Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sorry, gav ganska dåligt med info. Nej jag behöver inte byta bil men det är väl mest för nöjes skull. Åker överlag mest själv lokalt och mycket inne i stan så elbil vore väl egentligen som ett ganska bra val.Jag hade personligen köpt en Tesla 3, de ligger bra i pris och har bland marknadens bästa elbils-funktionalitet (laddning, räckvidd etc). Kanske inte så exotiskt eller spännande val men kombinationen av pris/funktion är svårslagen.
Men det är svårt att ge råd utan att veta hur behovet ser ut, behöver du byta bil? Hur många är ni i familjen? Hur kör ni, mest lokalt eller bara långresor?
Mindre, framförallt i bagaget. Själva kupén är dock överraskande stor i Tesla 3.Hur står sig en begagnad tesla 3 om man jämför storlek med en enyaq eller id4?
Som förare och passagerare fram så är kupéutrymmet bra i alla tre. Bagageutrymmet är väldigt bra i ID.4/Enyaq och helt okej i Model 3. Den stora skillnaden på bagaget är att det är svårtillgängligt i Model 3 efter den bara har en sedan-lucka.Hur står sig en begagnad tesla 3 om man jämför storlek med en enyaq eller id4?
Det är tre väldigt kompetenta bilar. Sticker inte ix ut i pris?
IX'n blir markant dyrare, så vi får se om bakhjulsstyrningen är ett måste.Så tolkade jag med, men visste inte det fanns ett pris
Dom måste missförstått och gett dig ett pris på en Q8a etron? Vore märkligt om en Q6 är dyrare än Q8IX'n blir markant dyrare, så vi får se om bakhjulsstyrningen är ett måste.
Priset på Q6'an är inte annonserat, men det var en indikation som jag fått från handlare. Men den verkar vara ganska felaktig.
Den där bilden gäller enbart om föraren är 190. Jag har en trea, har inga problem att sitta bak när min fru kör exempelvis (jag är 185, hon 160). Men visst, kombinationen av 190cm lång förare och 190cm baksätesåkare funkar ju inte.Som förare och passagerare fram så är kupéutrymmet bra i alla tre. Bagageutrymmet är väldigt bra i ID.4/Enyaq och helt okej i Model 3. Den stora skillnaden på bagaget är att det är svårtillgängligt i Model 3 efter den bara har en sedan-lucka.
Största skillnaden är väl att Model 3 inte är gjord för att ha vuxna människor i baksätet. Golvet är extremt högt jämfört med sätet vilket gör att det blir en obekväm sittställning.
Q8 kommer inte finnas kvar när Q6 kommer. Q6 är "the shit" så den kommer bli svindyr.Dom måste missförstått och gett dig ett pris på en Q8a etron? Vore märkligt om en Q6 är dyrare än Q8
Jag är iofs 190cm men frugan är 150cm så det jämnar ut sig . Funkar en model 3 på bredden? Jag har tre ungar varav en i framåtvänd barnstol och det kan vara trångt i Enyaqen. Yttermåtten visar att enyaq är bredare men det måste ju inte betyda att den är större på insidanDen där bilden gäller enbart om föraren är 190. Jag har en trea, har inga problem att sitta bak när min fru kör exempelvis (jag är 185, hon 160). Men visst, kombinationen av 190cm lång förare och 190cm baksätesåkare funkar ju inte.
Jag tror inte Model 3 är bredare på insidan än en Enyaq tyvärrJag är iofs 190cm men frugan är 150cm så det jämnar ut sig . Funkar en model 3 på bredden? Jag har tre ungar varav en i framåtvänd barnstol och det kan vara trångt i Enyaqen. Yttermåtten visar att enyaq är bredare men det måste ju inte betyda att den är större på insidan
Problemet är inte avståndet till sätet framför, det är att golvet är så högt att man får noll lårstöd vilket blir väldigt obekvämt. Man sitter rakt på rumpmuskeln. Åkte i baksätet i en M3 mellan Göteborg och Malmö och kände inte rumpan efteråt.Den där bilden gäller enbart om föraren är 190. Jag har en trea, har inga problem att sitta bak när min fru kör exempelvis (jag är 185, hon 160). Men visst, kombinationen av 190cm lång förare och 190cm baksätesåkare funkar ju inte.
Tror du att det kommer bli en bra modell? Q8 är ju riktigt trevlig men jag antar att plattformen är dödQ8 kommer inte finnas kvar när Q6 kommer. Q6 är "the shit" så den kommer bli svindyr.
Ska inte A6an komma redan i vår-sommar? Ska dom lägga ner Q8an redan då?Q8 kommer inte finnas kvar när Q6 kommer. Q6 är "the shit" så den kommer bli svindyr.
Om inte räckvidd är av stor betydelse tycker jag Audi E-tron Quattro 50 verkar väldigt intressant.Sorry, gav ganska dåligt med info. Nej jag behöver inte byta bil men det är väl mest för nöjes skull. Åker överlag mest själv lokalt och mycket inne i stan så elbil vore väl egentligen som ett ganska bra val.
Teslaägare, framförallt de som hänger på forum, är riktigt nördiga och för dem är alltid nästa modell magisk. Vi med lite mer distans till det hela undrar lite vad uppståndelsen handlar om? M3 Highland blev lite tystare, men också hopplöst jobbig med sina touchknappar till blinkers och ljus. Det är en förfining - inte en revolution.Tesla experter, Finns det någon anledning att inte beställa en Tesla Model Y nu?
Är i behov av en större bil och då ingen i vår vänskapskrets har en Tesla bokade jag/vi av ren nyfikenhet en provkörning av Model Y i fredags. Bor i Tyskland där man inte strejkar så kanske skiljer sig från Sverige men upplevelsen var superb, bokade tid hos en “pop-up store” i närheten av oss på morgonen, bilen stod framkörd när vi kom dit och efter snabb koll på körkort sa kontakten/säljaren -“Kör runt minst 1 timme så ni blir vana med bilen, så pratar vi mer senare”.
Sagt och gjort och när vi kom tillbaka svarade han på frågor och vi “byggde” en bil (long rang, svart lack, dragkrok). Leveranstid? 1-2 dagar. Han rekommenderande oss att åka hem och tänka på saken och sedan beställa via nätet, om vi ville kunde han givetvis hjälpa oss. Riktigt bra upplevelse och bilen i sig var över förväntan.
När jag kom hem kollade jag lite YT klipp och flera nämner den faceliftade “Juniper” modellen som kommer “snart” (hört allt ifrån Q1 -24 till början -25). Allting var/är väldigt luddigt och en del säger att man skall vänta med köp, en del säger att historisk justerar Tesla priser för att bli av med lager, det är enbart en kosmetiskt uppdatering osv osv.
Någon här som har synpunkter? Vi behöver en bil “nu” men kan också köpa en bil i tex. Maj om det är en fördel för oss. Var inställd på X månaders leveranstid så var, minst sagt, överraskad att jag teoretiskt sätt kan ha en ny bil på uppfarten denna vecka.
Luddig fråga men uppskattar all hjälp.
Vänligen,
Martin
Jag tror inte på A6 redan i sommarSka inte A6an komma redan i vår-sommar? Ska dom lägga ner Q8an redan då?
Jag har ägt båda och de kan inte vara mer olika. E-tron är en "vanlig" bil som råkar vara elbil. Förfinad, knäpptyst, tung, väldigt konventionell. Å andra sidan törstig, ineffektiv, har ingen batterivärmning så seg laddnign vintertid. Brutalt kort räckvidd på vintern, batterivarningen lyser redan efter 10 mil...Om inte räckvidd är av stor betydelse tycker jag Audi E-tron Quattro 50 verkar väldigt intressant.
Kostar som en M3 ungefär, men tycker den verkar betydligt trevligare. Inte kört nån av dom dock, ska sägas.
Jag tror inte på det heller. Har sett alldeles för mycket produktionsproblem för att tro att bilen kommer dyka upp på utlovad tidSkrev fel, menade q6
Audi q6 e-tron verkar väldigt lovande! Är det rymlig nog inuti så kan det bli en succé.
Tänk att jag har haft min Ioniq 5 över två år nu. Det börjar med andra ord bli dags att leta nytt.
That sweet hunt. Finns det något bättre?
Q2 eller tidig Q3 '24 är väl förväntad produktionsstart på faceliften så köp för guds skull inte den gamla fula Y nu. 3/Y gen1 ser ju horribla ut, titta på faceliftade 3 och det är en riktigt snygg bil med både exteriör och interiör som talar för den. Kommer vara självmord andrahandsvärdesmässigt att köpa den outdated crappigare varianten samma år som en jättefacelift kommer som verkligen förväntas lyfta bilen till sin prisklass.Tesla experter, Finns det någon anledning att inte beställa en Tesla Model Y nu?
Är i behov av en större bil och då ingen i vår vänskapskrets har en Tesla bokade jag/vi av ren nyfikenhet en provkörning av Model Y i fredags. Bor i Tyskland där man inte strejkar så kanske skiljer sig från Sverige men upplevelsen var superb, bokade tid hos en “pop-up store” i närheten av oss på morgonen, bilen stod framkörd när vi kom dit och efter snabb koll på körkort sa kontakten/säljaren -“Kör runt minst 1 timme så ni blir vana med bilen, så pratar vi mer senare”.
Sagt och gjort och när vi kom tillbaka svarade han på frågor och vi “byggde” en bil (long rang, svart lack, dragkrok). Leveranstid? 1-2 dagar. Han rekommenderande oss att åka hem och tänka på saken och sedan beställa via nätet, om vi ville kunde han givetvis hjälpa oss. Riktigt bra upplevelse och bilen i sig var över förväntan.
När jag kom hem kollade jag lite YT klipp och flera nämner den faceliftade “Juniper” modellen som kommer “snart” (hört allt ifrån Q1 -24 till början -25). Allting var/är väldigt luddigt och en del säger att man skall vänta med köp, en del säger att historisk justerar Tesla priser för att bli av med lager, det är enbart en kosmetiskt uppdatering osv osv.
Någon här som har synpunkter? Vi behöver en bil “nu” men kan också köpa en bil i tex. Maj om det är en fördel för oss. Var inställd på X månaders leveranstid så var, minst sagt, överraskad att jag teoretiskt sätt kan ha en ny bil på uppfarten denna vecka.
Luddig fråga men uppskattar all hjälp.
Vänligen,
Martin
Q2 eller tidig Q3 '24 är väl förväntad produktionsstart på faceliften så köp för guds skull inte den gamla fula Y nu. 3/Y gen1 ser ju horribla ut, titta på faceliftade 3 och det är en riktigt snygg bil med både exteriör och interiör som talar för den. Kommer vara självmord andrahandsvärdesmässigt att köpa den outdated crappigare varianten samma år som en jättefacelift kommer som verkligen förväntas lyfta bilen till sin prisklass.
that's what she said.....Njae, spak är ju rätt najs.
Det är väl den enda fördelen... Bilen ser ut som en leksaksbil och är byggd som en plasthink modell billigare. De har ju själva insett att det var ett problem och fixat det på M3 som ju faktiskt ser riktigt legit ut nu. Hade nog inte offrat allt annat för en spaks skullNjae, spak är ju rätt najs.
Det är ju minimal skillnad. Om möjligt gjorde de nya lamporna att bilen ser ännu mer karaktärslös ut.Q2 eller tidig Q3 '24 är väl förväntad produktionsstart på faceliften så köp för guds skull inte den gamla fula Y nu. 3/Y gen1 ser ju horribla ut, titta på faceliftade 3 och det är en riktigt snygg bil med både exteriör och interiör som talar för den. Kommer vara självmord andrahandsvärdesmässigt att köpa den outdated crappigare varianten samma år som en jättefacelift kommer som verkligen förväntas lyfta bilen till sin prisklass.
hur är beg-marknaden på dem i tyskland? Tänker ett mellanting om kravet inte är en sprillans är ju att hedga lite och gå på en begagnad.Tesla experter, Finns det någon anledning att inte beställa en Tesla Model Y nu?
Är i behov av en större bil och då ingen i vår vänskapskrets har en Tesla bokade jag/vi av ren nyfikenhet en provkörning av Model Y i fredags. Bor i Tyskland där man inte strejkar så kanske skiljer sig från Sverige men upplevelsen var superb, bokade tid hos en “pop-up store” i närheten av oss på morgonen, bilen stod framkörd när vi kom dit och efter snabb koll på körkort sa kontakten/säljaren -“Kör runt minst 1 timme så ni blir vana med bilen, så pratar vi mer senare”.
Sagt och gjort och när vi kom tillbaka svarade han på frågor och vi “byggde” en bil (long rang, svart lack, dragkrok). Leveranstid? 1-2 dagar. Han rekommenderande oss att åka hem och tänka på saken och sedan beställa via nätet, om vi ville kunde han givetvis hjälpa oss. Riktigt bra upplevelse och bilen i sig var över förväntan.
När jag kom hem kollade jag lite YT klipp och flera nämner den faceliftade “Juniper” modellen som kommer “snart” (hört allt ifrån Q1 -24 till början -25). Allting var/är väldigt luddigt och en del säger att man skall vänta med köp, en del säger att historisk justerar Tesla priser för att bli av med lager, det är enbart en kosmetiskt uppdatering osv osv.
Någon här som har synpunkter? Vi behöver en bil “nu” men kan också köpa en bil i tex. Maj om det är en fördel för oss. Var inställd på X månaders leveranstid så var, minst sagt, överraskad att jag teoretiskt sätt kan ha en ny bil på uppfarten denna vecka.
Luddig fråga men uppskattar all hjälp.
Vänligen,
Martin
Säkert en väldigt kompetent bil, men rent politiskt försöker jag inte köpa saker från diktaturer när det finns extremt bra alternativ i Europa.Kolla på en Xpeng G9.
Finns det någon EV som slår den på fingrarna i något avseende? Tveksamt. Uppmärksammas allt mer nu i media och tester.
Man slipper ju vanligen rostiga nycklar i nybilshallen på ny bil när man köper europeiskt ocksåSäkert en väldigt kompetent bil, men rent politiskt försöker jag inte köpa saker från diktaturer när det finns extremt bra alternativ i Europa.
Sen har jag inte koll på hur mycket från Kina som sitter i Audi Kia och BMW. Men det är garanterat mindre.
Absolut och det märks redan. Vad är identiteteten när motorn försvinner? BMW exempelvis har varit kända för sina sexcylindriga fina motorer - nu är alla motorer likadana och i princip omärkliga. Mera mjukvara idag som avgör och där är tyskarna inte i framkant, långt ifrån.Linjerna mellan bilmärken suddas ut ju mer vi går in i elektrifieringen. Känns nog rätt konstigt för många av oss som är äldre än ~35 år. Vad kommer vara skillnaden på en BMW om 10 år kontra en Kina bil? Nya 7 serie BMW el-bilar hade likväl kunnat vara en Kinabil om man tagit bort märket, för det går fan inte att känna igen.
Under sitt liv har man man dragit generella kopplingar, som t.ex Tyska bilar = bra kvalité, bra drivlina etc.
Nu när drivlinorna inte är gjorda av motordelar på samma vis så känns det mest som man kommer köpa höljet i framtiden..?
Förmodligen kommer man sitta och designa sin egna bil på internet och beställa från någon jättefabrik.. med sin egna logo. Ena era som tar slut, och alla fanboys som försvinner med den.
Så för alla med lite bensin eller diesel i blodet, nu gäller det välja ut sin favorit i NOS och förvara i en lada i 30 årAbsolut och det märks redan. Vad är identiteteten när motorn försvinner? BMW exempelvis har varit kända för sina sexcylindriga fina motorer - nu är alla motorer likadana och i princip omärkliga. Mera mjukvara idag som avgör och där är tyskarna inte i framkant, långt ifrån.