• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923

INSANE

Panerai
2-Faktor
Laddstolpar ökar attraktiviteten i en förening så var inte dumsnåla bara när ni sätter priset mot kund. Värsta exemplet jag sett hittills - 4.95kr/kwh till de boende i HSB :banghead:
Vi bor i hyresrätt och har möjlighet att hyra en garageplats med laddstolpe, 1650 kr i månaden för platsen och 4 kr/kwh kostar förbrukningen.

Vi har installerat 60 laddbplatser i BRF:ens garage. Vi använde Vattenfall/Incharge. Vi har satt Kwh priset till 1,75:-. Billigt, men betalar av systemet på ca 10 år. Vi har betalat ca 1 MSEK och fått tillbaka ca 50% i grönt bidrag. Det är en lång process innan pengarna kom tillbaka. Sista installationen gjordes i maj förra året. Denna veckan kom pengarna. Vi tar inte betalt för själva laddplatsen, den ingår i avgiften för garageplatsen.

När allt funkar är det frid och fröjd. Dock är Vatenfalls kundserivce urusla när det väl skiter sig. Tex när de skickar ut uppdateringar till boxarna så kan ibland någon box falla ur systemet och då är det en kamp att få dem att fatta detta samt åtgärda det. Vi har admin rättigheter och kan starta om systemet och lägga till användare mm. Men när själva datakopplingen fallerar är det struligt. Överlag nöjda men Vattenfalls kundservice är pest.
Rimligare pris än i våran förening. Det priset gör nog att flera överväger en elbil.
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Fick idag besked från föreningen att man tagit in offerter för att montera elbilsladdare till varje garageplats (en garageplats igår i avgiften), samt några extra för besökare. Kommer inte påverka avgiften och kommer bara kosta om man nyttjar laddaren. Blir intressant att se vad det blir av detta, då det tidigare var prat om att förutsättningarna bara tillät långsam laddning och därför inte var prioriterat.
 

Number 6

Omega
Fick idag besked från föreningen att man tagit in offerter för att montera elbilsladdare till varje garageplats (en garageplats igår i avgiften), samt några extra för besökare. Kommer inte påverka avgiften och kommer bara kosta om man nyttjar laddaren. Blir intressant att se vad det blir av detta, då det tidigare var prat om att förutsättningarna bara tillät långsam laddning och därför inte var prioriterat.
Alla är så besatta av hastigheten... Jag sätter i sladden på kvällen så laddar bilen upp sig över natten. Tar ca 3.5h. Har ingen raketfart vad jag vet.
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Alla är så besatta av hastigheten... Jag sätter i sladden på kvällen så laddar bilen upp sig över natten. Tar ca 3.5h. Har ingen raketfart vad jag vet.
Normalt står bilen i garaget i minst tio timmar så det räcker att det är klart på den tiden. Oavsett så är det trevligt att det är på gång så man har bättre förutsättningar när det är dags för ny bil.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag bor i en nyproduktion där JM valde avgiften för garageplats till 1200 kr/månad och "garageplats med laddmöjlighet" till 1800 kr/månad. Sen har BRF-styrelsen satt kWh-priset till 2,50 kr för laddningen. Vi har Charge Amps Aura som ger max 11 kW per uttag med lastbalansering. Lite överdrivet om ni frågar mig. Hade egentligen räckt med 3,7 kW. Men som någon annan här nämnde så är alla besatta av laddhastigheten. Alla sover väl åtminstone 5-6 timmar och på 3,7 kW så ger det 12 mil vilket borde räcka för nästa dags körning. Speciellt med tanke på att man typ aldrig kommer hem med ett helt tomt batteri och dagen därpå behöver köra ytterligare 30 mil.

Men nu till min fråga: Jag tänker att de där 600 kronorna som vi betalar för laddboxen har ju betalat tillbaka investeringen på mindre än 2 år. Tycker ni föreningen ska sänka priset för "garageplats med laddmöjlighet"?

Samtidigt är ju priserna för parkering och garage godtyckliga. Egentligen borde ju varje parkeringsplats ha sin egen separata ekonomi. Men som det är nu är kollektivet med och betalar för garage (via månadsavgiften), trots att många inte har en garageplats. Men det är en helt annan fråga.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag bor i en nyproduktion där JM valde avgiften för garageplats till 1200 kr/månad och "garageplats med laddmöjlighet" till 1800 kr/månad. Sen har BRF-styrelsen satt kWh-priset till 2,50 kr för laddningen. Vi har Charge Amps Aura som ger max 11 kW per uttag med lastbalansering. Lite överdrivet om ni frågar mig. Hade egentligen räckt med 3,7 kW. Men som någon annan här nämnde så är alla besatta av laddhastigheten. Alla sover väl åtminstone 5-6 timmar och på 3,7 kW så ger det 12 mil vilket borde räcka för nästa dags körning. Speciellt med tanke på att man typ aldrig kommer hem med ett helt tomt batteri och dagen därpå behöver köra ytterligare 30 mil.

Men nu till min fråga: Jag tänker att de där 600 kronorna som vi betalar för laddboxen har ju betalat tillbaka investeringen på mindre än 2 år. Tycker ni föreningen ska sänka priset för "garageplats med laddmöjlighet"?

Samtidigt är ju priserna för parkering och garage godtyckliga. Egentligen borde ju varje parkeringsplats ha sin egen separata ekonomi. Men som det är nu är kollektivet med och betalar för garage (via månadsavgiften), trots att många inte har en garageplats. Men det är en helt annan fråga.
Är anläggnigen redan återbetald så kan man ju fundera på om avgiften bör justeras. Samtidigt kostar den ju i underhåll. Är det vettigt att fondera pengar redan nu för ett utbyte om 10år? Allt beror ju på övrig ekonomi i föreningen.

Vi har börjat få frågor om WI-FI i garaget från en del Tesla ägare. De vill kunna uppgradera sina bilar nattetid. Trodde det gick över det mobila nätet, men vi har ganska dålig täckning i garaget för det. Att installera ett Wi-Fi i ett garge för 100 bilar är kostsamt om det ska klara IP klassnig för dammigFfuktig miljö mm. Vi avvaktar med det......men det kommer säkert krav på sikt på det när alla bilar ska in och slåss i molnet nattetid...
 
Det fungerar säkert jättebra om du har tio kilometer tur och retur till jobbet. Bra att det fungerar för dig!
Det med 16A enfas i 99% av fallen.

Man kommer hem från jobbet 18 och skall åka 06, ger 12 timmar stillastående med sladd i. 12*16*1*230/1000=44 kWh.

Åk och träna samt handla mellan 20-22 och 44 blir 37 kWh.

Med strax under 2 kWh/mil kommer man då 20-25 mil. Så vi snackar tio mil till jobbet, enkel väg, inte 10 km ToR.

Samma som ovan med med motorvärmaruttag (6A) ger 17 kWh. Eller 8-10 mil. Här börjar vi nog vara nere på 80% av användarna, men det är ändå majoriteten som klarar sig!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men nu till min fråga: Jag tänker att de där 600 kronorna som vi betalar för laddboxen har ju betalat tillbaka investeringen på mindre än 2 år. Tycker ni föreningen ska sänka priset för "garageplats med laddmöjlighet"?
Givetvis!

Det där med "underhåll" som nämns, de kräver inget underhåll alls ju? Vad är det för något? De fungerar till dess de inte fungerar längre och då byter man ut dem. Jag är inne på år 6 med samma laddbox och har gjort exakt ingenting med den under tiden. En egen laddplats i en förening borde inte ha högre "slitage". Vad det nu är som ska slitas ut?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Är anläggnigen redan återbetald så kan man ju fundera på om avgiften bör justeras. Samtidigt kostar den ju i underhåll. Är det vettigt att fondera pengar redan nu för ett utbyte om 10år? Allt beror ju på övrig ekonomi i föreningen.

Vi har börjat få frågor om WI-FI i garaget från en del Tesla ägare. De vill kunna uppgradera sina bilar nattetid. Trodde det gick över det mobila nätet, men vi har ganska dålig täckning i garaget för det. Att installera ett Wi-Fi i ett garge för 100 bilar är kostsamt om det ska klara IP klassnig för dammigFfuktig miljö mm. Vi avvaktar med det......men det kommer säkert krav på sikt på det när alla bilar ska in och slåss i molnet nattetid...
Tips är ju att de delar internet från mobilen och uppdaterar bilens mjukvara var de än befinner sig så länge det finns mobiltäckning
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tips är ju att de delar internet från mobilen och uppdaterar bilens mjukvara var de än befinner sig så länge det finns mobiltäckning
Eller så bara skaffar man ett mobilt bredband med antenn och ställer i garaget. Man behöver inte göra det så fasligt avancerat. Det är inte 100 bilar som ska göra det samtidigt, det fungerar inte så. Alla teslor får inte uppdateringen samtidigt.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Är anläggnigen redan återbetald så kan man ju fundera på om avgiften bör justeras. Samtidigt kostar den ju i underhåll. Är det vettigt att fondera pengar redan nu för ett utbyte om 10år? Allt beror ju på övrig ekonomi i föreningen.
Jag är bekymrad över livslängden hos dessa prylar, speciellt utifrån cybersäkerhet. Laddboxarna är anslutna till internet och kommunicerar med infrastruktur i ett datacenter eller molnet. Vi fjärrstyr allt från en app i telefonen. Hur länge kommer leverantören att hålla på med säkerhetsuppdateringar i alla dessa delar? Kommer boxen verkligen att vara OK om tio år?

En tio år gammal iphone är inte supportad längre. Hur länge har de betydligt mindre leverantörerna av laddboxar incitament och resurser att hålla gamla prylar uppdaterade?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag är bekymrad över livslängden hos dessa prylar, speciellt utifrån cybersäkerhet. Laddboxarna är anslutna till internet och kommunicerar med infrastruktur i ett datacenter eller molnet. Vi fjärrstyr allt från en app i telefonen. Hur länge kommer leverantören att hålla på med säkerhetsuppdateringar i alla dessa delar? Kommer boxen verkligen att vara OK om tio år?

En tio år gammal iphone är inte supportad längre. Hur länge har de betydligt mindre leverantörerna av laddboxar incitament och resurser att hålla gamla prylar uppdaterade?
Att den inte uppdateras längre gör den inte värdelös. Nästan alla går att köra offline om man vill det.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Att den inte uppdateras längre gör den inte värdelös. Nästan alla går att köra offline om man vill det.
En helt lokal funktion vore kanon. Min Charge Amps Aura kan inte styras lokalt, så vitt jag vet. Dessutom har jag lastbalansering från Enegic, och kommunikationen mellan Enegics elmätare och laddboxen sker genom att två molntjänster kommunicerar med varandra!

Jag funderar på att bygga om till lastbalansering direkt från Ellevios elmätare via HAN-porten.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag är bekymrad över livslängden hos dessa prylar, speciellt utifrån cybersäkerhet. Laddboxarna är anslutna till internet och kommunicerar med infrastruktur i ett datacenter eller molnet. Vi fjärrstyr allt från en app i telefonen. Hur länge kommer leverantören att hålla på med säkerhetsuppdateringar i alla dessa delar? Kommer boxen verkligen att vara OK om tio år?

En tio år gammal iphone är inte supportad längre. Hur länge har de betydligt mindre leverantörerna av laddboxar incitament och resurser att hålla gamla prylar uppdaterade?
Relevanta frågor, välja små lev har sina risker….
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Det ser ut att bli köp av en begagnad ID4 nu i dagarna (frågade om tips i den andra biltråden och den kom upp som förslag). Hur som helst så har jag ett 3fas (rött CEE) uttag framdraget till parkeringen ute vid stugan. Hur använder jag det lättast/billigast för att ladda bilen?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

Tapiren

Cartier
Givetvis!

Det där med "underhåll" som nämns, de kräver inget underhåll alls ju? Vad är det för något? De fungerar till dess de inte fungerar längre och då byter man ut dem. Jag är inne på år 6 med samma laddbox och har gjort exakt ingenting med den under tiden. En egen laddplats i en förening borde inte ha högre "slitage". Vad det nu är som ska slitas ut?
Jag upplever att det är relativt mycket problem med dem, framförallt jordfelsbrytare/personskyddsbrytare som bråkar men sen också alla möjliga och omöjliga fel så helt klart innebär de en driftskostnad. Dock antagligen inte så att den påverkar kalkylen i någon betydande grad och tyvärr har jag svårt att få fram någon vettig statistik men måste jag gissa förvaltar vi väl kanske 250 laddplatser och vi gör nog 15-20 insatser varje år med en genomsnittlig kostnad på runt 2000-3000kr.

Motorvärmare har ungefär samma situation, och samma problem.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Givetvis!

Det där med "underhåll" som nämns, de kräver inget underhåll alls ju? Vad är det för något? De fungerar till dess de inte fungerar längre och då byter man ut dem. Jag är inne på år 6 med samma laddbox och har gjort exakt ingenting med den under tiden. En egen laddplats i en förening borde inte ha högre "slitage". Vad det nu är som ska slitas ut?
Det kanske stämmer på ett hushåll med en laddbox. Min upplevelse är att i större installationer är det en del fel och avbrott. Både på arbetsplatsen med ca 50 boxar och i vår Brf med 67 boxar. Största stöket är ju misslyckade uppdateringar och boxar som ”hänger” sig. Datakopplingen mot molntjänsten känns som en stökig felkälla. Har också haft ett par boxar sim bara lagt ner och bytts på garantin. Så underhåll är nog ändå en faktor, men kanske inte så ekonomiskt belastande i det stora hela.
 
Givetvis!

Det där med "underhåll" som nämns, de kräver inget underhåll alls ju? Vad är det för något? De fungerar till dess de inte fungerar längre och då byter man ut dem. Jag är inne på år 6 med samma laddbox och har gjort exakt ingenting med den under tiden. En egen laddplats i en förening borde inte ha högre "slitage". Vad det nu är som ska slitas ut?
Glöm inte administrationen heller. Någon skall följa upp individuell förbrukning, skicka vidare kostnad. Förhandla elavtal. Osv.
 
Topp