• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
En elbil då?
Såg att BMW handlaren i Halmstad har lite i3’or. Bland annat en på knappt 800 mil, de begär 299. Förvisso bara 300km räckvidd, men era behov är långt mindre.
En E-golf skulle också göra det jobbet för runt 200k. Instämmer i att när man väl börjat köra elbil så känns hybrid mest konstigt.
Även en Leaf skulle göra jobbet men den bilen är det sämsta jag kört så den vill jag inte rekommendera. Men till och från jobbet skulle man komma...
 
Om det är ekonomi ni tänker på så är jag rätt säker på att ni gör ett dåligt byte. Det går inte räkna hem värdeminskningen på en nästan dubbelt(?) så dyr bil på att sänka förbrukningen från 0,8 till säg 0,4 lit/mil. En hybrid drar aldrig 0 lit/mil eftersom de inte kan alstra någon värme (förutom de som har dieselvärmare men det är ovanligt) utan att motorn går. Min bror har en Niro Plug-in och vintertid går motorn typ jämt.

Tittar man på alternativ såsom Golf GTE som finns i prisklassen så har den sommartid räckvidd på typ 3,5 mil men vintertid hälften i verkligheten. Så bensin kommer förbrukas helt enkelt.

Hoppas nog kunna få åtminstone 220 för Subarun, är stora motorn, all utrustning (inte så imponerande på en XV) och inte gått så långt. Men en E-Golf kanske. Tack för tipsen!

Edit: E-Golf har för klen räckvidd. Kollar lite elbilar, även om inte sambon riktigt är redo för det. :)
 
Senast ändrad:
Om det är ekonomi ni tänker på så är jag rätt säker på att ni gör ett dåligt byte. Det går inte räkna hem värdeminskningen på en nästan dubbelt(?) så dyr bil på att sänka förbrukningen från 0,8 till säg 0,4 lit/mil. En hybrid drar aldrig 0 lit/mil eftersom de inte kan alstra någon värme (förutom de som har dieselvärmare men det är ovanligt) utan att motorn går. Min bror har en Niro Plug-in och vintertid går motorn typ jämt.

Tittar man på alternativ såsom Golf GTE som finns i prisklassen så har den sommartid räckvidd på typ 3,5 mil men vintertid hälften i verkligheten. Så bensin kommer förbrukas helt enkelt.

Det finns hybrider som har värmepump. Passat GTE har det, tror det finns någon/några BMW och Mercedes med. Men det är inte normen.
 
Det finns hybrider som har värmepump. Passat GTE har det, tror det finns någon/några BMW och Mercedes med. Men det är inte normen.
Volvo har väl bensinvärmare på sina T6 och T8?


Jag hade en XC60 T6 som hyrbil i några veckor i vintras. När jag lyckades genomföra hela resor på bara el minns jag att det luktade tämligen orenade bensinavgaser när jag klev ur efteråt. Det kändes ganska B och förtog en del av känslan att köra på el. För att verkligen köra på bara el var man tvungen att stänga av värmen helt, vilket också känns B på vintern.

Sen kanske det inte har så stor betydelse rent praktiskt avseende miljöpåverkan. Att den eldar lite petroleum för uppvärmning är ju marginellt i sammanhanget att själva framdriften är elektrisk.
 
Senast ändrad:
ska provköra en id5 idag som jag nu såg varit avställd sedan 2023-02-20 enligt biluppgifter.se och den har enligt VWs uppgift varit företagsbil - är det nåt man ska beakta rent batterimässigt?
 
ska provköra en id5 idag som jag nu såg varit avställd sedan 2023-02-20 enligt biluppgifter.se och den har enligt VWs uppgift varit företagsbil - är det nåt man ska beakta rent batterimässigt?
Tänker du på batteriets kondition i allmänhet, eller något specifikt?

En elbil som är max tre år gammal ska väl inte ha något märkbart slitage på batteriet om den inte har gått tiotusentals mil. Det går såklart att misshandla ett batteri genom att snabbladda till hundra procent massor av gånger, men jag vet inte hur man får kännedom om sådant utan att ha tillgång till den fullständiga och detaljerade historiken för all laddning.

Att bilen varit avställd i ett halvår säger ingenting om batteriets kondition. Det bästa för batteriet är ju om laddningen hållits runt 50 procent när den inte använts, och att den inte stått med hundra procent under lång tid, eller helt urladdad. Men hur får man reda på det?

Du kanske kan begära att säljaren redovisar ett batteritest från verkstad? Följer det med någon nybilsgaranti, eller typ Volkswagen-handelns officiella förlängda begagnat-garanti (om de kör med sådant)?
 
Senast ändrad:
Tänker du på batteriets kondition i allmänhet, eller något specifikt?

En elbil som är max tre år gammal ska väl inte ha något märkbart slitage på batteriet om den inte har gått tiotusentals mil. Det går såklart att misshandla ett batteri genom att snabbladda till hundra procent massor av gånger, men jag vet inte hur man får kännedom om sådant utan att ha tillgång till den fullständiga och detaljerade historiken för all laddning.

Att bilen varit avställd i ett halvår säger ingenting om batteriets kondition. Det bästa för batteriet är ju om laddningen hållits runt 50 procent när den inte använts, och att den inte stått med hundra procent under lång tid, eller helt urladdad. Men hur får man reda på det?

Du kanske kan begära att säljaren redovisar ett batteritest från verkstad? Följer det med någon nybilsgaranti, eller typ Volkswagen-handelns officiella förlängda begagnat-garanti (om de kör med sådant)?
Tack för utförligt svar, det var ungefär exakt det där jag tänkte på faktiskt. Bara så att man inte köper en bil med ett batteri som inte har förvarats på rätt sätt så kapaciteten försämrats (kan inget om batterier).
 
Senast ändrad:
Tack för utförligt svar, det var ungefär exakt det där jag tänkte på faktiskt. Bara så att man inte köper en bil med ett batteri som inte har förvarats på rätt sätt så kapaciteten försämrats (kan inget om batterier).
Bilhandlarbilar är ofta avställda. Det är därför man måste ha en gröna skylten vid provkörning
 
Tittar på ny tjänstebil, och överväger nu att ev köra helel (kör idag xc90 t8). Vill inte ha tesla då jag upplever dom rackliga men är lite nyfiken på nya bmw i5 alt eqe/eqs. Nån här på forumet som har live erfarenheter av dessa modeller, eller kanske annat i samma kaliber?

Edit: jag har provkört macan under ett par dagar men upplever den för liten, och obekväm för 4000mil+ om året.
 
Tittar på ny tjänstebil, och överväger nu att ev köra helel (kör idag xc90 t8). Vill inte ha tesla då jag upplever dom rackliga men är lite nyfiken på nya bmw i5 alt eqe/eqs. Nån här på forumet som har live erfarenheter av dessa modeller, eller kanske annat i samma kaliber?

Edit: jag har provkört macan under ett par dagar men upplever den för liten, och obekväm för 4000mil+ om året.
Q8 om du ska ha utrymmen och åka väldigt bekvämt. Räckvidden är ju nackdelen.
 
Tittar på ny tjänstebil, och överväger nu att ev köra helel (kör idag xc90 t8). Vill inte ha tesla då jag upplever dom rackliga men är lite nyfiken på nya bmw i5 alt eqe/eqs. Nån här på forumet som har live erfarenheter av dessa modeller, eller kanske annat i samma kaliber?

Edit: jag har provkört macan under ett par dagar men upplever den för liten, och obekväm för 4000mil+ om året.
Jag har provkört EQE en gång och gillade den inte alls. Den kändes som en båt. Men då är jag mest inriktad på sportsedaner. Någon som är mer inriktad på komfort gillar den säkert bättre. BMW i5 finns inte för provkörning än, vad jag vet. Jag ser fram emot att provköra den så snart det går. BMW i4 är oerhört trevlig, och förhoppningsvis känns i5 hyfsat lik i4, fast med mer utrymme
 
Senast ändrad:
Jag har provkört EQE en gång och gillade den inte alls. Den kändes som en båt. Men då är jag mest inriktad på sportsedaner. Någon som är mer inriktad på komfort gillar den säkert bättre. BMW i5 finns inte för provkörning än, vad jag vet. Jag ser fram emot att provköra den så snart det går. BMW i4 är oerhört trevlig, och förhoppningsvis känns i5 hyfsat lik i4, fast med mer utrymme

Tack för svar, ska provköra i4 nör jag är tillbaka i Svedala, men i5 gick att lägga beställning på nu om jag förstod det rätt.
Jag har åkt med i eqs amg och den åkte man fint i men ska ju givetvis provköra både eqs/eqe.
 
Q8 om du ska ha utrymmen och åka väldigt bekvämt. Räckvidden är ju nackdelen.
Varning för att nya Q8or (från och med mitten av sommaren -23) har ISA (Intelligent Speed Assist) som tvingande från start varje gång. Dvs bilen plingar konstant så fort du kör mer än 4 km/h över skyltad fart. Stänger man av det (långt ner i menyerna, knapp finns ej) så är det ändå igång från nästa start.
 
Senast ändrad:
Varning för att nya Q8or (från och med mitten av sommaren -23) har ISA (Intelligent Speed Assist) som tvingande från start varje gång. Dvs bilen plingar konstant så fort du kör mer än 4 km/h över skyltad fart. Stänger man av det (långt ner i menyerna, knapp finns ej) så är det ändå igång från nästa start.
Fan vad oskönt.

Kan man göra omvänt, stänga av skyltavläsning samt anpassningen permanent som på andra bilar?
 
Varning för att nya Q8or (från och med mitten av sommaren -23) har ISA (Intelligent Speed Assist) som tvingande från start varje gång. Dvs bilen plingar konstant så fort du kör mer än 4 km/h över skyltad fart. Stänger man av det (långt ner i menyerna, knapp finns ej) så är det ändå igång från nästa start.
Den här idiotiska funktionen har jag stött på hos Lexus RZ, nya RX samt Ioniq 6.

Jag hoppas verkligen att det finns bilar utan denna funktion nästa gång jag ska köpa bil. Annars vet jag inte vad jag gör. Låter en bilelektriker gå lös på att koppla ur samtliga högtalare?

Jag tror faktiskt att jag hellre är helt utan ljudsystem i bilen, än att höra oljudet från hastighetsvarningen hela tiden.

Av de jag testat tror jag att Ioniq 6 är värst. Jag har för mig att den pep vid en km/h över hastighetsgränsen, samt att den pep varje gång jag passerade en hastighetsskylt, även om det var samma gräns innan den skylten.
 
Kan man göra omvänt, stänga av skyltavläsning samt anpassningen permanent som på andra bilar?
Man kan inte göra någonting
Den här idiotiska funktionen har jag stött på hos Lexus RZ, nya RX samt Ioniq 6.

Jag hoppas verkligen att det finns bilar utan denna funktion nästa gång jag ska köpa bil. Annars vet jag inte vad jag gör. Låter en bilelektriker gå lös på att koppla ur samtliga högtalare?
Det är tyvärr EU regler. Dock verkar det finnas olika implementationer av den. Framförallt behövs det ju en dedikerad avstängningsknapp för eländet, inte gömmas långt ner i nån säkerhetsmeny.
 
Man kan inte göra någonting

Det är tyvärr EU regler. Dock verkar det finnas olika implementationer av den. Framförallt behövs det ju en dedikerad avstängningsknapp för eländet, inte gömmas långt ner i nån säkerhetsmeny.
Hos Lexus kan man göra en genväg, så att man inte behöver gå långt ner i menyer.

BMW har ett jättebra system för genvägar, så det borde gå att ordna även där.

Detta blir något av det viktigaste för mig att testa hos i5 när demobilar dyker upp.
 
Varning för att nya Q8or (från och med mitten av sommaren -23) har ISA (Intelligent Speed Assist) som tvingande från start varje gång. Dvs bilen plingar konstant så fort du kör mer än 4 km/h över skyltad fart. Stänger man av det (långt ner i menyerna, knapp finns ej) så är det ändå igång från nästa start.
Låter ju förskräckligt...🙈...sen såg jag nu när jag började läsa på att q8 e-tron är samma som gammla e-tron suven och därmed går bort ändå.
 
Man kan inte göra någonting

Det är tyvärr EU regler. Dock verkar det finnas olika implementationer av den. Framförallt behövs det ju en dedikerad avstängningsknapp för eländet, inte gömmas långt ner i nån säkerhetsmeny.
När infördes denna regel, vi har 3 bilar hemma just nu en från 20, och två från 21 och ingen av dom piper när man åker för fort...
 
Senast ändrad:
Tittar på ny tjänstebil, och överväger nu att ev köra helel (kör idag xc90 t8). Vill inte ha tesla då jag upplever dom rackliga men är lite nyfiken på nya bmw i5 alt eqe/eqs. Nån här på forumet som har live erfarenheter av dessa modeller, eller kanske annat i samma kaliber?

Edit: jag har provkört macan under ett par dagar men upplever den för liten, och obekväm för 4000mil+ om året.
Kör själv model y men hade alla dagar i veckan valt en BMW I4 om jag inte behövde utrymme och dragkapacitet!
 
Tillbaka
Topp