlig så tror jag inte laddhybriden kom till för att vi skulle kunna förflytta oss utan att skada miljön. Den kom till för att biltillverkarna ska kunna få ner sina utsläppssiffror på körcykeltesterna.
Jag har samma erfarenhet som dig av laddhybrider, nämligen att de drar sjukt mycket när batterier är tomt. Men generellt ska man väl inte ha en elbil eller laddhybrid om man inte har möjlighet att ladda den dagligen, på jobbet eller hemma. Då är det bättre med en snål diesel i några år till.

Måste vara extremt dyrt att byta batteri?
 
Kul tråd!
Jag har beställt en XC60 laddhybrid som kommer någon gång i november, kraftigt försenad, ca sex månader.
Skulle egentligen velat ha en i3 och hade nog köpt en redan då första generationen kom, men avsaknad av dragkrok gör att det inte går.
Näst efter i3 hade jag egentligen velat ha en Tesla model 3, men leveransförseningar och frågetecken kring dragkrok gjorde att jag avstod även där.
XC40 laddhybrid var nästa bil på tapeten, men då kunde den bara privatleasas.... Så till slut blev det iaf en XC60 som egentligen är alldeles för stor för mig, men det får bli den i tre år, massor kommer säkert att ha hänt när det blir dags för nästa byte.
Tror jag kommer att kuna köra minst 50% av alla sträckor på bara el.
Min drömbil vore en BMW 1-serie eller X1, 100% el,50 eller mer mil på en laddning. Den skulle jag kunna ha livet ut.

Vad tror ni för övrigt, är el framtiden? Mercedes ligger väl väldigt långt framme med någon form av vätgasmotor?
 
Många bolag börjar nu förändra den traditionella modellen med 7,5 prisbasbelopp. Har träffat flera som har 12 prisbasbelopp om du väljer laddhybrid och 15 om du väljer elbil. Något att föreslå för firman?
@Rudolf där hör du, lös problemet. Jag vill köra fossilfritt nästa gång! :D
 
Vad tror ni för övrigt, är el framtiden? Mercedes ligger väl väldigt långt framme med någon form av vätgasmotor?
Jag tror personligen att vätgas är en återvändsgränd. Även om man skulle lösa alla tekniska utmaningar som finns i form av lagring, distribution och hållbarhet på bränslecellen så är det mycket större förluster i källa-till-hjul om man jämför med ren eldrift. Lite som att gå över ån efter vatten :)
 
Jag läste en artikel om att vw har förseningar pga leverans av batterier som orsakats av råvarubrist.
Läste i samma artikel att någon form av vätgasteknik var nästa steg i utvecklingen.
Vill man verkligen sitta i en bomb ?
 
Bra tråd @Mazdak !
Jag är själv inte mogen på att skaffa mig elbil och kommer satsa på cylndrar ett tag till (så länge inte det sker en radikal ändring på jobbfronten) men har ändå en fråga du kanske kan svara på.

Vi ska i dagarna resa ett förråd på landet som är på parkeringen och vi har då tänkt förbereda med att dra rätt mängd el till förrådet. Vi har 20-25A men hur ska vi tänka med matning till förrådet?

Tanken vi har är att se till så vi har tillräckligt med el in i förrådets normcentral (proppskåp) för att när det väl blir dags kunna sätta en laddare på väggen och enbart behöva montera den och inte dra om matningen. Att ha ett räkneverk för vad laddaren drar har jag fatat är smart för då kan man exkludera den kostnaden i driften av huset vid ev. försäljning.

Kanske är någon annan som kan svara med. :)
 
Bra tråd @Mazdak !
Jag är själv inte mogen på att skaffa mig elbil och kommer satsa på cylndrar ett tag till (så länge inte det sker en radikal ändring på jobbfronten) men har ändå en fråga du kanske kan svara på.

Vi ska i dagarna resa ett förråd på landet som är på parkeringen och vi har då tänkt förbereda med att dra rätt mängd el till förrådet. Vi har 20-25A men hur ska vi tänka med matning till förrådet?

Tanken vi har är att se till så vi har tillräckligt med el in i förrådets normcentral (proppskåp) för att när det väl blir dags kunna sätta en laddare på väggen och enbart behöva montera den och inte dra om matningen. Att ha ett räkneverk för vad laddaren drar har jag fatat är smart för då kan man exkludera den kostnaden i driften av huset vid ev. försäljning.

Kanske är någon annan som kan svara med. :)
Det varierar ju ganska mycket beroende på vilken bil det är som ska ladda, en del bilar kan bara ladda med 1-fas medan andrda klarar 3-fas.
Jag skulle nog har sett till att ha matning med 20A per fas till förrådet och dra 16A trefas från proppskåpet till platsen där laddaren är tänkt att sitta, då har du en bra grund.
 
Det varierar ju ganska mycket beroende på vilken bil det är som ska ladda, en del bilar kan bara ladda med 1-fas medan andrda klarar 3-fas.
Jag skulle nog har sett till att ha matning med 20A per fas till förrådet och dra 16A trefas från proppskåpet till platsen där laddaren är tänkt att sitta, då har du en bra grund.

Förstår att det är en fråga lika bra som att undra om Bmw säljer VW Passat...

Blir nog att se till att matningen är maxad till proppskåpet. när det väl är dags är det bara att dra kabel från proppskåpet på väggen invändigt dit den ska vara. Spelar ju ingen roll med lite kabel på väggen i ett förråd. :)
 
Kul tråd och med någon som verkar ha god insyn i branschen. Alltid kul om man kan backa upp med fakta.
Blir mycket raljerande i fikarummen.

Är inte främmande för en el-bil, men blir nog när kapaciteten är riktigt hög och man kan ta sig till norrland på vintern.
Samt att laddplatserna är väl utbyggda runtom i landet.

Bor i lägenhet idag, tror vi har 4 elplatser på typ 300 parkeringar.. Känns som det finns en del bekymmer med kraftförsörjningen.
 
De potentiella problem (dyr service, komplicerad drivlina, o.s.v.) som folk skriver här för laddhybrider, är det bara en rädsla eller finns det fakta/statistik för att backa upp det med?
Med mitt användningsmönster vore en nyare laddhybrid med 5-6 mils el-räckvidd nämligen perfekt (äldre och många nuvarande med 2-3 mil eldrift är alldeles för kort). BMW kommer t.ex. med en uppdaterad 330e i höst som ska klara den sträckan, så den verkar verkligen intressant (om det nu då inte finns en massa fakta om hur kasst det är med laddhybrid).
 
Måste vara extremt dyrt att byta batteri?
Finns ingen anledning att byta ett batteri. Dela får du 8 års garanti på batteriet men batteriet kommer hålla mycket längre än så. Samsung har gjort tester på batterierna som finns i BMW i3 som visar att de tappar 15% efter 92 000 mil!
Men skulle du av någon anledning vilja byta batteri efter 8 år så byter man bara den modul som är dålig, och inte hela batteriet. En modul kostar runt 10 000kr idag men kommer bli billigare framöver.
 
Kul tråd!
Jag har beställt en XC60 laddhybrid som kommer någon gång i november, kraftigt försenad, ca sex månader.
Skulle egentligen velat ha en i3 och hade nog köpt en redan då första generationen kom, men avsaknad av dragkrok gör att det inte går.
Näst efter i3 hade jag egentligen velat ha en Tesla model 3, men leveransförseningar och frågetecken kring dragkrok gjorde att jag avstod även där.
XC40 laddhybrid var nästa bil på tapeten, men då kunde den bara privatleasas.... Så till slut blev det iaf en XC60 som egentligen är alldeles för stor för mig, men det får bli den i tre år, massor kommer säkert att ha hänt när det blir dags för nästa byte.
Tror jag kommer att kuna köra minst 50% av alla sträckor på bara el.
Min drömbil vore en BMW 1-serie eller X1, 100% el,50 eller mer mil på en laddning. Den skulle jag kunna ha livet ut.

Vad tror ni för övrigt, är el framtiden? Mercedes ligger väl väldigt långt framme med någon form av vätgasmotor?
Jag tror el är en av framtidens lösningar. Alla drivmedel har sina för- och nackdelar.
Vätgasens nackdelar är:
- dyrare bränsle
- dyrare infrastruktur
- dyrare teknik
Och så kommer det alltid vara i jämförelse med el. Däremot funkar vätgas säkerligen bra i tunga fordon samt flyg.
 
Jag läste en artikel om att vw har förseningar pga leverans av batterier som orsakats av råvarubrist.
Läste i samma artikel att någon form av vätgasteknik var nästa steg i utvecklingen.
Vill man verkligen sitta i en bomb ?
De flesta traditionella biltillverkare har missbedömt efterfrågan på elbilar och därför inte bokat upp tillräckligt med batterier vilket resulterar i långa leveranstider. De enda som har kortare leveranstider idag är tesla och BMW.
När det gäller vätgasen så har väl alla drivmedel sina för- och nackdelar. Men vi sitter idag i bensinbilar vilket också är ganska brandfarliga :) så explodera eller brinna upp....? Bara att välja :D
 
Bra tråd @Mazdak !
Jag är själv inte mogen på att skaffa mig elbil och kommer satsa på cylndrar ett tag till (så länge inte det sker en radikal ändring på jobbfronten) men har ändå en fråga du kanske kan svara på.

Vi ska i dagarna resa ett förråd på landet som är på parkeringen och vi har då tänkt förbereda med att dra rätt mängd el till förrådet. Vi har 20-25A men hur ska vi tänka med matning till förrådet?

Tanken vi har är att se till så vi har tillräckligt med el in i förrådets normcentral (proppskåp) för att när det väl blir dags kunna sätta en laddare på väggen och enbart behöva montera den och inte dra om matningen. Att ha ett räkneverk för vad laddaren drar har jag fatat är smart för då kan man exkludera den kostnaden i driften av huset vid ev. försäljning.

Kanske är någon annan som kan svara med. :)
20ampere trefas räcker gott och väl. Som det nämndes tidigare så tar vissa bilar trefasladdning och vissa tar bara enfasladdning. Men man ska tänka lite baklänges här. Tänk istället hur länge bilen ska stå där åt gången? Jag tänker att man inte åker till landet för att vara där "någon timme". Beteende är väl snarare så att man åker till landet och är där kanske en helg. Vilket betyder att bilen har långt tid på sig att laddas fullt. Därför behöver man inte köra på med 3-fas 16ampere för att ladda bilen på 3-4 timmar. Man kan instället dra ner effekten till 3,7kW (1-fas, 16A) och få bilen fulladdad på 8-10 timmar. Därmed håller man ner kostnaden. Vad tror du om det?
När det gäller mätare så har de flesta laddarna inbyggda mätare som du läser av online. Men det är värt att kolla upp det när man väl ska köpa laddaren.
 
Kul tråd och med någon som verkar ha god insyn i branschen. Alltid kul om man kan backa upp med fakta.
Blir mycket raljerande i fikarummen.

Är inte främmande för en el-bil, men blir nog när kapaciteten är riktigt hög och man kan ta sig till norrland på vintern.
Samt att laddplatserna är väl utbyggda runtom i landet.

Bor i lägenhet idag, tror vi har 4 elplatser på typ 300 parkeringar.. Känns som det finns en del bekymmer med kraftförsörjningen.
Räkna på att räckvidden som specas hos biltillverkare halveras i worst case scenario, vilket innebär -25 grader och 90km/h på motorväg. Det finns ju bilar idag som klarar 450km i ett sådant scenario, men de kostar ju en del. Men priserna sjunker för varje ny bilmodell som kommer.

När det gäller kraftförsörjningen så kan det ju uppstå effektproblematik i framtiden, men det är nog långt kvar till alla 300 parkeringar är upptagna av elbilar. I ett sådant läge behöver man använda sig av smart teknik som fördelar ut den tillgängliga effekten på de bilar som behöver laddning mest. Men som sagt, det är nog några år kvar, om vi ens kommer nå det scenariot.
 
De potentiella problem (dyr service, komplicerad drivlina, o.s.v.) som folk skriver här för laddhybrider, är det bara en rädsla eller finns det fakta/statistik för att backa upp det med?
Med mitt användningsmönster vore en nyare laddhybrid med 5-6 mils el-räckvidd nämligen perfekt (äldre och många nuvarande med 2-3 mil eldrift är alldeles för kort). BMW kommer t.ex. med en uppdaterad 330e i höst som ska klara den sträckan, så den verkar verkligen intressant (om det nu då inte finns en massa fakta om hur kasst det är med laddhybrid).
Det säger sig själv lite att ju fler rörliga delar du har, ju större är chansen att något kan gå sönder. En ren elbil har cirka 20 rörliga delar. En bil med förbränningsmotor har cirka 2000 rörliga delar och en laddhybrid har ännu mer än så. Men allt är relativt, så det beror ju på vad man jämför med såklart. Nyare bilar är ju mer hållbara än äldre bilar osv. Kommande 330e verkar lovande. Jag tror att laddhybriden blir intressant för många när man kan köra 6-8 mil på riktigt på el.
 
Jag tycker det är synd att inte fler har gjort som BMW med sin range-extender som är tillval till i3. Fossilmotorn används där enbart till att ladda batteriet vid behov och kan därför gå så optimalt och klimateffektivt som möjligt. Det kräver ett större batteri än vad som brukar sitta i normala hybrider, det är väl kanske därför.
 
Jag tycker det är synd att inte fler har gjort som BMW med sin range-extender som är tillval till i3. Fossilmotorn används där enbart till att ladda batteriet vid behov och kan därför gå så optimalt och klimateffektivt som möjligt. Det kräver ett större batteri än vad som brukar sitta i normala hybrider, det är väl kanske därför.


Håller med. På en laddhybrid vi har på jobbet är det typ fifty fifty om batteridriften kickar in i stadskörning (< 50 km/h).
Ändå är batteriet alltid halvfullt.
 
Tillbaka
Topp