• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923

Hallis

Panerai
2-Faktor
Njae, inte helt relevant men ändå intressant. Har du dålig smak är din åsikt rätt irrelevant. Jag tycker flera coupe-suvar är ok även om jag tycker biltypen är idiotisk. Typ den första jag såg gillar jag, x6 första generationen. Odräglig bil men den är inte ful. Kommer dock aldrig köpa liknande för min skull.

Ingen aning om min smak är bra eller dålig (bryr mig dessutom inte alls).

I princip samtliga SUV-coupér ser ut som lyfta sedaner på styltor.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Konceptet SUV-coupe kan man väl diskutera. Men den ser väl inte såå tokig ut. Kör!
Förstår egentligen inte vitsen men samtidigt så finns det ju bilar av alla typer med lägre markfrigång så varför inte med högre om det lirar med vad man vill ha den till.. man kanske hatar kombi men vill komma åt markfrigång eller vad än det må vara?

Dessa har ett ruskigt bra utrymme och tar man bort insatsen i botten på dessa couper så får man i princip samma utrymme på höjden som en vanlig. Specen på denna var helt ok utan att vara dålig så då fick det bli en coupe. Två år till nästa byte :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen aning om min smak är bra eller dålig (bryr mig dessutom inte alls).

I princip samtliga SUV-coupér ser ut som lyfta sedaner på styltor.
Klart du bryr dig, annars hade du inte varit på ett klockforum. När folk dissar mig är det alltid pga min person, aldrig åsikterna. Tråkigt men sant.

Visst är det lyfta, men suv är ofta -1 och kombi -1. Mao är en suvkombi 0. Varken ful eller kul.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Ingen aning om min smak är bra eller dålig (bryr mig dessutom inte alls oavsett vad som är fallet).

I princip samtliga SUV-coupér ser ut som lyfta sedaner på styltor. Alldeles för mycket plåt över bakhänget.
Klart du bryr dig, annars hade du inte varit på ett klockforum. När folk dissar mig är det alltid pga min person, aldrig åsikterna. Tråkigt men sant.

Visst är det lyfta, men suv är ofta -1 och kombi -1. Mao är en suvkombi 0. Varken ful eller kul.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka din citering. Ja, jag tycker suv-coupéer ser bedrövliga ut (är säker på att @Donkii är vuxen och fullständigt skiter i vad jag tycker. Finns säkert massor med parametrar (utöver design) som gör köpet vettigt).

Lite osäker på vad du menar med suv-kombi?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte riktigt hur jag ska tolka din citering. Ja, jag tycker suv-coupéer ser bedrövliga ut (är säker på att @Donkii är vuxen och fullständigt skiter i vad jag tycker. Finns säkert massor med parametrar (utöver design) som gör köpet vettigt).

Lite osäker på vad du menar med suv-kombi?
Vet du inte vad en suv-kombi är men kommenterar en ovan? Eller vad kallar du icke-coupen? Bara suv? Fortfarande minus rent formmässigt mot en vanlig coupe.

Sedan är neutral och coupe är nästan alltid bättre. Kombi är i bästa fall som sedan. Sedan finns det alltid gränsfall och crossover.

Och anknytningen till elbilar är ju att de typ alltid blir höga. De gör dem fulare, men vissa bär höjden bättre än andra.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Beredd att hålla med, har egentligen inte varit ett fan av dessa couper heller men någon gång kommer krisen ;)
Det skiljer inte mycket (15L) i bagageutrymme och coupen är mindre vanlig så varför inte prova.. 3100kr netto per månad är en hygglig deal trots allt
Personligen tycker jag Enyaq i båda versionerna är trevligare än syskonen ID4/ID5 utseende mässigt. Överlag är mitt intryck att många elbilar är designade överdrivet futuristiska för att signalera att det är framtiden eller nått..

3100 netto är ju en bra deal för en bekväm SUV. Själv har jag turen att ha bilen i princip gratis då dealen för att jag skulle skaffa den var att få höjd lön motsvarande förmånen så min kostnad blir +-0 privat känner inte att jag har mandat att klaga på något då förutom en bitvis buggig APP (som blivit bättre vid senaste uppdateringen) och ej fungerande laddställe vid långresor vilket naturligtvis inte är bilens fel.

Sen finns det ju en gräns på hur ful en bil får vara, hade krävt bra betalt för att köra omkring i nått sånt här 😂


IMG_8416.jpeg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
SUV är idiotiskt. Mindre än 1% av ägarna behöver markfrigången då en vanlig bil klarar typ allt utom traktorstig.
Förstår inte varför folk envisas med att välja sämre komfort och förbrukning för att sitta lite högre.
Tyvärr gör ju detta bilköp idag svårt då nästan allt som släpps är SUVar...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
SUV är idiotiskt. Mindre än 1% av ägarna behöver markfrigången då en vanlig bil klarar typ allt utom traktorstig.
Förstår inte varför folk envisas med att välja sämre komfort och förbrukning för att sitta lite högre.
Tyvärr gör ju detta bilköp idag svårt då nästan allt som släpps är SUVar...
Jag uppskattar suven då jag har stuga som det är kostig till, generellt en hel del snö och med undermålig skottning där jag bor så står bilar om vart annat fast på underredet.

Sen har vi den äldre generationen som uppskattar en enklare i och urstigning. Personligen uppskattar jag att slippa stå som en fällkniv böjd in i bilen för att sätta fast ungarna i barnstolar osv..

Sen uppskattar jag att sitta högre utifrån allt större vilt som rör sig ute på vägarna.

Så för mig finns det absolut ett berättigande för dessa bilar.

Kollar man däremot på nya Escalade som väger över 4ton och är typ 6m lång så kan jag absolut köpa att den typen av bil är tvivelaktig
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
SUV är idiotiskt. Mindre än 1% av ägarna behöver markfrigången då en vanlig bil klarar typ allt utom traktorstig.
Förstår inte varför folk envisas med att välja sämre komfort och förbrukning för att sitta lite högre.
Tyvärr gör ju detta bilköp idag svårt då nästan allt som släpps är SUVar...
Körde tidigare en helt original Seat Leon Cupra och den skrapa i undertill lite här och var. Garageuppfarter om man inte kröp på snedden och även farthinder i tätbebyggda Stockholms områden som fick forceras i max 5-10 km/h. Ute på landet beroende på hur man definierar traktorstig så behövde det inte ens vara gräsbevuxen mitt för att agera väghyvel.

Så jag uppskattar lite extra markfrigång väldigt mycket. Plus att man slipper använda vinsch för att få ut svärfar ur bilen 😆
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag uppskattar suven då jag har stuga som det är kostig till, generellt en hel del snö och med undermålig skottning där jag bor så står bilar om vart annat fast på underredet.

Sen har vi den äldre generationen som uppskattar en enklare i och urstigning. Personligen uppskattar jag att slippa stå som en fällkniv böjd in i bilen för att sätta fast ungarna i barnstolar osv..

Sen uppskattar jag att sitta högre utifrån allt större vilt som rör sig ute på vägarna.

Så för mig finns det absolut ett berättigande för dessa bilar.

Kollar man däremot på nya Escalade som väger över 4ton och är typ 6m lång så kan jag absolut köpa att den typen av bil är tvivelaktig
Låter som att du är en del av procenten.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Vet du inte vad en suv-kombi är men kommenterar en ovan? Eller vad kallar du icke-coupen? Bara suv? Fortfarande minus rent formmässigt mot en vanlig coupe.

Sedan är neutral och coupe är nästan alltid bättre. Kombi är i bästa fall som sedan. Sedan finns det alltid gränsfall och crossover.

Och anknytningen till elbilar är ju att de typ alltid blir höga. De gör dem fulare, men vissa bär höjden bättre än andra.

Ok, med på vad du menar, har förhållit mig till den folkliga användningen av SUV resp kombi (som två olika biltyper). Tycker de flesta ”suv-kombis” ser avsevärt bättre ut än deras coupé-kollegor (utan att det för den skull är särskilt vackra bilar).
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Detta var en sågning utan dess like. Tycken snubben är lite onödigt gubbgrinig...
Nja, jag är beredd att hålla med honom. Var och provkörde bilen för ett tag sen och den är inte bra tycker jag. Bilen känns inte alls som en Volvo kvalitetsmässigt och infotainment och hjälpsystemen är riktigt dåliga. Det blippar en massa på skärmen och när man tittar på skärmen så blippar det ännu mer för att man inte tittar på vägen. De har utan tvekan att jobba med och de måste sluta härma Tesla när det kommer till att skala av bilen och stoppa in allt i skärmen. Touch-knapparna på ratten är också helt värdelösa för man måste titta på dem varje gång man ska trycka för det går inte att känna sig fram. Det som störde mig mest och som också visas i klippet är att den ofta visar fel på gällande hastighet och då får man sitta och lyssna på det där jäkla pipandet trots att man kör i laglig hastighet.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Nja, jag är beredd att hålla med honom. Var och provkörde bilen för ett tag sen och den är inte bra tycker jag. Bilen känns inte alls som en Volvo kvalitetsmässigt och infotainment och hjälpsystemen är riktigt dåliga. Det blippar en massa på skärmen och när man tittar på skärmen så blippar det ännu mer för att man inte tittar på vägen. De har utan tvekan att jobba med och de måste sluta härma Tesla när det kommer till att skala av bilen och stoppa in allt i skärmen. Touch-knapparna på ratten är också helt värdelösa för man måste titta på dem varje gång man ska trycka för det går inte att känna sig fram. Det som störde mig mest och som också visas i klippet är att den ofta visar fel på gällande hastighet och då får man sitta och lyssna på det där jäkla pipandet trots att man kör i laglig hastighet.
Jag förstår. Jag har själv inte testat bilen, men när jag kollar andra videos så är ju recensenterna positiva överlag. Men det är kanske lite som han säger. De kommer troligen sälja på att det är en volvo och på designen...
Men det där med att bilen piper för att den tror du kör för fort är ju något som gäller alla nya bilar. Har inget med Volvo att göra, utan är på grund av EU-lag...
 

leicaphile

Panerai
Nja, jag är beredd att hålla med honom. Var och provkörde bilen för ett tag sen och den är inte bra tycker jag. Bilen känns inte alls som en Volvo kvalitetsmässigt och infotainment och hjälpsystemen är riktigt dåliga. Det blippar en massa på skärmen och när man tittar på skärmen så blippar det ännu mer för att man inte tittar på vägen. De har utan tvekan att jobba med och de måste sluta härma Tesla när det kommer till att skala av bilen och stoppa in allt i skärmen. Touch-knapparna på ratten är också helt värdelösa för man måste titta på dem varje gång man ska trycka för det går inte att känna sig fram. Det som störde mig mest och som också visas i klippet är att den ofta visar fel på gällande hastighet och då får man sitta och lyssna på det där jäkla pipandet trots att man kör i laglig hastighet.

Hade samma erfarenhet när jag provkörde en. Var väldigt icke-Volvo att behöva titta på en central skärm (som dessutom inte verkar vinklad mot föraren om jag minns rätt) för att få nån information. Tror det löst mycket om de hade haft HUD som standard med all information man behöver när man kör.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår. Jag har själv inte testat bilen, men när jag kollar andra videos så är ju recensenterna positiva överlag. Men det är kanske lite som han säger. De kommer troligen sälja på att det är en volvo och på designen...
Men det där med att bilen piper för att den tror du kör för fort är ju något som gäller alla nya bilar. Har inget med Volvo att göra, utan är på grund av EU-lag...
Det beror säkert på vad man är van vid sedan tidigare också och vad man jämför med. :) Gällande hastighetspipen så vet jag att det är ett EU-direktiv men implementationen i EX30 är ju urusel eftersom den visar fel hastighet alldeles för ofta. Till och med vår Passat visar mer rätt och den har fått kritik för att den fungerar sådär. Pipet har jag inget emot men då måste den ju visa rätt hastighet om man inte ska bli tokig.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hade samma erfarenhet när jag provkörde en. Var väldigt icke-Volvo att behöva titta på en central skärm (som dessutom inte verkar vinklad mot föraren om jag minns rätt) för att få nån information. Tror det löst mycket om de hade haft HUD som standard med all information man behöver när man kör.
En HUD eller bara en liten skärm med hastighetsinformation och liknande hade räckt. Sen förstår jag inte varför många biltillverkare går ifrån förardisplay, det är ju utan tvekan det bästa. Älskar den jag har i min Polestar 2 och det finns sällan någon anledning att titta på mittskärmen under färd för där finns navigation, hastighetsinformation och batterinivå. Vad mer behöver man?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En HUD eller bara en liten skärm med hastighetsinformation och liknande hade räckt. Sen förstår jag inte varför många biltillverkare går ifrån förardisplay, det är ju utan tvekan det bästa. Älskar den jag har i min Polestar 2 och det finns sällan någon anledning att titta på mittskärmen under färd för där finns navigation, hastighetsinformation och batterinivå. Vad mer behöver man?
Det är enbart en kostnadsgrej tror jag. Det behövs inte särskilt mycket förarinformation i en elbil eftersom det mesta som tidigare varit där (kyltemp, oljetemp, varningslampor för oljetryck, varvtal mm mm) helt enkelt inte behövs längre. Allt som behövs i en elbil är hastighet och laddprocent och då har man pga högt kostnadstryck klämt in allt i samma skärm. Jag instämmer i att det inte är något positivt men måste också tillstå att jag har vant mig i Teslan. Det är inte bäst, men det är inte ett tillräckligt stort problem. Jag har skaffat ett vridbart fäste till mittskärmen så just den biten är löst också. Stor skillnad mot att ha skärmen rakt ut i mitten till ingen nytta.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det är enbart en kostnadsgrej tror jag. Det behövs inte särskilt mycket förarinformation i en elbil eftersom det mesta som tidigare varit där (kyltemp, oljetemp, varningslampor för oljetryck, varvtal mm mm) helt enkelt inte behövs längre. Allt som behövs i en elbil är hastighet och laddprocent och då har man pga högt kostnadstryck klämt in allt i samma skärm. Jag instämmer i att det inte är något positivt men måste också tillstå att jag har vant mig i Teslan. Det är inte bäst, men det är inte ett tillräckligt stort problem. Jag har skaffat ett vridbart fäste till mittskärmen så just den biten är löst också. Stor skillnad mot att ha skärmen rakt ut i mitten till ingen nytta.
Ja, det är säkert pengar det handlar om. Hur fungerar det där fästet på Teslan? Får du montera loss skärmen och sätta ett nytt fäste bakom? Låter ju väldigt bra i alla fall, det är mycket bättre att ha den riktad mot föraren, speciellt när det speglar sig mycket när det är ljust ute.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja, det är säkert pengar det handlar om. Hur fungerar det där fästet på Teslan? Får du montera loss skärmen och sätta ett nytt fäste bakom? Låter ju väldigt bra i alla fall, det är mycket bättre att ha den riktad mot föraren, speciellt när det speglar sig mycket när det är ljust ute.
Ja man tar bort originalfästet och monterar dit ett flexibelt fäste. Tar 10 minuter och allt kan återställas efteråt. Borde sitta på alla Teslor i min mening.
71sW4bhcUPL._AC_SL1500_.jpg
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Nja, jag är beredd att hålla med honom. Var och provkörde bilen för ett tag sen och den är inte bra tycker jag. Bilen känns inte alls som en Volvo kvalitetsmässigt och infotainment och hjälpsystemen är riktigt dåliga. Det blippar en massa på skärmen och när man tittar på skärmen så blippar det ännu mer för att man inte tittar på vägen. De har utan tvekan att jobba med och de måste sluta härma Tesla när det kommer till att skala av bilen och stoppa in allt i skärmen. Touch-knapparna på ratten är också helt värdelösa för man måste titta på dem varje gång man ska trycka för det går inte att känna sig fram. Det som störde mig mest och som också visas i klippet är att den ofta visar fel på gällande hastighet och då får man sitta och lyssna på det där jäkla pipandet trots att man kör i laglig hastighet.
Har kört den, håller med om att den är ofärdig. Blev sjukt besviken. Undvik. Inte ens billig givet vad man får för pengarna enl mig.
 

fransl

Cartier
Är det inte så att preferenserna ändras på design av bilar hela tiden. Minns hur ful man tyckte att Volvos 760 var när den kom på 80-talet.

Dessutom borde väl el-bils-formen göra att man nu kan ändra designen på ett mer praktiskt sätt, och optimera utrymmen i kupe och öastutrymme, utan att behöva tänka på stora motorrum, kardantunnlar och annat som tidigare var tvunget. Det går att sätta ett hjul i varje hörn och utgå från den inre miljön.

Det ger ofta "fulare" bilar exteriört med gamla mått mätt. Men kanske mer effektiva och praktiska inuti? Det borde också att gå att få mera krocksäkerhet och andra fördelar mot förr? Eller?
 
Topp