Jag tycker tvärtom här med, ID.7ans profil är i mina ögon mycket mer modern och attraktiv. i4 ser ut att komma från tidigt 2000-tal och med många tonårsdetaljer som det där svarta som ser ut att spruta från framhjulen och bakåt och "skärmbreddarna" över bakhjulen. Får känslan av gubbe-som-försökt-designa-en-cool-bil vilket inte är bra. Högst personligt dock.
"Utblåsen" bakom framhjulen är en ganska meningslös designdetalj, tycker jag. Skärmbreddarna bak följer bara med om man väljer 19- eller 20-tumshjul med prestandadäck, och de vill inte jag ha på grund av försämrad komfort och energiförbrukning. Med adaptiv M-fjädring är bilen ungefär så alert som den kan bli med den höga vikten. Vassare däck är bara onödigt, tycker jag.
Angående bilens profil och proportioner, så tycker jag att 4-serie gran coupé är en halvlyckad kompromiss mellan en vanlig sedan och en tvådörrars kupé.
4-serie coupé är
riktigt snygg i proportionerna.
4-serie Gran coupé är marginellt snyggare än den vanliga 3-serien. Men 4-serien har i alla fall en mycket bättre front. Jag kan inte riktigt med att de "vanliga" njurarna hos 3-serien böjs upp mot den horisontella ytan framför huven, samt att ramen runt njurarna är så bred och markerad. Det blir något bättre med paketet som gör ramen helt svart.
De gamla, nättare njurarna hos förra generationen är mycket snyggare.
Men allra mest gillar jag den här fronten.
Tiden får utvisa om många lär sig tycka om den eller om den åldras dåligt. Jag tänker ofta på E60, som många ogillade när det begav sig, men som åldrats fint och numera betraktas som en av BMW:s bästa formgivningar.
Ursäkta att jag avvek från ämnet elbilar och istället snöade in på BMW-design.