• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
lastbalanseringen mäter momentana effektuttaget totalt i systemet och kommunicerar sedan ut "överskottet" till boxen/boxarna. Så beroende på hur det ser momentant och om ena eller båda uttagen används så kommer det justeras därefter.

Så länge det finns en lastbalanserare som är kompatibel så skall det sköta sig självt. Vet att exv Easee boxarna pratade med varande om man hade flera. Är säkerligen fler laddare som stödjer det numer.

Om du har exv elmätare(nyare) med HAN(P1/RJ12)-uttag så kan du installera en Pulse 1(själv) och två Zaptec boxar så skall allt prata med varandra sömlöst.
Zaptec gör det också.
 
lastbalanseringen mäter momentana effektuttaget totalt i systemet och kommunicerar sedan ut "överskottet" till boxen/boxarna. Så beroende på hur det ser momentant och om ena eller båda uttagen används så kommer det justeras därefter.

Så länge det finns en lastbalanserare som är kompatibel så skall det sköta sig självt. Vet att exv Easee boxarna pratade med varande om man hade flera. Är säkerligen fler laddare som stödjer det numer.

Om du har exv elmätare(nyare) med HAN(P1/RJ12)-uttag så kan du installera en Pulse 1(själv) och två Zaptec boxar så skall allt prata med varandra sömlöst.
Så det är inte bara envägskommunikation från lastbalanseringsmätaren till laddboxarna, utan någon typ av dialog, där elmätaren talar om för boxarna hur mycket som är tillgängligt, och de talar om hur mycket de vill använda, och så har både elmätaren och alla boxarna samma information?

Det är ju så man vill at det ska funka, men jag var rädd att systemet var dummare än så, och att lastbalanseringsmätaren på ett simplare sätt meddelade laddboxarna hur mycket de maximalt fick använda, utan att sedan få någon återkoppling om hur mycket som faktiskt används.

Eller är återkopplingen från laddarna indirekt på så sätt att lastbalanseringen bara mäter den totala strömmen på alla tre faserna, och utifrån det talar om för laddarna att de får öka eller måste minska?

Jag har en modern elmätare med HAN-port, men beställde laddutrustningen innan nätägaren hade hunnit byta till denna, så det sitter en separat elmätare från Enegic som via deras molntjänst snackar med Charge Amps molntjänst, som sedan styr laddaren. Det funkar hyfsat, men jag är lite bekymrad över hur det kommer att funka över tid med säkerhetsuppdateringar och annat.

Jag skulle uppleva det som mer robust om laddboxen kommunicerade via kabel direkt med elmätaren via HAN-porten. Elnätsägaren har ju starkast tänkbara incitament för att elmätaren ska fungera och vara säker över tid, eftersom hela deras fakturering är beroende av detta. De har dessutom ett samarbete med Charge Amps, så jag förmodar att det redan finns ett antal installationer med just min box där man inte går över ån efter vatten via en molntjänst för lastbalansering.

Om Enegic inte lever upp till förväntningarna någon gång i framtiden kanske jag kan koppla om laddaren till HAN-porten då. Eller så är det dags att byta ut hela laddutrustningen om ett antal år. Ingen vet än hur länge dessa prylar med molntjänster och appar fungerar och lever upp till kraven på cybersäkerhet. Jag förmodar att det räcker att Enegic går i konkurs och ingen köper upp systemen och kundbasen, så kommer min lastbalansering att helt sluta funka. Jag har ju bara betalat ett engångsbelopp för min laddutrustning, så jag undrar hur affärsmodellen ser ut hos Enegic och Charge Amps. De går väl runt på intäkter från nyinstallationer, men befintliga kunder betalar ju inte en krona löpande till deras drift och underhåll. Säljer de kunddata?
 
Senast ändrad:
Hur funkar det med lastbalansering om man har två laddare?

Kommer lastbalanseringen tala om för laddarna att de får använda halva den tillgängliga effekten vardera? Vad händer om man bara laddar en bil? Får den bara hälften av den tillgängliga effekten, eller är prylarna smartare än så?
Om jag får killgissa så kan man nog ställa in hur man vill att lastbalanseringen ska agera.
 
Så det är inte bara envägskommunikation från lastbalanseringsmätaren till laddboxarna, utan någon typ av dialog, där elmätaren talar om för boxarna hur mycket som är tillgängligt, och de talar om hur mycket de vill använda, och så har både elmätaren och alla boxarna samma information?

Det är ju så man vill at det ska funka, men jag var rädd att systemet var dummare än så, och att lastbalanseringsmätaren på ett simplare sätt meddelade laddboxarna hur mycket de maximalt fick använda, utan att sedan få någon återkoppling om hur mycket som faktiskt används.

Eller är återkopplingen från laddarna indirekt på så sätt att lastbalanseringen bara mäter den totala strömmen på alla tre faserna, och utifrån det talar om för laddarna att de får öka eller måste minska?

Jag har en modern elmätare med HAN-port, men beställde laddutrustningen innan nätägaren hade hunnit byta till denna, så det sitter en separat elmätare från Enegic som via deras molntjänst snackar med Charge Amps molntjänst, som sedan styr laddaren. Det funkar hyfsat, men jag är lite bekymrad över hur det kommer att funka över tid med säkerhetsuppdateringar och annat.

Jag skulle uppleva det som mer robust om laddboxen kommunicerade via kabel direkt med elmätaren via HAN-porten. Elnätsägaren har ju starkast tänkbara incitament för att elmätaren ska fungera och vara säker över tid, eftersom hela deras fakturering är beroende av detta. De har dessutom ett samarbete med Charge Amps, så jag förmodar att det redan finns ett antal installationer med just min box där man inte går över ån efter vatten via en molntjänst för lastbalansering.

Om Enegic inte lever upp till förväntningarna någon gång i framtiden kanske jag kan koppla om laddaren till HAN-porten då. Eller så är det dags att byta ut hela laddutrustningen om ett antal år. Ingen vet än hur länge dessa prylar med molntjänster och appar fungerar och lever upp till kraven på cybersäkerhet. Jag förmodar att det räcker att Enegic går i konkurs och ingen köper upp systemen och kundbasen, så kommer min lastbalansering att helt sluta funka. Jag har ju bara betalat ett engångsbelopp för min laddutrustning, så jag undrar hur affärsmodellen ser ut hos Enegic och Charge Amps. De går väl runt på intäkter från nyinstallationer, men befintliga kunder betalar ju inte en krona löpande till deras drift och underhåll. Säljer de kunddata?
Typ alla lastbalanserarna på marknaden mot slutkonsumenger är inga lastbalanserare. De är effektmätare.

Precis som du säger mäter den total effekt per fas, och utifrån konfigurationen vet den hur stor säkringen än.

Säkring-momentan effekt = tillgänglig effekt.

Mätning görs per fas och kommuniceras med laddaren som utifrån den informationen skickar ut resterande effekt till bilen.

Värt att notera är att laddarna är dumma. Försöker den ladda tre fas och du har en 16A huvudsäkring och sätter igång ugnen på full effekt (16A på fas 1), finns fortfarande 16A tillgänglig på fas 2 och 3. Men bilen kommer inte kunna laddas.
 
Uppföljning på problemet med 12v-problematiken i min Ioniq 5. Det är helt jävla random. Kan ladda batteriet med ctek hela natten, och ändå så vägrar bilen starta slumpmässigt under dagen. Ibland går det, ibland inte.

Boostern jag köpte har räddat mig fem gånger redan. Verkstad på måndag.
 
Kom gärna med en liten recension om ett tag? Jag har kollat aktivt och var först inne på ID4/5 men är tveksam pga QC, pris samt ny version 2024. Sen kollade jag på EV6 men den behöver komma ner typ 10% i pris känner jag. När man sållat och analyserat så kvarstår ju Niro som ett oerhört rationellt alternativ. Men är det den nya Niron du hämtade ut eller nåt år gammal?
Kört den äldre o nya Niro. Nya är klart trevlig givet priset. Men den ledsna ratten o alla billig plast i alla KIA's bilar gör att jag skulle gått på Tesla.
 
Typ alla lastbalanserarna på marknaden mot slutkonsumenger är inga lastbalanserare. De är effektmätare.

Precis som du säger mäter den total effekt per fas, och utifrån konfigurationen vet den hur stor säkringen än.

Säkring-momentan effekt = tillgänglig effekt.

Mätning görs per fas och kommuniceras med laddaren som utifrån den informationen skickar ut resterande effekt till bilen.

Värt att notera är att laddarna är dumma. Försöker den ladda tre fas och du har en 16A huvudsäkring och sätter igång ugnen på full effekt (16A på fas 1), finns fortfarande 16A tillgänglig på fas 2 och 3. Men bilen kommer inte kunna laddas.
Är inte problemet att trefas (400V) kräver jämn belastning över faserna då de jobbar i symbios och enfas att just rätt fas är obelastad och resten obetydliga?
Kör man enfas kan man alltså be en elektriker flytta över ugnen till en fas bilen inte använder.
 
Tjena. Jag kör idag, som redan nämnts här i tråden, en v60 t6 laddhybrid. Extremt nöjd med bilen, komforten framförallt! Frugan kör en tesla 3 vilket är en rolig bil men inte ens i samma division som Volvon när det gäller komfort och känsla. Nu till mitt lilla ”issue”

Min bil (förmånsbil) börjar närma sig ett byte och företaget vill att vi går över till hel-el. Och jag är kluven till vad man ska kika på. När det gäller VW är jag inte bekväm med deras säten så id modellerna går bort. Lite samma med Skoda. Jag vill ha volvokänsla och den typen av stolar. Måste givetvis provköra innan jag bestämmer mig men har inte så lätt där jag bor att ta mig till en ÅF. Men då jag är extremt volvofärgad går givetvis mina tankar kring en c40, xc40 eller kanske en polestar 2?! Vad tycker ni här i tråden kring dessa tre alternativ? Någon skillnad på bilar och kvalite? Någon som kör nån av ovanstående? Testat modellerna?? Vad är era generella tankar?
Även jag har problem med VW's säten. Polestar 2 skulle jag gått på bland dessa. Volvo 40 gillade jag inte, hög och vinglig samt brusig/bullrig. Men jag gillar inte SUV så omdömet är färgat. Polestar 2 är trevligare inuti dessutom.
 
Även jag har problem med VW's säten. Polestar 2 skulle jag gått på bland dessa. Volvo 40 gillade jag inte, hög och vinglig samt brusig/bullrig. Men jag gillar inte SUV så omdömet är färgat. Polestar 2 är trevligare inuti dessutom.
Var faktiskt förbi en bilia häromdagen och klämde och kände lite på både xc40 och c40. Var inte överdrivet imponerad faktiskt. Har fortfarande inte fått chansen att på nära håll inspektera en Polestar2. Däremot mött flertalet senaste dagarna. Imho en riktigt snygg bil 👌🏻

Var även förbi en Möller och bara kikarde snabbt på gtx id 4&5. Sätena kändes bättre, men inte bra! Och vad fan har de satt dit för armstöd 🙄
Som en gammal 80-tals van. Fast obekvämt, fult och bara idiotiskt. Nää, kan nog garantera att det inte blir en VW för mig iaf
 
Är inte problemet att trefas (400V) kräver jämn belastning över faserna då de jobbar i symbios och enfas att just rätt fas är obelastad och resten obetydliga?
Kör man enfas kan man alltså be en elektriker flytta över ugnen till en fas bilen inte använder.
Absolut. Men enfas 8-10A ger ju bara 2-2,5 kWh. Tar många kvällar/nätter att fylla ett batteri då.
 
Absolut. Men enfas 8-10A ger ju bara 2-2,5 kWh. Tar många kvällar/nätter att fylla ett batteri då.
Så länge lagar du väl inte mat?
Har enfas i min kines, vilket är för slött, men får ju i 99 fall av 100 i nog mycket på en natt. Sällan jag kommer hem med tom bil och behöver full nästa.
Sen har jag 16A, vilket jag nog skulle säga är minsta man har i en kåk.
Kalla nätter när bergvärmen jobbar blir det lite väl klent, men annars funkar det.
 
Typ alla lastbalanserarna på marknaden mot slutkonsumenger är inga lastbalanserare. De är effektmätare.

Precis som du säger mäter den total effekt per fas, och utifrån konfigurationen vet den hur stor säkringen än.

Säkring-momentan effekt = tillgänglig effekt.

Mätning görs per fas och kommuniceras med laddaren som utifrån den informationen skickar ut resterande effekt till bilen.

Värt att notera är att laddarna är dumma. Försöker den ladda tre fas och du har en 16A huvudsäkring och sätter igång ugnen på full effekt (16A på fas 1), finns fortfarande 16A tillgänglig på fas 2 och 3. Men bilen kommer inte kunna laddas.
Detta låter ju askorkat, verkligen.
Jag har min inkommande el (3*25A) till huset och därifrån till garaget. Det innebär att en lastbalanserare inte kan ha koll på om huset konsumerar effekt, eller hur funkar det?
Om den bara mäter effekten som är över (ugnen som drar 16A på fas 1) och reglerar uttaget av effekt till 3*9A, skulle inte det bli samma sak utan lastbalanserare? Finns ju bara 25A att tillgå.
I vilka användarfall skulle jag ha nytta av en "lastbalanserare" ?
 
Svårt att säga. Tiden får utvisa andrahandsvärdet. Men Xpeng G9 har ett mycket lågt pris i förhållande till vad man får.
Testat en och den mindre P7
G9 är lyxigare men är SUV så föredrar sedanen P7.
P7 är tystare och ligger bättre på vägen.
Mjukvaran är rent av uselt, men detta var förseriebilar. Radion funkade dåligt och på omvärldsnavigatorn hoppade andra bilar lite slumpmässigt ibland.
Ingen frunk, så äldre arkitektur.
Fina känsla inne. Känns premium och solid som andra elbilar från Kina och Korea inte kan leverera.
Snygga ute o inne.
 
Så länge lagar du väl inte mat?
Har enfas i min kines, vilket är för slött, men får ju i 99 fall av 100 i nog mycket på en natt. Sällan jag kommer hem med tom bil och behöver full nästa.
Sen har jag 16A, vilket jag nog skulle säga är minsta man har i en kåk.
Kalla nätter när bergvärmen jobbar blir det lite väl klent, men annars funkar det.

16A enfas blir 3,3 kWh. Tio timmar och du har 30 kWh vilket räcker i de flesta fall. Men precis som du säger får du inte ha några andra förbrukare under den tiden då.

Jag har 16A huvudsäkring men kör fjärrvärme.
 
Senast ändrad:
Detta låter ju askorkat, verkligen.
Jag har min inkommande el (3*25A) till huset och därifrån till garaget. Det innebär att en lastbalanserare inte kan ha koll på om huset konsumerar effekt, eller hur funkar det?
Om den bara mäter effekten som är över (ugnen som drar 16A på fas 1) och reglerar uttaget av effekt till 3*9A, skulle inte det bli samma sak utan lastbalanserare? Finns ju bara 25A att tillgå.
I vilka användarfall skulle jag ha nytta av en "lastbalanserare" ?
Du sätter effektmätaren på inkommande kabel i mätarskåpet eller på elmätarens HAN-port, alltså före alla centralerna. Så den har koll på fastighetens totala effektuttag.

Har du 3*25 och drar igång spisen 16A har du 3*9 ledigt till laddboxen. Utan effektmätare hade boxen plockat 3*16 och din huvudsäkring hade gått.
 
Du sätter effektmätaren på inkommande kabel i mätarskåpet eller på elmätarens HAN-port, alltså före alla centralerna. Så den har koll på fastighetens totala effektuttag.

Har du 3*25 och drar igång spisen 16A har du 3*9 ledigt till laddboxen. Utan effektmätare hade boxen plockat 3*16 och din huvudsäkring hade gått.
Tack.
Är den SÅ korkad kan jag väl isåfall montera ett trefas-uttag från elcentralen (har jordfelsbrytare) i garaget.
Med 3*25A till huset och en elbil som klarar max 11kW (=3*16A) borde jag klara mig utan laddbox o lastbalanseringing.
Tänker jag rätt?
Ska kolla vad spis, ugn, bergvärme kan max dra...
 
Tack.
Är den SÅ korkad kan jag väl isåfall montera ett trefas-uttag från elcentralen (har jordfelsbrytare) i garaget.
Med 3*25A till huset och en elbil som klarar max 11kW (=3*16A) borde jag klara mig utan laddbox o lastbalanseringing.
Tänker jag rätt?
Ska kolla vad spis, ugn, bergvärme kan max dra...
Du tänker inte fel. Kan bilen dessutom sänka till 8A är du hemma. Då får du ut 5,5 kW, typ 50 kWh per natt. Räcker till 99,9% av befolkningen 😁

Enda funktionen du missar är ”smart laddning” när elpriser är lågt.
 
Testat en och den mindre P7
G9 är lyxigare men är SUV så föredrar sedanen P7.
P7 är tystare och ligger bättre på vägen.
Mjukvaran är rent av uselt, men detta var förseriebilar. Radion funkade dåligt och på omvärldsnavigatorn hoppade andra bilar lite slumpmässigt ibland.
Ingen frunk, så äldre arkitektur.
Fina känsla inne. Känns premium och solid som andra elbilar från Kina och Korea inte kan leverera.
Snygga ute o inne.
Jag testade igenom en G9 i juni och den fungaerade som förväntat, så även mjukvaran. Beställde en och hoppas få den snart 😊.
 
Då kan man köpa en laddbox med app-stöd, fast utan lastbalanserare, eller hur?
Sedan jag skaffade elbil för drygt två år sedan har elpriset alltid varit lägst under natten. Aldrig varit några peakar, så att bara ställa in den på att ladda mellan 24:00 och 06:00 duger bra, om du inte överbelastar huvudsäkringen.
Däremot erbjuder Tibber halva priset om du laddar via deras smartladdning. När elpriset är som nu spelar det typ ingen roll, men om vi snackar kronor kilowatten igen blir det några kronor.
 
Testade du radion? Då jag körde i aug stödde inte bilen svenska radiostationer...och navi visade upp närliggande bilar lite som den ville.
Säljaren sa INNAN provkörningen att mjukvaran var dålig.
Nu borde de fixat allt dock
Kommer inte ihåg om vi lyssnade på radio. Men kopplade upp luren och lyssnade på Spotify. Inga problem. Tyckte överhuvudtaget att det var ett intuitivt enkelt gränssnitt. Provkört iD4 och det gränssnittet var nog det sämsta jag sett all kategorier. Provade hitta någon funktion i ett par minuter. Gav sen upp. Men de får nog ordning på det nån gång.
 
En ny utgåva av bilbibeln landade nyss i brevlådan. :happyhappy:
IWC A 2023-10-23 (Alla Bilar).jpg
 
Tillbaka
Topp