Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kom gärna med en liten recension om ett tag? Jag har kollat aktivt och var först inne på ID4/5 men är tveksam pga QC, pris samt ny version 2024. Sen kollade jag på EV6 men den behöver komma ner typ 10% i pris känner jag. När man sållat och analyserat så kvarstår ju Niro som ett oerhört rationellt alternativ. Men är det den nya Niron du hämtade ut eller nåt år gammal?Hämtade ut en Kia Niro EV Advance idag. Känns riktigt trevlig än så länge! Tack för input!
Vad är du orolig med "QC", som jag antar är kvalitetsstyrning på ID-bilarna?Jag har kollat aktivt och var först inne på ID4/5 men är tveksam pga QC, pris samt ny version 2024.
Jävligt cool. Undrar vad den kommer kosta. Jag kör ju Ioniq 5 idag och är väldigt nöjd.
Visst kan jag göra det!Kom gärna med en liten recension om ett tag? Jag har kollat aktivt och var först inne på ID4/5 men är tveksam pga QC, pris samt ny version 2024. Sen kollade jag på EV6 men den behöver komma ner typ 10% i pris känner jag. När man sållat och analyserat så kvarstår ju Niro som ett oerhört rationellt alternativ. Men är det den nya Niron du hämtade ut eller nåt år gammal?
Nä. Men el är el, det skiljer ju inget mellan boxarna i det avseendet. Däremot kan ju apparna verkligen vara hit or miss. Vet inte hur mkt du behöver appen och hur mycket du kan styra från Konan. Har dålig koll på den bilen.Idag vann jag en ABB terra laddbox i en tävling! Någon som har en testat och kan säga något om den?
Nä. Men el är el, det skiljer ju inget mellan boxarna i det avseendet. Däremot kan ju apparna verkligen vara hit or miss. Vet inte hur mkt du behöver appen och hur mycket du kan styra från Konan. Har dålig koll på den bilen.
Bara åkt med i Polestar 2 och det var trevligt. Dock satt man inte still pga förarens körstil.Tjena. Jag kör idag, som redan nämnts här i tråden, en v60 t6 laddhybrid. Extremt nöjd med bilen, komforten framförallt! Frugan kör en tesla 3 vilket är en rolig bil men inte ens i samma division som Volvon när det gäller komfort och känsla. Nu till mitt lilla ”issue”
Min bil (förmånsbil) börjar närma sig ett byte och företaget vill att vi går över till hel-el. Och jag är kluven till vad man ska kika på. När det gäller VW är jag inte bekväm med deras säten så id modellerna går bort. Lite samma med Skoda. Jag vill ha volvokänsla och den typen av stolar. Måste givetvis provköra innan jag bestämmer mig men har inte så lätt där jag bor att ta mig till en ÅF. Men då jag är extremt volvofärgad går givetvis mina tankar kring en c40, xc40 eller kanske en polestar 2?! Vad tycker ni här i tråden kring dessa tre alternativ? Någon skillnad på bilar och kvalite? Någon som kör nån av ovanstående? Testat modellerna?? Vad är era generella tankar?
Suttit i samma båt, vill ha bra känsla och där tycker jag Volvo o Polestar är kanon. Vw gick bort för mig med då säten är viktigt för mig, c40 och xc40 var kanon båda 2. Blev dock en polstar 2 longrange för mig. Liknade stolar men bättre förmånsvärde. Hoppas jag kommer bli nöjd. Och att du hittar rätt.Tjena. Jag kör idag, som redan nämnts här i tråden, en v60 t6 laddhybrid. Extremt nöjd med bilen, komforten framförallt! Frugan kör en tesla 3 vilket är en rolig bil men inte ens i samma division som Volvon när det gäller komfort och känsla. Nu till mitt lilla ”issue”
Min bil (förmånsbil) börjar närma sig ett byte och företaget vill att vi går över till hel-el. Och jag är kluven till vad man ska kika på. När det gäller VW är jag inte bekväm med deras säten så id modellerna går bort. Lite samma med Skoda. Jag vill ha volvokänsla och den typen av stolar. Måste givetvis provköra innan jag bestämmer mig men har inte så lätt där jag bor att ta mig till en ÅF. Men då jag är extremt volvofärgad går givetvis mina tankar kring en c40, xc40 eller kanske en polestar 2?! Vad tycker ni här i tråden kring dessa tre alternativ? Någon skillnad på bilar och kvalite? Någon som kör nån av ovanstående? Testat modellerna?? Vad är era generella tankar?
VI har en Charge Amps Aura, som jag är nöjd med. Appen är enkel, funktionell och stabil. Man kan skapa flera scheman och ställa in att de ska gälla vänster, höger eller båda uttagen. Även om det finns scheman som är inställda att gälla ett visst uttag så kan man oberoende av detta på appens startskärm slå på ett uttag. Det är smidigt om man exempelvis normalt har laddningen schemalagd till natten när belastningen på elnätet är låg, men vid något tillfälle behöver ladda direkt när man kommer hem mitt på dagen.Vet att det har diskuterats i tråden tidigare, men behöver köpa en laddbox för två bilar. Finns många på marknaden men vilka rekomenderas med bra app där man kan tidsstyra osv?
I vissa fall är det faktiskt billigare att köpa två likadana boxar och sätta uppVet att det har diskuterats i tråden tidigare, men behöver köpa en laddbox för två bilar. Finns många på marknaden men vilka rekomenderas med bra app där man kan tidsstyra osv?
Jag bor ju i lägenhet så har ingen användning för den. Tänkte ge den till päronen så att jag kan ladda hos dom när jag hälsar på. Så jag behöver egentligen inget lull-lull. Bara laddaNä. Men el är el, det skiljer ju inget mellan boxarna i det avseendet. Däremot kan ju apparna verkligen vara hit or miss. Vet inte hur mkt du behöver appen och hur mycket du kan styra från Konan. Har dålig koll på den bilen.
Så kan det vara. Har haft lite polare med i frugans tesla och de har också haft lite svårt att sitta still när jag tryckt påBara åkt med i Polestar 2 och det var trevligt. Dock satt man inte still pga förarens körstil.
Kör Skoda Enyaq med sportstolarna och är mycket nöjd får jag säga, så har du inte testat en sån kan jag rekommendera det.
Förhållandevis bra bagageutrymme också, körde VW Touran innan som svalde hur mkt som helst.
Låter som vi tänker lite lika då. Den där detaljen med förmånsvärde är ju givetvis också en stor del i beslutet. Kommer du på rak arm ihåg vad det låg på för respektive bil, ungefär?Suttit i samma båt, vill ha bra känsla och där tycker jag Volvo o Polestar är kanon. Vw gick bort för mig med då säten är viktigt för mig, c40 och xc40 var kanon båda 2. Blev dock en polstar 2 longrange för mig. Liknade stolar men bättre förmånsvärde. Hoppas jag kommer bli nöjd. Och att du hittar rätt.
I mitt fall var det stor skillnad då vi har konceptbilar och Polestar är en sådan. Vi kan välja o vraka men då blir det nettolöneavdrag som inte känns så spännande. Tycker även att Polestar med pilotpaket fyller mina behov hyfsat. Ska jag plussa på massa paket på Volvo så sticker dom för mycket i pris.Så kan det vara. Har haft lite polare med i frugans tesla och de har också haft lite svårt att sitta still när jag tryckt på
Får ge skodan en chans och provköra. Innan vi köpte tesla till frugan hade hon en superb. En riktigt bra bil som vi trivdes med men trots premiumstolarna i den var den ljusår från Volvons komfort imho
Låter som vi tänker lite lika då. Den där detaljen med förmånsvärde är ju givetvis också en stor del i beslutet. Kommer du på rak arm ihåg vad det låg på för respektive bil, ungefär?
Haha, förstår detSå kan det vara. Har haft lite polare med i frugans tesla och de har också haft lite svårt att sitta still när jag tryckt på
Får ge skodan en chans och provköra. Innan vi köpte tesla till frugan hade hon en superb. En riktigt bra bil som vi trivdes med men trots premiumstolarna i den var den ljusår från Volvons komfort imho.
Sportline med stora batteriet?Kör Skoda Enyaq med sportstolarna och är mycket nöjd får jag säga, så har du inte testat en sån kan jag rekommendera det.
Stora batteriet yes, men inte specifikt Sportline. Var demobil hos VW här, så den hade lite extra "lull-lull". Men tror att själva Sportline-paketet kom lite senare, för jag har inte den märkningen på bilen.Sportline med stora batteriet?
Problemet är ju att man kanske vill ha AWD men inte så mycket av det andra. Då är 375k jättemycket…Det känns inte som en lika självklar deal. i5 e40 FTW!
BMW iX finns i en billigare fyrhjulsdriven version, x40. Aven i4 finns som x40 på vissa marknader. I takt med att marknaden för elbilar växer och produktionskostnaden sjunker borde bredden i utbudet av drivlinor öka generellt, åtminstone hos premiumtillverkarna som historiskt gjort en bra affär på att ha en sådan bredd.Problemet är ju att man kanske vill ha AWD men inte så mycket av det andra. Då är 375k jättemycket…
Provkör en Xpeng G9 så är saken biff.Tjena. Jag kör idag, som redan nämnts här i tråden, en v60 t6 laddhybrid. Extremt nöjd med bilen, komforten framförallt! Frugan kör en tesla 3 vilket är en rolig bil men inte ens i samma division som Volvon när det gäller komfort och känsla. Nu till mitt lilla ”issue”
Min bil (förmånsbil) börjar närma sig ett byte och företaget vill att vi går över till hel-el. Och jag är kluven till vad man ska kika på. När det gäller VW är jag inte bekväm med deras säten så id modellerna går bort. Lite samma med Skoda. Jag vill ha volvokänsla och den typen av stolar. Måste givetvis provköra innan jag bestämmer mig men har inte så lätt där jag bor att ta mig till en ÅF. Men då jag är extremt volvofärgad går givetvis mina tankar kring en c40, xc40 eller kanske en polestar 2?! Vad tycker ni här i tråden kring dessa tre alternativ? Någon skillnad på bilar och kvalite? Någon som kör nån av ovanstående? Testat modellerna?? Vad är era generella tankar?
För dem pengarna hade jag tagit en Plaid eller vanlig S även om de är byggda som en plastburk i jämförelse. Men det är jag detIdag har jag fått epost från BMW om att det går att boka provkörning av i5.
Så passa på, ni som är intresserade.
Det är säkert en fantastisk bil, men topprestanda verkar inte vara lika prisvärt som hos i4.
Steget från i4 e40 till M50 kostar 90k i grundutförande, vilket krymper till 30k om man utrustar e40 och M50 likadant (med den utrustning som jag har på min M50). 30k för tvåhundra hästar och fyrhjulsdrift är en bra deal. Hundrafemtio kronor per hästkraft. Man kan också se det som att det "inte är meningen" att man ska köpa en e40 med all den utrustningen. Utan M sportpaket, Harman Kardon och annat pynt uppfattas e40 kanske som mer prisvärd, även om jag tycker att M50 är mer förnuftig än alla varianter av e40 då det aldrig varit så ekonomiskt med en BMW med sådana prestanda.
Steget från i5 e40 till M60 kostar 375k när jag utrustat dem så lika jag kan. Fjortonhundra kronor per hästkraft. Det känns inte som en lika självklar deal. i5 e40 FTW!
Hur funkar det med lastbalansering om man har två laddare?I vissa fall är det faktiskt billigare att köpa två likadana boxar och sätta upp
Som allt annat så kommer den nog tyvärr bli dyrJävligt cool. Undrar vad den kommer kosta. Jag kör ju Ioniq 5 idag och är väldigt nöjd.
lastbalanseringen mäter momentana effektuttaget totalt i systemet och kommunicerar sedan ut "överskottet" till boxen/boxarna. Så beroende på hur det ser momentant och om ena eller båda uttagen används så kommer det justeras därefter.Hur funkar det med lastbalansering om man har två laddare?
Kommer lastbalanseringen tala om för laddarna att de får använda halva den tillgängliga effekten vardera? Vad händer om man bara laddar en bil? Får den bara hälften av den tillgängliga effekten, eller är prylarna smartare än så?