• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
20ampere trefas räcker gott och väl. Som det nämndes tidigare så tar vissa bilar trefasladdning och vissa tar bara enfasladdning. Men man ska tänka lite baklänges här. Tänk istället hur länge bilen ska stå där åt gången? Jag tänker att man inte åker till landet för att vara där "någon timme". Beteende är väl snarare så att man åker till landet och är där kanske en helg. Vilket betyder att bilen har långt tid på sig att laddas fullt. Därför behöver man inte köra på med 3-fas 16ampere för att ladda bilen på 3-4 timmar. Man kan instället dra ner effekten till 3,7kW (1-fas, 16A) och få bilen fulladdad på 8-10 timmar. Därmed håller man ner kostnaden. Vad tror du om det?
När det gäller mätare så har de flesta laddarna inbyggda mätare som du läser av online. Men det är värt att kolla upp det när man väl ska köpa laddaren.

Bra svar!
Vi har landet bara en timme från hemmet så det händer man åker dig bara över dagen men då bör det gå utan att ladda bilen i vart fall. Jag är tämligen säker på att ingen i famljen skulle vilja ha en bil som bara kom ena vägen och inte tillbaka till stan utan att behöva laddning så det är nog som du säger, full laddat (eller så laddat fullt ska vara till vardags) på 8.10 h är nog alldeles lagom.

Vad gäller elmätare var det extrapappan som fick det tipset när han installerade en Tesla laddare till hans Model 3. Tyckte det lät rätt smart för det är lätt att bevisa vid eventuell försäljning vad bilen dragit och vad "huset" dragit då.
 
Jag tycker det är synd att inte fler har gjort som BMW med sin range-extender som är tillval till i3. Fossilmotorn används där enbart till att ladda batteriet vid behov och kan därför gå så optimalt och klimateffektivt som möjligt. Det kräver ett större batteri än vad som brukar sitta i normala hybrider, det är väl kanske därför.
BMW har numera plockat bort range extendern. Den finns inte längre. Vad man såg var att range extendern går in i cirka 3% av alla körningar. Så man körde runt med en teknik som endast var till för att lugna föraren, rent psykiskt. När elbilen har ett större batteri där du kommer 30-40 mil så behövs ingen range extender.
 
Det säger sig själv lite att ju fler rörliga delar du har, ju större är chansen att något kan gå sönder. En ren elbil har cirka 20 rörliga delar. En bil med förbränningsmotor har cirka 2000 rörliga delar och en laddhybrid har ännu mer än så. Men allt är relativt, så det beror ju på vad man jämför med såklart. Nyare bilar är ju mer hållbara än äldre bilar osv. Kommande 330e verkar lovande. Jag tror att laddhybriden blir intressant för många när man kan köra 6-8 mil på riktigt på el.
Ja det håller jag med om, men är det så fruktansvärt mycket mer rörliga delar i en laddhybrid jämfört med en ICE bil så man faktiskt ser i statistik att de går sönder snabbare?
Kan tänka mig att några få personer som köpt första generationen laddhybridsbilar haft barnsjukdomar, men gäller det verkligen i dagsläget?
 
Jag har en Volvo XC90 T8 som jag haft i 3 år nu, har aldrig haft en bil med så mkt strul, inte är den "snål" heller. När batterierna är slut ligger förbrukningen på ca 1,3 L/mil vilket är lika mkt som Corvette med 6,2 L V8 drar. Ser fram emot nya Audi E-Tron som levereras i vecka 32
 
Bra svar!
Vi har landet bara en timme från hemmet så det händer man åker dig bara över dagen men då bör det gå utan att ladda bilen i vart fall. Jag är tämligen säker på att ingen i famljen skulle vilja ha en bil som bara kom ena vägen och inte tillbaka till stan utan att behöva laddning så det är nog som du säger, full laddat (eller så laddat fullt ska vara till vardags) på 8.10 h är nog alldeles lagom.

Vad gäller elmätare var det extrapappan som fick det tipset när han installerade en Tesla laddare till hans Model 3. Tyckte det lät rätt smart för det är lätt att bevisa vid eventuell försäljning vad bilen dragit och vad "huset" dragit då.
Lägg ner ett extra tomrör till förrådet så kan du lätt dra i kraftigare kablar i framtiden om det skulle behövas (tex om flera elbilar behöver ladda samtidigt där i framtiden) Ett extra tomrör kostar inte mycket om du gör det samtidigt med övriga arbeten.....
 
Jag har en Volvo XC90 T8 som jag haft i 3 år nu, har aldrig haft en bil med så mkt strul, inte är den "snål" heller. När batterierna är slut ligger förbrukningen på ca 1,3 L/mil vilket är lika mkt som Corvette med 6,2 L V8 drar. Ser fram emot nya Audi E-Tron som levereras i vecka 32

Finns det någon förklaring till varför bensinförbrukningen ökar om batteriet tar slut?
 
Ja det håller jag med om, men är det så fruktansvärt mycket mer rörliga delar i en laddhybrid jämfört med en ICE bil så man faktiskt ser i statistik att de går sönder snabbare?
Kan tänka mig att några få personer som köpt första generationen laddhybridsbilar haft barnsjukdomar, men gäller det verkligen i dagsläget?
Nej. Är inte helt säker på att de skulle paja oftare än ICE-bilar. Men jämfört med en ren elbil så är ju service- och underhållskostnaderna högre.
 
Finns det någon förklaring till varför bensinförbrukningen ökar om batteriet tar slut?
Svaret fanns i din fråga. Bensinförbrukningen ökar eftersom batteriet tar slut och all energi för att driva fram bilen då kommer från bensinen. Eftersom bilen innehåller ett tungt batteri så drar den mer än sin motsvarighet i bensinversion.
 
Svaret fanns i din fråga. Bensinförbrukningen ökar eftersom batteriet tar slut och all energi för att driva fram bilen då kommer från bensinen. Eftersom bilen innehåller ett tungt batteri så drar den mer än sin motsvarighet i bensinversion.

Ok batterier väger en hel del mao om det ska påverka förbrukningen. Men nämndes det inte typ 1,5 l i tråden? Det är ju hiskeligt mycket.
 
Lägg ner ett extra tomrör till förrådet så kan du lätt dra i kraftigare kablar i framtiden om det skulle behövas (tex om flera elbilar behöver ladda samtidigt där i framtiden) Ett extra tomrör kostar inte mycket om du gör det samtidigt med övriga arbeten.....

Bra tanke men det är inte möjligt då allt markarbeten är gjort för ett år sedan. Dock står elcentralen/huvudsäkringsskåpet bara tre meter snett bakom..
 
Provade Kona electric igår. Är absurt sugen på el, men för mig som pendlar en del på risig väg är 4wd nästan en dealbreaker. Jag förstår att det blir tungt och påverkar räckvidden, men ändå...
Model 3 blir kostsamt, och en beggad S känns lite "läskigt" - och kostsamt.

Outlandern är väl det "självklara" valet, men jag kan inte ladda på jobbet -> måste bensina hem -> totalkalkylen fuckar upp.
Sedan verkar ju outlandern vara en rätt rackig bil i övrigt, många verkar uppleva att den känns gammal.
 
Provade Kona electric igår. Är absurt sugen på el, men för mig som pendlar en del på risig väg är 4wd nästan en dealbreaker. Jag förstår att det blir tungt och påverkar räckvidden, men ändå...
Model 3 blir kostsamt, och en beggad S känns lite "läskigt" - och kostsamt.

Outlandern är väl det "självklara" valet, men jag kan inte ladda på jobbet -> måste bensina hem -> totalkalkylen fuckar upp.
Sedan verkar ju outlandern vara en rätt rackig bil i övrigt, många verkar uppleva att den känns gammal.
ja ock bullrig.
Med tanke på de extremt kassa vägarna i Sverige så måste mani princip köra S klass för att få det tyst i kupen..
 
Provade Kona electric igår. Är absurt sugen på el, men för mig som pendlar en del på risig väg är 4wd nästan en dealbreaker. Jag förstår att det blir tungt och påverkar räckvidden, men ändå...
Model 3 blir kostsamt, och en beggad S känns lite "läskigt" - och kostsamt.

Outlandern är väl det "självklara" valet, men jag kan inte ladda på jobbet -> måste bensina hem -> totalkalkylen fuckar upp.
Sedan verkar ju outlandern vara en rätt rackig bil i övrigt, många verkar uppleva att den känns gammal.
Tittat något på e-tron eller i-Pace? Blir ju lite andra priser i och för sig. Men kan va värt att räkna på ändå. Eller en EQC400?
 
Vi gick från Mercedes-Benz CSL till VW Touareg TDI till att idag ha en Kia Optima Sportswagon PHEV.

Att gå från bakhjulsdriven sedan till fyrhjulsdriven SUV och sedan till framhjulsdriven kombi var en mycket större omställning än drivlinan någonsin varit.

Med det sagt laddar vi bilen hemma i vanligt eluttag och kan sedan köra de korta sträckor vi gör i 2-3 dagar innan det är dags att ladda igen. Så 6 av 7 dagar åker vi på 100% el vilket känns fantastiskt. Det är ett nöje på alla sätt. Alla kostnader kring bilägandet gick ned ganska drastiskt också.

Vi kommer i bästa fall byta till elbil någon gång under 2020 men om det inte finns i rätt segment eller prisklass kanske vi väntar lite längre med byte för vi är så pass nöjda med vår Kia.
 
Var inne hos vår Ford handlare i veckan och då nämnde han att Explorer kommer med hybridlina runt årsskiftet. 450hk med bakhjulsdrift vid vanlig körning!
Vad tror panelen om det?
 
Var inne hos vår Ford handlare i veckan och då nämnde han att Explorer kommer med hybridlina runt årsskiftet. 450hk med bakhjulsdrift vid vanlig körning!
Vad tror panelen om det?
Jo, stämmer att den kommer med hybridlina. Men det är mildhybrid vilket innebär att bilen inte går att ladda. Den laddas upp av bromskraftsåterföring. Batteriet är minimalt. Typ som gamla prius. Du kan i bästa fall köra några få kilometer på ren el, om du kör i låga hastigheter. Fördelarna för dig som förare än få, men för ford är det desto bättre eftersom bilen på pappret får låg förbrukning.
 
Jo, stämmer att den kommer med hybridlina. Men det är mildhybrid vilket innebär att bilen inte går att ladda. Den laddas upp av bromskraftsåterföring. Batteriet är minimalt. Typ som gamla prius. Du kan i bästa fall köra några få kilometer på ren el, om du kör i låga hastigheter. Fördelarna för dig som förare än få, men för ford är det desto bättre eftersom bilen på pappret får låg förbrukning.
Njaaa.. Han nämnde faktiskt specifikt en laddhybrid.
Screenshot_20190609-092431_Samsung Internet.jpg
 
Jag åker Bmw I3s som leasingbil på mitt företag sedan i vintras. Helt fantastiskt både för plånboken och ”miljön”.
Då har vi nu visserligen en andrabil som är lite större men som mest står still. Så mycket nöjd.
68E4F278-BD76-45B8-B375-FD42C4A0491F.jpeg
Har alltid velat ha en sådan, tycker det är så synd att man inte kan ha dragkrok på den. Typ 300-400 kg hade räckt.
Väldigt rolig at köra och gillar även att den är så vansinnigt fulsnygg, och har kidnappardörrar bak.
 
Har alltid velat ha en sådan, tycker det är så synd att man inte kan ha dragkrok på den. Typ 300-400 kg hade räckt.
Väldigt rolig at köra och gillar även att den är så vansinnigt fulsnygg, och har kidnappardörrar bak.
Ja bilen är verkligen kul. Fulsnygg är ordet.
Nu har jag även skaffat mig en X3 med krok för dessa ändamål.
 
Har en Passat GTE sen två år tillbaka och är mycket nöjd. Håller med andra i tråden om att den inte är så farligt törstig på bensin. Vid en längre resa i motorvägsfart där batteriet kanske är halvfullt vid start brukar jag snitta 0,60-0,70 liter/mil i GTE-läge. Inget att förfäras över tycker jag med tanke på att det är en stor och tung bil.

På el går den ca 4,5 mil under sommarhalvåret och kanske 3,8-4 mil på vintern vilket räcker fram och tillbaka till jobbet för mig. Hade den haft några mil till räckvidd hade jag gjort säkert 90% av mina resor på el. Vad kan man förvänta sig av den uppgraderade versionen med större batteri?

Ska byta förmånsbil nästa år och är lite osäker på vad man ska göra då. Trodde nog det skulle dykt upp fler roliga alternativ på åren som gått sen jag plockade ut Passaten.

Vad finns det för andra vettiga alternativ idag eller inom 12 månader om man vill ha en hyggligt stor laddhybridkombi? Tror vi har 12 pbb att utgå från men har samtidigt hört att TCO är det man tittar på och några kollegor har just köpt Tesla 3 trots högre pris.
 
Vad kan man förvänta sig av den uppgraderade versionen med större batteri?
2 mil till ska den klara. Om du vill ha en Passat så se till att beställa omgående, leveranstiderna kommer vara långa. Har för mig att den öppnar för beställning vecka 31 eller nåt sånt. Ska försöka få tag på en själv, förra gången jag skulle byta var den inte beställningsbar längre :(
 
Jag tycker det är synd att inte fler har gjort som BMW med sin range-extender som är tillval till i3. Fossilmotorn används där enbart till att ladda batteriet vid behov och kan därför gå så optimalt och klimateffektivt som möjligt. Det kräver ett större batteri än vad som brukar sitta i normala hybrider, det är väl kanske därför.
Den räknades inte som elbil enligt WLTP och blev i princip osäljbar i vissa länder vid övergången. Det är av samma anledning som gasbilar numera har löjligt små bensintankar, de klassas inte som gasbilar annars. Nya A4 exempelvis har 8 liters tank, helt oanvändbart om man pendlar lite. Jag skulle få tanka varannan dag...
 
Tillbaka
Topp