• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Hej!

Jag är lite sugen på att privatleasa en Kia Niro Ev. Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Kör högst 1500 mil/år, mestadels kortare sträckor och ca 6-7 längre resor/år (+35 mil enkel väg). Kan ladda hemma. I huvudsak är vi två åkande.

Allt gott!

Har kört en E-Niro ("gamla" modellen) i 18 månader. Dryga 3000 mil har det blivit och jag är supernöjd.
Nya modellen har jag endast provat snabbt mendet är ingen jätteskillnad.
Det är ju ingen lyxbil men enkel och funktionell med bra utrymmen, låg förbrukning och helt ok komfort.
35 mil enkel väg klarar du med max ett stopp för laddning (eller ingen om du tar det lugnt) Jag kör lätt +40 mil med min.
Typ "no nosens" bil jag gillar mycket och det trotts att jag är aningen kräsen efter att ha haft ett antal BMW, Porsche och annat mera "lyxiga" bilar
 
Hej!

Jag är lite sugen på att privatleasa en Kia Niro Ev. Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Kör högst 1500 mil/år, mestadels kortare sträckor och ca 6-7 längre resor/år (+35 mil enkel väg). Kan ladda hemma. I huvudsak är vi två åkande.

Allt gott!
+Vettig bil

-klent bagageutrymme.
-Man måste in i menyerna för att stänga av (en överkänslig) Lane Assist
 
Har kört en E-Niro ("gamla" modellen) i 18 månader. Dryga 3000 mil har det blivit och jag är supernöjd.
Nya modellen har jag endast provat snabbt mendet är ingen jätteskillnad.
Det är ju ingen lyxbil men enkel och funktionell med bra utrymmen, låg förbrukning och helt ok komfort.
35 mil enkel väg klarar du med max ett stopp för laddning (eller ingen om du tar det lugnt) Jag kör lätt +40 mil med min.
Typ "no nosens" bil jag gillar mycket och det trotts att jag är aningen kräsen efter att ha haft ett antal BMW, Porsche och annat mera "lyxiga" bilar
Tack för ett bra svar!

Upplever du den relativt låga laddkapaciteten som ett problem vid längre resor?
 
Tack för ett bra svar!

Upplever du den relativt låga laddkapaciteten som ett problem vid längre resor?

Har bara kört 2-3 resor över 40 mil denna tiden och såklart, laddstoppen blir väl dubbelt så långa jämförd med t.ex en EV6 men kör man 60 mil gör det kanske 30 minuter och det har jag löst med att äta bättre när jag laddar :)
Det beror såklart på hur långt du brukar köra och hur ofta såklart.
Racet Ystad-Haparanda lär du inte vinna men det var inte en deal-breaker för min del.
 
Är ni i Stockholm närmaste dagarna och vill se en sjuk konceptbil så kan ni besöka Audi Studios vid Kungsträdgården.

IMG_5031.jpeg
 
Provkörde ID.4 idag hos VW. Gillade den skarpt. Men så gick jag med i nån "ID4/5 Sverige" grupp på FB och då får man ju nästan panik över att göra fel om man skulle köpa en sådan. Herregud vad mycket strul folk har med de bilarna. Nu är det iofs nästan 8000 medlemmar i gruppen och man kan väl tänka sig att de flesta som skriver, de skriver om fel och inte om hur bra den är. Men ändå, lite skeptisk blir man ju.
 
Provkörde ID.4 idag hos VW. Gillade den skarpt. Men så gick jag med i nån "ID4/5 Sverige" grupp på FB och då får man ju nästan panik över att göra fel om man skulle köpa en sådan. Herregud vad mycket strul folk har med de bilarna. Nu är det iofs nästan 8000 medlemmar i gruppen och man kan väl tänka sig att de flesta som skriver, de skriver om fel och inte om hur bra den är. Men ändå, lite skeptisk blir man ju.
…och hälften av felen är orsakade av användarna själva. Men visst, mjukvaran lämnar mycket att önska. Men bilen är riktigt bra!

Kommer uppdaterad version efter årsskiftet. Men går att få nya (2023, 0 mil) GTX med lite utrustning för 560’.
 
Provkörde ID.4 idag hos VW. Gillade den skarpt. Men så gick jag med i nån "ID4/5 Sverige" grupp på FB och då får man ju nästan panik över att göra fel om man skulle köpa en sådan. Herregud vad mycket strul folk har med de bilarna. Nu är det iofs nästan 8000 medlemmar i gruppen och man kan väl tänka sig att de flesta som skriver, de skriver om fel och inte om hur bra den är. Men ändå, lite skeptisk blir man ju.
Vad är verkligen fel och vad är besvikelse över att bilen inte beter sig som de tänkt? Jag tror det mesta är det senare. Men ja, mjukvaran är delvis dålig och supporten från VW i Sverige ganska kass. De kan inte helt enkelt inte laga sådant som beror på problem i tyska servrar.
 
Tack för bra input!

Jag får helt enkelt provköra och testlasta för att se om bagagerummet är tillräckligt.
Som tidigare person skrev så går det att stänga av lane assist via en knapp på ratten (man håller inne knappen i några sekunder). Man får dock göra det varje gång man startar bilen vilket är irriterande (det är så på alla nya KIA bilar). Jag valde mellan en Niro EV och en Sportage PHEV och valde en Sportage PHEV då den som sagt får dra mer (jag vill kunna dra båten). Jag hade båda bilarna på lån innan jag bestämde mig och Niro EV är en trevlig bil! Bagaget är dock litet vilket är bra att tänka på. Baksätet är helt okey i storlek vilket jag tycker är ett plus (jag är 180cm lång)! Många nya bilar i den storlek har ju i princip ett obefintligt baksäte. Det är ju lättare att lasta i baksätet än vad det är att åka i bagaget😊
 
…och hälften av felen är orsakade av användarna själva. Men visst, mjukvaran lämnar mycket att önska. Men bilen är riktigt bra!

Kommer uppdaterad version efter årsskiftet. Men går att få nya (2023, 0 mil) GTX med lite utrustning för 560’.
Ja mycket rör ju mjukvaran, men även lite saker som läckande AC slangar och trasiga styrboxar som resulterar i att bilen blir stående på verkstad. Var hittar du nya för 560? Det är iofs egentligen 100k över min budget. Får ju både 2022 och 2023 med 500-2000 mil för runt 440-470 (Pro dock). Jag hade nog tänkt mig hamna närmare 400 än 500... helst. Vet inte hur mycket GTX adderar, jag kör ju mest runt GBG. Alltid kul med utrustning och hästar men det finns ju nån form av gräns pengamässigt.

Edit: är man uppe i 560 så är ju helt plötsligt EV6 ett alternativ och den hade jag hellre tagit, pga garantin (och att jag kört Kia senaste 10 åren)

Edit2: hittade hos Börjessons bil. de säljer även nya Pro id5 för 519k
@Byggare Bob är backkamera standard på GTX?
 
Senast ändrad:
backkamera standard på GTX?
Nej. Krävs assistanspaket.

Om du inte behöver 4wd är GTX egentligen overkill men fördelen är att alla har den uppgraderade inredningen. Vanliga ID4or levereras som standard med en riktigt trist grå interiör. Dock så finns det många uppgraderingsmöjligheter även på den men du måste kolla upp varje enskilt exemplar vad de är utrustade med.

Själva bilen tycker jag känns "rejäl" vilket är stor skillnad mot känslan man har exempelvis i (min egen) Tesla. Den känns mycket mer som en "leksak" på gott och ont. Kan inte riktigt sätta fingret på det men det är nåt med material, utformning mm som ger den känslan. Att ID4an är tystare och går skönare går dock inte att snacka bort på något sätt.
 
Nej. Krävs assistanspaket.

Om du inte behöver 4wd är GTX egentligen overkill men fördelen är att alla har den uppgraderade inredningen. Vanliga ID4or levereras som standard med en riktigt trist grå interiör. Dock så finns det många uppgraderingsmöjligheter även på den men du måste kolla upp varje enskilt exemplar vad de är utrustade med.

Själva bilen tycker jag känns "rejäl" vilket är stor skillnad mot känslan man har exempelvis i (min egen) Tesla. Den känns mycket mer som en "leksak" på gott och ont. Kan inte riktigt sätta fingret på det men det är nåt med material, utformning mm som ger den känslan. Att ID4an är tystare och går skönare går dock inte att snacka bort på något sätt.
Ja det är ju en kompromiss med allt hela tiden. GTX har väl även 100hk mer också, det är ju inte fel men inget absolut krav. Hade helst landat på typ 430k totalt inkl vinterhjul men då blir det en del kompromisser, suck. Sjuka pengar men man har ju på nåt skumt sätt mentalt accepterat det.
 
Hej!
Är i samma läge som några här. Letar en laddhybrid och har ögonen på MB C300e kombi som gått ca700mil. Provkörde den i vintras och de skulle då ha 649k för den, nu ligger den ute för 589k. Så det går säker att få den för 575k skulle jag tro. Det verkar var väldigt sval bilmarknad just nu för dessa bilar. Har kollat lite på rena elbilar också men har lite räckviddsångest.
 
Själva bilen tycker jag känns "rejäl" vilket är stor skillnad mot känslan man har exempelvis i (min egen) Tesla. Den känns mycket mer som en "leksak" på gott och ont. Kan inte riktigt sätta fingret på det men det är nåt med material, utformning mm som ger den känslan. Att ID4an är tystare och går skönare går dock inte att snacka bort på något sätt.
Menar du att din Tesla känns mindre rejäl? Och att den är bullrigare och går mindre skönt? Låter ju obra
 
Menar du att din Tesla känns mindre rejäl? Och att den är bullrigare och går mindre skönt? Låter ju obra
Så är det absolut. Teslan är "hoppigare" i fjädringen och bullrigare från däcken. Inredningen känns inte heller som den kommer stå emot slitage lika bra.

Med det sagt är Teslan väldigt mycket bättre på allt som har med eldrift och mjukvara att göra vilket på en elbil är rätt viktigt.
 
Menar du att din Tesla känns mindre rejäl? Och att den är bullrigare och går mindre skönt? Låter ju obra
Om man jämför en Model Y med ID4 är Tesla den klart bästa elbilen, men ID4 den bästa bilen.

Det är faktiskt för mig helt obegripligt hur VAG misslyckats så fatalt med mjukvaran. Lyssnar på radion, får ett meddelande till telefonen. Idiotbilen växlar automatiskt över till CarPlay och radion tystnar.

Har ställt in max laddning till 80%. Bilen laddar till 100%. Har ställt in max laddning till 100%. Bilen laddar till 80%. 😂
 
Om man jämför en Model Y med ID4 är Tesla den klart bästa elbilen, men ID4 den bästa bilen.

Det är faktiskt för mig helt obegripligt hur VAG misslyckats så fatalt med mjukvaran. Lyssnar på radion, får ett meddelande till telefonen. Idiotbilen växlar automatiskt över till CarPlay och radion tystnar.

Har ställt in max laddning till 80%. Bilen laddar till 100%. Har ställt in max laddning till 100%. Bilen laddar till 80%. 😂
Begriper inte hur man inte lyckas åtgärda sånt i uppdateringarna? De är väl på 3.2 nu
 
Tillbaka
Topp