• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    930
Jag har kört elbil sen 2010. Många olika märken och modeller och det har funkat bra.
Väljer du Tesla så kommer du inte ha några problem. De har gjort det smidigt att gå över från fossilt och välja elektrifierat.

Upplever man problem så skriker man ut det. Men har man inte bekymmer så finns ingen anledning att skriva om det på nätet. Så därför blir ofta bilden skev… men tittar man på undersökningar som görs så säger ju 98% att de aldrig kommer gå tillbaka till fossilbil.
Om du ska gå el, så är väl Tesla det givna valet för dig i så fall. "Det bara fungerar".
På firman är det två läger, tesla och resten. Vet inte hur ofta jag hör allt gnäll på laddare och grejer som inte fungerar som det ska från gänget som inte kör tesla :)
Tack för svar, gör en ju lite lugnare helt klart :)
 

Isodor

Audemars
Kommer nog fortsätta snurra på min laddhybrid iaf ett år till nu när leasingen går ut i april. Spanat mycket senaste året på om man skall gå över till EV, men landat i att Tesla verkar de som kommit längst i gejmet och dessutom har stabilast plattform, dvs något som kan klassas som en fungerade tjänst. Dock är tyvärr inte Tesla något som lockar mig personligen rent estetiskt eller interiört. Jag är nog lite dinosaurie av mig och gillar klassiskt tysk lyxlimpa-aktigt.

Dessutom så försvann allt det roliga med just förmån i "förmånsbil" sommaren 2022 efter skatteverket började härja. Stackars oss medelåldersmän.
Funderade på en audi e tron gt från 2022 som har bra räckvid, även najs invändig. Tyvärr dålig plats där bak för barn och sunkigt bagageutrymme. annars otroligt snygg bil.

Kollade sedan på mercedes eqs, men tydligen fanns bara 580 i början som hade 4 matic.
450 matic för senare och går ej finna den typ bil beggad från sommaren 2022 när förmånsvärden var schyssta. 580an är betydligt högre förmånsvärde..

Hade hoppats kunna haffa något av ovanstående nu när marknaden på EV har sjunkit rejält i pris.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kommer nog fortsätta snurra på min laddhybrid iaf ett år till nu när leasingen går ut i april. Spanat mycket senaste året på om man skall gå över till EV, men landat i att Tesla verkar de som kommit längst i gejmet och dessutom har stabilast plattform, dvs något som kan klassas som en fungerade tjänst. Dock är tyvärr inte Tesla något som lockar mig personligen rent estetiskt eller interiört. Jag är nog lite dinosaurie av mig och gillar klassiskt tysk lyxlimpa-aktigt.

Dessutom så försvann allt det roliga med just förmån i "förmånsbil" sommaren 2022 efter skatteverket började härja. Stackars oss medelåldersmän.
Funderade på en audi e tron gt från 2022 som har bra räckvid, även najs invändig. Tyvärr dålig plats där bak för barn och sunkigt bagageutrymme. annars otroligt snygg bil.

Kollade sedan på mercedes eqs, men tydligen fanns bara 580 i början som hade 4 matic.
450 matic för senare och går ej finna den typ bil beggad från sommaren 2022 när förmånsvärden var schyssta. 580an är betydligt högre förmånsvärde..

Hade hoppats kunna haffa något av ovanstående nu när marknaden på EV har sjunkit rejält i pris.
Låter som du letar efter en E-tron 55 egentligen?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Kommer nog fortsätta snurra på min laddhybrid iaf ett år till nu när leasingen går ut i april. Spanat mycket senaste året på om man skall gå över till EV, men landat i att Tesla verkar de som kommit längst i gejmet och dessutom har stabilast plattform, dvs något som kan klassas som en fungerade tjänst. Dock är tyvärr inte Tesla något som lockar mig personligen rent estetiskt eller interiört. Jag är nog lite dinosaurie av mig och gillar klassiskt tysk lyxlimpa-aktigt.

Dessutom så försvann allt det roliga med just förmån i "förmånsbil" sommaren 2022 efter skatteverket började härja. Stackars oss medelåldersmän.
Funderade på en audi e tron gt från 2022 som har bra räckvid, även najs invändig. Tyvärr dålig plats där bak för barn och sunkigt bagageutrymme. annars otroligt snygg bil.

Kollade sedan på mercedes eqs, men tydligen fanns bara 580 i början som hade 4 matic.
450 matic för senare och går ej finna den typ bil beggad från sommaren 2022 när förmånsvärden var schyssta. 580an är betydligt högre förmånsvärde..

Hade hoppats kunna haffa något av ovanstående nu när marknaden på EV har sjunkit rejält i pris.
Spana in BMW i4 också.
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Provkörde BMW iX1 30 i helgen. Blev positivt överraskad. Bra ljudnivå, god fjädringskomfort. Fantastiskt sköna säten (M-paketet) och komfortabel ratt.
Nästan så att jag ångrar att jag beställt en e-tron Q4. Men bara nästan.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Kommer nog fortsätta snurra på min laddhybrid iaf ett år till nu när leasingen går ut i april. Spanat mycket senaste året på om man skall gå över till EV, men landat i att Tesla verkar de som kommit längst i gejmet och dessutom har stabilast plattform, dvs något som kan klassas som en fungerade tjänst. Dock är tyvärr inte Tesla något som lockar mig personligen rent estetiskt eller interiört. Jag är nog lite dinosaurie av mig och gillar klassiskt tysk lyxlimpa-aktigt.

Dessutom så försvann allt det roliga med just förmån i "förmånsbil" sommaren 2022 efter skatteverket började härja. Stackars oss medelåldersmän.
Funderade på en audi e tron gt från 2022 som har bra räckvid, även najs invändig. Tyvärr dålig plats där bak för barn och sunkigt bagageutrymme. annars otroligt snygg bil.

Kollade sedan på mercedes eqs, men tydligen fanns bara 580 i början som hade 4 matic.
450 matic för senare och går ej finna den typ bil beggad från sommaren 2022 när förmånsvärden var schyssta. 580an är betydligt högre förmånsvärde..

Hade hoppats kunna haffa något av ovanstående nu när marknaden på EV har sjunkit rejält i pris.
Fast det är ju fortfarande kraftigt reducerade förmånsvärden för de flesta elbilar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har haft Volvo plugin sedan 2021 och funkar fint. Om det är kallt så startar den bensinmotorn för att ladda 12v batteriet ibland. Men generellt funkar det fint. Nya t6 modellen går ca 5mil vid minusgrader. Och upp till 130km/h har jag för mig
Har en T6 -22 i familjen och ser samma mönster - går fint helt på el även vintertid.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Fast det är ju fortfarande kraftigt reducerade förmånsvärden för de flesta elbilar.
Japp, 50% av bilens värde upp till 700 000kr. För laddhybrider är det upp till 140 000kr. Jag tittade på V60 plugin-hybrid men den skulle kosta nästan 2-2,5Kkr mer (brutto) än motsvarande elbil som t.ex. Polestar 2, VW ID.7 eller Enyaq RS och då var det bara för Plus-versionen av V60 T6.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Mycket bra elbil för att vara baserad på fossilplattform. Känner en med eDrive40-varianten. Väldigt imponerad av den bilen.
Jag tycker precis tvärtom. Den ser heller inte klok ut varken på utsidan eller insidan vilket såklart är en smaksak men som gammal BMW-förare så tycker jag att BMW har helt tappat det när det gäller designen. Insidan är plastig och det är en massa stora skärmar som är där av ingen anledning alls, det ska bara se coolt ut och gör att det blir distraherande att använda. Körkänslan är bra med den är inte BMW. Om det beror på den ökade vikten vet jag inte men jag får noll BMW-feeling i den.

När det kommer till priset så måste det vara bland det minst prisvärda man kan köpa. Jag fick byggt en ID.7 hos VW och innan våra rabatter hamnade den på 688K och den var fullsmetad med allt, inklusive dragkrok. En motsvarande i4 hos BMW som jag fick offert på gick på 887K, alltså nästan 200K. Då är ändå ID.7 en modernare bil med ett baksäte som en limousin och inte en konverterad ICE-bil med ett baksäte som för bilens storlek är väldigt trångt. Jag älskar BMW men just nu tycker jag inte att de gör några rätt alls och premiumpriset som tidigare har gett mervärde är nu inte värt det längre, de är inte mer premium än varken VW, Skoda, Polestar eller andra märken i samma eller lägre prisklasser.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag tycker precis tvärtom. Den ser heller inte klok ut varken på utsidan eller insidan vilket såklart är en smaksak men som gammal BMW-förare så tycker jag att BMW har helt tappat det när det gäller designen. Insidan är plastig och det är en massa stora skärmar som är där av ingen anledning alls, det ska bara se coolt ut och gör att det blir distraherande att använda. Körkänslan är bra med den är inte BMW. Om det beror på den ökade vikten vet jag inte men jag får noll BMW-feeling i den.

När det kommer till priset så måste det vara bland det minst prisvärda man kan köpa. Jag fick byggt en ID.7 hos VW och innan våra rabatter hamnade den på 688K och den var fullsmetad med allt, inklusive dragkrok. En motsvarande i4 hos BMW som jag fick offert på gick på 887K, alltså nästan 200K. Då är ändå ID.7 en modernare bil med ett baksäte som en limousin och inte en konverterad ICE-bil med ett baksäte som för bilens storlek är väldigt trångt. Jag älskar BMW men just nu tycker jag inte att de gör några rätt alls och premiumpriset som tidigare har gett mervärde är nu inte värt det längre, de är inte mer premium än varken VW, Skoda, Polestar eller andra märken i samma eller lägre prisklasser.
det gick att få m50 fully charged, metallicklack , med vinterhjul och dragkrok för 750 innan nyår. Vet inte hur det ser ut nu!
De hade rätt bra operationell leasing med(vilket kan vara en fördel just nu, speciellt om man kör eget AB). Låg på 6500(eller om det var 6990)/månad i leasing om man tog via BMW finans.
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker precis tvärtom. Den ser heller inte klok ut varken på utsidan eller insidan vilket såklart är en smaksak men som gammal BMW-förare så tycker jag att BMW har helt tappat det när det gäller designen. Insidan är plastig och det är en massa stora skärmar som är där av ingen anledning alls, det ska bara se coolt ut och gör att det blir distraherande att använda. Körkänslan är bra med den är inte BMW. Om det beror på den ökade vikten vet jag inte men jag får noll BMW-feeling i den.

När det kommer till priset så måste det vara bland det minst prisvärda man kan köpa. Jag fick byggt en ID.7 hos VW och innan våra rabatter hamnade den på 688K och den var fullsmetad med allt, inklusive dragkrok. En motsvarande i4 hos BMW som jag fick offert på gick på 887K, alltså nästan 200K. Då är ändå ID.7 en modernare bil med ett baksäte som en limousin och inte en konverterad ICE-bil med ett baksäte som för bilens storlek är väldigt trångt. Jag älskar BMW men just nu tycker jag inte att de gör några rätt alls och premiumpriset som tidigare har gett mervärde är nu inte värt det längre, de är inte mer premium än varken VW, Skoda, Polestar eller andra märken i samma eller lägre prisklasser.
Jag är med på vad du säger. Design och sånt är en grej, jag tänkte mer på det faktum att rent tekniskt är det en bra elbil för att vara baserad på en ICE-plattform. Den är inte så törstig, har vettig räckvidd och laddar i max 205kW med vad jag har sett en ganska trevlig laddkurva. Från det tekniska perspektivet är det imponerande att de lyckats få till en relativt vettig EL-bil, precis som det är imponerande att Polestar/Volvo fått till en vettig elbil med 2:an också trots att det är på en ICE-plattform.

Men ja, priset och designen och andra grejer är väl inte det bästa. Jag hade inte heller köpt i4 idag med tanke på de alternativ som finns och att designen kanske inte är den bästa (syftar då på framsidan), men polarn är nöjd med sin och det är väl det som räknas i hans fall.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tycker precis tvärtom. Den ser heller inte klok ut varken på utsidan eller insidan vilket såklart är en smaksak men som gammal BMW-förare så tycker jag att BMW har helt tappat det när det gäller designen. Insidan är plastig och det är en massa stora skärmar som är där av ingen anledning alls, det ska bara se coolt ut och gör att det blir distraherande att använda. Körkänslan är bra med den är inte BMW. Om det beror på den ökade vikten vet jag inte men jag får noll BMW-feeling i den.

När det kommer till priset så måste det vara bland det minst prisvärda man kan köpa. Jag fick byggt en ID.7 hos VW och innan våra rabatter hamnade den på 688K och den var fullsmetad med allt, inklusive dragkrok. En motsvarande i4 hos BMW som jag fick offert på gick på 887K, alltså nästan 200K. Då är ändå ID.7 en modernare bil med ett baksäte som en limousin och inte en konverterad ICE-bil med ett baksäte som för bilens storlek är väldigt trångt. Jag älskar BMW men just nu tycker jag inte att de gör några rätt alls och premiumpriset som tidigare har gett mervärde är nu inte värt det längre, de är inte mer premium än varken VW, Skoda, Polestar eller andra märken i samma eller lägre prisklasser.
I4 är egentligen främst snygg, den ser ut som en vanlig bil. Precis som du säger är den trång och framförallt brutalt dyr. När jag specade det jag ville ha (inga idiotgrejer men adaptiv farthållare, dragkrok och lite andra smågrejer) så hamnade den på 850 tusen och några rabatter var det inte tal om. 200 tusen snyggare än Tesla 3 var den helt enkelt inte...

ID7 ser i verkligheten inte så bra ut, den är hög och smal med hjulen för långt in. Samma problem som många kinabilar lider av så att säga. Sen har dess mjukvara mycket att bevisa med tanke på tidigare ID-bilar. Att den bara är rwd kan vara ett problem för vissa också.

Allmänt tips kan vara ID4 finns i Pro Edition 4-motion version nu till kampanjpris med några paket inkluderat så den hamnar runt 580 tusen beroende på spec. Det är rejält mycket mindre än vad GTX kostar och prestandaskillnaden är inte märkbar. (GTX ger bara mer effekt vid vissa batterinivåer)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
det gick att få m50 fully charged, metallicklack , med vinterhjul och dragkrok för 750 innan nyår. Vet inte hur det ser ut nu!
De hade rätt bra operationell leasing med(vilket kan vara en fördel just nu, speciellt om man kör eget AB). Låg på 6500(eller om det var 6990)/månad i leasing om man tog via BMW finans.
Riktigt bra deal, det erbjudandet var nog något lokalt för det var inget som jag fick av vår ÅF trots att vi har riktigt bra rabatter på företaget. :) Jag ska plocka ut tjänstebil så där beräknas det tyvärr på det orabatterade priset vilket gör i4 väldigt dyr jämfört med konkurrenterna.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag är med på vad du säger. Design och sånt är en grej, jag tänkte mer på det faktum att rent tekniskt är det en bra elbil för att vara baserad på en ICE-plattform. Den är inte så törstig, har vettig räckvidd och laddar i max 205kW med vad jag har sett en ganska trevlig laddkurva. Från det tekniska perspektivet är det imponerande att de lyckats få till en relativt vettig EL-bil, precis som det är imponerande att Polestar/Volvo fått till en vettig elbil med 2:an också trots att det är på en ICE-plattform.

Men ja, priset och designen och andra grejer är väl inte det bästa. Jag hade inte heller köpt i4 idag med tanke på de alternativ som finns och att designen kanske inte är den bästa (syftar då på framsidan), men polarn är nöjd med sin och det är väl det som räknas i hans fall.
Ja, de har fortfarande lyckats väldigt bra trots förutsättningarna men som helhet tycker jag fortfarande inte att det är en bra bil. Att de lyckats hålla nere förbrukningen till den nivån är grymt men samtidigt så är det ju en låg och välformad bil från början så det fick de nog nästan gratis. När det gäller laddningen så känns det som att BMW har träffat rätt, den imponerar ju till och med när batteriet inte är förvärmt vilket nästan ingen annan har lyckats med.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
I4 är egentligen främst snygg, den ser ut som en vanlig bil. Precis som du säger är den trång och framförallt brutalt dyr. När jag specade det jag ville ha (inga idiotgrejer men adaptiv farthållare, dragkrok och lite andra smågrejer) så hamnade den på 850 tusen och några rabatter var det inte tal om. 200 tusen snyggare än Tesla 3 var den helt enkelt inte...

ID7 ser i verkligheten inte så bra ut, den är hög och smal med hjulen för långt in. Samma problem som många kinabilar lider av så att säga. Sen har dess mjukvara mycket att bevisa med tanke på tidigare ID-bilar. Att den bara är rwd kan vara ett problem för vissa också.

Allmänt tips kan vara ID4 finns i Pro Edition 4-motion version nu till kampanjpris med några paket inkluderat så den hamnar runt 580 tusen beroende på spec. Det är rejält mycket mindre än vad GTX kostar och prestandaskillnaden är inte märkbar. (GTX ger bara mer effekt vid vissa batterinivåer)
Jag tycker att i4 är ful rent ut sagt, den där grisfronten kan inte ens en mor älska. Tycker också att den ser omodern ut trots att det är en nästan helt ny modell, men som sagt, smaken är som baken. :)

Håller med om att ID.7 är hög för att vara en sedan/halvkombi men jag håller inte med om att den är smal, den är ju bara 10mm smalare än t.ex. i4. och den är 10mm bredare än ID.4/ID.5. Utrymmet i kupén är också underbart.

Jag valde bort ID.7 som tjänstebil av precis den anledningen som du skriver med mjukvaran men också byggkvalitet. De har ju bevisat att de kan köra bort sig rejält och att då ta en bil på en helt ny oprövad plattform med nya motorer och mjukvara... Nej tack.

Jag kan också rekommendera att man kollar Skoda Enyaq om man vill ha den typen av bil. Fick ett pris på 630 000kr för en Enyaq RS Coupé vilket jag tycker är grymt bra.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, de har fortfarande lyckats väldigt bra trots förutsättningarna men som helhet tycker jag fortfarande inte att det är en bra bil. Att de lyckats hålla nere förbrukningen till den nivån är grymt men samtidigt så är det ju en låg och välformad bil från början så det fick de nog nästan gratis. När det gäller laddningen så känns det som att BMW har träffat rätt, den imponerar ju till och med när batteriet inte är förvärmt vilket nästan ingen annan har lyckats med.
Lite hit or miss från alla olika elbilsaspekter när det kommer till BMW. Men de var tidiga med motor/laddningsteknik osv så de brukar ha bra förbrukning och laddningsteknik. Volvo/Polestar verkar komma igång lite också tack vare att de också tidigt valde att satsa på elbilsteknik. Vissa andra märkens bilar är rent ut av kassa och de tillverkas förmodligen bara för att "man måste ha en elbil i modellutbudet år 2024". Typ Toyota bZ4X och liknande halvbra projekt.
 

Bjjorn

Omega
Provkörde BMW iX1 30 i helgen. Blev positivt överraskad. Bra ljudnivå, god fjädringskomfort. Fantastiskt sköna säten (M-paketet) och komfortabel ratt.
Nästan så att jag ångrar att jag beställt en e-tron Q4. Men bara nästan.
Jag har precis köpt en IX1 och hunnit köra ett par hundra mil med den! Otroligt nöjd med den och ljusår bättre än WV Id4 som jag hade för ca 1 år sedan!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Lite hit or miss från alla olika elbilsaspekter när det kommer till BMW. Men de var tidiga med motor/laddningsteknik osv så de brukar ha bra förbrukning och laddningsteknik. Volvo/Polestar verkar komma igång lite också tack vare att de också tidigt valde att satsa på elbilsteknik. Vissa andra märkens bilar är rent ut av kassa och de tillverkas förmodligen bara för att "man måste ha en elbil i modellutbudet år 2024". Typ Toyota bZ4X och liknande halvbra projekt.
Volvo var väl inte tidigt ute? Det har ju först för någon månad sen fick ut sin första riktiga elbil på marknaden och de var även sena ur startgroparna på grund av Håkan "Rena elbilar tror vi inte på" Håkansson. Ska de hänga med så måste de släppa XC40/XC60 och S60 som riktiga elbilar. Sen kan de ju se till att få ut EX90 också, den börjar bli så gammal nu att risken är att den skrotas innan den lanseras.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Volvo var väl inte tidigt ute? Det har ju först för någon månad sen fick ut sin första riktiga elbil på marknaden och de var även sena ur startgroparna på grund av Håkan "Rena elbilar tror vi inte på" Håkansson. Ska de hänga med så måste de släppa XC40/XC60 och S60 som riktiga elbilar. Sen kan de ju se till att få ut EX90 också, den börjar bli så gammal nu att risken är att den skrotas innan den lanseras.
Volvo var tidiga med att på riktigt säga "nu släpper vi fossilbilarna helt".
Det är mycket som pågått hos Volvo Cars i bakgrunden som aldrig släpptes men som man tog lärdomar av. När farsan jobbade på Volvo Cars redan tidigt 2000-tal arbetade han i flera elbilsprojekt där man tog fram teknik och lärde sig nya saker specifikt runt elbilar, som aldrig släpptes eller visades.

Jämför vi med andra traditionella märken var de antingen i fas med de andra eller tidigare med detta. Allt vad gäller snack som ditt citat grundar sig i andra saker, samtidigt som dessa citat sades satt det ingenjörer och arbetade med just dessa saker i bakgrunden.

Det finns fortfarande ett gäng företag som ligger långt bakom "Subaru, Suzuki, Honda, Toyota, Opel, Citroen, Renault" - och så vidare. Jag menar, Renault kommer använda sin fabrik i Sydkorea för att tillverka Polestar 4. Inte sina egna bilar.

De har dock som du säger haft problem med att byta om till en ren elbilsplattform av det skälet att det är en liten tillverkare som måste producera sina fossilbilar under tiden de rampar upp elbilarna, de kan inte tillverka rena elbilar på befintliga linor i Europa utan det är först när de nya fabrikerna i Kina byggdes som man på riktigt kunde få igång tillverkning av elbilar på riktiga elbilsplattformar. Man behövde ju samtidigt tillverka diesel och bensinbilarna bara för att överleva.

Gigantiska företag har den fördelen att de kan bygga en helt ny fabrik nästan på måfå. Vi måste komma ihåg att i ett globalt perspektiv är Volvo Cars ett mycket litet bolag. Bara de faktum att i princip hänger med jättarna någorlunda väl trots sin lilla storlek är ett gott tecken. Mazda är väl ungefär ett lika stort företag som Volvo Cars, vart är de med sina elbilar?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Kör väldigt lite bil, cyklar mest, går snabbast i Stockholmstrafiken.
Men tittar såklart framåt, har vänner som är frälsta på elbilar. Han som köpte sin Tesla för längesen och får gratis laddning är den som är gladast :)
Men hur är det egentligen om man bor i lgh mitt i stan och så ska man ut och köra långt.
Hur billigt är det egentligen?
Nu pratar jag privatägande, inte förmånsbil.
Såg den här och undrar lite?
Elpriserna i UK verkar dock högre än här på laddsstationerna. Fann en video från Tyskland som visade på samma resultat.

 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Volvo var tidiga med att på riktigt säga "nu släpper vi fossilbilarna helt".
Det är mycket som pågått hos Volvo Cars i bakgrunden som aldrig släpptes men som man tog lärdomar av. När farsan jobbade på Volvo Cars redan tidigt 2000-tal arbetade han i flera elbilsprojekt där man tog fram teknik och lärde sig nya saker specifikt runt elbilar, som aldrig släpptes eller visades.

Jämför vi med andra traditionella märken var de antingen i fas med de andra eller tidigare med detta. Allt vad gäller snack som ditt citat grundar sig i andra saker, samtidigt som dessa citat sades satt det ingenjörer och arbetade med just dessa saker i bakgrunden.

Det finns fortfarande ett gäng företag som ligger långt bakom "Subaru, Suzuki, Honda, Toyota, Opel, Citroen, Renault" - och så vidare. Jag menar, Renault kommer använda sin fabrik i Sydkorea för att tillverka Polestar 4. Inte sina egna bilar.

De har dock som du säger haft problem med att byta om till en ren elbilsplattform av det skälet att det är en liten tillverkare som måste producera sina fossilbilar under tiden de rampar upp elbilarna, de kan inte tillverka rena elbilar på befintliga linor i Europa utan det är först när de nya fabrikerna i Kina byggdes som man på riktigt kunde få igång tillverkning av elbilar på riktiga elbilsplattformar. Man behövde ju samtidigt tillverka diesel och bensinbilarna bara för att överleva.

Gigantiska företag har den fördelen att de kan bygga en helt ny fabrik nästan på måfå. Vi måste komma ihåg att i ett globalt perspektiv är Volvo Cars ett mycket litet bolag. Bara de faktum att i princip hänger med jättarna någorlunda väl trots sin lilla storlek är ett gott tecken. Mazda är väl ungefär ett lika stort företag som Volvo Cars, vart är de med sina elbilar?
Visst, det är ett relativt litet märke men med tanke på hur de själv har sågat andra märken de senaste åren så har de ju inte levererat än. Jag gillar Volvo men snart får de ju börja bevisa att de faktiskt har något vettigt på gång. EX30 är långt ifrån en perfekt bil och det enda de har levererat än så längre.

Jag säger inte att Volvo är sämst i klassen och jag håller med om att de märkena du nämner är ännu värre men som sagt, vad har Volvo att visa? Om de nu har experimenterat med elbilar i 24 år så är det imponerande att de inte har fler modeller på marknaden.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Visst, det är ett relativt litet märke men med tanke på hur de själv har sågat andra märken de senaste åren så har de ju inte levererat än. Jag gillar Volvo men snart får de ju börja bevisa att de faktiskt har något vettigt på gång. EX30 är långt ifrån en perfekt bil och det enda de har levererat än så längre.

Jag säger inte att Volvo är sämst i klassen och jag håller med om att de märkena du nämner är ännu värre men som sagt, vad har Volvo att visa? Om de nu har experimenterat med elbilar i 24 år så är det imponerande att de inte har fler modeller på marknaden.
Det är svårare än man tror. Man kan utveckla tekniken och kanske snarare den interna utbildningen av tekniken, sen måste tekniken industrialiseras, sen måste marknaden vara redo på riktigt så att man inte tar alldeles för stora risker med att byta. För ett så litet företag som Volvo (relativt sätt) behövde de vänta tills marknaden var redo, de kunde inte göra som Tesla och starta från början med allting. De behövde överleva och tjäna pengar på den marknaden som redan fanns. Jag förstår vad du menar med att man borde kommit längre. Men det är verkligen nu de kan släppa lös ingenjörerna och investeringspengarna på riktigt, på grund av att marknaden är tillräckligt mogen för att göra det hållbart för ett så litet företag som Volvo.

Att vi ens jämför Volvo med Volkswagen, BMW, Mercedes och så vidare betyder att de är långt före företag i samma storlek som de själva. Om man är snäll ska man jämföra Volvo med likartade företag, och då ligger de väldigt bra till. BMW är typ 3ggr större företag än Volvo. Till och med Mazda är cirka 30-40% större än Volvo.

Volvo Cars är ett företag som är lika stort som Subaru. Där finner man större skillnader i både vad som redan finns ute men även den kunskap och teknik som man sitter på.

Från konsumentens perspektiv förstår jag det du säger och det är ju dessa saker som spelar roll i slutändan, jag försöker bara flika in med industri-perspektivet, så att säga.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det är svårare än man tror. Man kan utveckla tekniken och kanske snarare den interna utbildningen av tekniken, sen måste tekniken industrialiseras, sen måste marknaden vara redo på riktigt så att man inte tar alldeles för stora risker med att byta. För ett så litet företag som Volvo (relativt sätt) behövde de vänta tills marknaden var redo, de kunde inte göra som Tesla och starta från början med allting. De behövde överleva och tjäna pengar på den marknaden som redan fanns. Jag förstår vad du menar med att man borde kommit längre. Men det är verkligen nu de kan släppa lös ingenjörerna och investeringspengarna på riktigt, på grund av att marknaden är tillräckligt mogen för att göra det hållbart för ett så litet företag som Volvo.

Att vi ens jämför Volvo med Volkswagen, BMW, Mercedes och så vidare betyder att de är långt före företag i samma storlek som de själva. Om man är snäll ska man jämföra Volvo med likartade företag, och då ligger de väldigt bra till. BMW är typ 3ggr större företag än Volvo. Till och med Mazda är cirka 30-40% större än Volvo.

Volvo Cars är ett företag som är lika stort som Subaru. Där finner man större skillnader i både vad som redan finns ute men även den kunskap och teknik som man sitter på.

Från konsumentens perspektiv förstår jag det du säger och det är ju dessa saker som spelar roll i slutändan, jag försöker bara flika in med industri-perspektivet, så att säga.
Nja, det beror ju på hur man ser det. Det är lättare för Volvo som är ett mindre företag och en mindre organisation att vända och ställa om än en jätte som t.ex. Toyota eller VW Group. Dessutom så har ju Volvo hela Geely-koncernen i ryggen både finansiellt och teknikmässigt så det är inte precis som att de inte har muskler. Ska man räkna in det så är de ju i storlek med Hyundai eller Kia snarare än Subaru (som dessutom är en del av den bakåtsträvande Toyota-koncernen).

Jag jobbar själv i fordonsindustrin/-logistiken sen 20 år tillbaka och har och väldigt god insyn i den branschen. Som sagt, vi får väl se om de levererar framöver och det ska bli intressant att se vad de har i pipen men än så länge är jag inte imponerad av vad de har åstadkommit.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att i4 är ful rent ut sagt, den där grisfronten kan inte ens en mor älska. Tycker också att den ser omodern ut trots att det är en nästan helt ny modell, men som sagt, smaken är som baken. :)

Håller med om att ID.7 är hög för att vara en sedan/halvkombi men jag håller inte med om att den är smal, den är ju bara 10mm smalare än t.ex. i4. och den är 10mm bredare än ID.4/ID.5. Utrymmet i kupén är också underbart.
1706193661091.png

side-view-(left)-90.jpg

Det är möjligt att det inte framkommer när man tittar på måtten i databladet men ID7 ser ut som en kundvagn med sina hjul. De är intryckta för långt under bilen på något sätt. Eller så kanske det är de invikta trösklarna som är problemet. Sen är jag helt med på att den är enorm invändigt i jämförelse med i4...
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
1706193661091.png

side-view-(left)-90.jpg

Det är möjligt att det inte framkommer när man tittar på måtten i databladet men ID7 ser ut som en kundvagn med sina hjul. De är intryckta för långt under bilen på något sätt. Eller så kanske det är de invikta trösklarna som är problemet. Sen är jag helt med på att den är enorm invändigt i jämförelse med i4...

Bara utifrån dessa två bilder så är den undre betydligt attraktivare. Ser modern ut på alla sätt utan att det blir konstigt. BMWn ser lite mer daterad ut i designen. Möjligt att det blir lite orättvist när inte båda har samma färg och bilderna inte tagna med samma förutsättningar.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bara utifrån dessa två bilder så är den undre betydligt attraktivare. Ser modern ut på alla sätt utan att det blir konstigt. BMWn ser lite mer daterad ut i designen. Möjligt att det blir lite orättvist när inte båda har samma färg och bilderna inte tagna med samma förutsättningar.
ID7an ser lika attraktiv ut som en blyertspenna i profil :p Sen är själva bilen förhoppningsvis ett lyft mot tidigare ID-varianter.
Nästan så att ID3an ser bättre ut i profil (men inredning trots fullutrustad kändes som en 80-talsbil stundtals :D) ...
IMG_3333.jpg

(förövrigt den jag hade innan)






(säger inte att I4an är ett mästerverk, men ändå)
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag tycker precis tvärtom. Den ser heller inte klok ut varken på utsidan eller insidan vilket såklart är en smaksak men som gammal BMW-förare så tycker jag att BMW har helt tappat det när det gäller designen. Insidan är plastig och det är en massa stora skärmar som är där av ingen anledning alls, det ska bara se coolt ut och gör att det blir distraherande att använda. Körkänslan är bra med den är inte BMW. Om det beror på den ökade vikten vet jag inte men jag får noll BMW-feeling i den.

När det kommer till priset så måste det vara bland det minst prisvärda man kan köpa. Jag fick byggt en ID.7 hos VW och innan våra rabatter hamnade den på 688K och den var fullsmetad med allt, inklusive dragkrok. En motsvarande i4 hos BMW som jag fick offert på gick på 887K, alltså nästan 200K. Då är ändå ID.7 en modernare bil med ett baksäte som en limousin och inte en konverterad ICE-bil med ett baksäte som för bilens storlek är väldigt trångt. Jag älskar BMW men just nu tycker jag inte att de gör några rätt alls och premiumpriset som tidigare har gett mervärde är nu inte värt det längre, de är inte mer premium än varken VW, Skoda, Polestar eller andra märken i samma eller lägre prisklasser.
BMW i4 är mycket riktigt en tung bil. Den uppträder därför inte som en vanlig 3- eller 4-serie, utan känns mer som en 5-serie, eller rent av större.

Den är heller inte praktisk och rymlig i baksätet, 4-serie gran coupé som den är. Behöver man ett bra baksäte får naturligtvis i4 dåligt totalbetyg. Men den är BMW:s bäst säljande modell i Sverige, och troligtvis tycker alla som köpt den att det är Sveriges mest prisvärda bil (mig inkluderad).

Inredningen är naturligtvis en smaksak. Den blanka svarta listen där knappen till varningsblinkers sitter hör hemma i en bil som kostar max 350 tusen. I övrigt tycker jag att materialen är fina, speciellt med Merino-läder. Men hur bra är inredningen hos ID.7? Har VW lyft sig mycket jämfört med ID.4? Personligen så upplever jag ID.4 som sämre i inredningen än en Passat från 2005.
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag tycker att i4 är ful rent ut sagt, den där grisfronten kan inte ens en mor älska. Tycker också att den ser omodern ut trots att det är en nästan helt ny modell, men som sagt, smaken är som baken. :)
Jag tycker inte heller att i4 har en fantastisk design. Hos alla andra bilar som jag ägt har jag älskat designen, men i4 är jag ganska likgiltig inför.

Men, till skillnad från många andra tycker jag att fronten är det absolut bästa med bilens design. Den är riktigt lyckad. Resten är alldeles för slätstruken med intetsägande paneler, helt utan intressanta linjer och veck.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bara utifrån dessa två bilder så är den undre betydligt attraktivare. Ser modern ut på alla sätt utan att det blir konstigt. BMWn ser lite mer daterad ut i designen. Möjligt att det blir lite orättvist när inte båda har samma färg och bilderna inte tagna med samma förutsättningar.
Vi drar inte samma slutsats så att säga ;) ID7 ser för mig ut som en halvt uppblåst ballong, har ju ingen karaktär alls.
 
Topp