• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
Vad jag har förstått behövs inte laserljus längre, då vanliga LED numera har högre ljusstyrka än för några år sedan. Jag har laserljus på min i4 och tycker att de är jättebra, men vilken teknik som används är ju oväsentligt så länge det funktionella kravet på ljusstyrkan uppfylls.

Det skulle vara intressant om någon oberoende aktör mätte och jämförde ljusstyrkan hos laserljusen och (de förmodat) nya, starkare LED-ljusen.
Så är det säkert!
Men laserlight på 4-serien ser ju så grymma ut :D

Nya motsvarande på LCI, gillar fronten mer på LCI
g22_financial-services


men baklamporna om de kommer erbjuda(i alla fall på coupe-modellen) är riktigt fina. Likadana som m4 CSL har
2025-BMW-4-Series-Coupe-0130-4.jpg


OEM CSL kostar helt galna pengar om man behöver byta ut :S. Tror det är 80k eller liknande :S
m4csl_103.jpg
 
Senast ändrad:
Utan att vilja dra det här en lång vända till men nu har det kommit ut exakt hur många som strejkat på Tesla:

"I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.

När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta.
Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.

Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson."
 
Utan att vilja dra det här en lång vända till men nu har det kommit ut exakt hur många som strejkat på Tesla:

"I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.

När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta.
Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.

Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.
tyckte också jag såg någonstans att detta inte var likställt med personer utan att det ändå var färre än 44 personer. Någon vidhöll att det fortfarande rörde sig om 13st men jag vet hur mycket det stämmer eller hur detta räknas. Men att det är ett mindre antal är ju trots allt klarställt.
 
Lutar som sagt åt att jag inom väldigt kort beställer polestar 2. Det som känns mest ”oroande” (eller nervöst) rättare sagt är att jag och frugan då kommer vara 100% elburna. Alltså ingen möjlighet att tanka fossilt vid längre resor.
Det här är ju helt nytt för oss och då blir frågan vad man ska ha för laddkort/tag/abonnemang etc?? Frugan har kört sin tesla i två år och under den tiden har vi till 100% laddat hemma. Bor i villa med laddstolpe, 25a 3-fas uttag osv så hemma lär jag också ladda, samt möjligheter att ladda på jobbet. Så gissningsvis är detta en ickefråga 95% av tiden. Men övriga 5% är jag osäker på hur man gör rent praktiskt?

Vill ju inte att det ska vara som när man parkerar och behöver 28 olika appar, nya appar varje gång osv som det var för några år sen. Utan något som täcker in de flesta behoven?

Genom min tesla app har jag förstått att jag kan ladda andra bilar också. Vilket debiteras reggat kort? Får man kvitto efter varje laddning då? Det är ju mitt privata kort som är reggat på appen och jag har genom jobbet förmånen med ”fritt drivmedel” så det är min arbetsgivare som betalar de publika laddningarna sen förmånsbeskattas jag för det.

Så kvitto efter varje laddning på tesla supercharger vore najs om man fick?!

Och i övrigt? Vad behöver jag för att täcka in ”normala” behov?
 
Lutar som sagt åt att jag inom väldigt kort beställer polestar 2. Det som känns mest ”oroande” (eller nervöst) rättare sagt är att jag och frugan då kommer vara 100% elburna. Alltså ingen möjlighet att tanka fossilt vid längre resor.
Det här är ju helt nytt för oss och då blir frågan vad man ska ha för laddkort/tag/abonnemang etc?? Frugan har kört sin tesla i två år och under den tiden har vi till 100% laddat hemma. Bor i villa med laddstolpe, 25a 3-fas uttag osv så hemma lär jag också ladda, samt möjligheter att ladda på jobbet. Så gissningsvis är detta en ickefråga 95% av tiden. Men övriga 5% är jag osäker på hur man gör rent praktiskt?

Vill ju inte att det ska vara som när man parkerar och behöver 28 olika appar, nya appar varje gång osv som det var för några år sen. Utan något som täcker in de flesta behoven?

Genom min tesla app har jag förstått att jag kan ladda andra bilar också. Vilket debiteras reggat kort? Får man kvitto efter varje laddning då? Det är ju mitt privata kort som är reggat på appen och jag har genom jobbet förmånen med ”fritt drivmedel” så det är min arbetsgivare som betalar de publika laddningarna sen förmånsbeskattas jag för det.

Så kvitto efter varje laddning på tesla supercharger vore najs om man fick?!

Och i övrigt? Vad behöver jag för att täcka in ”normala” behov?
Jag kör bara Tesla Supercharger trots VW. Man får tänka sig för lite hur man ställer bilen då laddluckan är placerad höger bak istället för vänster.

Jag tror att jag laddat vid två tillfällen utanför Teslas nätverk. Ena gången OKQ8 (kortbetalning, två tummar upp), och andra gången minns jag ej. Men tog inte många minuter att ladda ner appen och stansa in kortnumret.

Kvitto får du i Tesla-appen (PDF), så bara att skicka in till arbetsgivaren.
 
Jag kör bara Tesla Supercharger trots VW. Man får tänka sig för lite hur man ställer bilen då laddluckan är placerad höger bak istället för vänster.

Jag tror att jag laddat vid två tillfällen utanför Teslas nätverk. Ena gången OKQ8 (kortbetalning, två tummar upp), och andra gången minns jag ej. Men tog inte många minuter att ladda ner appen och stansa in kortnumret.

Kvitto får du i Tesla-appen (PDF), så bara att skicka in till arbetsgivaren.
Låter kanon 👍🏻
Då får jag kolla med de som administrerar våra bilar (nf fleet) om jag behöver nytt tankkort eller om mitt befintliga duger. Gissningsvis lär det dock bli mest tesla superchargers när jag är ute på vägarna så låter bra med pdfkvitto
 
fick offert senast för 2v sedan på en M50(relativt sett mycket bra pris), men vill inte beställa nu då LCI är på gång och kommer troligtvis börja produceras i slutet på Maj(tyvärr så verkar inte laserlights finnas på LCI). Kunde inte fått tydligt svar på om jag beställer en m50 i mittan av mars om jag kommer får en LCI eller den nuvarande.
Bara att beställa en M50 då alltså
 
Lutar som sagt åt att jag inom väldigt kort beställer polestar 2. Det som känns mest ”oroande” (eller nervöst) rättare sagt är att jag och frugan då kommer vara 100% elburna. Alltså ingen möjlighet att tanka fossilt vid längre resor.
Det här är ju helt nytt för oss och då blir frågan vad man ska ha för laddkort/tag/abonnemang etc?? Frugan har kört sin tesla i två år och under den tiden har vi till 100% laddat hemma. Bor i villa med laddstolpe, 25a 3-fas uttag osv så hemma lär jag också ladda, samt möjligheter att ladda på jobbet. Så gissningsvis är detta en ickefråga 95% av tiden. Men övriga 5% är jag osäker på hur man gör rent praktiskt?

Vill ju inte att det ska vara som när man parkerar och behöver 28 olika appar, nya appar varje gång osv som det var för några år sen. Utan något som täcker in de flesta behoven?

Genom min tesla app har jag förstått att jag kan ladda andra bilar också. Vilket debiteras reggat kort? Får man kvitto efter varje laddning då? Det är ju mitt privata kort som är reggat på appen och jag har genom jobbet förmånen med ”fritt drivmedel” så det är min arbetsgivare som betalar de publika laddningarna sen förmånsbeskattas jag för det.

Så kvitto efter varje laddning på tesla supercharger vore najs om man fick?!

Och i övrigt? Vad behöver jag för att täcka in ”normala” behov?
Enklaste är att kolla på Chargefinder på de vägar du brukar köra och se vilka laddare som finns där du brukar stanna. Många tar idag betalkort men det kan löna sig att ladda ner deras app och regga sig som användare. Då får man ofta någon krona billigare per kWh.

De vanligast förekommande laddoperatörerna är:
Tesla
Circle K
Vattenfall InCharge
Recharge
Mer
Eviny
E.On
Ionity
OKQ8

Nu har det seglat upp en ny spelare som heter Nima Energy. De är idag billigast på marknaden med sina 4,5kr/kWh. De satsar på supersnabbladdning inne i städer men finns än så länge på relativt få platser.
 
Svart och vitt vill jag påstå är värst. Svart är nog "vinnaren" där, finns inget väder som passar. Är det torrt så syns damm på färgen och är det blött så blir det fläckar av vätan. Vitt funkar ändå skapligt sommartid.
Inte så konstigt att det kostar mer så fort man väljer nån annan färg än standard svart eller vit hos de flesta bilmärken.
 
Inte så konstigt att det kostar mer så fort man väljer nån annan färg än standard svart eller vit hos de flesta bilmärken.
Metalliclack har alltid kostat extra till de allra flesta bilar, men förr fanns det ganska många solida lacker att välja på, utan extrakostnad. Det var vanligt med röd, blå, gul, grön, brun eller vilken färg som helst egentligen.

Jag vet inte hur det kom sig, men helt plötsligt hade antalet solida lacker till de flesta bilmodeller reducerats till en eller två, oftast vit och svart.

Och nu har vi hamnat i det tråkiga läget att det mest finns åtta varianter av grått, med oftast bara en eller två kulörer som inte ligger på eller väldigt nära gråskalan.

Jag saknar verkligen inte solid brun och beige, men skulle gärna se fler färgglada metalliclacker.
 
Senast ändrad:
Metalliclack har alltid kostat extra till de allra flesta bilar, men förr fanns det ganska många solida lacker att välja på, utan extrakostnad. Det var vanligt med röd, blå, gul, grön, brun eller vilken färg som helst egentligen.

Jag vet inte hur det kom sig, men helt plötsligt hade antalet solida lacker till de flesta bilmodeller reducerats till en eller två, oftast vit och svart.
Bättre business att gå över till metallic och ta premium för det.
 
Metalliclack har alltid kostat extra till de allra flesta bilar, men förr fanns det ganska många solida lacker att välja på, utan extrakostnad. Det var vanligt med röd, blå, gul, grön, brun eller vilken färg som helst egentligen.

Jag vet inte hur det kom sig, men helt plötsligt hade antalet solida lacker till de flesta bilmodeller reducerats till en eller två, oftast vit och svart.

Och nu har vi hamnat i det tråkiga läget att det mest finns åtta varianter av grått, med oftast bara en eller två kulörer som inte ligger på eller väldigt nära gråskalan.

Jag saknar verkligen inte solid brun och beige, men skulle gärna se fler färgglada metalliclacker.
För att man kom på att det finns en betalningsvilja är svaret. Förr var metallic-lacker dyrare att lägga för tillverkarna, nu är det inte det längre. Men pristillägget är kvar ;)
 
Ska lämna tillbaka min id3 om ett par månader. Funderar på en ny id 3, cupra born eller BYD Atto 3. Någon som har en BYD och kan dela med sig av erfarenheter eller andra tips i den prisklassen?
 
Ska lämna tillbaka min id3 om ett par månader. Funderar på en ny id 3, cupra born eller BYD Atto 3. Någon som har en BYD och kan dela med sig av erfarenheter eller andra tips i den prisklassen?
Frugan har en Atto3 sedan snart 1år och kört runt 1500mil, nöjd med valet och helt utan problem… (vi laddar enbart hemma på nättern)
 
Ska lämna tillbaka min id3 om ett par månader. Funderar på en ny id 3, cupra born eller BYD Atto 3. Någon som har en BYD och kan dela med sig av erfarenheter eller andra tips i den prisklassen?
Några andra modeller i samma prisklass och räckvidd är väl MG4, BYD Dolphin, Nissan Leaf, Citroen e-C4, Renault Scenic E-tech.
Har själv sneglat på MG4 och Scenic som verkar spännande. Landade till slut i en Tesla Model 3 ändå. Men väl värt att provköra och få en egen uppfattning.
 
Tillbaka
Topp