• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
Jag har själv google nest hemma och använder röstassistans väldigt ofta för att starta dammsugaren, kolla vädret, kolla öppettider för någon butik, låta den räkna ut något tal, sätta på TVn etc. Tycker det är skönt att inte behöva ta fram mobilen för varje liten grej man ska göra.
Men har man gäster hemma exempelvis och säger något kommande så blir alla helt tysta och väntar med spänning som sedan följs upp av fascination… känns som att röststyrning inte blivit normaliserat trots att det funnits över tio år nu…
 
Detta är en av anledningarna till att Tesla ligger minst 10 år före alla andra tillverkare. De har ett helt annat tänk vad gäller elektrifiering och hela upplevelsen med elbil. Ett helhetstänk som inte verkar finnas på kartan hos traditionella biltillverkare. Tesla kan nu alltså förutsäga hur många laddpunkter som kommer vara lediga när och där du behöver ladda. Samt att den visar exakt hur många andra Teslor som navigerar till samma laddplats just nu.
En sak som gör siffran osäker är ju att de har öppnat upp sina laddstationer för andra märken också. Men jag antar att de där tar in data på när bilar laddar över dygnet, över veckan och över året för att ge ett estimat kring hur trångt det kommer vara på plats. Precis som google gör i sina kartor.

Till er som har Tesla: finns detta även i Sverige?

GFtzQxobMAATIuF.jpeg
 
Detta är en av anledningarna till att Tesla ligger minst 10 år före alla andra tillverkare. De har ett helt annat tänk vad gäller elektrifiering och hela upplevelsen med elbil. Ett helhetstänk som inte verkar finnas på kartan hos traditionella biltillverkare. Tesla kan nu alltså förutsäga hur många laddpunkter som kommer vara lediga när och där du behöver ladda. Samt att den visar exakt hur många andra Teslor som navigerar till samma laddplats just nu.
En sak som gör siffran osäker är ju att de har öppnat upp sina laddstationer för andra märken också. Men jag antar att de där tar in data på när bilar laddar över dygnet, över veckan och över året för att ge ett estimat kring hur trångt det kommer vara på plats. Precis som google gör i sina kartor.

Till er som har Tesla: finns detta även i Sverige?

GFtzQxobMAATIuF.jpeg
Inte sett detta i bilen än men jag snabbladdar också så väldigt sällan. Kanske kom precis nyss.
 
Ja det skulle jag också vilja veta?

Min erfarenhet av bilars inbyggda röstassistans är att den är extremt buggig, dock är min enda referens en äldre Seat från 2018 och det är enbart mobila handsfree funktioner som ska finnas tillgängligt.

Däremot tycker jag Siri funkar bra när man är uppkopplad på Apple CarPlay men även där kan man inte styra bilens funktion vad jag vet.
På den nya Skoda Enyaq jag har nu har jag inte ens kollat vad som finns för funktioner, kör från A-B, laddar när det behövs och använder maps/spotify via Apple CarPlay.
Jag tycker Xpengs röststyrning funkar över förväntan. Sen är det mjukvara, som till skillnad från hårdvara, bara kommer att bli bättre och bättre. Absolut en vanesak att använda. I början tyckte jag det kändes löjligt. Nu kommer jag på mig själv att sägat ex ”Take me Home”.
 
RÄCKVIDDSÅNGEST?
På de svartmarkerade vägarna i nedan karta är det aldrig mer än 5 mil till en publik laddpunkt med minst 150 kW laddeffekt! Dessutom är denna karta något gammal. Sedan kartan gjordes har Trafikverket beviljat bidrag till ytterligare 29 laddpunkter som kommer förtäta laddnätet ytterligare. Som ni ser kan man ta sig runt med elbil till de flesta platser i Sverige numer, vilket är mycket glädjande.
Skärmavbild 2024-02-16 kl. 11.48.52.png
 
RÄCKVIDDSÅNGEST?
På de svartmarkerade vägarna i nedan karta är det aldrig mer än 5 mil till en publik laddpunkt med minst 150 kW laddeffekt! Dessutom är denna karta något gammal. Sedan kartan gjordes har Trafikverket beviljat bidrag till ytterligare 29 laddpunkter som kommer förtäta laddnätet ytterligare. Som ni ser kan man ta sig runt med elbil till de flesta platser i Sverige numer, vilket är mycket glädjande.
Skärmavbild 2024-02-16 kl. 11.48.52.png
Vecka 7-8-9 och vecka 28-32 är det ändå rätt osmidigt om vi ska vara ärliga. Alla andra dagar är det nästan 0 problem numera.
 
Vecka 7-8-9 och vecka 28-32 är det ändå rätt osmidigt om vi ska vara ärliga. Alla andra dagar är det nästan 0 problem numera.
jag åker inte skidor men övriga i familjen skall åka nu under sportlovet.
Tänkte om jag skulle följt med och jobbat därifrån men skiter i det orkar inte med laddkaoz.
Dem kommer åka buss...(eller två av dem åker buss, den 3e åker med kompisar :D)
 
jag åker inte skidor men övriga i familjen skall åka nu under sportlovet.
Tänkte om jag skulle följt med och jobbat därifrån men skiter i det orkar inte med laddkaoz.
Dem kommer åka buss...(eller två av dem åker buss, den 3e åker med kompisar :D)
Jag räddas av att vi behöver två bilar så det logiska då är att en bil är elektrisk som används 90% av tiden och den andra konventionell som används för jobbpendling och de 10% av resorna som är knöliga med elbil. Ska åka 95 mil på sportlovet, att lägga till 3-4 stopp på kanske 45 minuter styck inklusive väntan lockar inte. Hade det varit fysiskt möjligt - absolut.
 
Jag räddas av att vi behöver två bilar så det logiska då är att en bil är elektrisk som används 90% av tiden och den andra konventionell som används för jobbpendling och de 10% av resorna som är knöliga med elbil. Ska åka 95 mil på sportlovet, att lägga till 3-4 stopp på kanske 45 minuter styck inklusive väntan lockar inte. Hade det varit fysiskt möjligt - absolut.
Har funderat på att gå över till en hybrid och typ en Born.
Men 90% av tiden klarar vi oss med en bil, så det blir jäkla overkill med två (*tre) samt som jag nämnt tidigare 90% av körningar vi gör klarar vi oss på el. Men som nu, det suger att inte kunna åka iväg till fjällen hyfsat bekvämt/stressfritt

i-landsproblemen bara växer....
 
Nån som har en Range Rover Sport P400e och har något att säga om den? Hur långt kommer man på endast el?
 
Tänker du på C40 eller EX30?
C40 från det jag kommer ihåg är rätt fin invändigt.
EX30 kan jag inte uttala mig om.

C40 tror jag inte har så lång leveranstid.
EX30 har rätt lång leveranstid på nybeställning. Men det lär finnas bilar som är på väg in som inte är sålda.

Men sen är frågan om det är värt att ta någon av ovan jämfört med M3 LR Highland
Av dessa skulle jag tagit Teslan, gillar inte Volvos små elbilar. Vingliga och oharmonisk drivlina. Nya Tesla 3 är klart trevligare än den äldre 2023 Tesla 3.
Men testa i4, skitbra. En RIKTIG bil på el...
 
  • Like
Reactions: Aje
Någon med erfarenhet av c-klass 300 de? Provat den och BMW 330e och tycker MB vinner komfortmässigt. Tycker att BMWn kändes mindre med 2 barnstolar, mb dock sämre utrymme i skuffen pga det sluttande bakpartiet. Kör idag v60 re-charge men får inte ta med den till min nya arbetsplats, hade gärna fortsatt med Volvo men levtiden är för lång..
Kombi är det som gäller.
Ja, c-klass 300 är solklart bästa elhybriden enl mig.
 
Ja, c-klass 300 är solklart bästa elhybriden enl mig.
Verkar vara svåra att bli av med begagnade, varför har dom så dåligt andrahandsvärde? C220d verkar ju hålla värdet betydligt bättre. Kanske för att marknaden översvämmas av f.d. tjänstebilar, där dom flesta såklart väljer hybrid pga skattereglerna? Eller blir det problem med hybridsystemet efter några år?
 
Verkar vara svåra att bli av med begagnade, varför har dom så dåligt andrahandsvärde? C220d verkar ju hålla värdet betydligt bättre. Kanske för att marknaden översvämmas av f.d. tjänstebilar, där dom flesta såklart väljer hybrid pga skattereglerna? Eller blir det problem med hybridsystemet efter några år?
Är det så? Kanske inte så smart val då? Skillnad på dieselhybriden vs bensinaren? Problemet jag har är att fyrhjulsdrift bara finns på dieselhybriden då man väljer kombi...och jag måste ha fyrhjulsdrift.
 
Verkar vara svåra att bli av med begagnade, varför har dom så dåligt andrahandsvärde? C220d verkar ju hålla värdet betydligt bättre. Kanske för att marknaden översvämmas av f.d. tjänstebilar, där dom flesta såklart väljer hybrid pga skattereglerna? Eller blir det problem med hybridsystemet efter några år?
Den nuvarande generationen C 300e kom 2022. Den kostar väl närmare 500k begagnad. Motsvarande C 220d verkar finnas 100k billigare. Tittar du på den förra generationen med betydligt kortare räckvidd på el?
 
Av dessa skulle jag tagit Teslan, gillar inte Volvos små elbilar. Vingliga och oharmonisk drivlina. Nya Tesla 3 är klart trevligare än den äldre 2023 Tesla 3.
Men testa i4, skitbra. En RIKTIG bil på el...
fick offert senast för 2v sedan på en M50(relativt sett mycket bra pris), men vill inte beställa nu då LCI är på gång och kommer troligtvis börja produceras i slutet på Maj(tyvärr så verkar inte laserlights finnas på LCI). Kunde inte fått tydligt svar på om jag beställer en m50 i mittan av mars om jag kommer får en LCI eller den nuvarande.
 
Det finns på nuvarande så vitt jag vet, vad förstått så får man inte det på LCI på 4-serien i alla fall

Även på offerten jag fick
1708330765410.png
Det var som tusan , googlade på det någon månad sedan, och där skrev folk samma sak.
Kan det vara så att de hade en rejäl uppsättning för just denna modell? X7 gick inte att få med.
 
Det var som tusan , googlade på det någon månad sedan, och där skrev folk samma sak.
Kan det vara så att de hade en rejäl uppsättning för just denna modell? X7 gick inte att få med.
Laserlights finns på iX3 också som tillval. Jag fick dom inte dock 😂 ska tydligen vara en rätt märkbart skillnad från deras standard LED
 
X7 har ju knappt några lampor :D
Vad jag har förstått behövs inte laserljus längre, då vanliga LED numera har högre ljusstyrka än för några år sedan. Jag har laserljus på min i4 och tycker att de är jättebra, men vilken teknik som används är ju oväsentligt så länge det funktionella kravet på ljusstyrkan uppfylls.

Det skulle vara intressant om någon oberoende aktör mätte och jämförde ljusstyrkan hos laserljusen och (de förmodat) nya, starkare LED-ljusen.
 
Den nuvarande generationen C 300e kom 2022. Den kostar väl närmare 500k begagnad. Motsvarande C 220d verkar finnas 100k billigare. Tittar du på den förra generationen med betydligt kortare räckvidd på el?
Första c300e hade väl den där groteska nivåskillnaden i skuffen också, den är ju borta nu.
 
Tillbaka
Topp