• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    930

Edin

Panerai
Om det är målet så är det ett självmål av episka proportioner. Det man visat hittills är att om man skriver på kollektivavtal så kan hela ens verksamhet slås i spillror för en konflikt man inte är del av. Werksta har tappat 70% av sin verksamhet - de kommer gå i konkurs snart. Och de HAR kollektivavtal, inte tvärtom.

Tesla å andra sidan har nöjda anställda som inte vill delta i konflikten, öppnar egna skadecenter (i princip det enda som de köpt in utifrån tidigare) och kör på och visar att det går utmärkt att ha konkurrenskraftiga villkor utan kollektivavtal.

Om IF Metall vill visa på nyttan av kollektivavtal så har man verkligen gjort bort sig.

Nu blir kg lite nyfiken - hur kan Werksta tappat 70% om det enbart är tesla som blockeras? Werksta jobbar väll ändå med de flesta bilmärkena?

Eller är det så illa att Teslaförare tagit över titeln som värst förare från Peugeot? 😂
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu blir kg lite nyfiken - hur kan Werksta tappat 70% om det enbart är tesla som blockeras? Werksta jobbar väll ändå med de flesta bilmärkena?
Man har varit ensam partner för kaross- och lackreparationer som reparerats inom vagnskadan på Tesla. Andra märken har ju inte sällan egna skadeverkstäder så de har väl inte lagt lika mycket där.
 

Edin

Panerai
Man har varit ensam partner för kaross- och lackreparationer som reparerats inom vagnskadan på Tesla. Andra märken har ju inte sällan egna skadeverkstäder så de har väl inte lagt lika mycket där.
Då är jag med. Hade för mig att Werksta jobbade mot fler varumärken. De köpte ju upp RM i Danderyd/täby som var certifierade för de flesta tyska premiummärkena samt Astor Martin.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Om det är målet så är det ett självmål av episka proportioner. Det man visat hittills är att om man skriver på kollektivavtal så kan hela ens verksamhet slås i spillror för en konflikt man inte är del av. Werksta har tappat 70% av sin verksamhet - de kommer gå i konkurs snart. Och de HAR kollektivavtal, inte tvärtom.

Tesla å andra sidan har nöjda anställda som inte vill delta i konflikten, öppnar egna skadecenter (i princip det enda som de köpt in utifrån tidigare) och kör på och visar att det går utmärkt att ha konkurrenskraftiga villkor utan kollektivavtal.

Om IF Metall vill visa på nyttan av kollektivavtal så har man verkligen gjort bort sig.
Helt rätt, detta är bara sorgligt
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Då är jag med. Hade för mig att Werksta jobbade mot fler varumärken. De köpte ju upp RM i Danderyd/täby som var certifierade för de flesta tyska premiummärkena samt Astor Martin.
Werksta är kanonbra!
Kan rekommendera den i Kungälv, bra grabbar. Gjorde ett superjobb på min Miata efter närkontakt med en stor jäkla Vildsvinshane som hoppade upp på vägen.. Aluminium = lättskrynklat, de fick montera helt nya delar. Alu är svårt att rikta. 1000kg Miata vs 100-200kg best. Tvärstopp.
 
Ja, det är olyckligt att oskyldiga företag drabbas.

Men är verkligen alla anställda hos Tesla nöjda? Jag har läst reportage där åtminstone någon anställd önskar att Tesla hade kollektivavtal.

Jag har också läst reportage som beskriver rena mardrömmen för anställda hos Tesla, där folk fått sparken för minsta lilla kritik som framförs. Anställda försvinner från ena dagen till den andra utan någon förklaring från cheferna, och de anställda vet att personen framfört någon form av kritik. Folk är livrädda. I en sådan värld kan mörkertalet av Tesla-anställda som vill ha bättre villkor och kollektivavtal vara stort.

Tesla verkar inte vara en sund arbetsgivare. Om de inte kan anpassa sig kanske det är bättre att de försvinner och lämnar plats för sundare företag. Ett sätt att göra detta, utan att lämna den svenska marknaden vore att sluta driva verksamheten inne i sitt eget svenska bolag, och i stället kontraktera andra företag som behandlar sina anställda med anständighet. Utan anställda i Sverige slipper de krav på kollektivavtal.



Det fluktuerar lite men informationen är ofta att det är mellan 7-13 st (varav merparten i Umeå) som är missnöjda och vill ha avtal, trots att de gissningsvis visste att det inte fanns när de tackade ja till jobbet och accepterade villkoren.

Vet inte hur många hundra anställda de har men gissar ett antal. Så särskilt utbrett missnöje verkar det ju inte vara om man håller sig borta från fackens propaganda info.

Begriper inte detta oc hölj har aldrig varit mer sugen på en Tesla än nu pga detta maktmissbruk IF ägnar sig åt 😜
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Ja, det är olyckligt att oskyldiga företag drabbas.

Men är verkligen alla anställda hos Tesla nöjda? Jag har läst reportage där åtminstone någon anställd önskar att Tesla hade kollektivavtal.

Jag har också läst reportage som beskriver rena mardrömmen för anställda hos Tesla, där folk fått sparken för minsta lilla kritik som framförs. Anställda försvinner från ena dagen till den andra utan någon förklaring från cheferna, och de anställda vet att personen framfört någon form av kritik. Folk är livrädda. I en sådan värld kan mörkertalet av Tesla-anställda som vill ha bättre villkor och kollektivavtal vara stort.

Tesla verkar inte vara en sund arbetsgivare. Om de inte kan anpassa sig kanske det är bättre att de försvinner och lämnar plats för sundare företag. Ett sätt att göra detta, utan att lämna den svenska marknaden vore att sluta driva verksamheten inne i sitt eget svenska bolag, och i stället kontraktera andra företag som behandlar sina anställda med anständighet. Utan anställda i Sverige slipper de krav på kollektivavtal.




Du som fackligt engagerad, är du nöjd hur det har spelat ut?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Det fluktuerar lite men informationen är ofta att det är mellan 7-13 st (varav merparten i Umeå) som är missnöjda och vill ha avtal, trots att de gissningsvis visste att det inte fanns när de tackade ja till jobbet och accepterade villkoren.
Vad har det med saken att göra, att de visste att det inte fanns kollektivavtal när de tog anställning? Det är ett väldigt cyniskt resonemang, ungefär att alla som råkar illa ut får skylla sig själva, eftersom de borde ha förstått vad de gav sig in på.

Har du läst reportagen i DN?

Alla förtjänar vettiga arbetsvillkor.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag gissar på att majoriteten av Teslas mekaniker är unga killar i 20-25års åldern som inte begriper värdet av kollektivavtal och inte heller vad det står i deras anställningsavtal. Inte heller tror jag de förstår vad den svenska modellen gjort, och vilka förutsättningar de och deras föräldrar haft för att ha ett vettigt liv. Alla bara tar för givet att man ska få semester, sjukersättning, kunna stanna hemma med sjuka barn och få övertidsersättning. Fråga gemene amerikan hur mycket sommarsemester de får, och hur länge de har varit föräldralediga med sina ungar, sen kan man ta sig en funderare på vad som är viktigt.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Finns en Cherry Red här i Nynäs sen i somras och jag tycker den färgen är riktigt läcker! Tycker faktiskt den gör sig även när det är lite grådassigt.
Frågan är dock hur ni tog er förbri strejkvakterna i Segeltorp.. :)



Menar inget illa eller personligt påhopp men det finns ju ändå tre stolar att välja på i en 5-serie så känns inte riktigt som man gett alla en chans.
Har även haft flertalet vänner som köpt Bmw, totalsågat dom för att sen gå till valfri japanare och tycker de är så mycket bättre. Säger mer om personen och det intresse de har för bilar än bilen i sig. Dock är en snikutrustad Bmw absolut inte bättre än en hyggligt till välutrustad Volvo som gennerellt ligger lägre i pris lika för lika utrustningsmässigt.
Jag håller med dig, det är nog många bilentusiaster som är blinda för att BMW kan göra dåliga bilar bara för att det är BMW, medan de som inte investerat prestige kan hålla sig mer neutrala. Som sagt, det säger mer om personen.

Jag provkörde BMWn med sportstolar för det var det som fanns inne. De passade mig dåligt. Så jag beställde med standardstolar. Hade inte en tanke på att BMW skulle ha undermåliga standardstolar. Standardstolarna är utformade efter feta amerikaner med ihopsjunkna axlar och rejält magomfång. Om man har breda axlar och smal midja har man inget stöd nedanför axelpartiet.

Sen att bullernivån i kupén ligger 3 dB över Passaten jag hade innan är ju bara dåligt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag håller med dig, det är nog många bilentusiaster som är blinda för att BMW kan göra dåliga bilar bara för att det är BMW, medan de som inte investerat prestige kan hålla sig mer neutrala. Som sagt, det säger mer om personen.

Jag provkörde BMWn med sportstolar för det var det som fanns inne. De passade mig dåligt. Så jag beställde med standardstolar. Hade inte en tanke på att BMW skulle ha undermåliga standardstolar. Standardstolarna är utformade efter feta amerikaner med ihopsjunkna axlar och rejält magomfång. Om man har breda axlar och smal midja har man inget stöd nedanför axelpartiet.

Sen att bullernivån i kupén ligger 3 dB över Passaten jag hade innan är ju bara dåligt.
Bmws standard stolar har sedan 40år bakåt i tiden varit bland det sämsta man kan åka och bullret kan tillskrivas de fruktansvärda punkteringsfria däcken som man envisats med senaste 15åren..

Kan fortfarande inte greppa hur i helvete man kan förstöra sina bilar med dessa sjukt dåliga däck..
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Kan fortfarande inte greppa hur i helvete man kan förstöra sina bilar med dessa sjukt dåliga däck..
Ja, run flat-däcken har ju varit utskällda sedan de först dök upp.

Men det verkar som BMW håller på att fasa ut dem, åtminstone på vissa modeller.

Nya 5-serien verkar helt sakna run flat som däckalternativ. Det finns inga däck med beteckningen RSC (run flat) i däcklistan för modellen.


Även X1, X2, iX och 7-serien är befriade från run flat. Kanske alla nya modeller som lanserats de senaste åren? Jag har inte kollat alla.

XM har ett däckalternativ med run flat i däcklistan, men de hjulen går bara att lägga till som vinterhjul i den svenska konfiguratorn.

 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vad har det med saken att göra, att de visste att det inte fanns kollektivavtal när de tog anställning? Det är ett väldigt cyniskt resonemang, ungefär att alla som råkar illa ut får skylla sig själva, eftersom de borde ha förstått vad de gav sig in på.

Har du läst reportagen i DN?

Alla förtjänar vettiga arbetsvillkor.
Ingen är tvingad att jobba på Tesla, passar inte villkoren kan man söka jobb på annat företag. Lockas man av Teslas varumärke och kanske högre lön…..ja då vet man förutsättningarna och vad man försakar….
 
Vad har det med saken att göra, att de visste att det inte fanns kollektivavtal när de tog anställning? Det är ett väldigt cyniskt resonemang, ungefär att alla som råkar illa ut får skylla sig själva, eftersom de borde ha förstått vad de gav sig in på.

Har du läst reportagen i DN?

Alla förtjänar vettiga arbetsvillkor.
Det har väl väldigt mycket med saken att göra. Är man gammal och kompetent nog att få jobb hos Tesla är man enligt mig nog begåvad att avgöra vad som gäller på arbetsplats en. Är ju som att man accepterar en viss lön sedan när man väl får lönen så vägrar man jobba för den, känns ju lite tveksamt resonemang. Lite som att man alltid ska äta kakan och ha den kvar.

Sedan vad KA och facket har gjort historiskt är inte relevant. De har gjort enormt viktiga saker som gynnat oss alla men det betyder inte att man kan köra på med samma metod och resonemang för alltid. Det är inte 50-talet längre och det är frivilligt med KA att då tvinga in det är för mig mycket märkligt. Jag är inte alls emot principen eller KA jag är emot det sätt man driver frågan.
 

Batch

Omega
2-Faktor
Tips på ny bil mottages! ✋
Någon som har erfarenhet av ex elbilarna cupra och eller MG4?
Det är dags för mig att byta bil. Kanske leasa. Är inne på en mindre bil med minst laddhybrid. Men helst helt el tror jag. Iaf en mindre sportig bil.
Känns som en djungel med alla parametrar.

Alla tankar och erfarenheter är uppskattat.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nej. Det sitter nån slags stänkskydd men de är pyttesmå. Så vill du ha ”riktiga” stänkskydd som går ned lite så får du eftermontera (vilket är busenkelt).
Ok, det är alltså inte dessa som ingår?
På Reddit så verkar det som att vissa har fått både stänkskydd och skyddsfilm installerade vid leverans

IMG_0382.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ok, det är alltså inte dessa som ingår?
På Reddit så verkar det som att vissa har fått både stänkskydd och skyddsfilm installerade vid leverans

IMG_0382.jpeg
Nej de är inte standard eller så varierar det mellan årsmodeller. PPF ska dock ingå, det satt på min kompis Y som hämtades i augusti i alla fall men inga stänkskydd.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tips på ny bil mottages! ✋
Någon som har erfarenhet av ex elbilarna cupra och eller MG4?
Det är dags för mig att byta bil. Kanske leasa. Är inne på en mindre bil med minst laddhybrid. Men helst helt el tror jag. Iaf en mindre sportig bil.
Känns som en djungel med alla parametrar.

Alla tankar och erfarenheter är uppskattat.
Det korta svaret är att Born är bättre på allt. Dessutom byggs den CO2 neutralt, du kan vara säker på att det finns reservdelar i Sverige osv. (Men vid en leasing så kanske man inte bryr sig jättemycket om de delarna. Som ägare däremot)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nej de är inte standard eller så varierar det mellan årsmodeller. PPF ska dock ingå, det satt på min kompis Y som hämtades i augusti i alla fall men inga stänkskydd.
Ah, kanske räcker med PPF då. Tredjeparts-stänkskydd verkar dock inte kosta så mycket. Kanske värt att klicka hem ett par 😀

Många som tipsar om fläktgaller. Knasigt att det bara är två stora hål 🙃

IMG_0383.jpeg
 

Wi

NLA
2-Faktor
Ah, kanske räcker med PPF då. Tredjeparts-stänkskydd verkar dock inte kosta så mycket. Kanske värt att klicka hem ett par 😀

Många som tipsar om fläktgaller. Knasigt att det bara är två stora hål 🙃

IMG_0383.jpeg

Jag tror @k0ltrasten kan hjälpa dig med stänkskärmar.

PPF filmen verkar vara något Tesla lyckas glömma rätt ofta. Tror du kan skapa ett ärende kring det.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag tror @k0ltrasten kan hjälpa dig med stänkskärmar.

PPF filmen verkar vara något Tesla lyckas glömma rätt ofta. Tror du kan skapa ett ärende kring det.

Verkar ha fått en kontaktperson på Tesla, så ska fråga honom.

På tal om det, så verkar Tesla rätt på. De messar och ringer om att de ser fram emot att träffa en vid provkörningen.

Tackar efteråt.

Messar och tackar för att man la en beställning online.

Ringer och frågar om det är något mer man undrar över. Om det gick bra med finansieringen.

Frugan började tröttna. Jag ber henne svara varje gång. Kanske är något viktigt 🙃
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Det har väl väldigt mycket med saken att göra. Är man gammal och kompetent nog att få jobb hos Tesla är man enligt mig nog begåvad att avgöra vad som gäller på arbetsplats en. Är ju som att man accepterar en viss lön sedan när man väl får lönen så vägrar man jobba för den, känns ju lite tveksamt resonemang. Lite som att man alltid ska äta kakan och ha den kvar.

Sedan vad KA och facket har gjort historiskt är inte relevant. De har gjort enormt viktiga saker som gynnat oss alla men det betyder inte att man kan köra på med samma metod och resonemang för alltid. Det är inte 50-talet längre och det är frivilligt med KA att då tvinga in det är för mig mycket märkligt. Jag är inte alls emot principen eller KA jag är emot det sätt man driver frågan.
Jag tycker att jämförelsen med lön haltar. Lönens storlek är en väldigt enkel och förutsägbar sak. Man vet som vad som gäller och lever med det.

Men effekten av att det saknas kollektivavtal är svårare att föreställa sig. Arbetsrätt är komplicerat.

Vet alla som börjar en anställning hos Tesla att man inte ska framföra någon kritik och att man kan få sparken på dagen för minsta lilla, och tycker att det är helt OK? Eller finns det några som anser att de råkat illa ut, och att deras rättigheter och skydd var sämre än de trodde när de började? De kanske inte läste hela det 70-sidiga anställningsavtalet och satte sig in i betydelsen av varenda paragraf?

Bor man i Norge, Finland eller Danmark har man större rättigheter gentemot Tesla, eftersom de har mer detaljreglering i lagstiftningen än vi har i Sverige.

Jag anser att arbetsgivare på den svenska arbetsmarknaden ska bete sig anständigt, oavsett hur frivilligt det är att ta en anställning.
 
Senast ändrad:
Topp