• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923
Blir så less på mig själv.. haha.. fear of missing out när det kommer till att välja bil.

Då L&K med MAX paketet spräckte budget så har jag nu två bilar att välja på.

En Vit Sportline med Tygstolar och Panorama samt en grå RS med Läder samt att den är utan panorama.

Den vita är snyggare, men med tyg och panorama som jag avskyr, främst pga gnekande ljud som uppstår i skarvarna när man har is på taket osv.
Den gråa är rätt ful, men med läder och utan panorama. Samma pengar.

Skillnaden i övrigt är liksom ingen när det kommer till RS och Sportline. Stolarna är exakt identiska, chassit exakt samma, exteriört exakt samma osv..
Det enda som skiljer är att RS specas som 340hk istället för Sportline med 299hk. Dessa 340hk når man endast om man har över 88% i batteri och man kan endast nyttja dom i 30sek.. så jävla löjligt.. haha..

Sportline:
c675616b-faa0-468c-8fc7-e928283a1220.jpg

b0ec6a8c-12f9-4c00-a0b9-5dd7fde2e3fb.jpg


RS:
be1ef45f-cc6a-4807-88c4-470b25b1a751.jpg

a7770c21-4102-46ec-ae5c-dfb135cfdaed.jpg
Är detta något Skoda problem? haft panorama på min Tiguan i fyra år snart och aldrig hört minsta ljud eller märkt något? Nu är jag ju inte särskilt petig men småsaker heller när det kommer till bilar men ändå, ingen annan har påpekat det heller :)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Det är nya för 2024 som är lite upphottade.
RS stolarna i tyg har numera, kanske tidigare också.. de superfula limegröna detaljerna?
Att jag dock överväger Läder är pga kidsen.
1710502319861.png
Är nog bara RS som har den ilskna accentfärgen för på mina är det grå sömmar. Kidsen får välja antingen kläderna eller själva sitta i en svart sopsäck 😂, nädå men förstår argumentet med läder då.

IMG_8391.jpeg

Har faktiskt inte blivit någon tvätt än (4 månader) så mörkgrå passar mig väldigt bra på bruksbilen. Speciellt då den alltid står ute.
IMG_8389.jpeg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Är nog bara RS som har den ilskna accentfärgen för på mina är det grå sömmar. Kidsen får välja antingen kläderna eller själva sitta i en svart sopsäck 😂, nädå men förstår argumentet med läder då.

IMG_8391.jpeg

Har faktiskt inte blivit någon tvätt än (4 månader) så mörkgrå passar mig väldigt bra på bruksbilen. Speciellt då den alltid står ute.
IMG_8389.jpeg
Ja du har rätt, det är bara en RS issue.. du skrev ju att du åkte en sportline.. missade det.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Är detta något Skoda problem? haft panorama på min Tiguan i fyra år snart och aldrig hört minsta ljud eller märkt något? Nu är jag ju inte särskilt petig men småsaker heller när det kommer till bilar men ändå, ingen annan har påpekat det heller :)
Njae, det är nog ett generellt problem på typ alla öppningsbara panoramatak.
Det gnisslar och låter när det tinar och sedan fryser om vart annat och när man kör och karossen typ vrider sig lite eller vad man ska säga så uppstår en massa olika ljud från taket vilket är sjukt störigt. Typ så.. eller ja det är min bild efter att ha haft ett antal glastak från olika tillverkare
 
Njae, det är nog ett generellt problem på typ alla öppningsbara panoramatak.
Det gnisslar och låter när det tinar och sedan fryser om vart annat och när man kör och karossen typ vrider sig lite eller vad man ska säga så uppstår en massa olika ljud från taket vilket är sjukt störigt. Typ så.. eller ja det är min bild efter att ha haft ett antal glastak från olika tillverkare
Jaha intressant, kul att man lyckas undvika att märka av det på alla år :) får hålla tummarna att det håller i sig! Byter ju också bil typ vart tionde år så bör ju inte vara ett problem än på länge :D

Men visst bor du lite norrut, kanske har med det att göra, vi har det ju sällan särskilt kallt söderut.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har du snö på vintern? :) Står du i varmgarage?
Jag har min bil ute året runt och med Östersund som breddgrad blir det kanske lite annat
Visst gnisslar det när det är is på taket men om det är tillräckligt stort problem för att avstå vetisjutton. Men jag bor också längre söderut. (Dock hade vi -20 i december).
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Nöjd! Haft en sedan, en cross och en sport turismo, alla 4S. Skulle ta en sport igen men bara pga utseende. Och 4S är the sweetspot.

Inte haft några problem. Kanonbil!

Dock skulle jag inte köpa en igen just nu iaf med tanke på andrahandsvärdet där det är botten ur. Begagnat går säkert att göra en bra deal!
Tack, värdefull input
 
Våran Seat Leon är snart 10år... Provade Cupra Born som var rejält prissänkt, ca 410 inkl. det jag ville ha med vinterhjul.

Har för mig någon här inne köpte för ett litet tag sedan? Vad är du recension såhär ett tag senare om du ser detta?

Mitt problem är att jag isf får hyra garage på jobbet då vid flytten här så finns det inga laddstolpar i föreningen. Tycker ni det går bort då? 1750:- i garaget på jobbet och då ingår elen är dealen isf.
Jag har nämnt cupra. Den är beställd men jag har inte fått den än. Jag är nöjd med id3an som jag har kört i 3 år, den är identisk med cupran.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Styrde om kosan lite när det dök upp en svart RS Coupe. Inget extra förutom 21" och vinterpaket. Perfekt när man kör mycket inom Norrlands inland, 21tum och lågprofil alltså ..:)
Mycket standard iofs såsom Matrix :D

1000006247.png
1000006246.png
1000006245.png
1000006249.png
1000006248.png
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Styrde om kosan lite när det dök upp en svart RS Coupe. Inget extra förutom 21" och vinterpaket. Perfekt när man kör mycket inom Norrlands inland, 21tum och lågprofil alltså ..:)
Mycket standard iofs såsom Matrix :D

1000006247.png
1000006246.png
1000006245.png
1000006249.png
1000006248.png
Det mesta är väl standard på RS så det är kanon. Riktigt tjusig! 👌
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Njae.. men dessa solid edition som numer finns till typ alla varianter erbjuder alla advance paketet till 0kr däremot. RS när det kommer till Enyaq är bara dekaltrimmad ;)
Aha, då har de ändrat det. När jag kollade RS-paketet för några månader sen så ingick allt som ingick i de lägre paketen plus större motor och en massa lull som upplyst grill och sånt. 🤔 Den jag fick offert på var mer eller mindre maxad utan att jag valde till något extra.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Styrde om kosan lite när det dök upp en svart RS Coupe. Inget extra förutom 21" och vinterpaket. Perfekt när man kör mycket inom Norrlands inland, 21tum och lågprofil alltså ..:)
Mycket standard iofs såsom Matrix :D

1000006247.png
1000006246.png
1000006245.png
1000006249.png
1000006248.png

Har alltid funderat kring vem som beställer en SUV-coupé!

Standard Enyac är ju ful (likt de flesta elbilar) men coupén ser ju verkligen förjävlig ut.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Inte vacker, men vad jämför du med? Vad kör du själv?

Jag tycker att mixen mellan SUV och coupé är bedrövlig, de enda som lyckas hyggligt är Porsche med cayenne coupé (och den är fortfarande rätt ful).

Spelar det någon roll vad jag kör när jag bedömer en formgivning? Du brukar ju ofta ha starka åsikter; måste jag åka SUV eller elbil för att lämna en åsikt? Åker tysk dieselkombi (om det nu spelar roll).
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har alltid funderat kring vem som beställer en SUV-coupé!

Standard Enyac är ju ful (likt de flesta elbilar) men coupén ser ju verkligen förjävlig ut.
Beredd att hålla med, har egentligen inte varit ett fan av dessa couper heller men någon gång kommer krisen ;)
Det skiljer inte mycket (15L) i bagageutrymme och coupen är mindre vanlig så varför inte prova.. 3100kr netto per månad är en hygglig deal trots allt
1000006260.png
1000006247.png

1000006259.png
1000006246.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tycker att mixen mellan SUV och coupé är bedrövlig, de enda som lyckas hyggligt är Porsche med cayenne coupé (och den är fortfarande rätt ful).

Spelar det någon roll vad jag kör när jag bedömer en formgivning? Du brukar ju ofta ha starka åsikter; måste jag åka SUV eller elbil för att lämna en åsikt? Åker tysk dieselkombi (om det nu spelar roll).
Njae, inte helt relevant men ändå intressant. Har du dålig smak är din åsikt rätt irrelevant. Jag tycker flera coupe-suvar är ok även om jag tycker biltypen är idiotisk. Typ den första jag såg gillar jag, x6 första generationen. Odräglig bil men den är inte ful. Kommer dock aldrig köpa liknande för min skull.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Beredd att hålla med, har egentligen inte varit ett fan av dessa couper heller men någon gång kommer krisen ;)
Det skiljer inte mycket (15L) i bagageutrymme och coupen är mindre vanlig så varför inte prova.. 3100kr netto per månad är en hygglig deal trots allt
1000006260.png
1000006247.png

1000006259.png
1000006246.png
Ingen ful, ingen kul.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Beredd att hålla med, har egentligen inte varit ett fan av dessa couper heller men någon gång kommer krisen ;)
Det skiljer inte mycket (15L) i bagageutrymme och coupen är mindre vanlig så varför inte prova.. 3100kr netto per månad är en hygglig deal trots allt
1000006260.png
1000006247.png

1000006259.png
1000006246.png
Konceptet SUV-coupe kan man väl diskutera. Men den ser väl inte såå tokig ut. Kör!
 
Topp