• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    930

spruff

Omega
Nu ska vi inte gå in för mycket på börssnack. Men jag tycker det är helt sjukt att Volvo Cars värderas till 70-80mdkr idag när de gick med vinst på 17mdkr förra året, och detta efter att ha supporterat Polestar med 800 miljoner dollar. Det finns pengar, och Volvo går med vinst.
Volvo är inte investeringsbart. Bolaget har en huvudägare som skyfflar kostnader och intäkter lite hursomhelst mellan sina bolag. Han kommer alltid prioritera sin egen förmögenhet på minoritetsägarnas bekostnad. Vinsterna kommer att hamna i de bolag han ägertill 100%.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

rickards

Rolex
2-Faktor
Men den får va kvar. Oavsett ser 2024 modellen som jag tänkte länka till riktigt bra ut.

 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Haha, nä. Läste om 2024-modellen och sökte efter mer bilder och halkade in på den gamla artikeln.
Har själv en 2023 Enyaq 80X iV Sportline sen November och tycker den är både snyggare och trevligare inuti än sitt syskon VW ID4 GTX. Vet inte om den marginellt ökade räckvidden på Enyaq 85 modellerna är värt de extra pengarna för 80 modellerna går att få till riktigt bra rabatter nu.

Edit. Såg jag citera fel meddelande skulle vara ” # 7652”
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har själv en 2023 Enyaq 80X iV Sportline sen November och tycker den är både snyggare och trevligare inuti än sitt syskon VW ID4 GTX. Vet inte om den marginellt ökade räckvidden på Enyaq 85 modellerna är värt de extra pengarna för 80 modellerna går att få till riktigt bra rabatter nu.

Edit. Såg jag citera fel meddelande skulle vara ” # 7652”
85 kommer komma ner i pris ganska snabbt är vad jag tror
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Har själv en 2023 Enyaq 80X iV Sportline sen November och tycker den är både snyggare och trevligare inuti än sitt syskon VW ID4 GTX. Vet inte om den marginellt ökade räckvidden på Enyaq 85 modellerna är värt de extra pengarna för 80 modellerna går att få till riktigt bra rabatter nu.

Edit. Såg jag citera fel meddelande skulle vara ” # 7652”
Håller med, Enyaq är väldigt mkt snyggare är ID4. Svårt för mig att se varför man skulle föredra VW i det här fallet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den varianten tror jag inte på, den verkar vara snuskigt törstig. Men om man bara åker korta resor är det nog ett klipp
Ingen märkbar skillnad på E-tron och Q8 E-tron. På papperet skiljer det typ 8% men i verkligheten är det inte märkbart. Q8 laddar dessutom långsammare så på en resa går det på ett ut.

Makalöst fin bil som jag saknar varje dag. De tidiga börjar komma ner så mycket i pris nu så jag sneglar åt en jag också igen.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Min 55:a har snittat 2,7 över 5K mil. Så absolut törstig. Men fin att åka.
Ingen märkbar skillnad på E-tron och Q8 E-tron. På papperet skiljer det typ 8% men i verkligheten är det inte märkbart. Q8 laddar dessutom långsammare så på en resa går det på ett ut.

Makalöst fin bil som jag saknar varje dag. De tidiga börjar komma ner så mycket i pris nu så jag sneglar åt en jag också igen.
Då kanske jag inte ska räkna ut den helt och hållet. Ett av mina kriterier är egentligen att komma 30 mil när det är kallt. Något min Ioniq 5 klarar precis.
 

JakobM

Omega
2-Faktor
Kom gärna med en liten recension om ett tag? Jag har kollat aktivt och var först inne på ID4/5 men är tveksam pga QC, pris samt ny version 2024. Sen kollade jag på EV6 men den behöver komma ner typ 10% i pris känner jag. När man sållat och analyserat så kvarstår ju Niro som ett oerhört rationellt alternativ. Men är det den nya Niron du hämtade ut eller nåt år gammal?
Recensionsdags (Kia Niro EV 2023)!

Drygt tre månader och närmare 300 mil senare. Har kört mest kortare sträckor (under 5 mil) men också två långturer (+ 35 mil) i besvärligt väglag och kyla.

Är riktigt nöjd såhär långt. Framför allt är det väldigt smooth att köra elektriskt jämfört med en bil med förbränningsmotor. Körde tidigare en Skoda från 2011, så det finns många skillnader utöver drivmedelsfrågan. Jag börjar därför med några allmänna omdömen. Jag sitter bra i stolarna även vid långresa (196 cm lång). Bra förarsystem, bra stereo och mycket utrustning som standard (mellannivån, Advance). Tycker att den känns fräsch och ganska lyxig inredningsmässigt för biltypen. Helt ok ljudnivå och bagageutrymme. Skön fjädringskomfort. Bilens gång är ganska mjuk och jag uppskattar att det är fysiska knappar för nästan alla de funktioner som används ofta.

Elbilsspecifikt: Snittförbrukning 19,6 över 290 mil i vinterväglag. Har kört mest stadskörning/kortare sträckor. Körde Sthlm-Uppsala på motorväg i 15-19 minusgrader igårkväll med förbrukning 20,0. Det tycker jag är bra (21 grader i bilen, stolsvärme m.m. på).

Jag upplever att drygt 30 mil är fullt realistiskt på vintern och uppskattar därför räckvidden till i vart fall nära utlovade 46 mil på sommaren i motorvägsfart. Snabbladdningen är inte särskilt snabb, särskilt inte på vintern men ungefär i linje med vad vi räknade med (runt 50-70 kw) och inte heller något som vi nyttjar särskilt ofta. Bra med möjlighet till förvärmning av batteriet även om systemet inte var särskilt intuitivt. Appen får godkänt men inte med några särskilda omnämnanden.
 

Putteman

Cartier
Jag är nyfiken på en begagnad Volvo V60 recharge, T6 eller T8. Bilen rullar i vardagen ca 20-30 km / dag mer eller mindre stadskörning. Kan man förvänta sig att åka bara på el då dagligen? Vet att det kom ett större batteri 2023, men tycker dom är för dyra än så länge. Är ett rent privatköp och vill inte lägga för mycket pengar. En 2023 kostar drygt 100k mer än t.ex en 2021.

Jag undrar främst för att jag vet att vissa bilar "snålar" på elen och hoppar snabbt över till bensindrift fast det finns ström kvar i batteriet när dom belastas lite. Jag skulle ju vilja att batteriet används tills det är tomt, och sen går bensinmotorn in. Går det på dessa?

Och som jag förstår det så kan bensinmotorn behövas för att hålla kupévärme? Gillar att ha varmt o gott i kupén, hur långt ner i temperatur klarar man sig utan att nyttja bensinmotorn för värme? Bor i Malmö där vi har relativt milt klimat, men är ute efter att få ner fossilförbrukningen i vardagen.

Vill även köra just Volvo då frun jobbar inom koncernen.
 
Senast ändrad:

wlk

Omega
Jag är nyfiken på en begagnad Volvo V60 recharge, T6 eller T8. Bilen rullar i vardagen ca 20-30 km / dag mer eller mindre stadskörning. Kan man förvänta sig att åka bara på el då dagligen? Vet att det kom ett större batteri 2023, men tycker dom är för dyra än så länge. Är ett rent privatköp och vill inte lägga för mycket pengar. En 2023 kostar drygt 100k mer än t.ex en 2021.

Jag undrar främst för att jag vet att vissa bilar "snålar" på elen och hoppar snabbt över till bensindrift fast det finns ström kvar i batteriet när dom belastas lite. Jag skulle ju vilja att batteriet används tills det är tomt, och sen går bensinmotorn in. Går det på dessa?

Och som jag förstår det så kan bensinmotorn behövas för att hålla kupévärme? Gillar att ha varmt o gott i kupén, hur långt ner i temperatur klarar man sig utan att nyttja bensinmotorn för värme? Bor i Malmö där vi har relativt milt klimat, men är ute efter att få ner fossilförbrukningen i vardagen.

Vill även köra just Volvo då frun jobbar inom koncernen.

Jag har kört en 2019 T6 recharge i tre år. För daglig stadskörning fungerar elmotorn alldeles utmärkt. Upp till ca. 100 km/h, sen kickar fossilmotorn in.
På vintern klarade den dock det inte alls utan då gick bensinmotorn in nästan omedelbart.

Upplevde aldrig att bilen behövde bensinmotorn för värme i kupén när jag körde, det var snarare kylan i sig utomhus som var den begränsande faktorn.

Överlag väldigt kompetent bil, men som de flesta hybrider är funktionen tämligen värdelös vintertid om man tänker att man ska köra helt utan bensin i den vardagliga körningen. Sänker såklart genomsnittsförbrukningen för all den körningen för elmotorn stängs ju såklart inte av. :)
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Jag har kört en 2019 T6 recharge i tre år. För daglig stadskörning fungerar elmotorn alldeles utmärkt. Upp till ca. 100 km/h, sen kickar fossilmotorn in.
På vintern klarade den dock det inte alls utan då gick bensinmotorn in nästan omedelbart.

Upplevde aldrig att bilen behövde bensinmotorn för värme i kupén när jag körde, det var snarare kylan i sig utomhus som var den begränsande faktorn.

Överlag väldigt kompetent bil, men som de flesta hybrider är funktionen tämligen värdelös vintertid om man tänker att man ska köra helt utan bensin i den vardagliga körningen. Sänker såklart genomsnittsförbrukningen för all den körningen för elmotorn stängs ju såklart inte av. :)
Jag håller inte med om att det gäller de flesta hybrider. Har kört Passat GTE och BMW 530e 3+3 vintrar och de kör utan problem på enbart el ner till ca tio minusgrader. Dock blir ju såklart körsträckan kortare, ner till kanske 20 km. Om man förvärmer bilen med laddkabeln inkopplad kan man köra på bara el även under tio minus.
 

Ebbot

Cartier
Jag håller inte med om att det gäller de flesta hybrider. Har kört Passat GTE och BMW 530e 3+3 vintrar och de kör utan problem på enbart el ner till ca tio minusgrader. Dock blir ju såklart körsträckan kortare, ner till kanske 20 km. Om man förvärmer bilen med laddkabeln inkopplad kan man köra på bara el även under tio minus.
Har haft Volvo plugin sedan 2021 och funkar fint. Om det är kallt så startar den bensinmotorn för att ladda 12v batteriet ibland. Men generellt funkar det fint. Nya t6 modellen går ca 5mil vid minusgrader. Och upp till 130km/h har jag för mig
 
Lite sugen på en elbil nu och framförallt på en Model Y nu när de har bra kampanj men är lite velig över att ta steget ifrån fossilt. Är generellt tekniskt inkompetent och när man följer grupper kring elbilar så verkar det ofta vara just tekniska/mjukvarufel och saker som krånglar. Själv är jag nöjd att jag kan koppla upp mig på ett Wifi eller ansluta en BT enhet :D

Vågar man ta klivet eller kommer man slita sitt hår i ilska/panik/ångest pga detta och att elbilar i nuet fortfarande är så pass Beta att de främst lämpar sig för något mer kompetenta personer?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Lite sugen på en elbil nu och framförallt på en Model Y nu när de har bra kampanj men är lite velig över att ta steget ifrån fossilt. Är generellt tekniskt inkompetent och när man följer grupper kring elbilar så verkar det ofta vara just tekniska/mjukvarufel och saker som krånglar. Själv är jag nöjd att jag kan koppla upp mig på ett Wifi eller ansluta en BT enhet :D

Vågar man ta klivet eller kommer man slita sitt hår i ilska/panik/ångest pga detta och att elbilar i nuet fortfarande är så pass Beta att de främst lämpar sig för något mer kompetenta personer?

Om du ska gå el, så är väl Tesla det givna valet för dig i så fall. "Det bara fungerar".
På firman är det två läger, tesla och resten. Vet inte hur ofta jag hör allt gnäll på laddare och grejer som inte fungerar som det ska från gänget som inte kör tesla :)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Lite sugen på en elbil nu och framförallt på en Model Y nu när de har bra kampanj men är lite velig över att ta steget ifrån fossilt. Är generellt tekniskt inkompetent och när man följer grupper kring elbilar så verkar det ofta vara just tekniska/mjukvarufel och saker som krånglar. Själv är jag nöjd att jag kan koppla upp mig på ett Wifi eller ansluta en BT enhet :D

Vågar man ta klivet eller kommer man slita sitt hår i ilska/panik/ångest pga detta och att elbilar i nuet fortfarande är så pass Beta att de främst lämpar sig för något mer kompetenta personer?
Jag har kört elbil sen 2010. Många olika märken och modeller och det har funkat bra.
Väljer du Tesla så kommer du inte ha några problem. De har gjort det smidigt att gå över från fossilt och välja elektrifierat.

Upplever man problem så skriker man ut det. Men har man inte bekymmer så finns ingen anledning att skriva om det på nätet. Så därför blir ofta bilden skev… men tittar man på undersökningar som görs så säger ju 98% att de aldrig kommer gå tillbaka till fossilbil.
 
Topp