• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Jag laddar hemma men har dragit ner effekten till drygt 4kW då vår nätleverantör tar ut en effektavgift på kring 50 spänn per kW och månad vid maximal belastning över tre timmar. Därmed straffas vi med maximalt 200kr per månad. Vårt batteri på kring 80kWh tar alltså ungefär 20 timmar att ladda fullt.

Den utvecklingen är jättetråkig och går rakt emot timprissättning som så många har numera.

Hur dem applicerar det i vår kommun

Och då laddar vi bara på nätter och helger...
Screenshot_20240422_144335_SEOM.jpg
 
Senast ändrad:
Hur dem applicerar det i vår kommun

Och då laddar vi bara på natten och helger...
Screenshot_20240422_144335_SEOM.jpg
Precis. I princip gör detta hybrider odugliga eftersom en stor del av ekonomin går förlorad när man inte kan ladda upp dem efter varje körning. En elbil däremot som räcker över dagen och kan laddas över natten påverkas ganska lite.
 
Hej,
Jag har halvt ofrivilligt blivit bilansvarig i vår verksamhet och vi har för tillfället en elbil, Toyota proace 9-sits med värdelös räckvidd. Än så länge har vi bara OKQ8/Circle K laddkort men vi har upptäckt behov för fler laddmöjligheter, eftersom vi inte ens klarar 08-etuna utan panik.

Vilka andra laddkort borde vi ha? Har vi tur vintertid klarar vi oss med nöd och näppe tur och retur 10 mil utan laddning…
Här nere i Malmö använder jag följande appar e-on, OKQ8, Circle K Charge. Laddar ibland gratis på IKEA och Bauhaus.
La in mitt kort appar plus beställde ett fysiskt kort från e-on som är i bilen i fall jag inte har nån internet (om det nu skulle hända?)
 
Nån som har koll på vad begagnade i4 egentligen säljs för? Handlarna här vill ha 650k+ för en eDrive40 med 1000+ mil vilket jag tycker låter helt vansinnigt.

Med tanke på alla bilar på marknaden nu och försäljningen överlag finns det verkligen folk som vill betala såna summor för en begagnad i4?
 
Nån som har koll på vad begagnade i4 egentligen säljs för? Handlarna här vill ha 650k+ för en eDrive40 med 1000+ mil vilket jag tycker låter helt vansinnigt.

Med tanke på alla bilar på marknaden nu och försäljningen överlag finns det verkligen folk som vill betala såna summor för en begagnad i4?
Har sett att folk får 550 i bud ifrån Riddermark etc för M50. Tror dem har svårt att sälja dem generellt

Exv den här lär dem köpa in rätt "billigt"
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW i4 M50 544hk xDrive Charged Aut / Drag / 360° / Adaptiv- https://www.blocket.se/annons/stock...rive_charged_aut_drag_360_adaptiv_/1001167740
 
Senast ändrad:
Sorry skulle stå "Exv den här lär dem köpa in rätt "billigt" "

Med tanke på de rabatter som går att få på nya nu så lär dem inte få sålt dem beggade för 740+( i alla fall inte till de listade priserna)

Nä precis. Man hör och läser om hur trögt det går på elbilsmarknaden men handlarna verkar inte sätta priserna därefter direkt. Det är inte mycket bättre hos t.ex. Kia:


Lite sugen på att byta in e-Niron mot något med lite snabbare laddning men kan inte tänka mig betala de priser folk vill ha för begagnat just nu.
 
Nä precis. Man hör och läser om hur trögt det går på elbilsmarknaden men handlarna verkar inte sätta priserna därefter direkt. Det är inte mycket bättre hos t.ex. Kia:


Lite sugen på att byta in e-Niron mot något med lite snabbare laddning men kan inte tänka mig betala de priser folk vill ha för begagnat just nu.
Model 3 rwd bra pris nu oklart om den laddar snabbt dock :D
 
Nä precis. Man hör och läser om hur trögt det går på elbilsmarknaden men handlarna verkar inte sätta priserna därefter direkt. Det är inte mycket bättre hos t.ex. Kia:
Det är för att rubrikerna är mycket kraftigare än problemen. Företagsmarknaden går fortfarande starkt så länge man inte jämför med toppmånaderna. Privatmarknaden har sjunkit men den är ganska irrelevant för i4 och EV6, de har inte sålt till privatpersoner från början.
 
Det är för att rubrikerna är mycket kraftigare än problemen. Företagsmarknaden går fortfarande starkt så länge man inte jämför med toppmånaderna. Privatmarknaden har sjunkit men den är ganska irrelevant för i4 och EV6, de har inte sålt till privatpersoner från början.

Vad skulle du säga är en bil man kan få ett "bra" pris på i dagsläget då? Är som sagt sugen på bättre snabbladdning och aningen större utrymme. ID.4 är trevliga men jag ogillar deras touchknappar och kassa infotainment...
 
Enyaq har ju en avsevärt bättre inredning, men priserna är väl lite högre än ID4 på begagnatmarknaden.
50-100’. Lite större bagage också, men i gengäld ofta bättre utrustad. Så jämför man med samma utrustningsnivå på ID4 är skillnaden snarare 25-50’.

Om man kan stå ut med snabbladdning kring 60-70 kWh på vintern och inredningen är en begagnad ID4 för ~350’ svårslagen.
 

baklamporna mmmmmm
 
Senast ändrad:
och följande riktigt synd
Var iofs LG chem på utgående modell med. Men att det nu skiljer så mycket....
1714023429328.png

:(
50 hästar är ju en del.

Men skillnaden i acceleration verkar vara minimal. 0-60 mph går ju fortare än 0-100 km/h. Så hur skulle den amerikanska versionen klara 0-100 km/h? 3.0 sekunder?

Det skiljer säkert mer mellan versionerna vid acceleration 160-260 km/h, men vid vardagskörning borde det vara svårt att känna någon skillnad.
 
50 hästar är ju en del.

Men skillnaden i acceleration verkar vara minimal. 0-60 mph går ju fortare än 0-100 km/h. Så hur skulle den amerikanska versionen klara 0-100 km/h? 3.0 sekunder?

Det skiljer säkert mer mellan versionerna vid acceleration 160-260 km/h, men vid vardagskörning borde det vara svårt att känna någon skillnad.
Tror dem har ändrat om i mapplogiken. Mycket "boost" för just 0-100 med LG chem. Sen vad som händer efter är oklart. Utgående modell med LG chem var långsammare i fart jämfört med Panasonic även på Europa-modellerna.

Även i Europa var det Panasonic fram till 2021-2022 om jag inte missminner mig.
 
och följande riktigt synd
Var iofs LG chem på utgående modell med. Men att det nu skiljer så mycket....
1714023429328.png

:(
Såg ett youtubeklipp nyligen där snubben tagit del av något API som Tesla tillhandahåller, där han kartlagt degradering av batteriet över tid. Det var förvånansvärt stor skillnad mellan Panasonic och LG. Vilken som var markant bättre än den andra minns jag dock inte.
 
Går i tankarna att byta min X5 40e mot antingen en model 3 (helst denna) eller en model y.

Någon som gjort ett liknande byte? Känns som en stor downgrade i både kvalitet och storlek men frun har stor bil nuförtiden och jag kör väldigt lite nuförtiden.
 
Någon som gjort ett liknande byte? Känns som en stor downgrade i både kvalitet och storlek men frun har stor bil nuförtiden och jag kör väldigt lite nuförtiden.
Det är så mycket snack också. Många som citerar andra utan att ha kollat upp bilarna själv, eller erfarenheter från mkt äldre bilar. Skillnaden är stor på en 2019 Tesla 3 och en 2022. Det är inget fel på sammansättningen alls på min 2022a, däremot är utförandet bitvis enklare än exempelvis BMW. Men det knakar eller gnisslar inte, det går inte sönder. Allt fungerar och gör det bra. Ljudnivån ligger på samma nivå som den F31 kombi som jag också äger.
 
Tillbaka
Topp