• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    992

Finns nog sanning i det...
Nu vet jag inte hur faktan står sig faktiskt men det känns spontant som att Carup är det mest elbilsfientliga mediet som finns. En stor anledning till att exporten ökat enligt andra källor är ju inte minst vår extremt svaga valuta.
 

Finns nog sanning i det...
Allt handlar väl om pris. Får man bättre betalt när man säljer utomlands så gör man ju det såklart
 
Det är alldeles för stort glapp mellan betalningsviljan för företag (första ägaren är 90%> företag) som drar nytta av lågt förmånsvärde och betalningsviljan hos privatpersoner för 36 mån gamla elbilar. 500k är liksom fortfarande jättemycket pengar för privatpersoner, framförallt med 8% ränta.

Carup är bilvärldens Min Häst seriositetsmässigt.
 
Det är alldeles för stort glapp mellan betalningsviljan för företag (första ägaren är 90%> företag) som drar nytta av lågt förmånsvärde och betalningsviljan hos privatpersoner för 36 mån gamla elbilar. 500k är liksom fortfarande jättemycket pengar för privatpersoner, framförallt med 8% ränta.

Carup är bilvärldens Min Häst seriositetsmässigt.
Det togs ju upp i artikeln att folk är osäkra vad det kommer innebära med framtida batteribyten i 200 000:- klassen.
Det är knappast något gemene man kommer vilja utsätta sig för, inte ens risken att det skulle kunna hända!
 
Det togs ju upp i artikeln att folk är osäkra vad det kommer innebära med framtida batteribyten i 200 000:- klassen.
Det är knappast något gemene man kommer vilja utsätta sig för, inte ens risken att det skulle kunna hända!
Batteribyten är ett hjärnspöke. Det är ingen som byter några batterier (ja, jag vet att det förekommer tidningsartiklar men man måste försöka begripa hur få det handlar om) Man löper mycket större risk att få byta ut en bensin- eller dieselmotor än att byta batteri. Ändå är ingen rädd för det. Det handlar bara om vana och skepsis till ny teknik.
 
Batteribyten är ett hjärnspöke. Det är ingen som byter några batterier (ja, jag vet att det förekommer tidningsartiklar men man måste försöka begripa hur få det handlar om) Man löper mycket större risk att få byta ut en bensin- eller dieselmotor än att byta batteri. Ändå är ingen rädd för det. Det handlar bara om vana och skepsis till ny teknik.
Det är möjligt att det är ett hjärnspöke.
Men en stor dos psykologi i detta kommer säkert göra att det lär bevisas att batterierna håller. Utvecklingshastigheten vad gäller bla räckvidd mm gissar jag gör att många håller igen inköp. Ingen vill sitta med fjolårets modell. Återigen psykologi, men blandat med en reell ekonomisk risk.
Gillar man inte spelet är bästa alternativet att inte delta!
 
En viss förklaring till oron för att byta batteri ligger väll även i tillgänligheten/möjligheten till batteribyte kontra tillgänligheten/möjligheten av motorbyte? Då pratar jag begagnade batterier likt begagnad motor. Är dåligt påläst men möjligheterna är teoretiskt sett lika stora för båda men vetskapen om bytet av ICE motor är större än batteribytet hos gemene man. Tror dock att ett batteribyte är bra mycket enklare i terorin än en ICE motor.
 
Batterierna har 8 års garanti. Köper man en begagnad bil som leasats tidigare är det fortfarande 5 år kvar på batteriet. Är man orolig för batteribyte kan man sälja bilen igen efter 3 år ju.
 
Det är importören/generalagenten som blåser upp priset och sen leasear man dyr bil för lite pengar. Likaså känner dem att det är nödvändigt att plocka ut miljöbonus och sedan sälja utomlands billigt och ändå göra bra vinster. Detta är ingen slump utan är väl planerat känns det som.
Att man är lite rädd för batteribyte är inget konstigt, jag hade räckviddsångest första två veckor men sen var det över. Man är rädd för det okända men vi kommer över det så småningom.
 
Det är importören/generalagenten som blåser upp priset och sen leasear man dyr bil för lite pengar. Likaså känner dem att det är nödvändigt att plocka ut miljöbonus och sedan sälja utomlands billigt och ändå göra bra vinster. Detta är ingen slump utan är väl planerat känns det som.
Att man är lite rädd för batteribyte är inget konstigt, jag hade räckviddsångest första två veckor men sen var det över. Man är rädd för det okända men vi kommer över det så småningom.
Vet inte om jag håller med om att GA blåser upp priserna… snarare tvärtom just nu med alla leasingkampanjer och priskrig som pågår.

När man jämför med andra länder måste man ta in momsen, transportkostnader, vagnskadegaranti och annat. Och det blir naturligt dyrare att köpa samma bil i sverige jämfört med tyskland eller så…
 
Batteribyten är ett hjärnspöke. Det är ingen som byter några batterier (ja, jag vet att det förekommer tidningsartiklar men man måste försöka begripa hur få det handlar om) Man löper mycket större risk att få byta ut en bensin- eller dieselmotor än att byta batteri. Ändå är ingen rädd för det. Det handlar bara om vana och skepsis till ny teknik.
Jag håller med om att risken för trasiga batterier är lägre än motorhaverier på ICE, åtminstone upp till 20k mil. Det som stör mig är bara att om nu risken är så liten, varför vågar tillverkarna inte lova mer än 8år/10k mil.
De borde bjuda till lite här för att lugna fölket.
 
Jag håller med om att risken för trasiga batterier är lägre än motorhaverier på ICE, åtminstone upp till 20k mil. Det som stör mig är bara att om nu risken är så liten, varför vågar tillverkarna inte lova mer än 8år/10k mil.
De borde bjuda till lite här för att lugna fölket.
I princip borde de göra det eftersom det är ”gratis”. Har inte batteriet gått sönder vid 10.000 mil så är chansen väldigt låg att det gör det vid 15.000 så att säga. Tillverkningsfel visar sig oftast tidigt och normal degradering är som mest förekommande första åren, sen avstannar det.
 
I princip borde de göra det eftersom det är ”gratis”. Har inte batteriet gått sönder vid 10.000 mil så är chansen väldigt låg att det gör det vid 15.000 så att säga. Tillverkningsfel visar sig oftast tidigt och normal degradering är som mest förekommande första åren, sen avstannar det.
Precis. Rimligen borde det vara ett billigt försäljningsargument, men gissningsvis tycker de att underlaget av fordon som passerat gränsvärdena för garanti är för låg för att vara säkra på statistiken.
 
Precis. Rimligen borde det vara ett billigt försäljningsargument, men gissningsvis tycker de att underlaget av fordon som passerat gränsvärdena för garanti är för låg för att vara säkra på statistiken.
Det är ju svårt att inte låta tjatig men ett märke har liksom kommit längre än de andra. 24.000 mil är ju inte dumt.
1705267579063.png
 
Man blir bara så hyfsat trött på skrockande dieselgubbar som tar betet på varenda artikel som nämner Tesla. Och sen inte ens läser artikeln och ser vad som egentligen har hänt.
Nu var ju inte Tesla det intressanta i artikel kanske? Tesla är väl den bästa elbilen alla kategorier. Det intressanta är att money talks...bullshit walks...... Hertz prioriterar lönsamhet över miljön........vilket i sig inte är en överaskning......men likväl tråkigt.....

"Tesla makes up about 80% of Hertz’s EV fleet, and, altogether, EVs make up about 11% of Hertz’s total rental fleet. Tesla has been aggressively cutting its vehicle prices leading other automakers to do the same for their electric vehicles. When automakers reduce the prices of new vehicles, that pushes down the value of those models in the used car market, causing rapid depreciation."

 
Nu var ju inte Tesla det intressanta i artikel kanske? Tesla är väl den bästa elbilen alla kategorier. Det intressanta är att money talks...bullshit walks...... Hertz prioriterar lönsamhet över miljön........vilket i sig inte är en överaskning......men likväl tråkigt.....

"Tesla makes up about 80% of Hertz’s EV fleet, and, altogether, EVs make up about 11% of Hertz’s total rental fleet. Tesla has been aggressively cutting its vehicle prices leading other automakers to do the same for their electric vehicles. When automakers reduce the prices of new vehicles, that pushes down the value of those models in the used car market, causing rapid depreciation."

Hertz currently has 27,721 vehicles for sale, just like they do at the beginning of every year.
*** 661 are Teslas (2%)
-5,394 are Chevrolets
-5,301 are Fords
-2,890 are Nissans
-2,231 are Toyotas

Att elbilar inte är så lämpliga som hyrbilar köper jag rakt av. När man hyr bil är man oftast på resa så laddning är en stor del av planeringen, dessutom ska det skötas av personer som är ovana vid det. Inte sällan betalas också drivmedlet av arbetsgivaren så det är struntsamma vad det kostar per mil. Dessutom får man inte heller njuta av fördelarna som varm uppvärmning vid kortkörningar, alltid "fulltankad" bil på morgonen mm. Skulle inte själv välja att hyra elbil ens.
 
Jag hörde någon säga att "Europa går i sömnen rakt mot avgrunden" vad gäller fordonsindustrin.
Med tanke på att Kina äger stora delar av värdekedjan för elbilar (från gruva till bil) samt att de sprutar ur sig bilar som generellt sett är billigare än europeiska bilar så är inte tanken helt främmande. Dessutom tillverkas redan idag en betydande andel av de "europeiska" bilarna i Kina.

Vad tror ni...? Håller ni med? Kommer den europeiska fordonsindustrin vara lika stor i framtiden eller har europa redan förlorat kampen?
 
Jag hörde någon säga att "Europa går i sömnen rakt mot avgrunden" vad gäller fordonsindustrin.
Med tanke på att Kina äger stora delar av värdekedjan för elbilar (från gruva till bil) samt att de sprutar ur sig bilar som generellt sett är billigare än europeiska bilar så är inte tanken helt främmande. Dessutom tillverkas redan idag en betydande andel av de "europeiska" bilarna i Kina.

Vad tror ni...? Håller ni med? Kommer den europeiska fordonsindustrin vara lika stor i framtiden eller har europa redan förlorat kampen?
Den var förlorad i samma stund den gick från att vara fokuserad på mekanik till elektronik.
 
Tillbaka
Topp