• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Ny(beg)bilsköp på G.

Större kombi hybrid passar oss bäst de kommande åren. Inget större bilintresse men gillar verkligen stolarna i vår gamla V70 R-design.
Behöver alltså inte lyx men sitter gärna skönt i skinnstolar. 1800 mil per år, abosluta majoriteten under 5 mil men några 50+ mil turer med småbarn som sover (så jag vill kunna streckköra minst 50mil). Tänkte köpa 2020 eller nyare med max 7k mil på mätaren. Kan ladda hemma.

Just nu försöker jag hitta något mer argument att betala 450k för E-klass/530E/V90 istället för 300K för Passat/Superb annat än att de billigare är betydligt fulare och tråkigare.

Puckeln i MB bryr jag mig inte om och någon extra liter bagage på pappret kvittar.

Någon som har input? Varningar? Kärleksförklaringar? Någon modell som går bort direkt eller som jag helt missat?

1694436257004.png

1694436188716.png

1694436104250.png



1694436071415.png

1694436001847.png
Sent svar, men köp en bil du verkligen VILL ha, inte en budget.
Vi har en E-klass (köpt för långturer) och efter att tidigare kört Volvo och Saab (iof bra familjebilar) är MB'n helt överlägset skön o rymlig.
Värt det för oss.
Tänk på att prova ut stolarna, skiljer sig mellan modellerna, även olika Volvostolar passar olika personer.
Jag har AMG-stolar i alcantra o skinn i min MB, bäst för min kropp.
 
Sent svar, men köp en bil du verkligen VILL ha, inte en budget.
Vi har en E-klass (köpt för långturer) och efter att tidigare kört Volvo och Saab (iof bra familjebilar) är MB'n helt överlägset skön o rymlig.
Värt det för oss.
Tänk på att prova ut stolarna, skiljer sig mellan modellerna, även olika Volvostolar passar olika personer.
Jag har AMG-stolar i alcantra o skinn i min MB, bäst för min kropp.
Hittar ingen jag vill ha beg nu så överväger att köpa något billigt att ha ett par år tills jag hittar något jag vill ha. Nya E klass är tex intressant men för dyr för mig.

Har du småbarn? Hur är alcantara att hålla rent? Helskinn är ganska bra när det spills välling och yoghurt omvartannat..
 
Hittar ingen jag vill ha beg nu så överväger att köpa något billigt att ha ett par år tills jag hittar något jag vill ha. Nya E klass är tex intressant men för dyr för mig.

Har du småbarn? Hur är alcantara att hålla rent? Helskinn är ganska bra när det spills välling och yoghurt omvartannat..
Alcantra är känslig för spill av vätska. haft det i flera bilar, min favvo-mtrl i stolar. Inte halt och kallt/varmt som skinn.
Barnen har växt upp nu, men även stora kan spilla.
Bäst med barn är skinn
 
Hej.
Kommer att behövs installera en laddbox inom snar framtid. Det jag vet hitintills är att jag vill ha med fast kabel och lastbalansering.
Har en solcells anläggning. Är det någonting speciellt att tänka på? Skall jag ta in vilken elfirma som helst, eller skall jag anlita de som installerade solcellerna?
Tack på förhand för input.
 
På tal om BMW, provklämde nya i5 igår, är premiär imorgon men en hjälpsam säljare tag bort skynket. Äntligen en SNYGG bimmer!
Mindre njurar än hemska i4, tack, och en design som är utstrålar klassisk 5-serie. TACK igen.

Passerade MB och deras nya E-klass (100% diesel och hybrid med ca 10mil el ska det finnas oklart i kombo med vilken motor)
Härligt, snygg den med som en MB ska se ut till skillnad från EQE/EQS som ser ut som en överjäst E-klass. Man vänjer sig dock med tiden men inget man vänder sig om på gatan.
Även fin inne, klart tightare och snyggare än EQE/S som i jämförelse är kanon men inte i gammal fin MB-klass.
De hade ingen på demo (hybrid kommer sent iår) så jag testade en A-klass sportkombi i hybridversion. Namn? Nåväl, fin och bra drag på el enbart. Timade den till 13s till 100 på ren el. Räcker till mer än nog i vardagstrafiken och bensinaren gick bara in EN gång då jag accade rel hårt över 100 knyck på motorvägen. Dock går bensinaren in rel hårt då det då varvar friskt. Men den kör på 100% el i 130 i uppförsbacke. Bra jobbat MB.
Skulle dock lagt till o köpt en C-klass hybrid, de är ännu trevligare.
 
Intressant. Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026:
 
Intressant. Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026:
Stor fördel när moderbolaget kan välja att fortsätta med fossil under annat varumärke, och slippa/minska risken att tappa kunder.
 
Stor fördel när moderbolaget kan välja att fortsätta med fossil under annat varumärke, och slippa/minska risken att tappa kunder.
Nja, att fortsätta med fossilt är väl egentligen inget alternativ. Finns ju krav på hur stora utsläppen får vara från en tillverkare. Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035. Så i princip alla har väl börjat omställningen men man kan ju alltid önska att det gick snabbare.
 
Nja, att fortsätta med fossilt är väl egentligen inget alternativ. Finns ju krav på hur stora utsläppen får vara från en tillverkare. Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035. Så i princip alla har väl börjat omställningen men man kan ju alltid önska att det gick snabbare.
Har dom? Det var väl på förslag att förbjuda men senast jag hörde så hade Tyskland tillsammans med Italien satt stop för 2035 förbudet.
 
Är det bestämt vilken typ av förbränning som skall förbjudas? Exv om vätgasbilar bli en grej, får man inte bygga sådan bilar enligt det förslag som ligger...
 
Är det bestämt vilken typ av förbränning som skall förbjudas? Exv om vätgasbilar bli en grej, får man inte bygga sådan bilar enligt det förslag som ligger...
Det är co2 utsläpp som styr, tekniken är inte reglerad. Åtminstone om vi pratar wltp-regelverket som är beslutat inom EU.

Vätgasbilar tror jag tyvärr 0 på. I princip bygger man en elbil men man slänger bort hälften av energin på vägen i onödan och det finns ingenstans att tanka.
 
Det är co2 utsläpp som styr, tekniken är inte reglerad. Åtminstone om vi pratar wltp-regelverket som är beslutat inom EU.

Vätgasbilar tror jag tyvärr 0 på. I princip bygger man en elbil men man slänger bort hälften av energin på vägen i onödan och det finns ingenstans att tanka.
Var inte just specifikt vätgas som sådant tog det som exempel. Lägger ingen värdering i om det är bra eller dåligt :p

Så när man säger förbränningsmotorer och har en typ av motor som har 0 i utsläpp vid användning så får den användas?

Sen intressant om hur de värderar PLM totalt när man säger 0 i co2
 
Senast ändrad:
Så när man säger förbränningsmotorer och har en typ av motor som har 0 i utsläpp vid användning så får den användas?
Jag tolkar det så. Man tar inte hänsyn till hur bränslet framställdes och utsläppen då. Bara det som kommer ur avgasröret. Dvs syntetisk bensin borde vara ok. (Sen om nån vill betala ~90kr/lit är en annan sak)
 
Har dom? Det var väl på förslag att förbjuda men senast jag hörde så hade Tyskland tillsammans med Italien satt stop för 2035 förbudet.
Parlamentet och EU-länderna nådde en överenskommelse om reglernas slutgiltiga utformning i oktober 2022. Överenskommelsen godkändes av parlamentet i februari 2023 och antogs av rådet i mars 2023. Lagstiftningen trädde i kraft i april 2023.

 
Det är co2 utsläpp som styr, tekniken är inte reglerad. Åtminstone om vi pratar wltp-regelverket som är beslutat inom EU.

Vätgasbilar tror jag tyvärr 0 på. I princip bygger man en elbil men man slänger bort hälften av energin på vägen i onödan och det finns ingenstans att tanka.
Jag tror vätgas skulle kunna bli ett alternativ för fartyg, flygplan eller tunga fordon som kör långa sträckor. Idag finns det 5 vätgasstationer i Sverige och ytterligare 50 har beviljats bidrag och ska byggas. Tillsammans kommer de täcka stora delar av våra viktigaste transportkorridorer. Men med stor sannolikhet kommer vätgas inte blir någon stor hit för personbilar. De kommer helt enkelt inte kunna konkurrera med batterielektriska bilar. Men det kan vara ett bra komplement för vissa specifika fall.
Tekniken i elbilen, infrastrukturen för elen och själva elen kommer alltid vara billigare än motsvarande för vätgas.
 
Men det kan vara ett bra komplement för vissa specifika fall.
Tekniken i elbilen, infrastrukturen för elen och själva elen kommer alltid vara billigare än motsvarande för vätgas.
Det tror jag också. Men tanken att sätta det i personbilar är fel från början. Hur producerar man vätgasen - jo med el. Att skapa vätgasen med el som sen omvandla tillbaka det till el i bilen (lagrat i ett format som är svårhanterat dessutom) är vansinne. Totaleffektiviteten är mindre än hälften av vad en batteribil ger.
 
Senast ändrad:
Parlamentet och EU-länderna nådde en överenskommelse om reglernas slutgiltiga utformning i oktober 2022. Överenskommelsen godkändes av parlamentet i februari 2023 och antogs av rådet i mars 2023. Lagstiftningen trädde i kraft i april 2023.

Mja, fast det du skrev i ditt första inlägg var ju att:
"Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035."
Och det är just det jag vände mig mot.

För som jag förstår det var det precis det som Tyskland, Italien, Polen rev upp / blockerade i sista stund och som jag oxå förstår det fick till undantag från. Så nu blev väl lagen att förbränningsmotorer ska få fortsätta att säljas efter 2035 men de ska bara få köras på e-bränslen / CO2-neutrala bränslen.

Sen vad det faktiskt innebär i praktiken (med e-bränslen o förbränningsmotorer) får vi väl se frammåt 2035 ngnstans.
 
Det tror jag också. Men tanken att sätta det i personbilar är fel från början. Hur producerar man vätgasen - jo med el. Att skapa vätgasen med el som sen omvandla tillbaka det till el i bilen (lagrat i ett format som är svårhanterat dessutom) är vansinne. Totaleffektiviteten är mindre än hälften av vad en batteribil ger.
Dessutom produceras det inte tillräckligt med vätgas idag. Och den vätgas till produceras idag görs till stor del på fossilt framställd el.
 
Mja, fast det du skrev i ditt första inlägg var ju att:
"Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035."
Och det är just det jag vände mig mot.

För som jag förstår det var det precis det som Tyskland, Italien, Polen rev upp / blockerade i sista stund och som jag oxå förstår det fick till undantag från. Så nu blev väl lagen att förbränningsmotorer ska få fortsätta att säljas efter 2035 men de ska bara få köras på e-bränslen / CO2-neutrala bränslen.

Sen vad det faktiskt innebär i praktiken (med e-bränslen o förbränningsmotorer) får vi väl se frammåt 2035 ngnstans.
Då ber jag om ursäkt. Men man kan vända och vrida på det där hur man vill. Spelar ändå ingen roll. Ingen kommer vilja ha en ny bil med förbränningsmotor 2035.
Elbilen kommer ha bättre prestanda och vara billigare.
Det där med e-bränslen är också ett påhitt som kommer vara helt ointressant i personbilarna.
 
Mja, fast det du skrev i ditt första inlägg var ju att:
"Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035."
Och det är just det jag vände mig mot.

För som jag förstår det var det precis det som Tyskland, Italien, Polen rev upp / blockerade i sista stund och som jag oxå förstår det fick till undantag från. Så nu blev väl lagen att förbränningsmotorer ska få fortsätta att säljas efter 2035 men de ska bara få köras på e-bränslen / CO2-neutrala bränslen.

Sen vad det faktiskt innebär i praktiken (med e-bränslen o förbränningsmotorer) får vi väl se frammåt 2035 ngnstans.
"Förbudet" är ju bara politiskt larv. Bilar för e-bränsle kan ju köras på bensin också. 😄
 
"Förbudet" är ju bara politiskt larv. Bilar för e-bränsle kan ju köras på bensin också. 😄
Vilket nog kommer lösas med nåt annat munstycke eller liknande. Eller sensor i motorn. Nån slags hinder kommer det definitivt att bli - förutom att det kostar runt 90kr/litern i de prognoser som finns idag.
 
Nja, att fortsätta med fossilt är väl egentligen inget alternativ. Finns ju krav på hur stora utsläppen får vara från en tillverkare. Dessutom har ju EU förbjudit nya förbränningsmotorbilar från 2035. Så i princip alla har väl börjat omställningen men man kan ju alltid önska att det gick snabbare.
Jag håller med dig.
Menar bara att det är mycket lättare för VAG att låta Audi sluta med fossil och låta VW och Skoda fortsätta, jämfört med hur det skulle vara för BMW eller MB.
Tror omställningen kommer gå väldigt fort om priserna kommer ner 30% och vi ser nån stabilitet i elpriset.
 
Tillbaka
Topp