• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    930

OddD

Panerai
2-Faktor
@MaBr och @TobiasD

Volvo hade ju C30:n som elbil dock endast privatleasing, marknaden var ju inte direkt beredd att betala i runda slängar 17,000 i månaden.
Så där har det ju hänt massor.

Även Renault hade ju Clion som elbil redan i mitten på -90talet, ca 150st såldes i Sverige.
Vattenfall hemma hade en sån Clio, så jag körde elbil i mitten på 90talet på inhägnat område då jag höll på och ta körkort då.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
1706193661091.png

side-view-(left)-90.jpg

Det är möjligt att det inte framkommer när man tittar på måtten i databladet men ID7 ser ut som en kundvagn med sina hjul. De är intryckta för långt under bilen på något sätt. Eller så kanske det är de invikta trösklarna som är problemet. Sen är jag helt med på att den är enorm invändigt i jämförelse med i4...
Jag tycker tvärtom här med, ID.7ans profil är i mina ögon mycket mer modern och attraktiv. i4 ser ut att komma från tidigt 2000-tal och med många tonårsdetaljer som det där svarta som ser ut att spruta från framhjulen och bakåt och "skärmbreddarna" över bakhjulen. Får känslan av gubbe-som-försökt-designa-en-cool-bil vilket inte är bra. Högst personligt dock. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
ID7an ser lika attraktiv ut som en blyertspenna i profil :p Sen är själva bilen förhoppningsvis ett lyft mot tidigare ID-varianter.
Nästan så att ID3an ser bättre ut i profil (men inredning trots fullutrustad kändes som en 80-talsbil stundtals :D) ...
IMG_3333.jpg

(förövrigt den jag hade innan)






(säger inte att I4an är ett mästerverk, men ändå)
ID.3 är ju en charmig bil på utsidan tycker jag, som en rolig liten köttbulle. 😄 Hade de haft vettiga paket inkluderade och den nya plattformen så hade jag lätt kunnat välja en sån som tjänstebil för jag tycker att den är fin!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
BMW i4 är mycket riktigt en tung bil. Den uppträder därför inte som en vanlig 3- eller 4-serie, utan känns mer som en 5-serie, eller rent av större.

Den är heller inte praktisk och rymlig i baksätet, 4-serie gran coupé som den är. Behöver man ett bra baksäte får naturligtvis i4 dåligt totalbetyg. Men den är BMW:s bäst säljande modell i Sverige, och troligtvis tycker alla som köpt den att det är Sveriges mest prisvärda bil (mig inkluderad).

Inredningen är naturligtvis en smaksak. Den blanka svarta listen där knappen till varningsblinkers sitter hör hemma i en bil som kostar max 350 tusen. I övrigt tycker jag att materialen är fina, speciellt med Merino-läder. Men hur bra är inredningen hos ID.7? Har VW lyft sig mycket jämfört med ID.4? Personligen så upplever jag ID.4 som sämre i inredningen än en Passat från 2005.
Skillnaden mellan ID.7 och ID.4/5 är enorm men det är ju fortfarande en VW så det är lite detaljer som haltar. På det stora hela så tyckte jag dock att inredningen var trevlig även om de tyvärr också har gått samma håll som BMW (och Polestar, Volvo, Cupra mfl) som kör med alldeles för mycket högblanka svarta plastytor. Vet inte var den trenden kommer ifrån men jag gillar det inte.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag tycker tvärtom här med, ID.7ans profil är i mina ögon mycket mer modern och attraktiv. i4 ser ut att komma från tidigt 2000-tal och med många tonårsdetaljer som det där svarta som ser ut att spruta från framhjulen och bakåt och "skärmbreddarna" över bakhjulen. Får känslan av gubbe-som-försökt-designa-en-cool-bil vilket inte är bra. Högst personligt dock. :)
"Utblåsen" bakom framhjulen är en ganska meningslös designdetalj, tycker jag. Skärmbreddarna bak följer bara med om man väljer 19- eller 20-tumshjul med prestandadäck, och de vill inte jag ha på grund av försämrad komfort och energiförbrukning. Med adaptiv M-fjädring är bilen ungefär så alert som den kan bli med den höga vikten. Vassare däck är bara onödigt, tycker jag.

Angående bilens profil och proportioner, så tycker jag att 4-serie gran coupé är en halvlyckad kompromiss mellan en vanlig sedan och en tvådörrars kupé.

4-serie coupé är riktigt snygg i proportionerna.

G22.PNG


4-serie Gran coupé är marginellt snyggare än den vanliga 3-serien. Men 4-serien har i alla fall en mycket bättre front. Jag kan inte riktigt med att de "vanliga" njurarna hos 3-serien böjs upp mot den horisontella ytan framför huven, samt att ramen runt njurarna är så bred och markerad. Det blir något bättre med paketet som gör ramen helt svart.

G20 std.PNG
G20 svart.PNG


De gamla, nättare njurarna hos förra generationen är mycket snyggare.

F30.PNG


Men allra mest gillar jag den här fronten.

G82.PNG


Tiden får utvisa om många lär sig tycka om den eller om den åldras dåligt. Jag tänker ofta på E60, som många ogillade när det begav sig, men som åldrats fint och numera betraktas som en av BMW:s bästa formgivningar.

E60.jpg


Ursäkta att jag avvek från ämnet elbilar och istället snöade in på BMW-design.
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tjänstebilen smälldes i fredags så jakten på något som står i lager har börjat.

Lutar åt V90 T6. Lite ofördelaktigt förmånsvärde med 8.200kr. TCO 12.200kr vilket är där arbetsgivaren sätter stop.

Kör mestadels längre sträckor i jobbet så elbil känns inte super intressant.. åker på Norrlands inland så det är inte alltid en laddare är nära till hands.. så det är lite av en bekvämlighetsgrej att köra hybrid..

Någon som har nått annat "tips" :) ?

1706211865164.png


1706211991684.png
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tjänstebilen smälldes i fredags så jakten på något som står i lager har börjat.

Lutar åt V90 T6. Lite ofördelaktigt förmånsvärde med 8.200kr. TCO 12.200kr vilket är där arbetsgivaren sätter stop.

Kör mestadels längre sträckor i jobbet så elbil känns inte super intressant.. åker på Norrlands inland så det är inte alltid en laddare är nära till hands.. så det är lite av en bekvämlighetsgrej att köra hybrid..

Någon som har nått annat "tips" :) ?

1706211865164.png


1706211991684.png
A6 55 TFSie är en utmärkt bil som är en given konkurrent: https://www.audi.se/se/web/sv/models/a6/a6-avant-tfsi-e.html#Aktuella-erbjudanden Blir väldigt lika förmånsvärde. Fördelen är väl främst att den bilen driver på alla fyra konstant om det är en grej för dig.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Tjänstebilen smälldes i fredags så jakten på något som står i lager har börjat.

Lutar åt V90 T6. Lite ofördelaktigt förmånsvärde med 8.200kr. TCO 12.200kr vilket är där arbetsgivaren sätter stop.

Kör mestadels längre sträckor i jobbet så elbil känns inte super intressant.. åker på Norrlands inland så det är inte alltid en laddare är nära till hands.. så det är lite av en bekvämlighetsgrej att köra hybrid..

Någon som har nått annat "tips" :) ?

1706211865164.png


1706211991684.png
Merca hybrid såklart!
Nya E-klass eller C-klass som har BRA hybridsystem.
Mer harmoniska än V90
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
A6 55 TFSie är en utmärkt bil som är en given konkurrent: https://www.audi.se/se/web/sv/models/a6/a6-avant-tfsi-e.html#Aktuella-erbjudanden Blir väldigt lika förmånsvärde. Fördelen är väl främst att den bilen driver på alla fyra konstant om det är en grej för dig.
Får inte plats i TCO kalkylen.

Merca hybrid såklart!
Nya E-klass eller C-klass som har BRA hybridsystem.
Mer harmoniska än V90
Funkar inte med vår TCO budget.

Efter att vi nu bytt från ALD till CarPay så sjönk TCO på V90 med 2000kr vilket gör att jag nu kan välja en V90.. innan så har det varit omöjligt..

Men det beror såklart också på att CarPay inte lallar med restvärdet på Volvo utan man sätter ett normalt värde.. inte som ALD som drar ned skiten i botten oavsett bil...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Får inte plats i TCO kalkylen.


Funkar inte med vår TCO budget.

Efter att vi nu bytt från ALD till CarPay så sjönk TCO på V90 med 2000kr vilket gör att jag nu kan välja en V90.. innan så har det varit omöjligt..

Men det beror såklart också på att CarPay inte lallar med restvärdet på Volvo utan man sätter ett normalt värde.. inte som ALD som drar ned skiten i botten oavsett bil...
Kolla exv ny Tiguan med, de har fått större batteri och annan motor tror de även stödjer 50kw laddning med DC-laddare(11 med AC). Tyvärr framhjulsdrivna
Oklart när dem kommer och vad dem kommer ligga på dock :/. Kommer säkerligen vara dyra :(

Utgående 530e(finns med bra rabatter nu) samt 330e är fina!
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kolla exv ny Tiguan med, de har fått större batteri och annan motor tror de även stödjer 50kw laddning med DC-laddare(11 med AC). Tyvärr framhjulsdrivna
Oklart när dem kommer och vad dem kommer ligga på dock :/. Kommer säkerligen vara dyra :(

Utgående 530e(finns med bra rabatter nu) samt 330e är fina!

Fick svar nu på morgonen att man stramat åt policyn också med att bara erbjuda VAG och Volvo.

Men VAG är jag spyless på, har bara haft problem med nuvarande bil och verkstan kan inte göra nått då man inte får fram felmeddelanden och således kan man inte åtgärda på garanti utan då är det jag som ska stå för bevisbördan. Bilen har varit in 10ggr för att den inte funkar när det är kallare än -10.

Värmaren funkar inte, all bas försvinner i stereon och skärmarna inkl display för hastighetsmätaren dör om vartannat. När bilen fått upp temp efter typ 30min så funkar allt igen och de tycker inte det är bevis tillräckligt typ..

Fuck Berners.. Sveriges sämsta återförsäljare :)
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Kolla exv ny Tiguan med, de har fått större batteri och annan motor tror de även stödjer 50kw laddning med DC-laddare(11 med AC). Tyvärr framhjulsdrivna
Oklart när dem kommer och vad dem kommer ligga på dock :/. Kommer säkerligen vara dyra :(

Utgående 530e(finns med bra rabatter nu) samt 330e är fina!
Kan inte rekommendera 530e. Har kört en sådan nu snart tre år och det är ingen bra bil. Bullrig på motorväg, obekväma stolar, uselt infotainmensystem, usel vinterbil, för litet bagageutrymme, många irriterande detaljer som är korkat genomförda.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Kan inte rekommendera 530e. Har kört en sådan nu snart tre år och det är ingen bra bil. Bullrig på motorväg, obekväma stolar, uselt infotainmensystem, usel vinterbil, för litet bagageutrymme, många irriterande detaljer som är korkat genomförda.
känner inte ingen något av det , hade dock en G20 330e
Har åkt G30 en del och dem har känts bra av det jag upplevt
 

Edin

Panerai
Frugan fick provköra model Y idag och gav även tummen upp.

Park-sensorerna är dock lite sådär 😅

Kikade även på de "nya" färgerna. Blir nog den röda!

IMG_1723.jpeg
IMG_1725.jpeg

Finns en Cherry Red här i Nynäs sen i somras och jag tycker den färgen är riktigt läcker! Tycker faktiskt den gör sig även när det är lite grådassigt.
Frågan är dock hur ni tog er förbri strejkvakterna i Segeltorp.. :)

Kan inte rekommendera 530e. Har kört en sådan nu snart tre år och det är ingen bra bil. Bullrig på motorväg, obekväma stolar, uselt infotainmensystem, usel vinterbil, för litet bagageutrymme, många irriterande detaljer som är korkat genomförda.

Menar inget illa eller personligt påhopp men det finns ju ändå tre stolar att välja på i en 5-serie så känns inte riktigt som man gett alla en chans.
Har även haft flertalet vänner som köpt Bmw, totalsågat dom för att sen gå till valfri japanare och tycker de är så mycket bättre. Säger mer om personen och det intresse de har för bilar än bilen i sig. Dock är en snikutrustad Bmw absolut inte bättre än en hyggligt till välutrustad Volvo som gennerellt ligger lägre i pris lika för lika utrustningsmässigt.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Finns en Cherry Red här i Nynäs sen i somras och jag tycker den färgen är riktigt läcker! Tycker faktiskt den gör sig även när det är lite grådassigt.
Frågan är dock hur ni tog er förbri strejkvakterna i Segeltorp.. :)



Menar inget illa eller personligt påhopp men det finns ju ändå tre stolar att välja på i en 5-serie så känns inte riktigt som man gett alla en chans.
Har även haft flertalet vänner som köpt Bmw, totalsågat dom för att sen gå till valfri japanare och tycker de är så mycket bättre. Säger mer om personen och det intresse de har för bilar än bilen i sig. Dock är en snikutrustad Bmw absolut inte bättre än en hyggligt till välutrustad Volvo som gennerellt ligger lägre i pris lika för lika utrustningsmässigt.

Stod två stycken vakter där. Såg lite buttra / frusna ut.

Sa ingeting när vi gick förbi. Fick inte ens onda ögat 😀
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Stod två stycken vakter där. Såg lite buttra / frusna ut.

Sa ingeting när vi gick förbi. Fick inte ens onda ögat 😀
Det är ju inte kunderna som bryter mot strejken, så det vore konstigt om de blev stoppade.

Jag har hört att Tesla-förare fått onda ögat ute i trafiken. Det är för mig absurt. Jag stöttar strejken mot Tesla fullt ut och tycker verkligen att Tesla ska teckna kollektivavtal, men att ge sig på Teslas kunder är osympatiskt och fel på alla sätt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är ju inte kunderna som bryter mot strejken, så det vore konstigt om de blev stoppade.

Jag har hört att Tesla-förare fått onda ögat ute i trafiken. Det är för mig absurt. Jag stöttar strejken mot Tesla fullt ut och tycker verkligen att Tesla ska teckna kollektivavtal, men att ge sig på Teslas kunder är osympatiskt och fel på alla sätt.

Man kanske ska smälla på denna skylt för säkerhets skull 😅

IMG_1258.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är ju inte kunderna som bryter mot strejken, så det vore konstigt om de blev stoppade.

Jag har hört att Tesla-förare fått onda ögat ute i trafiken. Det är för mig absurt. Jag stöttar strejken mot Tesla fullt ut och tycker verkligen att Tesla ska teckna kollektivavtal, men att ge sig på Teslas kunder är osympatiskt och fel på alla sätt.
Jag är också positiv till tanken om kollektivavtal men tecknandet av ett sådant ska vara frivilligt. IF Metall har verkligen gjort enorm skada för oskyldiga som HAR kollektivavtal (Werksta, Hydro) och har inget stöd för sin strejk hos Teslas anställda. Men har gett sig in i en konflikt som ingen vill ha av rena prestigeskäl.

För egen del som Teslaförare har jag inte märkt ett dugg. Onda ögat får man varje gång man kör om nån långsam Aurisförare ändå så jag är van 😂
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag är också positiv till tanken om kollektivavtal men tecknandet av ett sådant ska vara frivilligt. IF Metall har verkligen gjort enorm skada för oskyldiga som HAR kollektivavtal (Werksta, Hydro) och har inget stöd för sin strejk hos Teslas anställda. Men har gett sig in i en konflikt som ingen vill ha av rena prestigeskäl.

För egen del som Teslaförare har jag inte märkt ett dugg. Onda ögat får man varje gång man kör om nån långsam Aurisförare ändå så jag är van 😂
Det handlar inte om prestige, som jag uppfattar det.

Det handlar om att bevara den svenska modellen, där politiken och lagstiftaren håller sig borta från detaljreglering av arbetsmarknaden.

Viktigt att förstå avseende kollektivavtal:

1. I Sverige saknas mycket lagsiftning som finns i andra länder. Istället är arbetsgivar- och arbetstagarorganisation fria att komma överens om detta själva, med anpassningar till respektive bransch.

2. Sveriga har unikt få strejkdagar i förhållande till andra länder. Norge, Finland och Danmark har över 100 000 strejkdagar per år. Sverige har under 10 000, trots att vi har större befolkning än grannländerna. Detta beror på fredspliken i kollektivavtalen, som förbjuder strejker under pågående avtalperioder. I andra länder är det mycket friare att strejka, och det strejkas mycket mer, med stora samhällskostnader som följd.

De svenska kollektivavtalen är en succé i ett internationellt perspektiv.

Snöa inte in på det dumma facket. De är bara en part i kollektivavtalen. Arbetsgivarorganisationerna gillar också kollektivavtalen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det handlar inte om prestige, som jag uppfattar det.

Det handlar om att bevara den svenska modellen, där politiken och lagstiftaren håller sig borta från detaljreglering av arbetsmarknaden.
Om det är målet så är det ett självmål av episka proportioner. Det man visat hittills är att om man skriver på kollektivavtal så kan hela ens verksamhet slås i spillror för en konflikt man inte är del av. Werksta har tappat 70% av sin verksamhet - de kommer gå i konkurs snart. Och de HAR kollektivavtal, inte tvärtom.

Tesla å andra sidan har nöjda anställda som inte vill delta i konflikten, öppnar egna skadecenter (i princip det enda som de köpt in utifrån tidigare) och kör på och visar att det går utmärkt att ha konkurrenskraftiga villkor utan kollektivavtal.

Om IF Metall vill visa på nyttan av kollektivavtal så har man verkligen gjort bort sig.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Om det är målet så är det ett självmål av episka proportioner. Det man visat hittills är att om man skriver på kollektivavtal så kan hela ens verksamhet slås i spillror för en konflikt man inte är del av. Werksta har tappat 70% av sin verksamhet - de kommer gå i konkurs snart. Och de HAR kollektivavtal, inte tvärtom.

Tesla å andra sidan har nöjda anställda som inte vill delta i konflikten, öppnar egna skadecenter (i princip det enda som de köpt in utifrån tidigare) och kör på och visar att det går utmärkt att ha konkurrenskraftiga villkor utan kollektivavtal.

Om IF Metall vill visa på nyttan av kollektivavtal så har man verkligen gjort bort sig.
Ja, det är olyckligt att oskyldiga företag drabbas.

Men är verkligen alla anställda hos Tesla nöjda? Jag har läst reportage där åtminstone någon anställd önskar att Tesla hade kollektivavtal.

Jag har också läst reportage som beskriver rena mardrömmen för anställda hos Tesla, där folk fått sparken för minsta lilla kritik som framförs. Anställda försvinner från ena dagen till den andra utan någon förklaring från cheferna, och de anställda vet att personen framfört någon form av kritik. Folk är livrädda. I en sådan värld kan mörkertalet av Tesla-anställda som vill ha bättre villkor och kollektivavtal vara stort.

Tesla verkar inte vara en sund arbetsgivare. Om de inte kan anpassa sig kanske det är bättre att de försvinner och lämnar plats för sundare företag. Ett sätt att göra detta, utan att lämna den svenska marknaden vore att sluta driva verksamheten inne i sitt eget svenska bolag, och i stället kontraktera andra företag som behandlar sina anställda med anständighet. Utan anställda i Sverige slipper de krav på kollektivavtal.



 
Senast ändrad:
Topp