• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Epic men dyrt dock så är det färgad PPF
En helbild med ppf ligger nog runt 40-80k (i Sverige beroende på storlek på bil) nu får man även annan färg med.

Kul att de erbjuder det innan leverans

Screenshot_20231011_101605_Facebook.jpg
 
Hämtade ut en Kia Niro EV Advance idag. Känns riktigt trevlig än så länge! Tack för input!
Kom gärna med en liten recension om ett tag? Jag har kollat aktivt och var först inne på ID4/5 men är tveksam pga QC, pris samt ny version 2024. Sen kollade jag på EV6 men den behöver komma ner typ 10% i pris känner jag. När man sållat och analyserat så kvarstår ju Niro som ett oerhört rationellt alternativ. Men är det den nya Niron du hämtade ut eller nåt år gammal?
 
Kom gärna med en liten recension om ett tag? Jag har kollat aktivt och var först inne på ID4/5 men är tveksam pga QC, pris samt ny version 2024. Sen kollade jag på EV6 men den behöver komma ner typ 10% i pris känner jag. När man sållat och analyserat så kvarstår ju Niro som ett oerhört rationellt alternativ. Men är det den nya Niron du hämtade ut eller nåt år gammal?
Visst kan jag göra det!

Vi funderade också över ID4 (känslan var att den är för dyr i förhållande till vad man får) och EV6 (för hög månadkostnad tyckte vi) innan vi landade i Niro EV. Det är nya modellen, 2023.
 
Nä. Men el är el, det skiljer ju inget mellan boxarna i det avseendet. Däremot kan ju apparna verkligen vara hit or miss. Vet inte hur mkt du behöver appen och hur mycket du kan styra från Konan. Har dålig koll på den bilen.

Vet att det har diskuterats i tråden tidigare, men behöver köpa en laddbox för två bilar. Finns många på marknaden men vilka rekomenderas med bra app där man kan tidsstyra osv?
 
Tjena. Jag kör idag, som redan nämnts här i tråden, en v60 t6 laddhybrid. Extremt nöjd med bilen, komforten framförallt! Frugan kör en tesla 3 vilket är en rolig bil men inte ens i samma division som Volvon när det gäller komfort och känsla. Nu till mitt lilla ”issue”

Min bil (förmånsbil) börjar närma sig ett byte och företaget vill att vi går över till hel-el. Och jag är kluven till vad man ska kika på. När det gäller VW är jag inte bekväm med deras säten så id modellerna går bort. Lite samma med Skoda. Jag vill ha volvokänsla och den typen av stolar. Måste givetvis provköra innan jag bestämmer mig men har inte så lätt där jag bor att ta mig till en ÅF. Men då jag är extremt volvofärgad går givetvis mina tankar kring en c40, xc40 eller kanske en polestar 2?! Vad tycker ni här i tråden kring dessa tre alternativ? Någon skillnad på bilar och kvalite? Någon som kör nån av ovanstående? Testat modellerna?? Vad är era generella tankar?
 
Tjena. Jag kör idag, som redan nämnts här i tråden, en v60 t6 laddhybrid. Extremt nöjd med bilen, komforten framförallt! Frugan kör en tesla 3 vilket är en rolig bil men inte ens i samma division som Volvon när det gäller komfort och känsla. Nu till mitt lilla ”issue”

Min bil (förmånsbil) börjar närma sig ett byte och företaget vill att vi går över till hel-el. Och jag är kluven till vad man ska kika på. När det gäller VW är jag inte bekväm med deras säten så id modellerna går bort. Lite samma med Skoda. Jag vill ha volvokänsla och den typen av stolar. Måste givetvis provköra innan jag bestämmer mig men har inte så lätt där jag bor att ta mig till en ÅF. Men då jag är extremt volvofärgad går givetvis mina tankar kring en c40, xc40 eller kanske en polestar 2?! Vad tycker ni här i tråden kring dessa tre alternativ? Någon skillnad på bilar och kvalite? Någon som kör nån av ovanstående? Testat modellerna?? Vad är era generella tankar?
Bara åkt med i Polestar 2 och det var trevligt. Dock satt man inte still pga förarens körstil. 😅
Kör Skoda Enyaq med sportstolarna och är mycket nöjd får jag säga, så har du inte testat en sån kan jag rekommendera det.
Förhållandevis bra bagageutrymme också, körde VW Touran innan som svalde hur mkt som helst.
 
Tjena. Jag kör idag, som redan nämnts här i tråden, en v60 t6 laddhybrid. Extremt nöjd med bilen, komforten framförallt! Frugan kör en tesla 3 vilket är en rolig bil men inte ens i samma division som Volvon när det gäller komfort och känsla. Nu till mitt lilla ”issue”

Min bil (förmånsbil) börjar närma sig ett byte och företaget vill att vi går över till hel-el. Och jag är kluven till vad man ska kika på. När det gäller VW är jag inte bekväm med deras säten så id modellerna går bort. Lite samma med Skoda. Jag vill ha volvokänsla och den typen av stolar. Måste givetvis provköra innan jag bestämmer mig men har inte så lätt där jag bor att ta mig till en ÅF. Men då jag är extremt volvofärgad går givetvis mina tankar kring en c40, xc40 eller kanske en polestar 2?! Vad tycker ni här i tråden kring dessa tre alternativ? Någon skillnad på bilar och kvalite? Någon som kör nån av ovanstående? Testat modellerna?? Vad är era generella tankar?
Suttit i samma båt, vill ha bra känsla och där tycker jag Volvo o Polestar är kanon. Vw gick bort för mig med då säten är viktigt för mig, c40 och xc40 var kanon båda 2. Blev dock en polstar 2 longrange för mig. Liknade stolar men bättre förmånsvärde. Hoppas jag kommer bli nöjd. Och att du hittar rätt.
 
Vet att det har diskuterats i tråden tidigare, men behöver köpa en laddbox för två bilar. Finns många på marknaden men vilka rekomenderas med bra app där man kan tidsstyra osv?
VI har en Charge Amps Aura, som jag är nöjd med. Appen är enkel, funktionell och stabil. Man kan skapa flera scheman och ställa in att de ska gälla vänster, höger eller båda uttagen. Även om det finns scheman som är inställda att gälla ett visst uttag så kan man oberoende av detta på appens startskärm slå på ett uttag. Det är smidigt om man exempelvis normalt har laddningen schemalagd till natten när belastningen på elnätet är låg, men vid något tillfälle behöver ladda direkt när man kommer hem mitt på dagen.

Men eftersom jag inte har erfarenhet av någon annan laddare, så har jag ingen aning om den är bättre eller sämre än någon annan.

Jag valde den för att jag visste att vi skulle ha två elbilar inom kort, och betalade dessutom en slant extra för 22 kW-versionen, utan att reflektera så mycket över det.

Nu i efterhand kan jag konstatera att den egentligen är lite onödig, och att vi hade klarat oss lika bra med en enklare laddare på 11 kW och endast ett uttag. Det är inte så att jag ångrar mig, och inte heller så att jag hade behövt pengarna till något annat, men lite onödigt kapabel är den.

1. Ingen av våra bilar kan ladda med 22 kW (det kan så klart ändras i framtiden).
2. Vår huvudsäkring på 3*25A möjliggör inte effektiv laddning av mer än en bil samtidigt.
3. Vi har inte behov av att ladda båda bilarna samma natt. Vi laddar dem ett par gånger i veckan vardera, och då funkar det att ladda dem på olika nätter.

Så det ena uttaget är hittills helt oanvänt. Kabeln som följde med min frus bil har suttit konstant inpluggad i laddaren sedan start, och kabeln som följde med min bil ligger i bagageutrymmet ifall jag skulle behöva ladda någonstans där man måste ha egen kabel.

Men om vi skulle behöva ladda båda bilarna samma natt så skulle det nog funka bra med befintlig säkring. Antingen får de ladda långsamt, eller så kan man programmera uttagen så att den ena bilen laddar exempelvis klockan 21-2 och den andra klockan 2-8
 
Senast ändrad:
Nä. Men el är el, det skiljer ju inget mellan boxarna i det avseendet. Däremot kan ju apparna verkligen vara hit or miss. Vet inte hur mkt du behöver appen och hur mycket du kan styra från Konan. Har dålig koll på den bilen.
Jag bor ju i lägenhet så har ingen användning för den. Tänkte ge den till päronen så att jag kan ladda hos dom när jag hälsar på. Så jag behöver egentligen inget lull-lull. Bara ladda
 
Bara åkt med i Polestar 2 och det var trevligt. Dock satt man inte still pga förarens körstil. 😅
Kör Skoda Enyaq med sportstolarna och är mycket nöjd får jag säga, så har du inte testat en sån kan jag rekommendera det.
Förhållandevis bra bagageutrymme också, körde VW Touran innan som svalde hur mkt som helst.
🤣 Så kan det vara. Har haft lite polare med i frugans tesla och de har också haft lite svårt att sitta still när jag tryckt på 😬
Får ge skodan en chans och provköra. Innan vi köpte tesla till frugan hade hon en superb. En riktigt bra bil som vi trivdes med men trots premiumstolarna i den var den ljusår från Volvons komfort imho
Suttit i samma båt, vill ha bra känsla och där tycker jag Volvo o Polestar är kanon. Vw gick bort för mig med då säten är viktigt för mig, c40 och xc40 var kanon båda 2. Blev dock en polstar 2 longrange för mig. Liknade stolar men bättre förmånsvärde. Hoppas jag kommer bli nöjd. Och att du hittar rätt.
Låter som vi tänker lite lika då. Den där detaljen med förmånsvärde är ju givetvis också en stor del i beslutet. Kommer du på rak arm ihåg vad det låg på för respektive bil, ungefär?
 
🤣 Så kan det vara. Har haft lite polare med i frugans tesla och de har också haft lite svårt att sitta still när jag tryckt på 😬
Får ge skodan en chans och provköra. Innan vi köpte tesla till frugan hade hon en superb. En riktigt bra bil som vi trivdes med men trots premiumstolarna i den var den ljusår från Volvons komfort imho

Låter som vi tänker lite lika då. Den där detaljen med förmånsvärde är ju givetvis också en stor del i beslutet. Kommer du på rak arm ihåg vad det låg på för respektive bil, ungefär?
I mitt fall var det stor skillnad då vi har konceptbilar och Polestar är en sådan. Vi kan välja o vraka men då blir det nettolöneavdrag som inte känns så spännande. Tycker även att Polestar med pilotpaket fyller mina behov hyfsat. Ska jag plussa på massa paket på Volvo så sticker dom för mycket i pris.
 
🤣 Så kan det vara. Har haft lite polare med i frugans tesla och de har också haft lite svårt att sitta still när jag tryckt på 😬
Får ge skodan en chans och provköra. Innan vi köpte tesla till frugan hade hon en superb. En riktigt bra bil som vi trivdes med men trots premiumstolarna i den var den ljusår från Volvons komfort imho.
Haha, förstår det 😅
Men ja, som sagt, testa och se hur det känns. Inte säkert det känns 100% för dig såklart, men vi är nöjda. Haft bilen i två år vid årsskiftet och tycker allt har fungerat bra, trots att vi fick ladda vid publika laddplatser första halvåret.
 
Idag har jag fått epost från BMW om att det går att boka provkörning av i5.

Så passa på, ni som är intresserade.

Det är säkert en fantastisk bil, men topprestanda verkar inte vara lika prisvärt som hos i4.

Steget från i4 e40 till M50 kostar 90k i grundutförande, vilket krymper till 30k om man utrustar e40 och M50 likadant (med den utrustning som jag har på min M50). 30k för tvåhundra hästar och fyrhjulsdrift är en bra deal. Hundrafemtio kronor per hästkraft. Man kan också se det som att det "inte är meningen" att man ska köpa en e40 med all den utrustningen. Utan M sportpaket, Harman Kardon och annat pynt uppfattas e40 kanske som mer prisvärd, även om jag tycker att M50 är mer förnuftig än alla varianter av e40 då det aldrig varit så ekonomiskt med en BMW med sådana prestanda.

Steget från i5 e40 till M60 kostar 375k när jag utrustat dem så lika jag kan. Fjortonhundra kronor per hästkraft. Det känns inte som en lika självklar deal. i5 e40 FTW!
 
Senast ändrad:
Problemet är ju att man kanske vill ha AWD men inte så mycket av det andra. Då är 375k jättemycket…
BMW iX finns i en billigare fyrhjulsdriven version, x40. Aven i4 finns som x40 på vissa marknader. I takt med att marknaden för elbilar växer och produktionskostnaden sjunker borde bredden i utbudet av drivlinor öka generellt, åtminstone hos premiumtillverkarna som historiskt gjort en bra affär på att ha en sådan bredd.
 
Tjena. Jag kör idag, som redan nämnts här i tråden, en v60 t6 laddhybrid. Extremt nöjd med bilen, komforten framförallt! Frugan kör en tesla 3 vilket är en rolig bil men inte ens i samma division som Volvon när det gäller komfort och känsla. Nu till mitt lilla ”issue”

Min bil (förmånsbil) börjar närma sig ett byte och företaget vill att vi går över till hel-el. Och jag är kluven till vad man ska kika på. När det gäller VW är jag inte bekväm med deras säten så id modellerna går bort. Lite samma med Skoda. Jag vill ha volvokänsla och den typen av stolar. Måste givetvis provköra innan jag bestämmer mig men har inte så lätt där jag bor att ta mig till en ÅF. Men då jag är extremt volvofärgad går givetvis mina tankar kring en c40, xc40 eller kanske en polestar 2?! Vad tycker ni här i tråden kring dessa tre alternativ? Någon skillnad på bilar och kvalite? Någon som kör nån av ovanstående? Testat modellerna?? Vad är era generella tankar?
Provkör en Xpeng G9 så är saken biff.

 
Idag har jag fått epost från BMW om att det går att boka provkörning av i5.

Så passa på, ni som är intresserade.

Det är säkert en fantastisk bil, men topprestanda verkar inte vara lika prisvärt som hos i4.

Steget från i4 e40 till M50 kostar 90k i grundutförande, vilket krymper till 30k om man utrustar e40 och M50 likadant (med den utrustning som jag har på min M50). 30k för tvåhundra hästar och fyrhjulsdrift är en bra deal. Hundrafemtio kronor per hästkraft. Man kan också se det som att det "inte är meningen" att man ska köpa en e40 med all den utrustningen. Utan M sportpaket, Harman Kardon och annat pynt uppfattas e40 kanske som mer prisvärd, även om jag tycker att M50 är mer förnuftig än alla varianter av e40 då det aldrig varit så ekonomiskt med en BMW med sådana prestanda.

Steget från i5 e40 till M60 kostar 375k när jag utrustat dem så lika jag kan. Fjortonhundra kronor per hästkraft. Det känns inte som en lika självklar deal. i5 e40 FTW!
För dem pengarna hade jag tagit en Plaid eller vanlig S även om de är byggda som en plastburk i jämförelse. Men det är jag det

Men gillar I5an starkt men det känns som att dem är väldigt dyra på den svenska marknaden :( kanske går att få bra rabatter nu?
Vet att när jag var ute efter M50 så fick jag följande i Sunset orange för 770 men det var ett tag sedan nu.

1697177083833.png
 
Senast ändrad:
I vissa fall är det faktiskt billigare att köpa två likadana boxar och sätta upp ✌🏽
Hur funkar det med lastbalansering om man har två laddare?

Kommer lastbalanseringen tala om för laddarna att de får använda halva den tillgängliga effekten vardera? Vad händer om man bara laddar en bil? Får den bara hälften av den tillgängliga effekten, eller är prylarna smartare än så?
 
Hur funkar det med lastbalansering om man har två laddare?

Kommer lastbalanseringen tala om för laddarna att de får använda halva den tillgängliga effekten vardera? Vad händer om man bara laddar en bil? Får den bara hälften av den tillgängliga effekten, eller är prylarna smartare än så?
lastbalanseringen mäter momentana effektuttaget totalt i systemet och kommunicerar sedan ut "överskottet" till boxen/boxarna. Så beroende på hur det ser momentant och om ena eller båda uttagen används så kommer det justeras därefter.

Så länge det finns en lastbalanserare som är kompatibel så skall det sköta sig självt. Vet att exv Easee boxarna pratade med varande om man hade flera. Är säkerligen fler laddare som stödjer det numer.

Om du har exv elmätare(nyare) med HAN(P1/RJ12)-uttag så kan du installera en Pulse 1(själv) och två Zaptec boxar så skall allt prata med varandra sömlöst.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp