• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Körde min P2 LR första gången i riktig motorvägsfart idag. Iofs en del vind men vågade knappt köra i 140, sänkte till 130. Riktigt vinglig. Är väl straffet för man kör billig minisuv.
Måste som någon påpekade ha med däcken att göra. Jag har min P2 på 19" originalfälg och upplever den inte alls som svajig på motorvägen, trots att det blåste halv storm rakt från sidan idag. 🙂
 
P3 har kommit ned i pris och deras business edition är verkligen intressant. Någon som har provkört?

Tänk att jag har haft min Ioniq fem i tre år redan. Den här varit klockren. En gång bytte jag 12v-batteri som gick sönder. Annars har den bara fungerat. Nu vore det kul att prova något annat.

Helst skulle jag testa Taycan men jag har svårt att motivera priset.
 
Måste som någon påpekade ha med däcken att göra. Jag har min P2 på 19" originalfälg och upplever den inte alls som svajig på motorvägen, trots att det blåste halv storm rakt från sidan idag. 🙂
I mitt fall så är det att den överstyr i lite aggressivare körning. Men märker även att den kan tappa i lite respons i höga farter.

Någon som vet varför de gjorde den bakhjulsdriven? Även ljudet från elmotorerna hörs in i cupen nu vilket inte var fallet när den enbart var framhjulsdriven.
 
P3 har kommit ned i pris och deras business edition är verkligen intressant. Någon som har provkört?

Tänk att jag har haft min Ioniq fem i tre år redan. Den här varit klockren. En gång bytte jag 12v-batteri som gick sönder. Annars har den bara fungerat. Nu vore det kul att prova något annat.

Helst skulle jag testa Taycan men jag har svårt att motivera priset.
P3 är nog ett bättre köp om ungefär ett år när mjukvaran är stabilare.
Volvos helt nya plattform i den (och EX90).
 
Vad är dåligt på Tesla 3, och speciellt vad ör kass i minusgrader?
Ljudnivån i kupèn med dubbdäck på är sjukt hög.
Dörrhandtagen fryser fast och således går inte dörren att öppna. Likaså rutorna fryser fast om inte kupévärmaren varit igång en längre stund. En vanlig vardag på vintern åker frun till jobbet problemfritt då hon har timer på värmaren (bortsett från hörselnedsättningen hon får IOM med dubbdäck) Men när hon kommer fram till jobbet måste hon stanna till i en bussficka ca 5min och köra på värmen till max så fönster och dörrar kan öppnas. Hon jobbar på rättspsyk så redan vid infarten måste hon blippa in sig och det bildas snabbt köer bakom om rutan inte går ner 🙄
Har ännu så länge inte heller upplevt något problem de dagar det varit minusgrader med min Model 3(-11 som kallast)

Vad gäller rutorna så bör man som med alla bilar som har ramlöst runt rutorna att lägga på silikon eller liknande på listern regelbundet under vintertid.

Vad gäller handtagen så är dem inte helt 100 i kontruktionen som sådant, men WD-40 verkar ha hälpt med att inte få dem att frysa fast. Man kan ju öppna upp förardörren via appen i värsta fall
Har faktiskt inte lagt på silikon frekvent. Provade en gång och det hjälpte kanske två dagar. Problemet är ju inte att rutan fastnar på själva listen utan att den ”fryser fast” i högt läge och inte går ned i dörren. Menar du att silikon löser det? Då får jag prova igen och mer frekvent…
Körde min P2 LR första gången i riktig motorvägsfart idag. Iofs en del vind men vågade knappt köra i 140, sänkte till 130. Riktigt vinglig. Är väl straffet för man kör billig minisuv.
Som @MaBr skriver kan det nog bero på däcken?! Jag kör också Hakka10 men på original 19” och 140 km/h är inget stort problem. Men visst är det svajigare och vingligare än vad det är med mina Michelin pilot sport jag kör sommartid på likadana fälgar. Då upplever jag att den går som ett strykjärn i relativt höga hastigheter. Får se om din uppfattning kvarstår med bra sommardäck sen
Backspeglarna kan fastna i infällt läge på vintern om man ställt in att dom skall fälla in sig automatiskt vid parkering. 🤣
Haha, jo förvisso. Men det är ändå inte Tesla unikt. Faktiskt hänt en gång på min polestar också
Måste som någon påpekade ha med däcken att göra. Jag har min P2 på 19" originalfälg och upplever den inte alls som svajig på motorvägen, trots att det blåste halv storm rakt från sidan idag. 🙂
Enig
 
Ljudnivån i kupèn med dubbdäck på är sjukt hög.
Dörrhandtagen fryser fast och således går inte dörren att öppna. Likaså rutorna fryser fast om inte kupévärmaren varit igång en längre stund. En vanlig vardag på vintern åker frun till jobbet problemfritt då hon har timer på värmaren (bortsett från hörselnedsättningen hon får IOM med dubbdäck) Men när hon kommer fram till jobbet måste hon stanna till i en bussficka ca 5min och köra på värmen till max så fönster och dörrar kan öppnas. Hon jobbar på rättspsyk så redan vid infarten måste hon blippa in sig och det bildas snabbt köer bakom om rutan inte går ner 🙄

Har faktiskt inte lagt på silikon frekvent. Provade en gång och det hjälpte kanske två dagar. Problemet är ju inte att rutan fastnar på själva listen utan att den ”fryser fast” i högt läge och inte går ned i dörren. Menar du att silikon löser det? Då får jag prova igen och mer frekvent…

Som @MaBr skriver kan det nog bero på däcken?! Jag kör också Hakka10 men på original 19” och 140 km/h är inget stort problem. Men visst är det svajigare och vingligare än vad det är med mina Michelin pilot sport jag kör sommartid på likadana fälgar. Då upplever jag att den går som ett strykjärn i relativt höga hastigheter. Får se om din uppfattning kvarstår med bra sommardäck sen

Haha, jo förvisso. Men det är ändå inte Tesla unikt. Faktiskt hänt en gång på min polestar också

Enig
Beror säkert en del på lite dålig elservo också. Gillar den inte i början av rattrörelsen. Gick från progressiv hydraulisk. Och aktivt chassi…

Hade ändå Nokian 235/45 R19 på förra bilen och märkte ingen sådan tendens som i P2an. Gick då från 245/40. På sommaren satt det 275/40 R19 bak. Var lite skillnad från sommar men var mer att esp blinkade än att den blev vinglig.
 
Senast ändrad:
Tänk om förmånsvärdet kunde grunda sig i inköpspris och inte nybilspris. Hade inte det varit rimligare? Nu förstår jag att konceptet är att man hela tiden ska köpa nytt för att stimulera ekonomin. Still though.
 
Tillbaka
Topp