• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    998
Några andra modeller i samma prisklass och räckvidd är väl MG4, BYD Dolphin, Nissan Leaf, Citroen e-C4, Renault Scenic E-tech.
Har själv sneglat på MG4 och Scenic som verkar spännande. Landade till slut i en Tesla Model 3 ändå. Men väl värt att provköra och få en egen uppfattning.

Har Nissan Leaf kvar "fel" snabbladdningskontakt fortfarande? I såna fall blir ju snabbladdning krångligare beroende på hor ofta/om man gör det.

MG4 har ju fått "krigsrubriker" om dåligt sladdsystem och filhållare/bytare systemet, har inte läst någon artikel utan bara sett rubrikerna så hur illa/allvarligt det är kan jag inte säga, men någon här borde ju veta/ha en uppfattning.
 
Har Nissan Leaf kvar "fel" snabbladdningskontakt fortfarande? I såna fall blir ju snabbladdning krångligare beroende på hor ofta/om man gör det.

MG4 har ju fått "krigsrubriker" om dåligt sladdsystem och filhållare/bytare systemet, har inte läst någon artikel utan bara sett rubrikerna så hur illa/allvarligt det är kan jag inte säga, men någon här borde ju veta/ha en uppfattning.

Livsfarlig i vinterväglag tydligen:
MG 4 2024-02-23.jpg
 
Ska lämna tillbaka min id3 om ett par månader. Funderar på en ny id 3, cupra born eller BYD Atto 3. Någon som har en BYD och kan dela med sig av erfarenheter eller andra tips i den prisklassen?
För 4000kr (leasing) definitivt en BYD ATTO 3. Det går inte att jämföra med "delfinen" från Byd - inte samma storlek eller klass.
Testa alla o skapa egen uppfattning! 👋
 
Hämtade ut min nya Q4/55 Quattro i förra veckan. En otroligt trevlig bil att köra. Bra ljudnivå framförallt. Iofs på mjuka odubbade däck. Men ändå. Det jag har svårt för, är att den stänger av radion när den parkopplar telefonen, men det är troligen en inställnings fråga.
Skall bli intressant att se räckvidden när den rullat ett par hundra mil.
IMG_0381.jpeg
 
Hämtade ut min nya Q4/55 Quattro i förra veckan. En otroligt trevlig bil att köra. Bra ljudnivå framförallt. Iofs på mjuka odubbade däck. Men ändå. Det jag har svårt för, är att den stänger av radion när den parkopplar telefonen, men det är troligen en inställnings fråga.
Skall bli intressant att se räckvidden när den rullat ett par hundra mil.
IMG_0381.jpeg
Säg till om du löser radio-problematiken. Jag har samma utmaning i min id4 att radion för efter 30 sekunder när Carplay kopplas upp och har inte lyckats lösa det. Efter 18 månader…
 
Har Nissan Leaf kvar "fel" snabbladdningskontakt fortfarande? I såna fall blir ju snabbladdning krångligare beroende på hor ofta/om man gör det.

MG4 har ju fått "krigsrubriker" om dåligt sladdsystem och filhållare/bytare systemet, har inte läst någon artikel utan bara sett rubrikerna så hur illa/allvarligt det är kan jag inte säga, men någon här borde ju veta/ha en uppfattning.
Japp. Tyvärr har Nissan Leaf fortfarande den japanska standardkontakten för snabbladdning. Så kallad CHAdeMO.

angående MG4 så kan man stänga av systemet med en knapp. Tar 2 sekunder. Men varje gång man sätter på bilen så aktiveras systemen igen.
Jag har själv ingen uppfattning om problemet. Men bästa är nog att testköra bilen för att skapa sig en egen uppfattning.
 
En kompis har en MG4. Bilens "säkerhetsfunktioner" är tydligen totalt efterblivna. Värst i snö och dåligt väder men knappt fungerande ens i fint väder. I bästa fall plingar och plongar det bara hysteriskt - i värsta fall styr bilen av vägen eller mot mötande trafik :oops:
 
Ska lämna tillbaka min id3 om ett par månader. Funderar på en ny id 3, cupra born eller BYD Atto 3. Någon som har en BYD och kan dela med sig av erfarenheter eller andra tips i den prisklassen?
Va i ungefär samma val innan jul och slutade med att jag valde Cupra Born, tyckte den var betydligt trevligare än de andra bilarna för samma pengar. Möjligtvis att bagaget är lite för litet men var bara atton som hade något större baggage.

Jag fick dock inte möjlighet att testa MG Marvel som också kostade typ 4000kr iaf då, den såg trevlig ut på bilder men har som sagt inte kört.
 
Va i ungefär samma val innan jul och slutade med att jag valde Cupra Born, tyckte den var betydligt trevligare än de andra bilarna för samma pengar. Möjligtvis att bagaget är lite för litet men var bara atton som hade något större baggage.

Jag fick dock inte möjlighet att testa MG Marvel som också kostade typ 4000kr iaf då, den såg trevlig ut på bilder men har som sagt inte kört.
Blir nog Cupran. 4000 i mån ink försäkring är en bra TCO för en bil. Får slanta upp 10 k i någon slags förbetalning.
 
Blir nog Cupran. 4000 i mån ink försäkring är en bra TCO för en bil. Får slanta upp 10 k i någon slags förbetalning.
Du kan välja utan förbetalning också (jo det kan du, stå på dig om säljaren säger nåt annat!) och istället betala några hundralappar mer per månad.

Betala ALDRIG första förhöjd hyra på en operationell leasing (som privatleasing är). För om bilen blir inlöst vid olycka så avbryter man kontraktet och då blir du av med alla pengar. Det finns inga fördelar för en privatperson att betala en första förhöjd hyra (förutom någon enstaka krona i lägre räntekostnad) men en jättestor potentiell nackdel.
 
Senast ändrad:
Du kan välja utan förbetalning också (jo det kan du, stå på dig om säljaren säger nåt annat!) och istället betala några hundralappar mer per månad.

Betala ALDRIG första förhöjd hyra på en operationell leasing (som privatleasing). För om bilen blir inlöst vid olycka så avbryter man kontraktet och då blir du av med alla pengar. Det finns inga fördelar för en privatperson att betala en första förhöjd hyra (förutom någon enstaka krona i lägre räntekostnad) men en jättestor potentiell nackdel.
Det hade jag ingen aning om. Tack för infon! Säljaren var helt öppen med att jag inte behövde måste jag tillägga.
 
Livsfarlig i vinterväglag tydligen:
MG 4 2024-02-23.jpg
Nu låter jag som värsta elbilshataren efter att nyss spytt galla över vår Mustang Mach-E… Men… när kära Forden stod på verkstad i tre veckor hade vi just en sån här MG till hyrbil. Även på sommarvägar upplevde jag assistanssystemen som otroligt bryska och osmidiga. Den kunde med hård kraft vilja följa efter helt fel fil helt plötsligt, nödbromsa inne på parkeringsplatser pga bilar på vägen utanför osv. Inte förvånad att den beter sig som beskrivet i artikeln och jag skulle direkt avråda från modellen.

Dessutom sparades inte de flesta inställningarna mellan körningar, så när jag ställde ner regenereringen till lägsta (föredrar att reglera med mjuk inbromsning) så ändrade den tillbaka nästa start. Ännu dummare om beteendet är direkt farligt i halka.

Överlag upplevde jag den ändå som en väldigt ok bil för priset. Plastig men funkar bra för a-b. Snarare mjukvaran som kändes alldeles för omständig och omogen, framförallt att den vill ha ihjäl föraren då 😅 Men även på andra sätt.
 
Några andra modeller i samma prisklass och räckvidd är väl MG4, BYD Dolphin, Nissan Leaf, Citroen e-C4, Renault Scenic E-tech.
Har själv sneglat på MG4 och Scenic som verkar spännande. Landade till slut i en Tesla Model 3 ändå. Men väl värt att provköra och få en egen uppfattning.
Har kört alla ovan, och id 3, cupra born samt BYD Atto 3.
Tesla 3 är överlägset trevligast att ratta. MG4 är sjukt överskattad, blev grymt besviken av provturen. Samma har gällt alla kinabilar.
Kia ev6 är fin att ratta, solklart skönaste aseaten.
Efter att bott 5år i frankrike kan jag konstatera att fördomarna stämmer. rena skräpet. Scenic E-tech utställningsbilar med rost runt bakluckans gångjärn tex...samma på båda sidor.
Har bilder på eländet.
Håller cupra born på andra plats av dessa, små skillnader över ID.3 men avgörande skillnad i känslan. Märkligt men så känns det.
 
Nu låter jag som värsta elbilshataren efter att nyss spytt galla över vår Mustang Mach-E… Men… när kära Forden stod på verkstad i tre veckor hade vi just en sån här MG till hyrbil. Även på sommarvägar upplevde jag assistanssystemen som otroligt bryska och osmidiga. Den kunde med hård kraft vilja följa efter helt fel fil helt plötsligt, nödbromsa inne på parkeringsplatser pga bilar på vägen utanför osv. Inte förvånad att den beter sig som beskrivet i artikeln och jag skulle direkt avråda från modellen.

Dessutom sparades inte de flesta inställningarna mellan körningar, så när jag ställde ner regenereringen till lägsta (föredrar att reglera med mjuk inbromsning) så ändrade den tillbaka nästa start. Ännu dummare om beteendet är direkt farligt i halka.

Överlag upplevde jag den ändå som en väldigt ok bil för priset. Plastig men funkar bra för a-b. Snarare mjukvaran som kändes alldeles för omständig och omogen, framförallt att den vill ha ihjäl föraren då 😅 Men även på andra sätt.
Har liknande upplevelse av alla kinabilar. Slarvig mjukvara som är märkligt ingripande och så plingar det för allt möjligt. Man blir tokig.
 
  • Like
Reactions: LS
Tillbaka
Topp