• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    959
Så för alla med lite bensin eller diesel i blodet, nu gäller det välja ut sin favorit i NOS och förvara i en lada i 30 år :)
Barnbarnen "fan vad sjukt att den gick på fossilt bränsle och att man använde djurskinn till klädseln"
Ja, dessutom så måste man köpa en bil innan juli 2024 för att slippa ljud/alarm när man kör för fort (som ju är förbjudet och ingen gör i denna tråd):

Så skynda, fynda!
 
Ja, dessutom så måste man köpa en bil innan juli 2024 för att slippa ljud/alarm när man kör för fort (som ju är förbjudet och ingen gör i denna tråd):

Så skynda, fynda!

WTF!??
Dom kan väll likagärna sätta GPS baserad hastighetsspärr då...
 
Teslaägare, framförallt de som hänger på forum, är riktigt nördiga och för dem är alltid nästa modell magisk. Vi med lite mer distans till det hela undrar lite vad uppståndelsen handlar om? M3 Highland blev lite tystare, men också hopplöst jobbig med sina touchknappar till blinkers och ljus. Det är en förfining - inte en revolution.

I samma sits är det med Modell Y, nästa variant kommer bli en förfining, men verkligen inte något som vänder upp och ner på marknaden. Dessutom lär den bli dyrare än nuvarande modell som man kan hitta lagerbilar till rabatterade priser stundtals. Vet inte hur det är med Model Y i tyskland dock på den fronten.

Jag tror inte på A6 redan i sommar ;)


Jag har ägt båda och de kan inte vara mer olika. E-tron är en "vanlig" bil som råkar vara elbil. Förfinad, knäpptyst, tung, väldigt konventionell. Å andra sidan törstig, ineffektiv, har ingen batterivärmning så seg laddnign vintertid. Brutalt kort räckvidd på vintern, batterivarningen lyser redan efter 10 mil...

Tesla 3, framförallt de tidigare, är verkligen en bra ELbil men ganska kass som bil. Billig inredning, slarvig sammansättning på vissa exemplar, hög ljudnivå, skramlig. Å andra sidan toppmodernt infotainment, snabb laddhastighet även vintertid, lång räckvidd, fantastisk app.

Troligen får man tag på en tidig Tesla 3 billigare än en E-tron. E-tron har dyrare försäkringspremie tyvärr.

Jag saknar min E-tron 90% av dagarna för då var inte räckvidden ett problem. Men de övriga dagarna, man drog sig verkligen för att använda bilen på längre resor. Det var ett konstant letande efter laddare. Det var det enda man tänkte på :nailbiting:
Precis så jag tänker mig det.
Har idag en MG med ca 20 mil räckvidd som andrabil, och då borde en E-tron vara ungefär jämförbar.
Behöver man inte resa längre sträckor så funkar det, men annars är den ju inte ett alternativ.
 
Så för alla med lite bensin eller diesel i blodet, nu gäller det välja ut sin favorit i NOS och förvara i en lada i 30 år :)
Barnbarnen "fan vad sjukt att den gick på fossilt bränsle och att man använde djurskinn till klädseln"

Man kommer kunna köra konventionella bilar väldigt länge. Så det är inget jag skulle oroar mig för direkt. Flera biltillverkare tittar på syntetiska bränslen. Frågan är om man kan producera det i tillräckliga volymer. Det kanske inte behöver finnas till en så stor andel fordon som idag om fordonsflottan är differentierad. Från politiskt håll har man stakat ut vägen för elektrifiering av vagnsparken. Frågan är hur realistiskt det är. Länder och kontinenter har olika förutsättningar för det.
 
Säkert en väldigt kompetent bil, men rent politiskt försöker jag inte köpa saker från diktaturer när det finns extremt bra alternativ i Europa.

Sen har jag inte koll på hur mycket från Kina som sitter i Audi Kia och BMW. Men det är garanterat mindre.
Fritt val så klart. Men skulle vara kul att höra vad du tycker i en jämförelse. Det är som du skriver en mycket kompetent bil.
 
Det är väl den enda fördelen... Bilen ser ut som en leksaksbil och är byggd som en plasthink modell billigare. De har ju själva insett att det var ett problem och fixat det på M3 som ju faktiskt ser riktigt legit ut nu. Hade nog inte offrat allt annat för en spaks skull :D
Haha jag tycker de är fina utseendemässigt och bra på det mesta. Bara att köpa den befintliga Y om priset är rätt tycker jag 😁 De är ju lätta att känna igen och riktigt bra aerodynamik så formen är sprungen ur funktion. Jag gillar de egenskaperna hos en design.
 
Jag som inte är något Tesla-fan, men rätt nördig på bilar i övrigt, ser ingen skillnad mellan gamla och nya generationer av S och 3.
Nej det är lite spännande när man vill påstå att den gamla ser omodern ut och så ser de ut så här bredvid varandra

compositor

Screenshot-2023-08-31-at-6.23.44-PM.jpg
 
Linjerna mellan bilmärken suddas ut ju mer vi går in i elektrifieringen. Känns nog rätt konstigt för många av oss som är äldre än ~35 år. Vad kommer vara skillnaden på en BMW om 10 år kontra en Kina bil? Nya 7 serie BMW el-bilar hade likväl kunnat vara en Kinabil om man tagit bort märket, för det går fan inte att känna igen.

Under sitt liv har man man dragit generella kopplingar, som t.ex Tyska bilar = bra kvalité, bra drivlina etc.
Nu när drivlinorna inte är gjorda av motordelar på samma vis så känns det mest som man kommer köpa höljet i framtiden..?

Förmodligen kommer man sitta och designa sin egna bil på internet och beställa från någon jättefabrik.. med sin egna logo. Ena era som tar slut, och alla fanboys som försvinner med den.
75% av alla ”tyska bilar” tillverkas utanför Tyskland. Så vad är en tysk bil egentligen?
 
Ja, dessutom så måste man köpa en bil innan juli 2024 för att slippa ljud/alarm när man kör för fort (som ju är förbjudet och ingen gör i denna tråd):

Så skynda, fynda!
Kul att Centern samtidigt vill ta bort hastighetsbegränsningen för elbilar på 120-vägar… 😂
 
Testa att byta låt knapparna eller vad man nu har för knappar på ratten är blinkers och kör runt i rondeller. Haha värsta jag varit med om, nej ge fan i min blinkers spak säger jag. Aldrig varit inblandad i en olycka än, men känner att den första är en M3 i sidan för han försöker att trycka på sin blinkers på ratten i en rondell.
 
Testa att byta låt knapparna eller vad man nu har för knappar på ratten är blinkers och kör runt i rondeller. Haha värsta jag varit med om, nej ge fan i min blinkers spak säger jag. Aldrig varit inblandad i en olycka än, men känner att den första är en M3 i sidan för han försöker att trycka på sin blinkers på ratten i en rondell.
...eller någon som blir påkörd av en Tesla-förare som lurat sin omgivning genom att blinka åt fel håll när ratten är vriden ett halvt varv.

Jag klarar knappt att svara i telefonen med rattknappen när jag svänger, så jag låter bli att göra det. Det är dessvärre inte valfritt att använda blinkers.

Det kanske hade varit bättre om Tesla satt en stor knapp för varningsblinkers på varje ratteker. Mindre risk att det blir fel då. Föraren får blinka i alla fyra hörnen vid alla manövrar, så vet medtrafikanterna att de ska hålla avstånd till Teslan som kan svänga åt vilket håll som helst.
 
Senast ändrad:
...eller någon som blir påkörd av en Tesla-förare som lurat sin omgivning genom att blinka åt fel håll när ratten är vriden ett halvt varv.

Jag klarar knappt att svara i telefonen med rattknappen när jag svänger, så jag låter bli att göra det. Det är dessvärre inte valfritt att använda blinkers.

Det kanske hade varit bättre om Tesla satt en stor knapp för varningsblinkers på varje ratteker. Mindre risk att det blir fel då. Föraren får blinka i alla fyra hörnen vid alla manövrar, så vet medtrafikanterna att de ska hålla avstånd till Teslan som kan svänga åt vilket håll som helst.
Ja om de ringer när man är i en rondell eller i en skarpare sväng så väntar jag nog oftast att svara tills jag åker relativt rakt fram. Säger tyvärr en hel del, tyckte det var helt skevt fast jag var helt ensam i rondellen. Man vänjer sig väl förhoppningsvis även om det är en dålig lösning.
 
Testa att byta låt knapparna eller vad man nu har för knappar på ratten är blinkers och kör runt i rondeller. Haha värsta jag varit med om, nej ge fan i min blinkers spak säger jag. Aldrig varit inblandad i en olycka än, men känner att den första är en M3 i sidan för han försöker att trycka på sin blinkers på ratten i en rondell.

...eller någon som blir påkörd av en Tesla-förare som lurat sin omgivning genom att blinka åt fel håll när ratten är vriden ett halvt varv.

Jag klarar knappt att svara i telefonen med rattknappen när jag svänger, så jag låter bli att göra det. Det är dessvärre inte valfritt att använda blinkers.

Det kanske hade varit bättre om Tesla satt en stor knapp för varningsblinkers på varje ratteker. Mindre risk att det blir fel då. Föraren får blinka i alla fyra hörnen vid alla manövrar, så vet medtrafikanterna att de ska hålla avstånd till Teslan som kan svänga åt vilket håll som helst.

Ja om de ringer när man är i en rondell eller i en skarpare sväng så väntar jag nog oftast att svara tills jag åker relativt rakt fram. Säger tyvärr en hel del, tyckte det var helt skevt fast jag var helt ensam i rondellen. Man vänjer sig väl förhoppningsvis även om det är en dålig lösning.


Om man hade gjort rattnavet fast (som på Citroen C5 -08 och nyare) och bara själva rattkringlan snurrade så hade det kunnat fungera med Teslas blinkers.

Citroen hade ju ibland annat i sin CX en knapp man tryckte ner åt höger eller vänster för att blinka, om man som jag har korta fingrar fick man nästan släppa ratten för att nå att blinka.

Screenshot_20240110_193754_Samsung Internet.jpg


I Norge har trafikskolor beslutat att inte köpa in Teslabilar med rattblinkers just pga svårigheten att blinka ut ur rondell.
 
Om man hade gjort rattnavet fast (som på Citroen C5 -08 och nyare) och bara själva rattkringlan snurrade så hade det kunnat fungera med Teslas blinkers.

Citroen hade ju ibland annat i sin CX en knapp man tryckte ner åt höger eller vänster för att blinka, om man som jag har korta fingrar fick man nästan släppa ratten för att nå att blinka.

Screenshot_20240110_193754_Samsung Internet.jpg


I Norge har trafikskolor beslutat att inte köpa in Teslabilar med rattblinkers just pga svårigheten att blinka ut ur rondell.
Hade varit bättre, men det bästa hade varit att låta det vara tyvärr.
 
Om någon är på jakt efter en Model 3, Y, S eller X från tesla har jag en kod där man kan få 2500 kronor rabatt samt utökad autopilot (fullständig självkörning) i tre månader. Vid användning av koden får även jag poäng som kan spenderas på lite krimskrams. En win-win. Skicka PM vid intresse.
 
Senast ändrad:
Q2 eller tidig Q3 '24 är väl förväntad produktionsstart på faceliften så köp för guds skull inte den gamla fula Y nu. 3/Y gen1 ser ju horribla ut, titta på faceliftade 3 och det är en riktigt snygg bil med både exteriör och interiör som talar för den. Kommer vara självmord andrahandsvärdesmässigt att köpa den outdated crappigare varianten samma år som en jättefacelift kommer som verkligen förväntas lyfta bilen till sin prisklass.

Teslaägare, framförallt de som hänger på forum, är riktigt nördiga och för dem är alltid nästa modell magisk. Vi med lite mer distans till det hela undrar lite vad uppståndelsen handlar om? M3 Highland blev lite tystare, men också hopplöst jobbig med sina touchknappar till blinkers och ljus. Det är en förfining - inte en revolution.

I samma sits är det med Modell Y, nästa variant kommer bli en förfining, men verkligen inte något som vänder upp och ner på marknaden. Dessutom lär den bli dyrare än nuvarande modell som man kan hitta lagerbilar till rabatterade priser stundtals. Vet inte hur det är med Model Y i tyskland dock på den fronten.

hur är beg-marknaden på dem i tyskland? Tänker ett mellanting om kravet inte är en sprillans är ju att hedga lite och gå på en begagnad.
Tack för era svar! Blivit lite Googlande sen min sista post och jag vet inte om jag är klokare.

Först och främst är anledningen till att jag/vi är spekulanter på Tesla inte pga. designen. De hade nya Modell 3 parkerad bredvid den Y jag provkörde och visst, framförallt baklamporna gav bilen ett modernare utseende och LED-ljusen i kupén fick jag glada minnen från Zatyz-tiden där neonljus var riktigt tufft. Men som sagt, skulle jag vara ute efter en “snygg bil” är inte en elbil/tesla mitt första val även om jag förstår varför de ser ut som de gör.
Egentligen “måste” vi köpa en MB då min sambo har en affärsrelation med lokala handlaren men hur bra “kompispris” man än får kostar en MB i motsvarande storlek en säck med pengar mer.
Däremot var vi positivt överraskad av känslan av Y/3 när det kommer till inredningen, hade förväntat mig mer “plastig” känsla efter ha sett diverse tester/klipp. Enda synpunkten var att fjädringen var relativt hård/stötig. Angående Tesla “fans” tycker jag det är kul med en engagerad community men jag är inte den personen i detta fall, därav min initiala fråga. Är bilintresserade men helt tappat det när det kommer till elbilar.

Vi har ej leasat en bil tidigare men i detta fall är tanken just det. Nu är det inte sagt att de blir en Tesla och även om det kanske inte är bäst ekonomiskt vill vi ha en bil som vi vet kostar X pengar i månaden. Skulle nog specificerat det i min post. Jag är mer nyfiken på input på faktorer som kan påverka pris på nuvarande alt. funktioner (utöver design) som är värt att vänta på med tanke på kommande uppdatering.

Billigaste Model Y LR på mobile.de är en 2021 med 4500mil och kostar 41.000eur. En ny (svart/dragkrok) kostar 57k. Min “magkänsla” säger att jag kan sova bättre med vetskapen om att en leasa en ny bil med 48mån garanti jämför med lägre månadskostnad men risken att få en oplanerad utgift på X pengar om något går sönder. Inser när jag skriver detta att jag borde kolla mer exakt vad prisskillnaden blir. Ej ägt elbil tidigare så vet ärligt talat inte om vad som ev. skulle kunna gå sönder efter garantin.

Stort tack för er input, uppskattas verkligen.

Vänligen,
Martin
 
Billigaste Model Y LR på mobile.de är en 2021 med 4500mil och kostar 41.000eur. En ny (svart/dragkrok) kostar 57k. Min “magkänsla” säger att jag kan sova bättre med vetskapen om att en leasa en ny bil med 48mån garanti jämför med lägre månadskostnad men risken att få en oplanerad utgift på X pengar om något går sönder. Inser när jag skriver detta att jag borde kolla mer exakt vad prisskillnaden blir. Ej ägt elbil tidigare så vet ärligt talat inte om vad som ev. skulle kunna gå sönder efter garantin.
Model Y är välbyggd och har knappt några fel alls jämfört med Model S/X. Mycket av snacket (=fördomarna) som handlar om Teslas kvalitet baseras på just dessa men det finns inte en skruv gemensamt. Om garantierna på Tesla är samma i Tyskland (vilket jag tror) så har du en ganska generös batteri- och drivlinegaranti, tror den är 4 år och 16000 mil, dvs det är garantier kvar även på de begagnade. Så mycket annat finns inte som är dyrt som går sönder. Så jag i alla fall skulle säga att du kan ha en hyfsad nattsömn även om du äger ;)
 
Någon som plockat ut en faceliftad model 3 och som även har erfarenhet från "gamla" model 3?
Hur stor skillnad är det i ljudisoleringen? Jag hade en model 3 från 2019 och det som störde mig mest var just ljudet. Men det ska ha blivit mycket bättre med nya Highland. Funderar därför på en model 3 igen när det väl blir dags att byta bil i maj.
 
Tack för era svar! Blivit lite Googlande sen min sista post och jag vet inte om jag är klokare.

Först och främst är anledningen till att jag/vi är spekulanter på Tesla inte pga. designen. De hade nya Modell 3 parkerad bredvid den Y jag provkörde och visst, framförallt baklamporna gav bilen ett modernare utseende och LED-ljusen i kupén fick jag glada minnen från Zatyz-tiden där neonljus var riktigt tufft. Men som sagt, skulle jag vara ute efter en “snygg bil” är inte en elbil/tesla mitt första val även om jag förstår varför de ser ut som de gör.
Egentligen “måste” vi köpa en MB då min sambo har en affärsrelation med lokala handlaren men hur bra “kompispris” man än får kostar en MB i motsvarande storlek en säck med pengar mer.
Däremot var vi positivt överraskad av känslan av Y/3 när det kommer till inredningen, hade förväntat mig mer “plastig” känsla efter ha sett diverse tester/klipp. Enda synpunkten var att fjädringen var relativt hård/stötig. Angående Tesla “fans” tycker jag det är kul med en engagerad community men jag är inte den personen i detta fall, därav min initiala fråga. Är bilintresserade men helt tappat det när det kommer till elbilar.

Vi har ej leasat en bil tidigare men i detta fall är tanken just det. Nu är det inte sagt att de blir en Tesla och även om det kanske inte är bäst ekonomiskt vill vi ha en bil som vi vet kostar X pengar i månaden. Skulle nog specificerat det i min post. Jag är mer nyfiken på input på faktorer som kan påverka pris på nuvarande alt. funktioner (utöver design) som är värt att vänta på med tanke på kommande uppdatering.

Billigaste Model Y LR på mobile.de är en 2021 med 4500mil och kostar 41.000eur. En ny (svart/dragkrok) kostar 57k. Min “magkänsla” säger att jag kan sova bättre med vetskapen om att en leasa en ny bil med 48mån garanti jämför med lägre månadskostnad men risken att få en oplanerad utgift på X pengar om något går sönder. Inser när jag skriver detta att jag borde kolla mer exakt vad prisskillnaden blir. Ej ägt elbil tidigare så vet ärligt talat inte om vad som ev. skulle kunna gå sönder efter garantin.

Stort tack för er input, uppskattas verkligen.

Vänligen,
Martin
Beggade T är ju modiga köp sålänge tvisten inte är löst!? Vi ska kanske inte grotta i konflikten i sig, men står nog många bilar nu som inte lagas? Tom ”fristående” firmor står ju med lik de inte kan laga……
 
Beggade T är ju modiga köp sålänge tvisten inte är löst!? Vi ska kanske inte grotta i konflikten i sig, men står nog många bilar nu som inte lagas? Tom ”fristående” firmor står ju med lik de inte kan laga……
Tappar Tesla fortfarande hjulen när man är ute och kör? Läste om det i Teknikens värld. :);)
 
Beggade T är ju modiga köp sålänge tvisten inte är löst!? Vi ska kanske inte grotta i konflikten i sig, men står nog många bilar nu som inte lagas? Tom ”fristående” firmor står ju med lik de inte kan laga……
Bra headsup, jag bor dock i Tyskland så jag är förskonad från det problemet.
 
Nån som har erfarenhet av Carla som säljer elbilar i huvudstaden? De har en hel del beggade M3or på blocket har jag sett.
 
Tillbaka
Topp