• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Det där är ett av fackföreningarnas stora argument och jag fattar inte varför det skulle behöva bli så? VI har ju massor med lagar och regler som endast gäller vissa branscher, varför skulle det vara omöjligt att anpassa lagstiftning efter bransch?


Jag ser nog ett alternativ 3. Alla på Tesla lämnar IF Metall. Med tanke på att ingen strejkade så undrar man ju vems intressen de företräder? Jag är generellt inte emot fackföreningar men de kämpar verkligen för att vara relevanta här.
3. Alternativet finns nog inte.
Den artikeln har visat sig vara ytterst tveksam/beställningsjobb?
 
3. Alternativet finns nog inte.
Den artikeln har visat sig vara ytterst tveksam/beställningsjobb?
Tesla Club Sweden besökte ju bara ett av alla verkstäder och deras syfte med artikeln var att låta personer som inte deltar i strejken få komma till tals. Så den är ju något snedvriden på så sätt.
Tittar man över hela landet så är det ju i alla fall några som deltagit i strejken men långt från alla. Min uppfattning är att majoriteten inte deltagit i strejken utan arbetat som vanligt.
 
Tesla Club Sweden besökte ju bara ett av alla verkstäder och deras syfte med artikeln var att låta personer som inte deltar i strejken få komma till tals. Så den är ju något snedvriden på så sätt.
Tittar man över hela landet så är det ju i alla fall några som deltagit i strejken men långt från alla. Min uppfattning är att majoriteten inte deltagit i strejken utan arbetat som vanligt.
Så en privatperson kan promenera förbi,fota fritt inne i verkstaden och prata obehindrat med anställda om deras arbetsvillkor utan problem? Alla är också odelat positiva, ingen är det minsta kritiska mot företaget alls?
 
Så en privatperson kan promenera förbi,fota fritt inne i verkstaden och prata obehindrat med anställda om deras arbetsvillkor utan problem? Alla är också odelat positiva, ingen är det minsta kritiska mot företaget alls?
Nej. Privatpersoner kan inte promenera förbi, fota fritt inne i verkstaden och prata obehindrat med anställda om deras arbetsvillkor utan problem. Däremot kan Tesla Club Swedens president Tibor Blomhäll besöka verkstaden och skriva en artikel om den pågående strejken och intervjua delar av personalen som valt att jobba som vanligt. Därmed är det alltså ingen helhetsartikel som belyser alla delar av strejken.
Det är klart det finns folk som är kritiska mot företaget. Det finns det på alla företag. Men det behöver ju inte betyda att kollektivavtal kommer lösa alla deras problem.
 
Nej. Privatpersoner kan inte promenera förbi, fota fritt inne i verkstaden och prata obehindrat med anställda om deras arbetsvillkor utan problem. Däremot kan Tesla Club Swedens president Tibor Blomhäll besöka verkstaden och skriva en artikel om den pågående strejken och intervjua delar av personalen som valt att jobba som vanligt. Därmed är det alltså ingen helhetsartikel som belyser alla delar av strejken.
Det är klart det finns folk som är kritiska mot företaget. Det finns det på alla företag. Men det behöver ju inte betyda att kollektivavtal kommer lösa alla deras problem.
Notera att man valt att inte prata med någon annan journalist och har total radiotystnad
 
Notera att man valt att inte prata med någon annan journalist och har total radiotystnad
Frågan är om någon annan journalist velat prata med de anställda? Hittills har fokus bara legat på vad IF Metall och facket vill och säger. I andra hand så ställs frågor till Tesla som hittills inte sagt ett ord. Men ingen har frågat vad de anställda faktiskt tycker och tänker?
 
Frågan är om någon annan journalist velat prata med de anställda? Hittills har fokus bara legat på vad IF Metall och facket vill och säger. I andra hand så ställs frågor till Tesla som hittills inte sagt ett ord. Men ingen har frågat vad de anställda faktiskt tycker och tänker?
Det är inte lätt att som anställd prata, ingen vet vilka som är anställda och det verkar dessutom förekomma hot mot anställda som pratar med journalister
 
Det är inte lätt att som anställd prata, ingen vet vilka som är anställda och det verkar dessutom förekomma hot mot anställda som pratar med journalister
Tycker man frågan är tillräckligt viktig kan man anonymt ta kontakt med en journalist och framföra sina tankar. Skicka ett anonymt mail. Ring med dolt nummer. Finns många sätt att göra det på utan att behöva visa sitt namn eller ansikte.
 
Verkar nog ändå vara en hel del som strejkar, vad än TCS påstår.
Precis som artikeln säger så finns det de som strejker men också de som struntar i strejken och arbetar vidare. Men återigen är rapporteringen ensidig, där man bara pratat med IF Metalls ombudsmän.
 
Precis som artikeln säger så finns det de som strejker men också de som struntar i strejken och arbetar vidare. Men återigen är rapporteringen ensidig, där man bara pratat med IF Metalls ombudsmän.
Javisst, men jag skulle nog säga att både media och TCS är lika enögda som om man skulle gå in på ett teknikforum och fråga om iPhone eller Android är bäst.
 
Klart TCS och Dagens Arbete står på var sin sida av konflikten. Men det går inte att komma ifrån att om ett fackförbund tar ut medlemmar i strejk och de inte ställer upp på det - då har facket en annan syn på arbetssituationen än arbetstagarna.
 
Enyaq RS har väl samma antal hp som ID4/5 GTX?
Fanns för övrigt massa RS på blocket för ungefär samma summa som den där spygröna... Eller jämför jag äpplen och päron?
Ja det är samma effekt. Man måste dock notera att den endast ger utlovade 300hk så länge batteriet är laddat över 80%. Sen sjunker effekten gradvis. Oklart vilken batterinivå den hade i jämförelsefilmen.
 
Märklig på många vis den här strejken. Märkligt att Tesla så envist inte vill ha kollektivavtal när de ändå är väletablerade i Sverige, märkligt att de smyger in strejkbrytande personal, märkligt att Tesla Club Sweden dyker upp som nån auktoritet och avfärdar strejkandet, märkligt att inte mer personal uttalar sig om vad de egentligen tycker. TCS är också rätt märkligt i sig tycker jag i sitt dyrkande.
 
IMG_0002.png
 
Finns det någon lista på vilka elbilar/utrustningsnivåer som har värmepump?

Och hur mycket skillnad gör det i praktiken på vintern, pratar vi 10% eller 50% högre förbrukning för en bil utan?
 
Jag undrar vad du försöker säga när du postar en definition av vad en sekt är utan någon egen kommentar eller sätter den i ett sammanhang.

Ska man tolka ditt inlägg som man själv vill?

Du anser att elbilsentusiaster utgör en sekt? Klockentusiaster? Facket? Företaget Tesla?

Eller kan du tänka dig att förtydliga?
Jag tolkade det iallafall som att vi skoja om TCS 😊
 
Lite off-topic, men med viss anknytning till Tesla-strejken: sån här politisk klåfingringhet kommer vi se mer av om den svenska modellen med kollektivavtal faller.

Arbetsgivaroganisationerna och stora delar av näringslivet vill inte ha det här, precis som de inte vill ha företag i Sverige som inte tecknar kollektivavtal.

 
Kollar på ny förmånsbil och det landar i att ta ut en elbil med kommande miljözon i Stockholm då jag måste utföra jobb i innerstan. Samt att företaget gärna ser att vi åker elbil nu.

Har kollat på Model Y Long Range AWD och EV6 AWD. Men jag kan inte låta bli att fundera över hur det blir framöver med strejken som pågår med Tesla?

Kommer det bli problem vid service och verkstadsbesök? Teslan känns väl mest intressant med tanke på leveranstid och att man får mycket för pengarna.

Någon annan här som stod och valde mellan dessa modeller och kan komma med input?
 
Senast ändrad:
Kollar på ny förmånsbil och det landar i att ta ut en elbil med kommande miljözon i Stockholm då jag måste utföra jobb i innerstan. Samt att företaget gärna ser att vi åker elbil nu.

Har kollat på Model Y Long Range AWD och EV6 AWD. Men jag kan inte bli att fundera över hur det blir framöver med strejken som pågår med Tesla?

Kommer det bli problem vid service och verkstadsbesök? Teslan känns väl mest intressant med tanke på leveranstid då min och att man får mycket för pengarna.

Någon annan här som stod och valde mellan dessa modeller och kan komma med input?
Strejken lär knappast hålla på så länge att du får problem med det om du inte har problem direkt vid leverans.

Vi har både en Model Y LR och en EV6 (förvisso bara bakhjulsdriven) och Teslan vinner på… alla punkter faktiskt. Mjukvaran i EV6 känns stenålder, Model Y är betydligt mer praktisk (större, bättre utrymmen). Smidigheten med Teslas laddnätverk etc.
Det ska sägas att vi var väldigt nöjda med EV6 och den kändes väldigt modern tills Teslan kom.
Då kändes det som att Kian backade flera steg - men i ärlighetens namn är det en bra bil. Bara att Teslan är bättre.
 
Kollar på ny förmånsbil och det landar i att ta ut en elbil med kommande miljözon i Stockholm då jag måste utföra jobb i innerstan. Samt att företaget gärna ser att vi åker elbil nu.

Har kollat på Model Y Long Range AWD och EV6 AWD. Men jag kan inte låta bli att fundera över hur det blir framöver med strejken som pågår med Tesla?

Kommer det bli problem vid service och verkstadsbesök? Teslan känns väl mest intressant med tanke på leveranstid och att man får mycket för pengarna.

Någon annan här som stod och valde mellan dessa modeller och kan komma med input?
Jag var på Tesla servicecenter och servade bilen senast idag. Förutom att det stod ett par stackare utanför och frös från IF Metall så märktes absolut ingenting.
Det finns heller ingen schemalagd service på Tesla. Sånt är fossibilstrams som elbilsmärken inte ska hålla på med. Det är liksom fåneri att ta 5-6 tusen för att en verkstad ska fylla spolarvätska och titta på mönsterdjupet. Sånt handlar enbart om att försörja verkstäderna.

Angående själva bilarna är inte Model Y bäst på allt men helheten är otroligt stark. EV6 är överraskande trång invändigt och har en del märkligheter i sitt infotainment som jag tycker drar ner.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp