Laddar...

Elbil- och laddhybridstråden

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Mazdak, 13 maj 2019.

?

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

1. Jag har elbil idag

11,0%
  2. Jag har laddhybrid idag

15,0%
  3. Jag kommer skaffa laddbar bil inom 1 år

12,2%
  4. Jag kommer skaffa laddbar bil, men inte än

43,7%
  5. V8 forever!

18,0%
  1. Edin

Edin Brons

Från:
    Midsomer Wreath
    Bra svar!
    Vi har landet bara en timme från hemmet så det händer man åker dig bara över dagen men då bör det gå utan att ladda bilen i vart fall. Jag är tämligen säker på att ingen i famljen skulle vilja ha en bil som bara kom ena vägen och inte tillbaka till stan utan att behöva laddning så det är nog som du säger, full laddat (eller så laddat fullt ska vara till vardags) på 8.10 h är nog alldeles lagom.

Vad gäller elmätare var det extrapappan som fick det tipset när han installerade en Tesla laddare till hans Model 3. Tyckte det lät rätt smart för det är lätt att bevisa vid eventuell försäljning vad bilen dragit och vad "huset" dragit då.

2. Mazdak
    Trådstartare

Mazdak Tantal

BMW har numera plockat bort range extendern. Den finns inte längre. Vad man såg var att range extendern går in i cirka 3% av alla körningar. Så man körde runt med en teknik som endast var till för att lugna föraren, rent psykiskt. När elbilen har ett större batteri där du kommer 30-40 mil så behövs ingen range extender.

mega och Anders Forsberg gillar detta.
  3. johpe

johpe Tantal

Från:
    Sverige
    Ja det håller jag med om, men är det så fruktansvärt mycket mer rörliga delar i en laddhybrid jämfört med en ICE bil så man faktiskt ser i statistik att de går sönder snabbare?
    Kan tänka mig att några få personer som köpt första generationen laddhybridsbilar haft barnsjukdomar, men gäller det verkligen i dagsläget?

4. city69

city69 Titan

Jag har en Volvo XC90 T8 som jag haft i 3 år nu, har aldrig haft en bil med så mkt strul, inte är den "snål" heller. När batterierna är slut ligger förbrukningen på ca 1,3 L/mil vilket är lika mkt som Corvette med 6,2 L V8 drar. Ser fram emot nya Audi E-Tron som levereras i vecka 32

parasec, Raste, joca och 2 andra gillar detta.
  5. Hawk100

Hawk100 Brons

Lägg ner ett extra tomrör till förrådet så kan du lätt dra i kraftigare kablar i framtiden om det skulle behövas (tex om flera elbilar behöver ladda samtidigt där i framtiden) Ett extra tomrör kostar inte mycket om du gör det samtidigt med övriga arbeten.....

Edin och Mazdak gillar detta.
  6. spammerstakeahike

spammerstakeahike Platina

Finns det någon förklaring till varför bensinförbrukningen ökar om batteriet tar slut?

7. city69

city69 Titan

Det är väl snittförbrukningen som ökar pga av annars stöttar elmotorerna (antar jag, är verkligen inte insatt).

spammerstakeahike och Mazdak gillar detta.
  8. Mazdak
    Trådstartare

Mazdak Tantal

Nej. Är inte helt säker på att de skulle paja oftare än ICE-bilar. Men jämfört med en ren elbil så är ju service- och underhållskostnaderna högre.

9. Mazdak
    Trådstartare

Mazdak Tantal

Svaret fanns i din fråga. Bensinförbrukningen ökar eftersom batteriet tar slut och all energi för att driva fram bilen då kommer från bensinen. Eftersom bilen innehåller ett tungt batteri så drar den mer än sin motsvarighet i bensinversion.

cycleMagnus, spammerstakeahike och city69 gillar detta.
  10. spammerstakeahike

spammerstakeahike Platina

Ok batterier väger en hel del mao om det ska påverka förbrukningen. Men nämndes det inte typ 1,5 l i tråden? Det är ju hiskeligt mycket.

11. Mazdak
    Trådstartare

Mazdak Tantal

Beror troligen också på tung högerfot ;-)

spammerstakeahike gillar detta.
  12. CaptainOats

CaptainOats Platina

Samt att det är suvar oftast?
    Typ outlander

Mazdak och spammerstakeahike gillar detta.
  13. Edin

Edin Brons

Från:
    Midsomer Wreath
    Bra tanke men det är inte möjligt då allt markarbeten är gjort för ett år sedan. Dock står elcentralen/huvudsäkringsskåpet bara tre meter snett bakom..

14. Strindberg

Strindberg Platina

Från:
    Hälsingland
    Provade Kona electric igår. Är absurt sugen på el, men för mig som pendlar en del på risig väg är 4wd nästan en dealbreaker. Jag förstår att det blir tungt och påverkar räckvidden, men ändå...
    Model 3 blir kostsamt, och en beggad S känns lite "läskigt" - och kostsamt.

Outlandern är väl det "självklara" valet, men jag kan inte ladda på jobbet -> måste bensina hem -> totalkalkylen fuckar upp.
    Sedan verkar ju outlandern vara en rätt rackig bil i övrigt, många verkar uppleva att den känns gammal.

Mazdak gillar detta.
  15. CaptainOats

CaptainOats Platina

ja ock bullrig.
    Med tanke på de extremt kassa vägarna i Sverige så måste mani princip köra S klass för att få det tyst i kupen..

16. Mazdak
    Trådstartare

Mazdak Tantal

Tittat något på e-tron eller i-Pace? Blir ju lite andra priser i och för sig. Men kan va värt att räkna på ändå. Eller en EQC400?

17. BenD

BenD Titan

Vi gick från Mercedes-Benz CSL till VW Touareg TDI till att idag ha en Kia Optima Sportswagon PHEV.

Att gå från bakhjulsdriven sedan till fyrhjulsdriven SUV och sedan till framhjulsdriven kombi var en mycket större omställning än drivlinan någonsin varit.

Med det sagt laddar vi bilen hemma i vanligt eluttag och kan sedan köra de korta sträckor vi gör i 2-3 dagar innan det är dags att ladda igen. Så 6 av 7 dagar åker vi på 100% el vilket känns fantastiskt. Det är ett nöje på alla sätt. Alla kostnader kring bilägandet gick ned ganska drastiskt också.

Vi kommer i bästa fall byta till elbil någon gång under 2020 men om det inte finns i rätt segment eller prisklass kanske vi väntar lite längre med byte för vi är så pass nöjda med vår Kia.

soulbender, Mazdak, mega och 1 annan gillar detta.
  18. Callxx

Callxx Tantal

Från:
    Bästkusten
    Var inne hos vår Ford handlare i veckan och då nämnde han att Explorer kommer med hybridlina runt årsskiftet. 450hk med bakhjulsdrift vid vanlig körning!
    Vad tror panelen om det?

mega och BenD gillar detta.
  19. Mazdak
    Trådstartare

Mazdak Tantal

Jo, stämmer att den kommer med hybridlina. Men det är mildhybrid vilket innebär att bilen inte går att ladda. Den laddas upp av bromskraftsåterföring. Batteriet är minimalt. Typ som gamla prius. Du kan i bästa fall köra några få kilometer på ren el, om du kör i låga hastigheter. Fördelarna för dig som förare än få, men för ford är det desto bättre eftersom bilen på pappret får låg förbrukning.

cycleMagnus och mega gillar detta.
  20. Callxx

Callxx Tantal

Från:
    Bästkusten
    Njaaa.. Han nämnde faktiskt specifikt en laddhybrid.
    Screenshot_20190609-092431_Samsung Internet.

Mazdak och BenD gillar detta.
  21. jerka2.0

jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

Från:
    Stockholm
    Jag åker Bmw I3s som leasingbil på mitt företag sedan i vintras. Helt fantastiskt både för plånboken och ”miljön”.
    Då har vi nu visserligen en andrabil som är lite större men som mest står still. Så mycket nöjd.
    68E4F278-BD76-45B8-B375-FD42C4A0491F.

cycleMagnus, demondave, B1884 och 6 andra gillar detta.
  22. mega

mega Silver

Har alltid velat ha en sådan, tycker det är så synd att man inte kan ha dragkrok på den. Typ 300-400 kg hade räckt.
    Väldigt rolig at köra och gillar även att den är så vansinnigt fulsnygg, och har kidnappardörrar bak.

soulbender och Mazdak gillar detta.
  23. jerka2.0

jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

Från:
    Stockholm
    Ja bilen är verkligen kul. Fulsnygg är ordet.
    Nu har jag även skaffat mig en X3 med krok för dessa ändamål.

mega gillar detta.
  24. CptSlow

CptSlow Silver

Från:
    Stockholm
    Har en Passat GTE sen två år tillbaka och är mycket nöjd. Håller med andra i tråden om att den inte är så farligt törstig på bensin. Vid en längre resa i motorvägsfart där batteriet kanske är halvfullt vid start brukar jag snitta 0,60-0,70 liter/mil i GTE-läge. Inget att förfäras över tycker jag med tanke på att det är en stor och tung bil.

På el går den ca 4,5 mil under sommarhalvåret och kanske 3,8-4 mil på vintern vilket räcker fram och tillbaka till jobbet för mig. Hade den haft några mil till räckvidd hade jag gjort säkert 90% av mina resor på el. Vad kan man förvänta sig av den uppgraderade versionen med större batteri?

Ska byta förmånsbil nästa år och är lite osäker på vad man ska göra då. Trodde nog det skulle dykt upp fler roliga alternativ på åren som gått sen jag plockade ut Passaten.

Vad finns det för andra vettiga alternativ idag eller inom 12 månader om man vill ha en hyggligt stor laddhybridkombi? Tror vi har 12 pbb att utgå från men har samtidigt hört att TCO är det man tittar på och några kollegor har just köpt Tesla 3 trots högre pris.

mega gillar detta.
  25. alfgren

alfgren Silver

2 mil till ska den klara. Om du vill ha en Passat så se till att beställa omgående, leveranstiderna kommer vara långa. Har för mig att den öppnar för beställning vecka 31 eller nåt sånt. Ska försöka få tag på en själv, förra gången jag skulle byta var den inte beställningsbar längre :(

CptSlow gillar detta.
  26. alfgren

alfgren Silver

Den räknades inte som elbil enligt WLTP och blev i princip osäljbar i vissa länder vid övergången. Det är av samma anledning som gasbilar numera har löjligt små bensintankar, de klassas inte som gasbilar annars. Nya A4 exempelvis har 8 liters tank, helt oanvändbart om man pendlar lite. Jag skulle få tanka varannan dag...

27. Ako

Ako Silver

Från:
    Malmö
    Ingen bil , varje idag eller i framtiden
    Funderar dock på en Piaggio (elektrisk) F6AEDB52-B452-44D6-8AC3-D09FCB9EFB7C.

cycleMagnus, alfgren och mega gillar detta.
  28. mega

mega Silver

Vad ligger dessa på prismässigt?

Ako gillar detta.
  29. Ako

Ako Silver

Från:
    Malmö
    70-80k

mega gillar detta.
  30. Ako

Ako Silver