Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sitter i Italien , superkass uppkopplingÄr du helt säker på att den kostar 70-80k? @Ako
Obs bara ett dåligt skämt då du skrivit det typ 4 ggr...
4kw vs 1200wHur mycket mer kräm är det i den där jämfört med en Vässla som kostar 25?
Om 200 nm torque verkligen är sant så är den ju helt bisarr (skulle isf spöa min 1700cc hoj i vridmoment)!! (men tror snarare på felskrivning... top hastigheten verkar tyvärr bara vara 30 eller 50 km/h baserat på drive mode)Ingen bil , varje idag eller i framtiden
Funderar dock på en Piaggio (elektrisk)
0-30 på 2 milliskekunder...Om 200 nm torque verkligen är sant så är den ju helt bisarr (skulle isf spöa min 1700cc hoj i vridmoment)!! (men tror snarare på felskrivning... top hastigheten verkar tyvärr bara vara 30 eller 50 km/h baserat på drive mode)
$?En polare till mig ska dra igång en firma som säljer elscooters, här finns lite info: http://buzz-escooters.com kommer finnas i Sverige efter sommaren.
Tror nånstans 70-90, beroende på modell såklart.
Kolla in vässla. Det är också ett svensk bolag som säljer el-scooter. Men lägre priserEn polare till mig ska dra igång en firma som säljer elscooters, här finns lite info: http://buzz-escooters.com kommer finnas i Sverige efter sommaren.
Fast det är bara moppar. Stor skillnad på en billig moppe och en elmotorcykel, både i kvalitet, räckvidd och användbarhet. Men ska man bara pendla korta sträckor så funkar det givetvis. Själv kör jag bensindrivetKolla in vässla. Det är också ett svensk bolag som säljer el-scooter. Men lägre priser
Ja det är väl dyra inköp kontra billigare ägande. Alt billigare inköp kontra dyrare ägande med bensin/dieselHar dissat elbilar ganska hårt som gammal racingentusiast men på senare tid har jag börjat tänka om och är nu sugen på elbil. Jag och min sambo jobbar nästan bredvid varandra 3 mil från hemmet och vi har tillgång till laddare på jobbet (kostnadsfritt). Generellt kör vi i regel max 7-15 mil enkel resa och med lite laddning emellan är det inga problem i längden heller vad jag kan se så känns som sagt alltmer lockande. Har 3,5 mil till sommarhuset så där är ju också fördelar att kunna tuffa dit gratis i stort sett.
Vad gäller att staten kommer att beskatta även dessa bilar mer i framtiden är ju högst troligt då deras fokus inte är miljö oavsett vad de säger/parti utan att få in pengar. Men det känns då ännu mer relevant att vara tidig på detta och faktiskt hinna njuta de fördelar som finns innan de försvinner. Kan man köra Elbil hyfsat ekonomiskt i 2-5 år till är ju mycket vunnet känner jag. Enda önskan jag har är egentligen en suv och awd vilket endast Outlander har idag vad jag vet och då hybrid men den är riktigt dyr tyvärr så antingen avvakta eller ta crossover utan awd eller awd i kombi. BMW kommer ju med fina hybrider snar men frågan är om hbrid inte är ett onödigt mellansteg och ganska ute om 3-4 år om man då skulle vilja sälja...
Bensinen kommer knappast att bli billigare heller oavsett om kostnader på elbilar skulle öka mot dagens läge.
Bara börja spara till en e-Tron hör jag Den stämmer in på alla punkter.Har dissat elbilar ganska hårt som gammal racingentusiast men på senare tid har jag börjat tänka om och är nu sugen på elbil. Jag och min sambo jobbar nästan bredvid varandra 3 mil från hemmet och vi har tillgång till laddare på jobbet (kostnadsfritt). Generellt kör vi i regel max 7-15 mil enkel resa och med lite laddning emellan är det inga problem i längden heller vad jag kan se så känns som sagt alltmer lockande. Har 3,5 mil till sommarhuset så där är ju också fördelar att kunna tuffa dit gratis i stort sett.
Vad gäller att staten kommer att beskatta även dessa bilar mer i framtiden är ju högst troligt då deras fokus inte är miljö oavsett vad de säger/parti utan att få in pengar. Men det känns då ännu mer relevant att vara tidig på detta och faktiskt hinna njuta de fördelar som finns innan de försvinner. Kan man köra Elbil hyfsat ekonomiskt i 2-5 år till är ju mycket vunnet känner jag. Enda önskan jag har är egentligen en suv och awd vilket endast Outlander har idag vad jag vet och då hybrid men den är riktigt dyr tyvärr så antingen avvakta eller ta crossover utan awd eller awd i kombi. BMW kommer ju med fina hybrider snar men frågan är om hbrid inte är ett onödigt mellansteg och ganska ute om 3-4 år om man då skulle vilja sälja...
Bensinen kommer knappast att bli billigare heller oavsett om kostnader på elbilar skulle öka mot dagens läge.
Ja precis tyvärr är den ju sinnessjukt dyr...vi kunde få den som personalbil, det förutsatte att man hade en lön som låg lååångt över min dock tror då månadskostnaden var strax under 8k netto.Bara börja spara till en e-Tron hör jag Den stämmer in på alla punkter.
Alla som äger en Outlander säger att det är en vedervärdig bil* och inte skulle gå i närheten av den om inte förmånsvärdet var så lågt. Att köpa en sån som privatbil skulle jag aldrig någonsin göra.
* dåliga stolar, slö, bullrig, infotainmentsystemet är som om detn kom från 2001, dålig fjädringskomfort, plastig inredning mm
Bara börja spara till en e-Tron hör jag Den stämmer in på alla punkter.
Alla som äger en Outlander säger att det är en vedervärdig bil* och inte skulle gå i närheten av den om inte förmånsvärdet var så lågt. Att köpa en sån som privatbil skulle jag aldrig någonsin göra.
* dåliga stolar, slö, bullrig, infotainmentsystemet är som om detn kom från 2001, dålig fjädringskomfort, plastig inredning mm
Beställt en Volvo xc60 T8 laddhybrid som tjänstesläde. Hoppas kunna köra den mkt på el i stan, vilket är en rätt stor del av min vanliga körning. Kan laddas på jobbet och vi har platser m laddning hemma i föreningens garage. Rätt bra klös i den oxå
Beställde en runt årsskiftet, skulle bli leverans juni/juli. Nu är det framskjutet till v. 47, alltså nästan ett års leveranstidBeställt en Volvo xc60 T8 laddhybrid som tjänstesläde. Hoppas kunna köra den mkt på el i stan, vilket är en rätt stor del av min vanliga körning. Kan laddas på jobbet och vi har platser m laddning hemma i föreningens garage. Rätt bra klös i den oxå
Beställde ganska nyligen, lev q1Beställde en runt årsskiftet, skulle bli leverans juni/juli. Nu är det framskjutet till v. 47, alltså nästan ett års leveranstid
Hur lång leveranstid har du blivit lovad?
Det kommer bli försenat en gång till* och du får bilen v1 istället. Min gissning men den är väldigt välgrundad. Låt oss gå tillbaka hit när du får den och se om jag hade rätt.Beställde en runt årsskiftet, skulle bli leverans juni/juli. Nu är det framskjutet till v. 47, alltså nästan ett års leveranstid
Hur lång leveranstid har du blivit lovad?
Nu får jag dåliga vibbarDet kommer bli försenat en gång till* och du får bilen v1 istället. Min gissning men den är väldigt välgrundad. Låt oss gå tillbaka hit när du får den och se om jag hade rätt.
* det har med nya utsläppsreglerna att göra och man vill ha alla hybrider reggade nästa år för att få ner genomsnittliga förbrukningen 2020 eftersom det är första året man får böter med för höga snittutsläpp
Någon som vågar sig på att spekulera lite kring andrahandsvärdet på Model 3 (främst Long Range)? Börjar bli väldigt trött på alla begränsningar i tjänstebilspolicyn och leker med tanken att gå över till privatägd M3 LR istället. Eftersom bilen i princip bara kommer ha en enda kostnad och det är värdeminskningen så får den oerhört stor betydelse vad den landar på. Ett slentrianmässigt "50%" känns inte riktigt som att det duger och jag tror inte heller det hamnar så lågt. Bilen kostar 660-60' = 600k så frågan är vart det landar efter 3 år och 6000 mil - 350k? 400k? 450k?
Någon som vågar sig på att spekulera lite kring andrahandsvärdet på Model 3 (främst Long Range)? Börjar bli väldigt trött på alla begränsningar i tjänstebilspolicyn och leker med tanken att gå över till privatägd M3 LR istället. Eftersom bilen i princip bara kommer ha en enda kostnad och det är värdeminskningen så får den oerhört stor betydelse vad den landar på. Ett slentrianmässigt "50%" känns inte riktigt som att det duger och jag tror inte heller det hamnar så lågt. Bilen kostar 660-60' = 600k så frågan är vart det landar efter 3 år och 6000 mil - 350k? 400k? 450k?
46% skulle ju ge det sämsta andrahandsvärdet på hela bilmarknaden så det tror jag inte riktigt på Varför? Jo för man anger ju alltid restvärdet brutto i leasingvärlden och på vanliga ICE-bilar äts ju värdeminskningen då till stor del upp av ramavtal och kampanjer. Tesla har ju ingenting sådant. Tittar man på Blocket verkar utpriserna begagnat för exempelvis en Model S ligga nånstans 650k för de med nypris 900k vilket skulle bli nånstans 72%. Det ger en sanslöst bra kalkyl, så bra att jag inte riktigt vågar tro på den så då kan man ju försöka räkna baklänges vad Tesla SV. själva tror:jag jobbar inom bilfinans. Räkna med 46-48% på inköpspriset dvs. 660’000, helst 45-46 så är du relativt safe. Tesla lovordar mer men vi ser med tanke på de förändringar tesla gör bör så är restvärdernw inte helt hållbara. Kolla privatleasing med DNB. De har kampanj nu med Tesla.
glöm inte att restvärde på elbilar är svårt, det är superspekulativt framtida värde, vi har ingen koll på hur model 3 kommer slå sig om 3-4 år.
Försäkringen när jag kollade låg runt 900kr/mån - men nu blir jag osäker. Det är ju halvförsäkring, har Tesla vagnskada?Du känner ju till bilvärlden bra.
Bara nästa år så kommer det komma rätt många konkurrerande bilar till Telsa. Med konkurrerande menar jag inte 0-100 tider utan mer för your Sverige Joe som skiter i vilket så länge det är billigt (speciellt förmånsmässigt).
Det i sig skapar en osäkerhet vad gäller restvärde för Tesla. Tror fortfarande det är så att gemene man känner sig säkrare med en tysk eller svensk dito(min gissning).
Vad är försäkringen på en M3 LR?
46% skulle ju ge det sämsta andrahandsvärdet på hela bilmarknaden så det tror jag inte riktigt på Varför? Jo för man anger ju alltid restvärdet brutto i leasingvärlden och på vanliga ICE-bilar äts ju värdeminskningen då till stor del upp av ramavtal och kampanjer. Tesla har ju ingenting sådant. Tittar man på Blocket verkar utpriserna begagnat för exempelvis en Model S ligga nånstans 650k för de med nypris 900k vilket skulle bli nånstans 72%. Det ger en sanslöst bra kalkyl, så bra att jag inte riktigt vågar tro på den så då kan man ju försöka räkna baklänges vad Tesla SV. själva tror:
Model 3 privatleasing 3 år för LR AWD är 8294kr/mån = 298.000kr. 660-298 = 362 i restvärde enligt Tesla (givet att det inte finns nåt annat i kalkylen vilket det inte borde göra eftersom servicen är 0kr). (660-60-362) / 36 = 6611kr/mån i värdeminskning vid privatköp. Ändå görbart och jag tror det är för lågt. Sen tillkommer runt 900kr/mån i försäkring.
Försäkringen när jag kollade låg runt 900kr/mån - men nu blir jag osäker. Det är ju halvförsäkring, har Tesla vagnskada?
När det gäller de tyska märkena så visst kommer de men de har ändå långt kvar. Leaf, Kona, Soul skulle jag inte sitta i om jag ens fick betalt. Det är verkligen odugliga bilar som inte skulle sälja en bil om de inte råkade vara de enda märkena som faktiskt har tillgänglig produktion på elbilar.
Råkar via jobbet har rätt god insyn i vad som händer nere i Tyskland och det är fortfarande så att de inte har ens i närheten av full fart på produktionen. VW ID 3 är den första som kommer hamna rimligt nära men den till att börja med är ful, har inget laddnätverk och kostar 450k i grundutförande de första åren. Den variant som ska kosta 30k EUR är i storleksordningen 5 år bort innan den rulla på gatorna. Min tanke är att "hinna med " en Model 3 innan elbilar blir det "normala" från tyskland. Men allt verkligen hänger på att värdeminskningen kan hålla sig på rimliga nivåer. 600k privata pengar är inte bara bekvämt så att säga...
XC40 är lanserad med kostar 660.000 och i jämförelse lockar det mig ingenting. Mazda är precis lanserad men den är ful och har halva utrymmet.Den skall ha vagnskadegaranti i 3 år.
När kommer XC40 med el? Såg att Mazda skulle komma med en variant nästa år också.
Men är med på vad du menar med att slinka in med en Tesla innan det dra igång. Basmodellen är inget att tänka på? Är väl nästan 100k i skillnad