• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    982
IMG_5810.jpeg

Tesla kommer lämnar Sverige. Vill man serva sin bil får man åka till Norge. Köpa? Hämta i valfritt EU-land…

Med det sagt tycker jag inte strejken i sig är fel, bara att sannolikheten att den leder fram till ett kollektivavtal är väldigt liten.
Vad får dig att tro att Tesla skulle lämna Sverige för detta? Det finns andra exempel på att USA-ägda företag har förhandlat med svenska fack och kommit fram till lösningar.

Det vore nog dumt att överge sina principer i ett första läge, det är såklart strategiskt att deklarera detta inför öppen ridå. Men han är också en affärsman och Tesla kommer inte att minska sina marknadsandelar på detta vis. Tror jag :)
Det vore väldigt dumt att vägra anpassa sig till olika marknader. Teslas principer är troligtvis inte grundade på någon som helst fakta om vad det innebär att ha kollektivavtal i Sverige, och det finns troligtvis inget att vinna på att inte teckna kollektivavtal, eller ens på att ta striden.

Det vore väldigt dumt att vägra anpassa sig till olika marknader. Teslas principer är troligtvis inte grundade på någon som helst fakta om vad det innebär att ha kollektivavtal i Sverige, och det finns troligtvis inget att vinna på att inte teckna kollektivavtal, eller ens på att ta striden.
Håller med

De kommer med stor sannolikhet gå med på kollektivavtal. Men det kommer ta tid eftersom ett sådant beslut tas i USA och inte i Sverige eller Europakontoret.

För Teslas del så lär ju ett kollektivavtal öka försäljningen då även stat/landsting/kommuner/större företag * kommer att kunna välja Tesla som tjänstebilar.

* vet inte hur vanligt/ovanligt att Tesla "bojkottas" pga saknad av avtal.

För Teslas del så lär ju ett kollektivavtal öka försäljningen då även stat/landsting/kommuner/större företag * kommer att kunna välja Tesla som tjänstebilar.

* vet inte hur vanligt/ovanligt att Tesla "bojkottas" pga saknad av avtal.
Om det saknas möjlighet till service så är ju bojkott ett faktum i vilket fall.

Lite kul ändå 😁 Är inte så insatt, men menar de anställa att de har bättre villkor än hos konkurrerande arbetsgivare kan man förstå dem.
Jag misstänker att många, speciellt yngre inte är insatta i vad kollektivavtal är för något, och varför de finns. En hel del av det som ingår i svenska kollektivavtal är i andra länder i stället reglerat i lagar. Den svenska modellen, som det heter, innebär att riksdag och regering låter bli att lagstifta om exempelvis minimilön och andra detaljer, och i stället låter arbetsmarknadens parter, det vill säga arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer komma överens om detta själva. Detta innebär bland annat att olika branscher kan anpassa sina regler efter förutsättningarna i respektive bransch. Arbetsgivarorganisationerna i Sverige vill ha kollektivavtal, eftersom det ger dem mer direkt makt över hur reglerna är utformade i respektive bransch. Om arbetsgivare i Sverige vägrar teckna kollektivavtal innebär detta att mycket som i andra länder är reglerat i lagar lämnas helt oreglerat.

Det som rimligtvis kommer att ske om stora delar av arbetsmarknaden hamnar utanför kollektivavtal är att vi kommer att få nya lagar som reglerar detaljer istället. Då minskar arbetsgivarnas möjligheter att anpassa reglerna till respektive bransch. Detta förlorar arbetsgivarna på. De arbetsgivare som vägrar teckna kollektivavtal skjuter sig själva i foten.

Kollektivavtalen innehåller också en princip som heter fredsplikt, vilket innebär att under en avtalsperiod är det förbjudet att strejka. Detta innebär att strejker är väldigt ovanliga i Sverige jämfört med många andra länder. Strejker är dyra för samhället, så den svenska modellen med kollektivavtal och fredsplikt är en stor succé.

Elon Musk är naturligtvis helt okunnig och ointresserad av detta.

Senast ändrad:
Elon verkar ju ha någon sorts ideologiskt motstånd till fackförbund generellt. Men Facken "bråkar" ju inte bara med Tesla, utan även med Spotify och Klarna. Jag tror att det handlar om att de måste få med de nya spelarna på den svenska marknaden för att de ska kunna överleva långsiktigt....

Hur som helst kan detta bara sluta på två sätt:
1. Tesla går med på att skriva kollektivavtal
2. Tesla lämnar den svenska marknaden

Det som rimligtvis kommer att ske om stora delar av arbetsmarknaden hamnar utanför kollektivavtal är att vi kommer att få nya lagar som reglerar detaljer istället. Då minskar arbetsgivarnas möjligheter att anpassa reglerna till respektive bransch.
Det där är ett av fackföreningarnas stora argument och jag fattar inte varför det skulle behöva bli så? VI har ju massor med lagar och regler som endast gäller vissa branscher, varför skulle det vara omöjligt att anpassa lagstiftning efter bransch?

Hur som helst kan detta bara sluta på två sätt:
1. Tesla går med på att skriva kollektivavtal
2. Tesla lämnar den svenska marknaden
Jag ser nog ett alternativ 3. Alla på Tesla lämnar IF Metall. Med tanke på att ingen strejkade så undrar man ju vems intressen de företräder? Jag är generellt inte emot fackföreningar men de kämpar verkligen för att vara relevanta här.

om någon är sugen så såg jag att Enyaq RS gick att få för 606k(var en handlare i Stockholm, söder om stan kommer fan inte ihåg vilken(såg det på FB), men man var tvungen att ha det klart den här veckan. Dem kanske bara hade en och den kan vara borta nu dock....

Edit: Hittade
För 606k är den där en toppenbil. För 750k som den säkert kostade innan är det mera tveksamt.

Det där är ett av fackföreningarnas stora argument och jag fattar inte varför det skulle behöva bli så? VI har ju massor med lagar och regler som endast gäller vissa branscher, varför skulle det vara omöjligt att anpassa lagstiftning efter bransch?
Det går naturligtvis att anpassa lagstiftningen till olika branscher, men det blir en trög process att att hantera detta genom lagstiftaren.

Idag räcker det att arbetsgivar- och arbetstagarorganisation kommer överens om en ändring i nästa utgåva av kollektivavtalet.

Är det någon som har gjort något åt sin Easee laddbox? Jag har inte hört något varken från Easee eller någon annan. Vad är smartast att göra? Antar att de borde vara skyldiga att återkalla laddboxarna och ersätta kund?

Är det någon som har gjort något åt sin Easee laddbox? Jag har inte hört något varken från Easee eller någon annan. Vad är smartast att göra? Antar att de borde vara skyldiga att återkalla laddboxarna och ersätta kund?
Ja intressant att det är helt tyst. De har ju börjat sälja en annan variant nu istället komplett med anvisningar till installatör om jordfelsbrytare. Överlag känns hanteringen från Easee runt detta minst sagt tveksamt. Har du köpt direkt från Easee eller via återförsäljare? Om det är den senare så är de din motpart.

Ja intressant att det är helt tyst. De har ju börjat sälja en annan variant nu istället komplett med anvisningar till installatör om jordfelsbrytare. Överlag känns hanteringen från Easee runt detta minst sagt tveksamt. Har du köpt direkt från Easee eller via återförsäljare? Om det är den senare så är de din motpart.
De fick ju skit även för den nya varianten från Elsäkerhetsverket då de hade skrivit att vem som helst kan installera den...så är det ju inte utan man måste vara behörig om man ska göra en elinstallation...

De fick ju skit även för den nya varianten från Elsäkerhetsverket då de hade skrivit att vem som helst kan installera den...så är det ju inte utan man måste vara behörig om man ska göra en elinstallation...
Easee verkar har en slapp och ganska arrogant syn på reglerna som omger elektriska installationer i största allmänhet. De klantade ju främst till själva pappersarbetet runt Easeeboxen. Finns ju inget egentligen som indikerar att den skulle vara osäker. Men de har fått den bedömd så för de har inte lämnat in rätt papper runt den.

Tillbaka
Topp