Volvo var tidiga med att på riktigt säga "nu släpper vi fossilbilarna helt".
Det är mycket som pågått hos Volvo Cars i bakgrunden som aldrig släpptes men som man tog lärdomar av. När farsan jobbade på Volvo Cars redan tidigt 2000-tal arbetade han i flera elbilsprojekt där man tog fram teknik och lärde sig nya saker specifikt runt elbilar, som aldrig släpptes eller visades.
Jämför vi med andra traditionella märken var de antingen i fas med de andra eller tidigare med detta. Allt vad gäller snack som ditt citat grundar sig i andra saker, samtidigt som dessa citat sades satt det ingenjörer och arbetade med just dessa saker i bakgrunden.
Det finns fortfarande ett gäng företag som ligger långt bakom "Subaru, Suzuki, Honda, Toyota, Opel, Citroen, Renault" - och så vidare. Jag menar, Renault kommer använda sin fabrik i Sydkorea för att tillverka Polestar 4. Inte sina egna bilar.
De har dock som du säger haft problem med att byta om till en ren elbilsplattform av det skälet att det är en liten tillverkare som måste producera sina fossilbilar under tiden de rampar upp elbilarna, de kan inte tillverka rena elbilar på befintliga linor i Europa utan det är först när de nya fabrikerna i Kina byggdes som man på riktigt kunde få igång tillverkning av elbilar på riktiga elbilsplattformar. Man behövde ju samtidigt tillverka diesel och bensinbilarna bara för att överleva.
Gigantiska företag har den fördelen att de kan bygga en helt ny fabrik nästan på måfå. Vi måste komma ihåg att i ett globalt perspektiv är Volvo Cars ett mycket litet bolag. Bara de faktum att i princip hänger med jättarna någorlunda väl trots sin lilla storlek är ett gott tecken. Mazda är väl ungefär ett lika stort företag som Volvo Cars, vart är de med sina elbilar?