Vilken bil?Själv snittar jag 14,7 kWh/100 km. Har kört i 2 år och 4 månader nu, men bilen väger iofs "bara" 1760 kg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken bil?Själv snittar jag 14,7 kWh/100 km. Har kört i 2 år och 4 månader nu, men bilen väger iofs "bara" 1760 kg.
Fiat 500 finns ju oxå i samma kategori. Svinbillig och lite rolig. En kollega hade en och var väldigt nöjd, men jag har själv inte provkört.Funderar på en liten elbil typ VW eUp! Nån med info, rekommendation och tips? Stadsbil, inget annat...
Hyundai Kona ElectricVilken bil?
Sent svar, men köp en bil du verkligen VILL ha, inte en budget.Ny(beg)bilsköp på G.
Större kombi hybrid passar oss bäst de kommande åren. Inget större bilintresse men gillar verkligen stolarna i vår gamla V70 R-design.
Behöver alltså inte lyx men sitter gärna skönt i skinnstolar. 1800 mil per år, abosluta majoriteten under 5 mil men några 50+ mil turer med småbarn som sover (så jag vill kunna streckköra minst 50mil). Tänkte köpa 2020 eller nyare med max 7k mil på mätaren. Kan ladda hemma.
Just nu försöker jag hitta något mer argument att betala 450k för E-klass/530E/V90 istället för 300K för Passat/Superb annat än att de billigare är betydligt fulare och tråkigare.
Puckeln i MB bryr jag mig inte om och någon extra liter bagage på pappret kvittar.
Någon som har input? Varningar? Kärleksförklaringar? Någon modell som går bort direkt eller som jag helt missat?
Hittar ingen jag vill ha beg nu så överväger att köpa något billigt att ha ett par år tills jag hittar något jag vill ha. Nya E klass är tex intressant men för dyr för mig.Sent svar, men köp en bil du verkligen VILL ha, inte en budget.
Vi har en E-klass (köpt för långturer) och efter att tidigare kört Volvo och Saab (iof bra familjebilar) är MB'n helt överlägset skön o rymlig.
Värt det för oss.
Tänk på att prova ut stolarna, skiljer sig mellan modellerna, även olika Volvostolar passar olika personer.
Jag har AMG-stolar i alcantra o skinn i min MB, bäst för min kropp.
Alcantra är känslig för spill av vätska. haft det i flera bilar, min favvo-mtrl i stolar. Inte halt och kallt/varmt som skinn.Hittar ingen jag vill ha beg nu så överväger att köpa något billigt att ha ett par år tills jag hittar något jag vill ha. Nya E klass är tex intressant men för dyr för mig.
Har du småbarn? Hur är alcantara att hålla rent? Helskinn är ganska bra när det spills välling och yoghurt omvartannat..
Stor fördel när moderbolaget kan välja att fortsätta med fossil under annat varumärke, och slippa/minska risken att tappa kunder.Intressant. Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026:
Minst tio nya elbilar från Audi inom två år - Elbilen
Från 2026 ska Audi endast lansera helt eldrivna modeller. Fossilbilarna som redan utvecklats får hänga kvar ett tag till, men senast 2033 ska också de strykas ur programmet. Med satsningen på elbilar vill Audi erbjuda ett brett sortiment av modeller. Det innefattar även sportigare bilar som...elbilen.se
Tror min 530e har 3-fas…Vilka hybrider har 3-fasladdning? Jag känner till A6/Q5 TFSi samt några (för dyra) Mercedesmodeller. Några andra?
Nja, att fortsätta med fossilt är väl egentligen inget alternativ. Finns ju krav på hur stora utsläppen får vara från en tillverkare. Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035. Så i princip alla har väl börjat omställningen men man kan ju alltid önska att det gick snabbare.Stor fördel när moderbolaget kan välja att fortsätta med fossil under annat varumärke, och slippa/minska risken att tappa kunder.
Har dom? Det var väl på förslag att förbjuda men senast jag hörde så hade Tyskland tillsammans med Italien satt stop för 2035 förbudet.Nja, att fortsätta med fossilt är väl egentligen inget alternativ. Finns ju krav på hur stora utsläppen får vara från en tillverkare. Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035. Så i princip alla har väl börjat omställningen men man kan ju alltid önska att det gick snabbare.
I princip går det inte bygga så mycket annat ändå med tanke på hur höga böterna är vid för högt snittsutsläpp för märket.Har dom? Det var väl på förslag att förbjuda men senast jag hörde så hade Tyskland tillsammans med Italien satt stop för 2035 förbudet.
Det är co2 utsläpp som styr, tekniken är inte reglerad. Åtminstone om vi pratar wltp-regelverket som är beslutat inom EU.Är det bestämt vilken typ av förbränning som skall förbjudas? Exv om vätgasbilar bli en grej, får man inte bygga sådan bilar enligt det förslag som ligger...
Var inte just specifikt vätgas som sådant tog det som exempel. Lägger ingen värdering i om det är bra eller dåligtDet är co2 utsläpp som styr, tekniken är inte reglerad. Åtminstone om vi pratar wltp-regelverket som är beslutat inom EU.
Vätgasbilar tror jag tyvärr 0 på. I princip bygger man en elbil men man slänger bort hälften av energin på vägen i onödan och det finns ingenstans att tanka.
Jag tolkar det så. Man tar inte hänsyn till hur bränslet framställdes och utsläppen då. Bara det som kommer ur avgasröret. Dvs syntetisk bensin borde vara ok. (Sen om nån vill betala ~90kr/lit är en annan sak)Så när man säger förbränningsmotorer och har en typ av motor som har 0 i utsläpp vid användning så får den användas?
Parlamentet och EU-länderna nådde en överenskommelse om reglernas slutgiltiga utformning i oktober 2022. Överenskommelsen godkändes av parlamentet i februari 2023 och antogs av rådet i mars 2023. Lagstiftningen trädde i kraft i april 2023.Har dom? Det var väl på förslag att förbjuda men senast jag hörde så hade Tyskland tillsammans med Italien satt stop för 2035 förbudet.
Jag tror vätgas skulle kunna bli ett alternativ för fartyg, flygplan eller tunga fordon som kör långa sträckor. Idag finns det 5 vätgasstationer i Sverige och ytterligare 50 har beviljats bidrag och ska byggas. Tillsammans kommer de täcka stora delar av våra viktigaste transportkorridorer. Men med stor sannolikhet kommer vätgas inte blir någon stor hit för personbilar. De kommer helt enkelt inte kunna konkurrera med batterielektriska bilar. Men det kan vara ett bra komplement för vissa specifika fall.Det är co2 utsläpp som styr, tekniken är inte reglerad. Åtminstone om vi pratar wltp-regelverket som är beslutat inom EU.
Vätgasbilar tror jag tyvärr 0 på. I princip bygger man en elbil men man slänger bort hälften av energin på vägen i onödan och det finns ingenstans att tanka.
Det tror jag också. Men tanken att sätta det i personbilar är fel från början. Hur producerar man vätgasen - jo med el. Att skapa vätgasen med el som sen omvandla tillbaka det till el i bilen (lagrat i ett format som är svårhanterat dessutom) är vansinne. Totaleffektiviteten är mindre än hälften av vad en batteribil ger.Men det kan vara ett bra komplement för vissa specifika fall.
Tekniken i elbilen, infrastrukturen för elen och själva elen kommer alltid vara billigare än motsvarande för vätgas.
Mja, fast det du skrev i ditt första inlägg var ju att:Parlamentet och EU-länderna nådde en överenskommelse om reglernas slutgiltiga utformning i oktober 2022. Överenskommelsen godkändes av parlamentet i februari 2023 och antogs av rådet i mars 2023. Lagstiftningen trädde i kraft i april 2023.
Klart: EU förbjuder nya bensinbilar och dieselbilar 2035
Knappt 12 år kvar. Sen får det inte säljas nya bilar i Europa med bensin- eller dieselmotor. EU-parlamentet har röstat och nej-sidan vann med 340 mot ja-sidans 279.teknikensvarld.expressen.se
Dessutom produceras det inte tillräckligt med vätgas idag. Och den vätgas till produceras idag görs till stor del på fossilt framställd el.Det tror jag också. Men tanken att sätta det i personbilar är fel från början. Hur producerar man vätgasen - jo med el. Att skapa vätgasen med el som sen omvandla tillbaka det till el i bilen (lagrat i ett format som är svårhanterat dessutom) är vansinne. Totaleffektiviteten är mindre än hälften av vad en batteribil ger.
Då ber jag om ursäkt. Men man kan vända och vrida på det där hur man vill. Spelar ändå ingen roll. Ingen kommer vilja ha en ny bil med förbränningsmotor 2035.Mja, fast det du skrev i ditt första inlägg var ju att:
"Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035."
Och det är just det jag vände mig mot.
För som jag förstår det var det precis det som Tyskland, Italien, Polen rev upp / blockerade i sista stund och som jag oxå förstår det fick till undantag från. Så nu blev väl lagen att förbränningsmotorer ska få fortsätta att säljas efter 2035 men de ska bara få köras på e-bränslen / CO2-neutrala bränslen.
Sen vad det faktiskt innebär i praktiken (med e-bränslen o förbränningsmotorer) får vi väl se frammåt 2035 ngnstans.
"Förbudet" är ju bara politiskt larv. Bilar för e-bränsle kan ju köras på bensin också.Mja, fast det du skrev i ditt första inlägg var ju att:
"Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035."
Och det är just det jag vände mig mot.
För som jag förstår det var det precis det som Tyskland, Italien, Polen rev upp / blockerade i sista stund och som jag oxå förstår det fick till undantag från. Så nu blev väl lagen att förbränningsmotorer ska få fortsätta att säljas efter 2035 men de ska bara få köras på e-bränslen / CO2-neutrala bränslen.
Sen vad det faktiskt innebär i praktiken (med e-bränslen o förbränningsmotorer) får vi väl se frammåt 2035 ngnstans.
Vilket nog kommer lösas med nåt annat munstycke eller liknande. Eller sensor i motorn. Nån slags hinder kommer det definitivt att bli - förutom att det kostar runt 90kr/litern i de prognoser som finns idag."Förbudet" är ju bara politiskt larv. Bilar för e-bränsle kan ju köras på bensin också.
Jag håller med dig.Nja, att fortsätta med fossilt är väl egentligen inget alternativ. Finns ju krav på hur stora utsläppen får vara från en tillverkare. Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035. Så i princip alla har väl börjat omställningen men man kan ju alltid önska att det gick snabbare.