• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    993
Har kört alla ovan, och id 3, cupra born samt BYD Atto 3.
Tesla 3 är överlägset trevligast att ratta. MG4 är sjukt överskattad, blev grymt besviken av provturen. Samma har gällt alla kinabilar.
Kia ev6 är fin att ratta, solklart skönaste aseaten.
Efter att bott 5år i frankrike kan jag konstatera att fördomarna stämmer. rena skräpet. Scenic E-tech utställningsbilar med rost runt bakluckans gångjärn tex...samma på båda sidor.
Har bilder på eländet.
Håller cupra born på andra plats av dessa, små skillnader över ID.3 men avgörande skillnad i känslan. Märkligt men så känns det.
Håller med dig i det du skriver. Men Tesla är ju också dyrare. Samma med Kia EV6.

Frågeställaren ville ha något i samma prisklass som ID.3

Så du tycker inte det är någon skillnad på en MG och en Nio?
Jo men de har i grunden samma problem med ofärdig mjukvara o ”pingel”
Sedan är priset så pass högt så andra bra alternativ finns.
MG är ivarjefall billiga, då har jag mer överseende med budgetlösningar.
Men Nio är den finaste kinabilen inne/ute.
Synd på Nomi bara, sjukt störande!
Men notera, jag gillar den tyska strama traditionella känslan.

Vad är en kinabil? Din definition dvs.
Alla ägda av kina. Ännu mer problem med de som även utvecklas i kina. Tex EX30 som på pappret ser kanon ut, men vars mjukvara och ergonomi har tappat allt Volvo-logiska.
Blev besviken.
Tex drar den iväg vid acc för att sedan tveka några tiondelar för att sedan skjuta iväg som en raket. Vatusan??

Även den piper lite utan orsak, o låter (havslikt ljud) vid backning…
Är tyst o dämpar vindbrus bra dock !
Och snygg.
Men som sagt mjukvaran.

Nu låter jag som värsta elbilshataren efter att nyss spytt galla över vår Mustang Mach-E… Men… när kära Forden stod på verkstad i tre veckor hade vi just en sån här MG till hyrbil. Även på sommarvägar upplevde jag assistanssystemen som otroligt bryska och osmidiga. Den kunde med hård kraft vilja följa efter helt fel fil helt plötsligt, nödbromsa inne på parkeringsplatser pga bilar på vägen utanför osv. Inte förvånad att den beter sig som beskrivet i artikeln och jag skulle direkt avråda från modellen.

Dessutom sparades inte de flesta inställningarna mellan körningar, så när jag ställde ner regenereringen till lägsta (föredrar att reglera med mjuk inbromsning) så ändrade den tillbaka nästa start. Ännu dummare om beteendet är direkt farligt i halka.

Överlag upplevde jag den ändå som en väldigt ok bil för priset. Plastig men funkar bra för a-b. Snarare mjukvaran som kändes alldeles för omständig och omogen, framförallt att den vill ha ihjäl föraren då 😅 Men även på andra sätt.
Fast man ska ju vara tydlig med att detta är ett MG-problem, inte ett elbilsproblem. Skumt nog är inte ens alla MG modeller likadana. MG Marvel har jag inte hört någon klaga särskilt mycket på.

Alla elbilar spelar väl upp något elektroniskt ljud vid låg fart för att varna fotgängare?

I min BMW är det dock svårt att höra. Jag får testa med fönstren öppna någon gång.

Min frus Lexus har dock ett knasigt backljud som låter ungefär som bromsskivorna är rostiga. Det är dom inte, utan det är helt elektroniskt.

Alla ägda av kina. Ännu mer problem med de som även utvecklas i kina. Tex EX30 som på pappret ser kanon ut, men vars mjukvara och ergonomi har tappat allt Volvo-logiska.
Blev besviken.
Tex drar den iväg vid acc för att sedan tveka några tiondelar för att sedan skjuta iväg som en raket. Vatusan??

Är tyst o dämpar vindbrus bra dock !
Och snygg.
Men som sagt mjukvaran.
Dags att sälja Mercan? Jäkla kinabil.

Alla elbilar spelar väl upp något elektroniskt ljud vid låg fart för att varna fotgängare?

I min BMW är det dock svårt att höra. Jag får testa med fönstren öppna någon gång.

Min frus Lexus har dock ett knasigt backljud som låter ungefär som bromsskivorna är rostiga. Det är dom inte, utan det är helt elektroniskt.
i4 ger habegär, en av de bästa elbilarna.
Lexus är skitfina! De kommer göra kanonbra elbilar med tiden

Blir intressant att följa utvecklingen av folks åsikter om bilar ägda och byggda i Kina. Själv gissar jag väl på att det kommer accepteras betydligt bättre inom några år. Utvecklas bilarna i denna takt så ge det 10 år sen har de nästan samma status som koreanska och japanska bilar tror jag, och vi väljer att titta bort från eventuella politiska aspekter.

Blir intressant att följa utvecklingen av folks åsikter om bilar ägda och byggda i Kina. Själv gissar jag väl på att det kommer accepteras betydligt bättre inom några år. Utvecklas bilarna i denna takt så ge det 10 år sen har de nästan samma status som koreanska och japanska bilar tror jag, och vi väljer att titta bort från eventuella politiska aspekter.
Jag tror också att kinesiska produkter kommer i kapp de från andra delar av världen.

I vilken utsträckning konsumenter bortser från styrelseskicket i Kina är individuellt i dag, och kommer säkerligen att fortsätta vara individuellt.

Jag fortsätter välja bort produkter med kinesiskt innehåll i så stor utsträckning som möjligt, och har ingen synpunkt på hur andra gör.

Jag tror också att kinesiska produkter kommer i kapp de från andra delar av världen.

I vilken utsträckning konsumenter bortser från styrelseskicket i Kina är individuellt i dag, och kommer säkerligen att fortsätta vara individuellt.

Jag fortsätter välja bort produkter med kinesiskt innehåll i så stor utsträckning som möjligt, och har ingen synpunkt på hur andra gör.
Medhåll.
Jag försöker som du undvika kinaprylar.
Men alla får göra som den vill.
Och självklart kommer kinesbilar gå ifatt (och FÖRBI!!) de traditionella tillverkarna.
Lägre pris har de redan på vissa modeller.
Är bara Tesla som är i samma liga, resten efter.

Slänger in en fackla…

Väldigt problematiskt att det i princip bara är de som kan ladda hemma som rimligen kan äga och bruka en elbil. Eller hybrid.

Laddstationerna är för dyra som jag tolkar det. Skulle behövas subventioner eller maxpriser på snabbladdare. En kollega nämnde att han laddade sin hybrid för 350 kr! Blir dyra mil.

Toyota har nog ganska rätt när de bedömer elbilsmarknaden till Max 30 % av världsmarknaden och så även tyska biltillverkare som bedömer marknaden för dyrare elbilar som mättad.

Vad tycker ni som kör elbil/hybrid?

Slänger in en fackla…

Väldigt problematiskt att det i princip bara är de som kan ladda hemma som rimligen kan äga och bruka en elbil. Eller hybrid.

Laddstationerna är för dyra som jag tolkar det. Skulle behövas subventioner eller maxpriser på snabbladdare. En kollega nämnde att han laddade sin hybrid för 350 kr! Blir dyra mil.

Toyota har nog ganska rätt när de bedömer elbilsmarknaden till Max 30 % av världsmarknaden och så även tyska biltillverkare som bedömer marknaden för dyrare elbilar som mättad.

Ja det bli ett moment som kan bli knepigt om man ej har laddmöjlighet hemma/jobbet.

Jag hade aldrig fixat elbil/hybrid om jag inte haft möjlighet till att ladda hemma/jobb. Har tillräckligt mycket att tänka på som det är.

Funderar på att plocka ut en sådan här(eller nya tiguanen) istället för elbil som förstabil och potentiellt även ha en mindre elbil. Lär inte bli mycket skillnad i månadskostnad om man vill ha en bättre elbil, och absolut inte om jag tar en via bolaget.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Audi A6 Avant 40 TDI quattro 204 hk Privatleasing https://www.blocket.se/annons/stock..._tdi_quattro_204_hk_privatleasing_/1000989231

Efter att ha sett bilderna på hur det ser ut på laddstationerna runtom senaste två veckorna så inser jag att jag aldrig kommer åka en elbil när det är lov-veckor. Vet att det är snedtänk men efter ha behövt vänta 50 min på att ladda i somras så fick jag bitter smak. Visst går att planera att man åker under natten tidigt på morgonen osv... Ett alternativ är att hyra en bil för sådana veckor men det lär också kosta en slant.

:D
IMG-20240219-WA0005.jpg
Screenshot_20240224_154912_Facebook.jpg

Senast ändrad:
Funderar på att plocka ut en sådan här(eller nya tiguanen) istället för elbil som förstabil och potentiellt även ha en mindre elbil. Lär inte bli mycket skillnad i månadskostnad om man vill ha en bättre elbil, och absolut inte om jag tar en via bolaget.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Audi A6 Avant 40 TDI quattro 204 hk Privatleasing https://www.blocket.se/annons/stock..._tdi_quattro_204_hk_privatleasing_/1000989231

Efter att ha sett bilderna på hur det ser ut på laddstationerna runtom senaste två veckorna så inser jag att jag aldrig kommer åka en elbil när det är lov-veckor. Vet att det är snedtänk men efter ha behövt vänta 50 min på att ladda i somras så fick jag bitter smak. Visst går att planera att man åker under natten tidigt på morgonen osv... Ett alternativ är att hyra en bil för sådana veckor men det lär också kosta en slant.

IMG-20240219-WA0005.jpg
Hur mycket kostar det att ladda en elbil? Tyckte det var sjukt att det kostade 350 kr att ladda en hybrid.

Medhåll.
Jag försöker som du undvika kinaprylar.
Men alla får göra som den vill.
Och självklart kommer kinesbilar gå ifatt (och FÖRBI!!) de traditionella tillverkarna.
Lägre pris har de redan på vissa modeller.
Är bara Tesla som är i samma liga, resten efter.
Jag ser det inte som helt självklart att kinesiska biltillverkare kommer att gå förbi europeiska.

Här är min snabba analys.

Fördelar som kinesiska biltillverkare åtnjuter på lång sikt​

• Kostnadsfördelar i form av lägre miljöskatter, lägre miljökrav, svagare arbetsrätt, svagare sociala rättigheter, samt billigare och snabbare tillståndsprocesser till följd av avsaknad av demokratiskt inflytande vid byggnation av produktionsanläggningar och tillhörande infrastruktur.
  • Strategisk kontroll över viktiga råvaror och produktionskapacitet kring batterier.
  • Gigantisk inhemsk marknad.
  • Handelshinder som begränsar utländsk konkurrens på den inhemska marknaden.

Fördelar för europeiska biltillverkare på lång sikt​

• Starka varumärken på den internationella marknaden.
  • Genuin förmåga att leverera premiumprodukter.
  • Ingenjörsförsprång inom teknik som är gemensam för alla bilar oavsett drivmedel, som chassiteknik, säkerhet, förarhjälpmedel, infotainment, ergonomi och robusthet i hård- och mjukvara.
  • Fungerande välfärdsstater med god tillgång till utbildad arbetskraft och kapital.
  • demokratiska samhällen som inte drabbas av diktatur-badwill på vissa marknader.
  • Fria, demokratiska samhällen med låg grad av korruption kommer alltid att vara överlägsna i att skapa engagemang och att ta fram de bästa idéerna och prestationen hos befolkningen i stort och hos den välutbildade arbetskaften.

Senast ändrad:

IMG-20240219-WA0005.jpg
Det går ju att ladda på andra ställen är Teslas superchargers…

Slänger in en fackla…

Ja. Håller med dig.
Att kunna ladda hemma är mer eller mindre en förutsättning för att kunna köra på el.
Jag har själv levt utan laddmöjlighet hemma. Det går, men det är inte helt smutt. Man får planera lite. Men har man en räckvidd på 50 mil så räcker det med att ladda mer sällan. Om det då finns publik laddare i närheten av hemmet funkar det nästan smärtfritt. Men det beror helt på vad det kostar. Normalladdning upp till 3kr/kWh får väl anses okej. Då åker man för 6 kr milen vilket är halva priset jämfört med konventionell bil.

Men ska man leva på snabbladdning för 6-8kr/kWh så är det ju ingen prisfördel…
Men sen så har man ju andra fördelar med elbil.

Kanske skulle man slopa momsen eller skatten på elbilsladdning?

Ja. Håller med dig.
Att kunna ladda hemma är mer eller mindre en förutsättning för att kunna köra på el.
Jag har själv levt utan laddmöjlighet hemma. Det går, men det är inte helt smutt. Man får planera lite. Men har man en räckvidd på 50 mil så räcker det med att ladda mer sällan. Om det då finns publik laddare i närheten av hemmet funkar det nästan smärtfritt. Men det beror helt på vad det kostar. Normalladdning upp till 3kr/kWh får väl anses okej. Då åker man för 6 kr milen vilket är halva priset jämfört med konventionell bil.

Men ska man leva på snabbladdning för 6-8kr/kWh så är det ju ingen prisfördel…
Men sen så har man ju andra fördelar med elbil.

Ok. Men då blir det ca 15-18kr milen med snabbladdare. Inte helt off ändå jämfört med fossilt.

Jag ifrågasätter att vi har energiskatt på el över huvud taget.

Övriga punktskatter är kopplade till olika former av skada (alkohol, tobak, fossila drivmedel).

Så länge elproduktion och eldistribution bär sina externa kostnader i form av miljöpåverkan (gör de det?) så tycker inte jag att det ska finnas en punkskatt på el i konsumentledet.

Invånare i vissa kommuner i norra Sverige och viss energiintensiv industri betalar ju en bråkdel av den elskatt som vi andra betalar. Det borde vara lika för alla.

Senast ändrad:
Jag ser det inte som helt självklart att kinesiska biltillverkare kommer att gå förbi europeiska.

Fördelar för europeiska biltillverkare på lång sikt​

• Ingenjörsförsprång inom teknik som är gemensam för alla bilar oavsett drivmedel, som chassiteknik, säkerhet, förarhjälpmedel, infotainment, ergonomi och robusthet i hård- och mjukvara.
Bra lista!
Fast avseende elbilar är det kineserna som är före EU. Batteri och elbilsteknik. Bara Tesla kan konkurrera.
Nu hoppas jag på BMW och MB, de brukar vara duktiga. VW har redan gått bort sig.

Tillbaka
Topp