• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Blev nästan påkörd av en i5 idag när jag var ute och skulle gå från bilen. Så tror nog allt att man kan provköra nu, Hen körde iaf 80 på en 40-väg …
 
Blev nästan påkörd av en i5 idag när jag var ute och skulle gå från bilen. Så tror nog allt att man kan provköra nu, Hen körde iaf 80 på en 40-väg …

Bmw i Uppsala hade fått in 2st i5 (en av varje drift) (+en diesel) som stod "gömda" på ovanvåningen.

Dom ska visas officiellt nu i början på Okt. för provkörning, sen skulle det vara nån form av introduktions-jippo i slutet av Okt.
 
Bmw i Uppsala hade fått in 2st i5 (en av varje drift) (+en diesel) som stod "gömda" på ovanvåningen.

Dom ska visas officiellt nu i början på Okt. för provkörning, sen skulle det vara nån form av introduktions-jippo i slutet av Okt.
Vet du om de kan provköras direkt i samband med visningen, eller är det visning i hall först, utan provkörning?
 
Vet du om de kan provköras direkt i samband med visningen, eller är det visning i hall först, utan provkörning?

Som jag fattade så skulle det gå och provköra (kanske tidsbokning?) i början på Okt. när dom börjar att visas, sen skulle det bli någon större marknads-jippo-introduktion i slutet av Okt.
 
Hallå...

I söndags hände detta med min Ioniq 5: Var iväg med bilen, och när vi skulle starta bilen för att åka hem varnade den för "12v-batteri låg spänning". Bilen gick inte att starta. Blev hemskjutsad, och några timmar senare kom vi tillbaka med startkablar. Då gick den igång, utan starthjälp. Samma natt laddar jag hela natten med en c-tek-laddare.

Idag onsdag händer samma sak, fast hemma på uppfarten. När jag ska åka iväg är det dålig kräm i 12 v-batteriet och bilen går inte att använda.

Vad ska jag göra?
 
Hallå...

I söndags hände detta med min Ioniq 5: Var iväg med bilen, och när vi skulle starta bilen för att åka hem varnade den för "12v-batteri låg spänning". Bilen gick inte att starta. Blev hemskjutsad, och några timmar senare kom vi tillbaka med startkablar. Då gick den igång, utan starthjälp. Samma natt laddar jag hela natten med en c-tek-laddare.

Idag onsdag händer samma sak, fast hemma på uppfarten. När jag ska åka iväg är det dålig kräm i 12 v-batteriet och bilen går inte att använda.

Vad ska jag göra?
Kontakta din återförsäljare. Kan vara ett dåligt batteri. VW hade liknande problem i början vid lansering av ID-bilarna.
Så alla byttes ut.
 
Kontakta din återförsäljare. Kan vara ett dåligt batteri. VW hade liknande problem i början vid lansering av ID-bilarna.
Så alla byttes ut.
Tack. Jag blir orimligt knäckt av sådant här, och då har jag än så länge inte blivit stående på något dumt ställe. Som -15 grader på väg till någonstans.

Skulle det hjälpa att köpa ett batteri som fungerar som starthjälp? Jag har sett att det finns starthjälp i powerbank-format.
 
Tack. Jag blir orimligt knäckt av sådant här, och då har jag än så länge inte blivit stående på något dumt ställe. Som -15 grader på väg till någonstans.

Skulle det hjälpa att köpa ett batteri som fungerar som starthjälp? Jag har sett att det finns starthjälp i powerbank-format.
Jo, en starthjälp får ju igång bilen om felet inträffar igen. Det är ju sådana som bärgare använder för att hjälpa en igång. De kostar dock en del pengar, så det kanske räcker att förlita sig på bärgaren, om du har assistansförsäkring?

Oavsett vilket, så är det bara plåster tills du får bilen fixad på riktigt på garantin, vilket rimligtvis borde gå att ordna väldigt snabbt.
 
Letat lite men hittar inte så mycket här i tråden. Ska beställa ny tjänstebil. Blir elbil då det blir betydligt mer ekonomiskt för mig. Vi har inte så många märken att välja på och det lutar åt Skoda Enyaq, jag velar lite mellan den vanliga IV80 eller coupen...
Rs, sportline och X går bort pga priset.
Vad säger ni enyaq förare? Vanlig eller Coupe?😊
Tycker personligen Coupen är snyggare, men den är ju också dyrare..
Skodaförare, ris och ros?
Nu när Skoda har lagekampanjer borde det väl vara helrätt, eller?
 
Letat lite men hittar inte så mycket här i tråden. Ska beställa ny tjänstebil. Blir elbil då det blir betydligt mer ekonomiskt för mig. Vi har inte så många märken att välja på och det lutar åt Skoda Enyaq, jag velar lite mellan den vanliga IV80 eller coupen...
Rs, sportline och X går bort pga priset.
Vad säger ni enyaq förare? Vanlig eller Coupe?😊
Tycker personligen Coupen är snyggare, men den är ju också dyrare..
Skodaförare, ris och ros?
Nu när Skoda har lagekampanjer borde det väl vara helrätt, eller?
Den "vanliga". Otroligt tramsigt med SUV-kupé. Mindre utrymme till högre pris, pass.
 
Jo, en starthjälp får ju igång bilen om felet inträffar igen. Det är ju sådana som bärgare använder för att hjälpa en igång. De kostar dock en del pengar, så det kanske räcker att förlita sig på bärgaren, om du har assistansförsäkring?

Oavsett vilket, så är det bara plåster tills du får bilen fixad på riktigt på garantin, vilket rimligtvis borde gå att ordna väldigt snabbt.
Tack. Så dyra verkar de inte vara. Runt tusen kronor!
 
Letat lite men hittar inte så mycket här i tråden. Ska beställa ny tjänstebil. Blir elbil då det blir betydligt mer ekonomiskt för mig. Vi har inte så många märken att välja på och det lutar åt Skoda Enyaq, jag velar lite mellan den vanliga IV80 eller coupen...
Rs, sportline och X går bort pga priset.
Vad säger ni enyaq förare? Vanlig eller Coupe?😊
Tycker personligen Coupen är snyggare, men den är ju också dyrare..
Skodaförare, ris och ros?
Nu när Skoda har lagekampanjer borde det väl vara helrätt, eller?
100% den vanliga för mig. Coupén ser nedsjunken ut bak, som en honhund som kissar. Men visst, tycker DU att den är snyggare - köp den. Det är du som betalar ;)
 
Sista dagarna för året med hyfsad förbrukning..... :D

20230928_122041.jpg
 
Själv snittar jag 14,7 kWh/100 km. Har kört i 2 år och 4 månader nu, men bilen väger iofs "bara" 1760 kg.
kör på 20" och jag tror vi inte kör likadant ... :p (skall tilläggas den körs som en normal människa när damen i hushållet kör). De flesta körningar är väldigt korta vilket man kan "se" utifrån snitthastigheten. Så jag är nöjd.

Samt som du säger så väger den här typ 800kg mer, men 14.7 är bra. Tror vi låg på 20 på 1000 mil (mesta över vintern) men det nollställdes :S
 
Tillbaka
Topp