Så det är inte bara envägskommunikation från lastbalanseringsmätaren till laddboxarna, utan någon typ av dialog, där elmätaren talar om för boxarna hur mycket som är tillgängligt, och de talar om hur mycket de vill använda, och så har både elmätaren och alla boxarna samma information?
Det är ju så man vill at det ska funka, men jag var rädd att systemet var dummare än så, och att lastbalanseringsmätaren på ett simplare sätt meddelade laddboxarna hur mycket de maximalt fick använda, utan att sedan få någon återkoppling om hur mycket som faktiskt används.
Eller är återkopplingen från laddarna indirekt på så sätt att lastbalanseringen bara mäter den totala strömmen på alla tre faserna, och utifrån det talar om för laddarna att de får öka eller måste minska?
Jag har en modern elmätare med HAN-port, men beställde laddutrustningen innan nätägaren hade hunnit byta till denna, så det sitter en separat elmätare från Enegic som via deras molntjänst snackar med Charge Amps molntjänst, som sedan styr laddaren. Det funkar hyfsat, men jag är lite bekymrad över hur det kommer att funka över tid med säkerhetsuppdateringar och annat.
Jag skulle uppleva det som mer robust om laddboxen kommunicerade via kabel direkt med elmätaren via HAN-porten. Elnätsägaren har ju starkast tänkbara incitament för att elmätaren ska fungera och vara säker över tid, eftersom hela deras fakturering är beroende av detta. De har dessutom ett samarbete med Charge Amps, så jag förmodar att det redan finns ett antal installationer med just min box där man inte går över ån efter vatten via en molntjänst för lastbalansering.
Om Enegic inte lever upp till förväntningarna någon gång i framtiden kanske jag kan koppla om laddaren till HAN-porten då. Eller så är det dags att byta ut hela laddutrustningen om ett antal år. Ingen vet än hur länge dessa prylar med molntjänster och appar fungerar och lever upp till kraven på cybersäkerhet. Jag förmodar att det räcker att Enegic går i konkurs och ingen köper upp systemen och kundbasen, så kommer min lastbalansering att helt sluta funka. Jag har ju bara betalat ett engångsbelopp för min laddutrustning, så jag undrar hur affärsmodellen ser ut hos Enegic och Charge Amps. De går väl runt på intäkter från nyinstallationer, men befintliga kunder betalar ju inte en krona löpande till deras drift och underhåll. Säljer de kunddata?