• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,015
Körde min P2 LR första gången i riktig motorvägsfart idag. Iofs en del vind men vågade knappt köra i 140, sänkte till 130. Riktigt vinglig. Är väl straffet för man kör billig minisuv.
Måste som någon påpekade ha med däcken att göra. Jag har min P2 på 19" originalfälg och upplever den inte alls som svajig på motorvägen, trots att det blåste halv storm rakt från sidan idag. 🙂

P3 har kommit ned i pris och deras business edition är verkligen intressant. Någon som har provkört?

Tänk att jag har haft min Ioniq fem i tre år redan. Den här varit klockren. En gång bytte jag 12v-batteri som gick sönder. Annars har den bara fungerat. Nu vore det kul att prova något annat.

Helst skulle jag testa Taycan men jag har svårt att motivera priset.

Måste som någon påpekade ha med däcken att göra. Jag har min P2 på 19" originalfälg och upplever den inte alls som svajig på motorvägen, trots att det blåste halv storm rakt från sidan idag. 🙂
I mitt fall så är det att den överstyr i lite aggressivare körning. Men märker även att den kan tappa i lite respons i höga farter.

Någon som vet varför de gjorde den bakhjulsdriven? Även ljudet från elmotorerna hörs in i cupen nu vilket inte var fallet när den enbart var framhjulsdriven.

P3 har kommit ned i pris och deras business edition är verkligen intressant. Någon som har provkört?

Tänk att jag har haft min Ioniq fem i tre år redan. Den här varit klockren. En gång bytte jag 12v-batteri som gick sönder. Annars har den bara fungerat. Nu vore det kul att prova något annat.

Helst skulle jag testa Taycan men jag har svårt att motivera priset.
P3 är nog ett bättre köp om ungefär ett år när mjukvaran är stabilare.
Volvos helt nya plattform i den (och EX90).

Vad är dåligt på Tesla 3, och speciellt vad ör kass i minusgrader?
Ljudnivån i kupèn med dubbdäck på är sjukt hög.
Dörrhandtagen fryser fast och således går inte dörren att öppna. Likaså rutorna fryser fast om inte kupévärmaren varit igång en längre stund. En vanlig vardag på vintern åker frun till jobbet problemfritt då hon har timer på värmaren (bortsett från hörselnedsättningen hon får IOM med dubbdäck) Men när hon kommer fram till jobbet måste hon stanna till i en bussficka ca 5min och köra på värmen till max så fönster och dörrar kan öppnas. Hon jobbar på rättspsyk så redan vid infarten måste hon blippa in sig och det bildas snabbt köer bakom om rutan inte går ner 🙄
Har ännu så länge inte heller upplevt något problem de dagar det varit minusgrader med min Model 3(-11 som kallast)

Vad gäller rutorna så bör man som med alla bilar som har ramlöst runt rutorna att lägga på silikon eller liknande på listern regelbundet under vintertid.

Vad gäller handtagen så är dem inte helt 100 i kontruktionen som sådant, men WD-40 verkar ha hälpt med att inte få dem att frysa fast. Man kan ju öppna upp förardörren via appen i värsta fall
Har faktiskt inte lagt på silikon frekvent. Provade en gång och det hjälpte kanske två dagar. Problemet är ju inte att rutan fastnar på själva listen utan att den ”fryser fast” i högt läge och inte går ned i dörren. Menar du att silikon löser det? Då får jag prova igen och mer frekvent…
Körde min P2 LR första gången i riktig motorvägsfart idag. Iofs en del vind men vågade knappt köra i 140, sänkte till 130. Riktigt vinglig. Är väl straffet för man kör billig minisuv.
Som @MaBr skriver kan det nog bero på däcken?! Jag kör också Hakka10 men på original 19” och 140 km/h är inget stort problem. Men visst är det svajigare och vingligare än vad det är med mina Michelin pilot sport jag kör sommartid på likadana fälgar. Då upplever jag att den går som ett strykjärn i relativt höga hastigheter. Får se om din uppfattning kvarstår med bra sommardäck sen
Backspeglarna kan fastna i infällt läge på vintern om man ställt in att dom skall fälla in sig automatiskt vid parkering. 🤣
Haha, jo förvisso. Men det är ändå inte Tesla unikt. Faktiskt hänt en gång på min polestar också
Enig

Ljudnivån i kupèn med dubbdäck på är sjukt hög.
Dörrhandtagen fryser fast och således går inte dörren att öppna. Likaså rutorna fryser fast om inte kupévärmaren varit igång en längre stund. En vanlig vardag på vintern åker frun till jobbet problemfritt då hon har timer på värmaren (bortsett från hörselnedsättningen hon får IOM med dubbdäck) Men när hon kommer fram till jobbet måste hon stanna till i en bussficka ca 5min och köra på värmen till max så fönster och dörrar kan öppnas. Hon jobbar på rättspsyk så redan vid infarten måste hon blippa in sig och det bildas snabbt köer bakom om rutan inte går ner 🙄

Har faktiskt inte lagt på silikon frekvent. Provade en gång och det hjälpte kanske två dagar. Problemet är ju inte att rutan fastnar på själva listen utan att den ”fryser fast” i högt läge och inte går ned i dörren. Menar du att silikon löser det? Då får jag prova igen och mer frekvent…

Som @MaBr skriver kan det nog bero på däcken?! Jag kör också Hakka10 men på original 19” och 140 km/h är inget stort problem. Men visst är det svajigare och vingligare än vad det är med mina Michelin pilot sport jag kör sommartid på likadana fälgar. Då upplever jag att den går som ett strykjärn i relativt höga hastigheter. Får se om din uppfattning kvarstår med bra sommardäck sen

Haha, jo förvisso. Men det är ändå inte Tesla unikt. Faktiskt hänt en gång på min polestar också

Enig
Beror säkert en del på lite dålig elservo också. Gillar den inte i början av rattrörelsen. Gick från progressiv hydraulisk. Och aktivt chassi…

Hade ändå Nokian 235/45 R19 på förra bilen och märkte ingen sådan tendens som i P2an. Gick då från 245/40. På sommaren satt det 275/40 R19 bak. Var lite skillnad från sommar men var mer att esp blinkade än att den blev vinglig.

Senast ändrad:
Tänk om förmånsvärdet kunde grunda sig i inköpspris och inte nybilspris. Hade inte det varit rimligare? Nu förstår jag att konceptet är att man hela tiden ska köpa nytt för att stimulera ekonomin. Still though.

Tänk om förmånsvärdet kunde grunda sig i inköpspris och inte nybilspris. Hade inte det varit rimligare? Nu förstår jag att konceptet är att man hela tiden ska köpa nytt för att stimulera ekonomin. Still though.
Om förmånsvärdet baserades på inköpspris skulle det skapa möjligheter till skattefusk, främst i småföretag, där exempelvis företagaren kan be bilfirman fakturera ett lågt pris för chefens förmånsbil och ett överpris på skåpbilen som används av personalen. Det skulle leda till att Skatteverket behöver granska bilköpen på ett sätt som inte alls behövs om alla bilar har förutbestämda förmånsgrundande priser enligt Skatteverkets lista.

Om du tänker att begagnade bilar borde ha lägre förmånsvärde än nya bilar, så är väl logiken att arbetsgivaren kan hålla den begagnade bilen i toppskick, och att den därför ska anses ha samma bruksvärde för den anställde som en ny bil.

Senast ändrad:
arbetsgivaren kan hålla den begagnade bilen i toppskick, och att den därför ska anses ha samma bruksvärde för den anställde som en begagnad bil.
Gissar att du menar "ny" bil där i slutet?
Håller annars helt med dig. Om förmånsvärdet skulle styras av fakturan skulle det bädda för ett sällan skådat fusk.

Skulle ju kunna vara ett fallande förmånsvärde där det skrivs ner med tex 20% varje år så att det följer bilens marknadsvärde någorlunda. Men, ja systemet är ju riggat för att skapa incitament att byta bilar ofta för att ge ett indirekt stöd till inhemska bilindustrin.

• Like
Reactions: LS
Jag har dålig koll generellt på hur mycket strul det är med nyare p2:eek:r. Kan bara tala av egen erfarenhet efter 9 månader och 2500 mil med min p2 (togs ut ny i mars)
Och det har till 100% varit en extremt trevlig tid och helt problemfritt. Extremt nöjd med polestaren! Det är mer än vad jag kan säga om frugans Tesla modell 3! Där har du imho en överhajpad pissbil som jag inte kan rekommendera någon, som använder bilen där det är minusgrader, att skaffa!

Vi får väl se hur framtiden utvecklar sig framgent men jag kan absolut se att det blir någon ny polestar för mig. Men absolut inte en till Tesla i familjen iaf, om vi inte skulle flytta till värmen då finns det en liten chans. Om det aldrig blir minusgrader eller vinterdäck är nödvändigt är Teslan ok, men inte mer.
Vilken årsmodell är Teslan?

Som det är nu är ju elbilar kraftigt subventionerade som förmånsbilar. No brainer att välja det i företaget. Ja dels är det väl ursprungligen till för att företagen skulle köpa ny volvo eller saab vart 3 år men glöm inte heller att hela begagnatmarknaden drivs av den löpande tillkomsten av 3 år gamla leasing bilar.

Jag tycker id-modellerna gör sig bra med kontraster.
Blir lite.. blaffiga i helsvart. Jag valde silver och är jättenöjd!

IMG_2005.jpeg
Nöjd med bilen? Några issues?

Nöjd med bilen? Några issues?
Jag är mycket nöjd! Räckvidden är helt enligt förväntan och den allmänna upplevelsen av bilen är trevlig.

Har någon enstaka anmärkning(nitpicks) vilket är att sensorerna och kamerorna blir nersölande från 1 november ungefär och därefter blir det en del varningar och parkeringshjälpen slutar funka(det är förvisso inte bilens fel). Parkeringshjälpen var tidigare kul att använda för den funkade verkligen hur bra som helst, men alla såna här bilar blir väl betydligt sämre under vinterhalvåret. Backspeglarna vill inte vinklas ner vid backning vilket är väldigt störande efter att man aktivt ställt in just det..

Det andra är väl att förvärmningen av batteriet var avstängt från default och jag fattade inte de förns jag såg det här om dagen på elbilsmagasinet :)

Men jävlar va snabb den är och körupplevelsen är imponerande! Kommer från TMY Rwd sen tidigare

Jag är mycket nöjd! Räckvidden är helt enligt förväntan och den allmänna upplevelsen av bilen är trevlig.

Har någon enstaka anmärkning(nitpicks) vilket är att sensorerna och kamerorna blir nersölande från 1 november ungefär och därefter blir det en del varningar och parkeringshjälpen slutar funka(det är förvisso inte bilens fel). Parkeringshjälpen var tidigare kul att använda för den funkade verkligen hur bra som helst, men alla såna här bilar blir väl betydligt sämre under vinterhalvåret. Backspeglarna vill inte vinklas ner vid backning vilket är väldigt störande efter att man aktivt ställt in just det..

Det andra är väl att förvärmningen av batteriet var avstängt från default och jag fattade inte de förns jag såg det här om dagen på elbilsmagasinet :)

Men jävlar va snabb den är och körupplevelsen är imponerande! Kommer från TMY Rwd sen tidigare
Låter ändå överlag positivt. Att sensorer och kameror sölas ner är ju dock både trist och onödigt. Kört nya passater senaste sex åren och visst kan det bli nåt sensorkrångel om det är is på sensorerna men det är nog max ett par gånger per vinter. Passaten har ju också en överlägsen backkamera som fälls ut när den används och således aldrig blir smutsig. Trist att de frångick den funktionen tycker jag. Hur upplever du nackstödet? Egentligen det enda jag hade att anmärka på när jag provkörde, att det inte var justerbart och inte gick att skjuta fram.

Har varit på väg att beställa id7. Speciellt efter juldagen då oljelampan började lysa trots nyligen gjord oljeservice (skönt med elbil att slippa just sånt strul). VW:s hantering av mobilitetsgarantin med outsourcande till totalt inkompetenta ”Viking Vägassistans” och obefintligt ägarskap när problem uppstår gör dock att jag blir sjukt osugen på ytterligare VW. Det visade sig även att oljefiltret, som alltså byttes för tre veckor sen, inte var åtskruvat varför det läckte olja. Inget problem på id7 förvisso men det belyser återigen min erfarenhet från sex års VW-ägande. Bilarna funkar bra men kontakt och ansvarstagande från VW ligger alltid på 2/10.

Låter ändå överlag positivt. Att sensorer och kameror sölas ner är ju dock både trist och onödigt. Kört nya passater senaste sex åren och visst kan det bli nåt sensorkrångel om det är is på sensorerna men det är nog max ett par gånger per vinter. Passaten har ju också en överlägsen backkamera som fälls ut när den används och således aldrig blir smutsig. Trist att de frångick den funktionen tycker jag. Hur upplever du nackstödet? Egentligen det enda jag hade att anmärka på när jag provkörde, att det inte var justerbart och inte gick att skjuta fram.

Har varit på väg att beställa id7. Speciellt efter juldagen då oljelampan började lysa trots nyligen gjord oljeservice (skönt med elbil att slippa just sånt strul). VW:s hantering av mobilitetsgarantin med outsourcande till totalt inkompetenta ”Viking Vägassistans” och obefintligt ägarskap när problem uppstår gör dock att jag blir sjukt osugen på ytterligare VW. Det visade sig även att oljefiltret, som alltså byttes för tre veckor sen, inte var åtskruvat varför det läckte olja. Inget problem på id7 förvisso men det belyser återigen min erfarenhet från sex års VW-ägande. Bilarna funkar bra men kontakt och ansvarstagande från VW ligger alltid på 2/10.
Polarn tappade oljefiltret på en Passat mellan stockholm och göteborg för ett par år sen. Nysevad av vw i slöstan. Dom fick sätta i en ny motor i den bilen. :)

Lite halvt ot (?) men kanske av intresse

Det är sinnessjukt vad mycket data som samlas via bilen. den har i princip full tillgång till familjs samtal, kontakter, sms, bilder etc.
Dessutom har den både kameror, mikrofoner och gps som är igång under hela färden.
Får mig att tänka på israelerna och personsökarincidenten, fast med en kommuniststat bakom tangentbordet och tiotusentals fjärrstyrda bilar.

Det är sinnessjukt vad mycket data som samlas via bilen. den har i princip full tillgång till familjs samtal, kontakter, sms, bilder etc.
Dessutom har den både kameror, mikrofoner och gps som är igång under hela färden.
Får mig att tänka på israelerna och personsökarincidenten, fast med en kommuniststat bakom tangentbordet och tiotusentals fjärrstyrda bilar.
Varför ens samla och spara den här typen av data?

I detta fall, om min skoltyska är bra nog, att det mest handlar om att VW skulle bara ge platsinfo till ett externt företag Cyriad men att både Cyriad och VW inte hanterat persondata korrekt utan mer data läckt.

Cariad spricht von einer »Fehlkonfiguration«​

Aber wozu sammelt Cariad all diese Daten überhaupt? Dem SPIEGEL teilte das Unternehmen dazu mit, »pseudonymisierte Daten zum Ladeverhalten und Ladegewohnheiten von Kunden« würden genutzt, um Batterien und die dazugehörige Software zu verbessern. Cariad legt Wert auf die Feststellung, dass die Daten innerhalb des Konzerns niemals so zusammengeführt werden, »dass ein Rückschluss auf einzelne Personen möglich ist oder Bewegungsprofile erstellt werden«.

För att kunderna vill det är det korta svaret. De vill ha loggar på sina resor för att kunna skriva reseräkning, de vill kunna styra laddningsscheman beroende på vilken plats bilen står på och allt som man vant sig vid. Så behovet finns helt enkelt. Däremot är det en ren skandal att VW inte kan hålla en professionell nivå på sin säkerhet! Tyvärr är jag inte så förvånad, har jobbat med Cariad och det var en nästan skrämmande upplevelse. Inkompetensen var total. Teamet jag jobbade med som skulle utveckla digitala tjänster till bilen (ej inuti själva bilen men ja, runtomkring) hade exakt 0 erfarenhet av något liknande tidigare. I sann tysk anda var cheferna mest upptagna med att försöka skylla alla förseningar på varandra istället för att komma framåt till ett gemensamt mål. Huruvida något blev bra eller inte sket man i så länge alla dokument var ifyllda på rätt sätt.

För att kunderna vill det är det korta svaret. De vill ha loggar på sina resor för att kunna skriva reseräkning, de vill kunna styra laddningsscheman beroende på vilken plats bilen står på och allt som man vant sig vid. Så behovet finns helt enkelt. Däremot är det en ren skandal att VW inte kan hålla en professionell nivå på sin säkerhet! Tyvärr är jag inte så förvånad, har jobbat med Cariad och det var en nästan skrämmande upplevelse. Inkompetensen var total. Teamet jag jobbade med som skulle utveckla digitala tjänster till bilen (ej inuti själva bilen men ja, runtomkring) hade exakt 0 erfarenhet av något liknande tidigare. I sann tysk anda var cheferna mest upptagna med att försöka skylla alla förseningar på varandra istället för att komma framåt till ett gemensamt mål. Huruvida något blev bra eller inte sket man i så länge alla dokument var ifyllda på rätt sätt.
Samtidigt kan jag tycka att datakraften/logiken som krävs borde vara inbyggd i bilen, kapaciteten för databehandlingen borde kräva max en mobiltelefons kapacitet.
Eller åtminstone så borde bearbetat data skickas tillbaka till bilen för att sedan raderas från företagets servrar.
Jag hörde ett uttryck för många år sedan som stannat kvar, "information wants to be free", alltså någonting i stil med att det är väldigt svårt att hålla digital information hemlig, den hittar ut så småningom.
Riktigt hemskt hur mycket vi läcker, och vi orkar knappt bry oss längre.

Samtidigt kan jag tycka att datakraften/logiken som krävs borde vara inbyggd i bilen, kapaciteten för databehandlingen borde kräva max en mobiltelefons kapacitet.
Eller åtminstone så borde bearbetat data skickas tillbaka till bilen för att sedan raderas från företagets servrar.
Jag hörde ett uttryck för många år sedan som stannat kvar, "information wants to be free", alltså någonting i stil med att det är väldigt svårt att hålla digital information hemlig, den hittar ut så småningom.
Riktigt hemskt hur mycket vi läcker, och vi orkar knappt bry oss längre.
Det finns absolut en fascination inom tillverkarna för "big-data" utan att de egentligen vet riktigt varför. För ja, varför ska VWs servrar säga åt bilen att starta värmaren när kommunikationen kan gå mellan telefonen och bilen istället? Så fungerar det på alla VW märken (säkert flera) att allt du gör i telefonen går ner till huvudkontoret som sedan kommunicerar med bilen i sin tur.

Jag är egentligen inte emot tekniken i sig men det är inget annat än en skandal att man inte tar in folk som vet hur man bygger säkert i AWS!

Det finns absolut en fascination inom tillverkarna för "big-data" utan att de egentligen vet riktigt varför. För ja, varför ska VWs servrar säga åt bilen att starta värmaren när kommunikationen kan gå mellan telefonen och bilen istället? Så fungerar det på alla VW märken (säkert flera) att allt du gör i telefonen går ner till huvudkontoret som sedan kommunicerar med bilen i sin tur.

Jag är egentligen inte emot tekniken i sig men det är inget annat än en skandal att man inte tar in folk som vet hur man bygger säkert i AWS!
Håller med i kritiken men just i exemplet du ger är det antagligen enklare att gå via en central server som har koll på ip till alla bilar. Kan vara säkrare också att centralisera autentisering mot alla bilar.

Är du så pass nära att bt fungerar år det såklart en annan sak. Och definitivt borde de inte behöva lagra alla möjliga metadata efter anropet, det gör man bara för att data är så otroligt värdefullt ”någon gång”.

Har precis flyttat till nytt boende (BRF Radhus) med nya laddförutsättningar. Har egen laddbox, kör rörligt elavtal men noterar nu när jag kollar elbolagets app att ca 51% av min elförbrukning ligger mellan 00 och 08 och jag ser ju de dagar då jag laddat att det sticker upp ordentligt. Baserat på detta, borde man byta till timpris? Vad gör ni övriga, kör timpris allihop eller? Anledningen till att jag startade mitt nya boende med rörligt var att jag även har en värmepump och jobbar en del hemma och har många barn så jag visste inte riktigt hur elförbrukningen skulle ligga fördelat över dygnet. Men nu ser jag ju att ett timpris eventuellt kan vara lönsamt.
Om du har hälften av din elförbrukning mellan 00 och 08 tjänar du nästan helt säkert på att ha timdebitering. Nästan alla som har elbil tjänar på timpris om man laddar när priset är som lägst på dygnet.

Förutsättningen för att timpris ska löna sig är att man förbrukar relativt sett mer när det billigast timpris än den genomsnittlige elkunden. Eftersom de som har rörligt månadspris inte behöver bry sig om när de använder el på dygnet är det inte speciellt svårt. Dessutom har majoriteten fortfarande inte laddningsbar bil så majoriteten har inte möjligheten att styra över en stor del av förbrukningen till lågpristimmar.

Jag sparar normalt ca 15-20 öre i snitt per kWh med timpris jämfört med mitt elhandelsbolags volymvägda månadssnittpris (=det som de som har rörligt månadspris betalar). Då gör jag inget särskilt förutom att ladda på lågpristider och har lite medvetenhet om att t ex inte köra tvättmaskinen när elpriset är som allra högst (typiskt vissa vardagar 17-19). Vi förbrukar ca 14000 kWh/år till uppvärmning och hushållsel och 3000 kWh/år till bilen.

Tillbaka
Topp