• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    992
Plockade själv ut en förmånsbil i slutet av November som nu rullat ca. 200 mil. Blev en Skoda Enyaq 80xiV då det hade erbjudande på dessa med ca.140k rabatt på en fullutrustad variant.

Har varit ganska ofördelaktiga vinterförhållanden hittills så lite diskotek av varningslampor när olika sensorer och annat fryser plus en räckvidd som nog kommer öka när värmen kommer. Sedan en app för motorvärmare m.m. som man får lite lätt hjärnblödning av…

Men annars med tanke på hur lite det kostar mig privat, känns det rätt oslagbart att köra på el och den är förhållandevis bekväm och praktisk att köra runt i även om den känns lite tung och trött.

Så är kanske inte rättvist att jämföra körglädje med tidigare bilar då det är en helt annan typ av bilar bl.a BMW M3 och Seat Leon Cupra R.

Lär följa tråden här framöver då det är mycket intressant som skrivs 👍
Var ett företag som hade privatleasing"deal" för 5500 för en IV RS med alla paket i den mörkgrå färgen. Ångrar mig lite lätt att jag inte körde på det. Var dock den gamla modellen men räcker gott och väl för mina vardagssysslor.

Om det inte är ditt egna AB så blir det väldigt förmånligt för dig med en sådan bil.
 
Senast ändrad:
Ja blir tufft för övriga tillverkare nu när Kina kommer pumpa in subventionerade elbilar och Tesla som har ett rejält försprång sänker priserna. Vad kostar en Polestar 3 t.ex. 1mkr? Vem köper en sån, ser ju ut som en vanlig Volvo? Liten är den också. Polestar tappade 39 % i sista kvartalet mot fg år, vilket inte är förvånande. Det räcker inte att säga att man är "premium" sen inte erbjuda något premium.
 
Såg denna idag, någon som vet något mer hur detta är möjligt eller hur man bör resonera kring det??

Låter ju onekligen lite skrämmande :)

Kan väl inte komma som någon jättechock för någon efter alla rapporter om Teslas bristande byggkvalitet?
 
Ja blir tufft för övriga tillverkare nu när Kina kommer pumpa in subventionerade elbilar och Tesla som har ett rejält försprång sänker priserna. Vad kostar en Polestar 3 t.ex. 1mkr? Vem köper en sån, ser ju ut som en vanlig Volvo? Liten är den också. Polestar tappade 39 % i sista kvartalet mot fg år, vilket inte är förvånande. Det räcker inte att säga att man är "premium" sen inte erbjuda något premium.
Polestar säger sig konkurrera mot Porsche, inte Volvo. Hur de kom fram till det har jag ingen aning om för kunderna ser dem inte så i alla fall. Jag tror inte Polestar finns kvar som eget märke om 3 år om det inte är händer något revolutionerande.

Kan väl inte komma som någon jättechock för någon efter alla rapporter om Teslas bristande byggkvalitet?
Gamla rapporter som i 9 fall av 10 handlar om Model S byggda innan 2020.
 
Polestar säger sig konkurrera mot Porsche, inte Volvo. Hur de kom fram till det har jag ingen aning om för kunderna ser dem inte så i alla fall. Jag tror inte Polestar finns kvar som eget märke om 3 år om det inte är händer något revolutionerande.


Gamla rapporter som i 9 fall av 10 handlar om Model S byggda innan 2020.
Tycker det dyker upp nya hela tiden om olika modeller.
2-3 år gamla Y i TÜV här tex, publicerad 14 dec:

Jajja, jag är dåligt insatt, men nog insatt för att inte bli förvånad att även rost är ett bekymmer.
 
2-3 år gamla Y i TÜV här tex, publicerad 14 dec:
Jo men om du läser den faktiska rapporten så ser man att de flesta felen handlar om felaktig ljusinställning. Ett fel - ja, svårt att fixa* -nej.

*går till och med att ändra inifrån bilen.

Angående rostskydd så är det ju inte kul att läsa om dåligt sådant men vad jag såg i den norska ursprungsartikeln så handlade det om rostiga bultar och att lacken var tunn i hjulhusen. Alla som ägt en Tesla vet tyvärr att hjulhusen är känsliga om man åker utan stänkskydd.
 
Senast ändrad:
Tycker videon med Gruffman sammanfattade det rätt bra - S och X är en helt annan bil än 3 och Y där de allra flesta felen är relaterade till S och X.
Sen lär det vara en hel del andra fel som finns för alla versioner men vilken bil är helt felfri och rostar inte öht någonstans?

Vad gäller Tesla och Polestar skulle jag (om man bortser från pris) valt en Polestar alla dar i veckan. Men ska man tänka in pris blir det nog svårare att välja och det skulle nog landat i en Tesla. OM jag nu hade det valet att göra skulle det vara om jag tog ut en tjänstebil och då är priset inte det som styr ändå i slutändan då jag inte står ansvarig för eventuell värdeminskning i mitt fall.
 
Var ett företag som hade privatleasing"deal" för 5500 för en IV RS med alla paket i den mörkgrå färgen. Ångrar mig lite lätt att jag inte körde på det. Var dock den gamla modellen men räcker gott och väl för mina vardagssysslor.

Om det inte är ditt egna AB så blir det väldigt förmånligt för dig med en sådan bil.
Inte mitt AB och dealen jag fick till var att företaget kompenserar förmånsvärdet genom höjd lön så nettot blir detsamma. Så både jag och skatteverket är ju vinnarna på den dealen.

Räknar med 3,5 till 4,5 kr/mil för det som körs privat och sen 9,5 kr/mil i ersättning på mil körda i tjänst. Så lite beroende på väder och årstid bör även driften bli nära +- 0 eftersom jag har ett bra bundet elavtal. Snabbladda dyrt längs vägen går ofta att undvika med bra planering då det är extremt sällan jag åker mer än 20 mil på en resa.
 
Tycker videon med Gruffman sammanfattade det rätt bra - S och X är en helt annan bil än 3 och Y där de allra flesta felen är relaterade till S och X.
Sen lär det vara en hel del andra fel som finns för alla versioner men vilken bil är helt felfri och rostar inte öht någonstans?

Vad gäller Tesla och Polestar skulle jag (om man bortser från pris) valt en Polestar alla dar i veckan. Men ska man tänka in pris blir det nog svårare att välja och det skulle nog landat i en Tesla. OM jag nu hade det valet att göra skulle det vara om jag tog ut en tjänstebil och då är priset inte det som styr ändå i slutändan då jag inte står ansvarig för eventuell värdeminskning i mitt fall.
Precis, jag med. Gillar att Polestar känns mer som en "vanlig" bil. Men det går liksom inte att tänka bort att det skiljde 150.000kr för motsvarande spec när jag skulle köpa. Polestar är också en mycket trängre bil utrymmesmässigt i kupén, det är som att sitta instängd i en brevlåda i jämförelse med Tesla 3. Dock har den bättre bagage med sin riktiga halvkombilucka.
 
Precis, jag med. Men det går liksom inte att tänka bort att det skiljde 150.000kr för motsvarande spec när jag skulle köpa. Polestar är också en mycket trängre bil utrymmesmässigt i kupén, det är som att sitta instängd i en brevlåda i jämförelse med Tesla 3. Dock har den bättre bagage med sin riktiga halvkombilucka.
Så är det säkert. Jag har inte stått inför valet än så har inte gjort någon mer marknadsundersökning än att jag gillar polestar mer utifrån bilder, det jag klämt/känt när jag åkt i M3 och P2. :)
Och då räknar jag ändå inte att det ska vara familjebilen för två vuxna som vi är idag. Det kommer V6cc få vara då vi ändå kommer ha två bilar den dagen en tjänstebil eller elbil ska in i familjen.
 
Ja blir tufft för övriga tillverkare nu när Kina kommer pumpa in subventionerade elbilar och Tesla som har ett rejält försprång sänker priserna. Vad kostar en Polestar 3 t.ex. 1mkr? Vem köper en sån, ser ju ut som en vanlig Volvo? Liten är den också. Polestar tappade 39 % i sista kvartalet mot fg år, vilket inte är förvånande. Det räcker inte att säga att man är "premium" sen inte erbjuda något premium.
Till Polestars försvar så är den väl dock ganska stor, ungefär som Mercedes Eqe och möjligen snäppet under BMW:s stora iX eller vad den heter, alltså ett snäpp större än Tesla Y.

Men visst, det känns lite rörigt med Volvo/Polestar/Lync och även om jag kanske är lite mer bilintresserad än gemene man och kanske därför borde ha koll så tycker jag mest att det är rörigt och lite obegripligt. Det förvånar mig inte att försäljningen dalar, och även jag själv hade nog valt en Tesla med tanke på att den ligger såpass mycket lägre i pris utan att vara direkt mycket sämre.
 
Värt att veta med Teslas ränterabatter, avbetalningstid osv är att lånen kan föras över. Köper du en bil på avbetalning med ränterabatt till 1.99% nominellt bör man överväga att sätta lånetiden på längsta möjliga tid för att kunna föra över lånet (inkl rabatt) vid en ev tidig försäljning. Det stoppar en inte från att göra extra amortering månadsvis.
 
Till Polestars försvar så är den väl dock ganska stor, ungefär som Mercedes Eqe och möjligen snäppet under BMW:s stora iX eller vad den heter, alltså ett snäpp större än Tesla Y.

Men visst, det känns lite rörigt med Volvo/Polestar/Lync och även om jag kanske är lite mer bilintresserad än gemene man och kanske därför borde ha koll så tycker jag mest att det är rörigt och lite obegripligt. Det förvånar mig inte att försäljningen dalar, och även jag själv hade nog valt en Tesla med tanke på att den ligger såpass mycket lägre i pris utan att vara direkt mycket sämre.
Polestar 3 är EX90:s systerbil. Det är en större, mer premiumbil med äkta torque-vectoring, luftfjädring och annat lull-lull som precis som du säger skall jämföras med BMW iX och liknande bilar. Polestar 4 kan vi kanske jämföra med Model Y, den lanseras officiellt i Europa den 2:a Februari på eCarExpo i Stockholm.

Ibland blir jag less på "ja men Teslan är ju mer energieffektiv, så då är det en bättre bil".
- Ja om allt du bryr dig om är det så är det väl en bättre bil för dig. Men det finns så mycket mer intressanta saker som också spelar roll, för vissa, och det är den marknaden som BMW, Mercedes, Porsche, Polestar osv vill åt.

Det är lite som att säga att Toyota Prius är mer bränslesnål och därför en bättre bil än BMW 3-serie.
 
Skall även tilläggas att Zeekr 001 i grund och botten är en P4 men den är billigare. Dock så lär man väl få bättre mjukvara i P4 och lägre värdeminskning
 
Polestar 3 är EX90:s systerbil. Det är en större, mer premiumbil med äkta torque-vectoring, luftfjädring och annat lull-lull som precis som du säger skall jämföras med BMW iX och liknande bilar. Polestar 4 kan vi kanske jämföra med Model Y, den lanseras officiellt i Europa den 2:a Februari på eCarExpo i Stockholm.

Ibland blir jag less på "ja men Teslan är ju mer energieffektiv, så då är det en bättre bil".
- Ja om allt du bryr dig om är det så är det väl en bättre bil för dig. Men det finns så mycket mer intressanta saker som också spelar roll, för vissa, och det är den marknaden som BMW, Mercedes, Porsche, Polestar osv vill åt.

Det är lite som att säga att Toyota Prius är mer bränslesnål och därför en bättre bil än BMW 3-serie.

Ja, men det känns ändå lite... rörigt?

Polestars första modell var ju läcker och satte någon slags standard för märket som en elbils-premium men sen kom Polestar 2 som var ganska prispressad och även om det är en trevlig bil känns det som en Volvo-produkt till ett Volvo-pris.

Och kostar inte Polestar 3 ungefär lika mycket som EX90?
 
Ja, men det känns ändå lite... rörigt?

Polestars första modell var ju läcker och satte någon slags standard för märket som en elbils-premium men sen kom Polestar 2 som var ganska prispressad och även om det är en trevlig bil känns det som en Volvo-produkt till ett Volvo-pris.

Och kostar inte Polestar 3 ungefär lika mycket som EX90?
Egentligen inte så rörigt om man sätter in sig. Deras modellutbud är relativt väluttänkt som premiummärke. Vissa kompromisser har fått göras med Polestar 2 för att komma in på marknaden snabbt och med en volymbil, Polestar 2 är faktiskt baserad på ett Volvo-koncept som man gav till Polestar, och bygger på XC40-plattformen.

Men i stort är det relativt enkelt, det som ställer till är hur de namnger sina bilar. De namnges inte i storlek eller klass utan i den sekvens som de lanserats. Om man ska jämföra utbudet med andra bilar så är det ungefär så här:

Polestar 2 - BMW 3-serie med halvkombilucka
Polestar 3 - BMW X5, Porsche Cayenne och liknande
Polestar 4 - Tesla Model Y och liknande
Polestar 5 - Tesla Model S, Mercedes EQE/S - premiumsedan på egenutvecklad plattform (I Storbritannien och förmodligen med hjälp av Lotus)
Polestar 6 - Tesla Roadster (om den fanns) också på ovanstående egenutvecklad plattform, 800v, 900hp osv.

Detta kommer vara Polestar's utbud framöver. Utbudet täcker stora delar av premiumsegmentet. Det är 5 och 6 som kommer vara "wow-bilarna" eller "halo-cars", sådana bilar som får folk intresserade i märket, typ Audi E-tron GT, Taycan och liknande. Dessa bilar kommer ge varumärket sin egen identitet. Sen kommer de flesta gå in i showroomet och välja 2:an eller 4:an istället. Precis som Macan och Cayenne inte är "äkta" Porschar är inte 2, 3 och 4 "äkta" Polestar's heller. Men det är dessa som kommer säljas i större volymer.

När 2:an kommer i en ny generation på ny plattform försvinner Volvo XC40-känslan.

Ja, Polestar 3 kostar ungefär lika mycket men är 5-sitsig och kommer ha större fokus på chassi-dynamik och väghållningsprestanda. Polestar ska göra de bilar Volvo inte kan göra med sitt eget varumärke. Det är svårt att sälja en prestanda-Volvo. Folk köper inte det, Volvo är ett "gubb-märke" eller "soccer-mom"-märke i mångas ögon världen över, ett nytt varumärke behövdes för att täcka den marknaden, lite åt BMW-hållet.
 
Egentligen inte så rörigt om man sätter in sig. Deras modellutbud är relativt väluttänkt som premiummärke. Vissa kompromisser har fått göras med Polestar 2 för att komma in på marknaden snabbt och med en volymbil, Polestar 2 är faktiskt baserad på ett Volvo-koncept som man gav till Polestar, och bygger på XC40-plattformen.

Men i stort är det relativt enkelt, det som ställer till är hur de namnger sina bilar. De namnges inte i storlek eller klass utan i den sekvens som de lanserats. Om man ska jämföra utbudet med andra bilar så är det ungefär så här:

Polestar 2 - BMW 3-serie med halvkombilucka
Polestar 3 - BMW X5, Porsche Cayenne och liknande
Polestar 4 - Tesla Model Y och liknande
Polestar 5 - Tesla Model S, Mercedes EQE/S - premiumsedan på egenutvecklad plattform (I Storbritannien och förmodligen med hjälp av Lotus)
Polestar 6 - Tesla Roadster (om den fanns) också på ovanstående egenutvecklad plattform, 800v, 900hp osv.

Detta kommer vara Polestar's utbud framöver. Utbudet täcker stora delar av premiumsegmentet. Det är 5 och 6 som kommer vara "wow-bilarna" eller "halo-cars", sådana bilar som får folk intresserade i märket, typ Audi E-tron GT, Taycan och liknande. Dessa bilar kommer ge varumärket sin egen identitet. Sen kommer de flesta gå in i showroomet och välja 2:an eller 4:an istället. Precis som Macan och Cayenne inte är "äkta" Porschar är inte 2, 3 och 4 "äkta" Polestar's heller. Men det är dessa som kommer säljas i större volymer.

När 2:an kommer i en ny generation på ny plattform försvinner Volvo XC40-känslan.

Ja, Polestar 3 kostar ungefär lika mycket men är 5-sitsig och kommer ha större fokus på chassi-dynamik och väghållningsprestanda. Polestar ska göra de bilar Volvo inte kan göra med sitt eget varumärke. Det är svårt att sälja en prestanda-Volvo. Folk köper inte det, Volvo är ett "gubb-märke" eller "soccer-mom"-märke i mångas ögon världen över, ett nytt varumärke behövdes för att täcka den marknaden, lite åt BMW-hållet.
Tack! Nu är det helt klart lite tydligare!

Jag tycker förvisso fortfarande att relationen till Volvo är lite rörig och att kanske framförallt Volvo känns lite allmänt på dekis men det är kanske bara jag.
 
Tack! Nu är det helt klart lite tydligare!

Jag tycker förvisso fortfarande att relationen till Volvo är lite rörig och att kanske framförallt Volvo känns lite allmänt på dekis men det är kanske bara jag.
Det är en intressant period för de gamla märkena, helt klart. Och det blir lite rörigare när Volvo samtidigt som de ska ställa om till el lanserar ett helt nytt märke. Men det finns också möjligheter här. Det ska bli väldigt intressant att följa. Man verkar också vilja separera Polestar lite mer från Volvo än andra märken som har ett sportmärke. Man vill verkligen att det blir sin egen grej och att Geely blir som Volkswagen Group med Volvo som typ Audi (som levererar teknik, motor osv till typ Bentley, Lamborghini, Porsche osv som skulle vara Polestar då i detta exempel).
 
1705483543122.png

rätt sjuka priser(relativt sett)
Prisvärt!
Grannen köpte en Y performance 2v innan första sänkningen lite över ett år sedan. Har sjunkit ca 150-200k sedan dess...svettigt.
 
Egentligen inte så rörigt om man sätter in sig. Deras modellutbud är relativt väluttänkt som premiummärke. Vissa kompromisser har fått göras med Polestar 2 för att komma in på marknaden snabbt och med en volymbil, Polestar 2 är faktiskt baserad på ett Volvo-koncept som man gav till Polestar, och bygger på XC40-plattformen.

Men i stort är det relativt enkelt, det som ställer till är hur de namnger sina bilar. De namnges inte i storlek eller klass utan i den sekvens som de lanserats. Om man ska jämföra utbudet med andra bilar så är det ungefär så här:

Polestar 2 - BMW 3-serie med halvkombilucka
Polestar 3 - BMW X5, Porsche Cayenne och liknande
Polestar 4 - Tesla Model Y och liknande
Polestar 5 - Tesla Model S, Mercedes EQE/S - premiumsedan på egenutvecklad plattform (I Storbritannien och förmodligen med hjälp av Lotus)
Polestar 6 - Tesla Roadster (om den fanns) också på ovanstående egenutvecklad plattform, 800v, 900hp osv.

Detta kommer vara Polestar's utbud framöver. Utbudet täcker stora delar av premiumsegmentet. Det är 5 och 6 som kommer vara "wow-bilarna" eller "halo-cars", sådana bilar som får folk intresserade i märket, typ Audi E-tron GT, Taycan och liknande. Dessa bilar kommer ge varumärket sin egen identitet. Sen kommer de flesta gå in i showroomet och välja 2:an eller 4:an istället. Precis som Macan och Cayenne inte är "äkta" Porschar är inte 2, 3 och 4 "äkta" Polestar's heller. Men det är dessa som kommer säljas i större volymer.

När 2:an kommer i en ny generation på ny plattform försvinner Volvo XC40-känslan.

Ja, Polestar 3 kostar ungefär lika mycket men är 5-sitsig och kommer ha större fokus på chassi-dynamik och väghållningsprestanda. Polestar ska göra de bilar Volvo inte kan göra med sitt eget varumärke. Det är svårt att sälja en prestanda-Volvo. Folk köper inte det, Volvo är ett "gubb-märke" eller "soccer-mom"-märke i mångas ögon världen över, ett nytt varumärke behövdes för att täcka den marknaden, lite åt BMW-hållet.

Tydligt förklarat, intressant 😊

Ren nyfikenhet. Är du väldigt intresserad av Volvo/Polestar eller jobbar du inom företaget?
 
Farsan var ingenjör på Volvo Cars under många år så jag har alltid haft ett relativt stort intresse för den inhemska bilindustrin :)

Jag håller tummarna för att Volvo och Polestar lyckas både för att jag gillar bilarna och för att det gynnar svensk industri.

Sen vet jag inte hur bra det är att döpa bilarna efter den takt de lanseras, och det känns som lite svårt att bygga vidare på. liksom att de saknar ett eget designspråk och tydlig image, är det någon som faktiskt uppfattat dem som Premium?

Även om 2 är ganska snygg är den ju en ganska generisk elbil med en väldigt generisk om än trevlig inredning.

Och Volvo sen då, EX90, varför är den inte ute på marknaden? Och helt ärligt känns modellen ganska gammal redan nu innan den börjat levereras, i synnerhet då räckvidden inte verkar imponera. Och inredningen… tja, den ser ju ut exakt som alla andra. XC90 hade, och har, ju en helt fantastisk inredning som är otroligt snygg och välkomnande.
 
Tufft för Volvo nu. SEB skriver ner värdet på Polestar till 0! Väldigt märkligt med tanke på att Polestar var typ 90 % av Volvos värde vid börsintroduktionen?!
Volvo värderas till p/e 2! Tufft att vara i fordonsbranschen under denna period av omställning.

"SEB sänker sin värdering av Volvo Cars med 35 procent i en analys inför kvartalsrapporten, där värdet på dess delägda elbilstillverkare Polestar sätts till noll kronor – en slakt från tidigare 18 miljarder."
 
Egentligen inte så rörigt om man sätter in sig. Deras modellutbud är relativt väluttänkt som premiummärke. Vissa kompromisser har fått göras med Polestar 2 för att komma in på marknaden snabbt och med en volymbil, Polestar 2 är faktiskt baserad på ett Volvo-koncept som man gav till Polestar, och bygger på XC40-plattformen.

Men i stort är det relativt enkelt, det som ställer till är hur de namnger sina bilar. De namnges inte i storlek eller klass utan i den sekvens som de lanserats. Om man ska jämföra utbudet med andra bilar så är det ungefär så här:

Polestar 2 - BMW 3-serie med halvkombilucka
Polestar 3 - BMW X5, Porsche Cayenne och liknande
Polestar 4 - Tesla Model Y och liknande
Polestar 5 - Tesla Model S, Mercedes EQE/S - premiumsedan på egenutvecklad plattform (I Storbritannien och förmodligen med hjälp av Lotus)
Polestar 6 - Tesla Roadster (om den fanns) också på ovanstående egenutvecklad plattform, 800v, 900hp osv.

Detta kommer vara Polestar's utbud framöver. Utbudet täcker stora delar av premiumsegmentet. Det är 5 och 6 som kommer vara "wow-bilarna" eller "halo-cars", sådana bilar som får folk intresserade i märket, typ Audi E-tron GT, Taycan och liknande. Dessa bilar kommer ge varumärket sin egen identitet. Sen kommer de flesta gå in i showroomet och välja 2:an eller 4:an istället. Precis som Macan och Cayenne inte är "äkta" Porschar är inte 2, 3 och 4 "äkta" Polestar's heller. Men det är dessa som kommer säljas i större volymer.

När 2:an kommer i en ny generation på ny plattform försvinner Volvo XC40-känslan.

Ja, Polestar 3 kostar ungefär lika mycket men är 5-sitsig och kommer ha större fokus på chassi-dynamik och väghållningsprestanda. Polestar ska göra de bilar Volvo inte kan göra med sitt eget varumärke. Det är svårt att sälja en prestanda-Volvo. Folk köper inte det, Volvo är ett "gubb-märke" eller "soccer-mom"-märke i mångas ögon världen över, ett nytt varumärke behövdes för att täcka den marknaden, lite åt BMW-hållet.
Fast det kräver ju att ägarna skjuter till väldigt mycket kapital om de där modellerna skall bli verklighet. Kassan verkar ju sina hos Li Shufu, och elbilstllverkare har ju gått från hajpade till stendöda hos riskkapitalbolagen så vi får se..
Det finns ju en uppenbar risk att märket inte finns kvar öht om några år.
 
Fast det kräver ju att ägarna skjuter till väldigt mycket kapital om de där modellerna skall bli verklighet. Kassan verkar ju sina hos Li Shufu, och elbilstllverkare har ju gått från hajpade till stendöda hos riskkapitalbolagen så vi får se..
Det finns ju en uppenbar risk att märket inte finns kvar öht om några år.
Absolut, nästan alla modeller är färdigutvecklade dock. Men ja, det finns en uppenbar risk kring märket. Vi får se vad som händer helt enkelt, det är inte lätt att lansera ett nytt märke och komma ut med 5-6 bilar på kanske lika många år, dessutom i en period med höga räntor och annat geopolitiskt strul runt om i världen. Det är nästan självklart att det kommer vara tufft nu i början. Löser Polestar/Volvo/Geely så att Polestar blir lönsamma 2025 (som är deras mål), då har de gjort något helt fantastiskt, nästan galet faktiskt. Men jag tror snarare att man får ta 2025 med en nypa salt och så säger vi att 2026 blir nog året de klarar av att bära upp sig själva.
 
Jag håller tummarna för att Volvo och Polestar lyckas både för att jag gillar bilarna och för att det gynnar svensk industri.

Sen vet jag inte hur bra det är att döpa bilarna efter den takt de lanseras, och det känns som lite svårt att bygga vidare på. liksom att de saknar ett eget designspråk och tydlig image, är det någon som faktiskt uppfattat dem som Premium?

Även om 2 är ganska snygg är den ju en ganska generisk elbil med en väldigt generisk om än trevlig inredning.

Och Volvo sen då, EX90, varför är den inte ute på marknaden? Och helt ärligt känns modellen ganska gammal redan nu innan den börjat levereras, i synnerhet då räckvidden inte verkar imponera. Och inredningen… tja, den ser ju ut exakt som alla andra. XC90 hade, och har, ju en helt fantastisk inredning som är otroligt snygg och välkomnande.
EX90 blev försenad, vilket även drabbade Polestar jättehårt. Det är Volvos "fel" så att säga, ett mjukvaruproblem om jag minns rätt. Också därför Polestar's 3:a inte finns ute ännu.
 
Tufft för Volvo nu. SEB skriver ner värdet på Polestar till 0! Väldigt märkligt med tanke på att Polestar var typ 90 % av Volvos värde vid börsintroduktionen?!
Volvo värderas till p/e 2! Tufft att vara i fordonsbranschen under denna period av omställning.

"SEB sänker sin värdering av Volvo Cars med 35 procent i en analys inför kvartalsrapporten, där värdet på dess delägda elbilstillverkare Polestar sätts till noll kronor – en slakt från tidigare 18 miljarder."
Nu ska vi inte gå in för mycket på börssnack. Men jag tycker det är helt sjukt att Volvo Cars värderas till 70-80mdkr idag när de gick med vinst på 17mdkr förra året, och detta efter att ha supporterat Polestar med 800 miljoner dollar. Det finns pengar, och Volvo går med vinst.

Det är en konstig period med omställningen. I slutändan handlar det bara om vilka märken som står kvar när vi kommer in i den nya perioden. Jag tror Volvo kommer vara ett av de märkena. De har satsat stenhårt. Jag tror det blir desto svårare för de Franska märkena och för typ Opel och andra liknande märken som ligger långt bak och förmodligen kommer slukas av de Kinesiska bilarna.
 
Nu ska vi inte gå in för mycket på börssnack. Men jag tycker det är helt sjukt att Volvo Cars värderas till 70-80mdkr idag när de gick med vinst på 17mdkr förra året, och detta efter att ha supporterat Polestar med 800 miljoner dollar. Det finns pengar, och Volvo går med vinst.

Det är en konstig period med omställningen. I slutändan handlar det bara om vilka märken som står kvar när vi kommer in i den nya perioden. Jag tror Volvo kommer vara ett av de märkena. De har satsat stenhårt. Jag tror det blir desto svårare för de Franska märkena och för typ Opel och andra liknande märken som ligger långt bak och förmodligen kommer slukas av de Kinesiska bilarna.
Volvo är väl ett av få bolag "traditionella" som faktiskt har bra marginal på sina elbilar? De närmaste åren kommer vi se en hel del konkurrenser och konsolideringar på marknaden hos de traditionella tillverkarna tror jag.
 
Volvo är väl ett av få bolag "traditionella" som faktiskt har bra marginal på sina elbilar? De närmaste åren kommer vi se en hel del konkurrenser och konsolideringar på marknaden hos de traditionella tillverkarna tror jag.
Ja, marginalerna är bra mycket mindre än för ICE-bilar men de har ändå lyckats tjäna pengar på sina elbilar. Jag tror Volvo kommer klara sig bra i framtiden. Vi kommer se stora problem för andra bolag. Intressant exempelvis att Renault Korea Motors (som förvisso är delägt av Renault, Geely och Samsung) kommer tillverka Polestar 4 i sin fabrik i Busan, Sydkorea. Renault verkar lansera sin egen bil också på samma Geely-plattform. Så Renault har på något sätt insett att de klarar inte av att ta fram tekniken själva snabbt nog och fick ta hjälp av Geely för tekniken. I utbyte tillverkar de Polestar 4 i sin fabrik. Där har vi ju ett exempel på ett traditionellt bolag som har problem men som försöker lösa det kortsiktiga genom att ta in annans teknik.

(Detta upplägg är vad jag antar från de nyheter som kommit ut och genom att läsa lite mellan raderna).
 
Tillbaka
Topp