Edin
Silver
20ampere trefas räcker gott och väl. Som det nämndes tidigare så tar vissa bilar trefasladdning och vissa tar bara enfasladdning. Men man ska tänka lite baklänges här. Tänk istället hur länge bilen ska stå där åt gången? Jag tänker att man inte åker till landet för att vara där "någon timme". Beteende är väl snarare så att man åker till landet och är där kanske en helg. Vilket betyder att bilen har långt tid på sig att laddas fullt. Därför behöver man inte köra på med 3-fas 16ampere för att ladda bilen på 3-4 timmar. Man kan instället dra ner effekten till 3,7kW (1-fas, 16A) och få bilen fulladdad på 8-10 timmar. Därmed håller man ner kostnaden. Vad tror du om det?
När det gäller mätare så har de flesta laddarna inbyggda mätare som du läser av online. Men det är värt att kolla upp det när man väl ska köpa laddaren.
Bra svar!
Vi har landet bara en timme från hemmet så det händer man åker dig bara över dagen men då bör det gå utan att ladda bilen i vart fall. Jag är tämligen säker på att ingen i famljen skulle vilja ha en bil som bara kom ena vägen och inte tillbaka till stan utan att behöva laddning så det är nog som du säger, full laddat (eller så laddat fullt ska vara till vardags) på 8.10 h är nog alldeles lagom.
Vad gäller elmätare var det extrapappan som fick det tipset när han installerade en Tesla laddare till hans Model 3. Tyckte det lät rätt smart för det är lätt att bevisa vid eventuell försäljning vad bilen dragit och vad "huset" dragit då.