• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Det blir ett nej tack från mig på den..
20240419_161400.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
12% för tillfället och det känns inte som det löser problemet riktigt. Det kanske kommer igång med kampanjer i takt med att lagren fylls dock.
jag fick grym rabatt på M50 för någon månad sedan. Kanske är lite annorlunda på I5 än så länge. Men väntar in i det sista till jag beställer något(vad än nu det blir)

1713536584595.png
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
jag fick grym rabatt på M50 för någon månad sedan. Kanske är lite annorlunda på I5 än så länge. Men väntar in i det sista till jag beställer något(vad det än nu blir)
Det tror jag också. Lagren är fulla av i4or nu, både nya och begagnade. Det funkar inte liksom inte att ta 900k> när motsvarande Tesla kostar 650. Sen får man gilla eller ogilla Tesla hur mycket man vill, de är ändå benchmark numera. 760 vs 650 är däremot värt en fundering för i4 lär få markant bättre restvärde pga lägre tillgång.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det tror jag också. Lagren är fulla av i4or nu, både nya och begagnade. Det funkar inte liksom inte att ta 900k> när motsvarande Tesla kostar 650. Sen får man gilla eller ogilla Tesla hur mycket man vill, de är ändå benchmark numera. 760 vs 650 är däremot värt en fundering för i4 lär få markant bättre restvärde pga lägre tillgång.
mmm, väntar till LCI på I4 sen får jag se!
Men som det är nu lutar det år privatlease igen istället för förmånsbil. Blir alldeles för mycket när man räknar ihop det. Men får se!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hatar komforten i Tesla Y. Vanliga och Performance. Olidligt.
Men fick en 3a som hyrbil häromdagen. Inte highland och RWD.

Den var ju väldigt bekväm i jämförelse, jag gillade den.

Dämpningen skiljer sig vet jag men är det samma modell av stolar i båda?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Dämpningen skiljer sig vet jag men är det samma modell av stolar i båda?
Samma stol men i Y sitter den på ett högre underrede så därför kanske de kan uppfattas olika.

Y har helt klart sämre komfort än 3 vilket inte är så konstigt eftersom den är tyngre och kräver hårdare dämpare. Tycker det är konstigt att så många väljer Y utan att testa båda. Förstås är den mer praktisk men det kommer med nackdelar.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Samma stol men i Y sitter den på ett högre underrede så därför kanske de kan uppfattas olika.

Y har helt klart sämre komfort än 3 vilket inte är så konstigt eftersom den är tyngre och kräver hårdare dämpare. Tycker det är konstigt att så många väljer Y utan att testa båda. Förstås är den mer praktisk men det kommer med nackdelar.
Dags för luftfjädring kanske. Men med tanke på poppis den är så lär det inte hända.

Jag hade köpt en om den inre var så obekväm. Allt annat har den jag gillar.

3 äan är dessvärre för liten för familjen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Dags för luftfjädring kanske. Men med tanke på poppis den är så lär det inte hända.

Jag hade köpt en om den inre var så obekväm. Allt annat har den jag gillar.

3 äan är dessvärre för liten för familjen.
Jag hade också valt Y om den inte hade några nackdelar. Nu fick det bli en 3a. Är dock förbi barnstolsåldern så vi har gott om plats.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
i5 verkar ha hamnat på fel planet prismässigt. Det är trots allt en 5-serie.
Priset är heltokigt men bilen är nåt av de bästa jag kört (520d dock)
Fick spendera 100 mil i en m sport sedan över en långhelg och jag är helsåld.

Dock är förmånsvärdet åt skogen på en i5 vs Tesla Y.

hör flera vittna om Ys stolskomfort @zippan nämnde så vetifan vad göra nu när Elbil är på agendan. Köpa BmW Komfortstol på skroten montera i en Tesla? 😅
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Priset är heltokigt men bilen är nåt av de bästa jag kört (520d dock)
Fick spendera 100 mil i en m sport sedan över en långhelg och jag är helsåld.

Dock är förmånsvärdet åt skogen på en i5 vs Tesla Y.

hör flera vittna om Ys stolskomfort @zippan nämnde så vetifan vad göra nu när Elbil är på agendan. Köpa BmW Komfortstol på skroten montera i en Tesla? 😅
Testa själv. Jag är 189cm och har inga problem med stolen.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
En GTX tar cirka 8 timmar och 15 minuter att ladda från 0 till 100 procent vid en maximal effekt på 11 kW.
Jag laddar hemma men har dragit ner effekten till drygt 4kW då vår nätleverantör tar ut en effektavgift på kring 50 spänn per kW och månad vid maximal belastning över tre timmar. Därmed straffas vi med maximalt 200kr per månad. Vårt batteri på kring 80kWh tar alltså ungefär 20 timmar att ladda fullt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag laddar hemma men har dragit ner effekten till drygt 4kW då vår nätleverantör tar ut en effektavgift på kring 50 spänn per kW och månad vid maximal belastning över tre timmar. Därmed straffas vi med maximalt 200kr per månad. Vårt batteri på kring 80kWh tar alltså ungefär 20 timmar att ladda fullt.
Den utvecklingen är jättetråkig och går rakt emot timprissättning som så många har numera.
 

spruff

Omega
i5 verkar ha hamnat på fel planet prismässigt. Det är trots allt en 5-serie.
Inte bara priset som är fel på den. Hela bilen är väldigt konstigt designad. Utsidan är gubb-traditionell, medan insidan är tvärtom smått crazy, med alla ljud- och ljuseffekter. Gissar att gubbar som gillar utsidan och vill ha traditionella funktioner kommer att ha väldigt svårt att leva med den. 😄
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Priset är heltokigt men bilen är nåt av de bästa jag kört (520d dock)
Fick spendera 100 mil i en m sport sedan över en långhelg och jag är helsåld.
i4, i5 och EQE är på en KLART högre nivå än övriga elbilar.
Främst avseende ergonomi där körställning och interaktion med skärm/reglage är "rätt" dvs allt funkar logiskt.
BMW och MB levererar på hög tysk nivå.
VW, sydeuropeer och asiater långt efter som vanligt!
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Jag har halvt ofrivilligt blivit bilansvarig i vår verksamhet och vi har för tillfället en elbil, Toyota proace 9-sits med värdelös räckvidd. Än så länge har vi bara OKQ8/Circle K laddkort men vi har upptäckt behov för fler laddmöjligheter, eftersom vi inte ens klarar 08-etuna utan panik.

Vilka andra laddkort borde vi ha? Har vi tur vintertid klarar vi oss med nöd och näppe tur och retur 10 mil utan laddning…
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej,
Jag har halvt ofrivilligt blivit bilansvarig i vår verksamhet och vi har för tillfället en elbil, Toyota proace 9-sits med värdelös räckvidd. Än så länge har vi bara OKQ8/Circle K laddkort men vi har upptäckt behov för fler laddmöjligheter, eftersom vi inte ens klarar 08-etuna utan panik.

Vilka andra laddkort borde vi ha? Har vi tur vintertid klarar vi oss med nöd och näppe tur och retur 10 mil utan laddning…
Teslaappen, Ionity, Recharge, Fortum, Mer
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja det är ett måste skulle jag säga. Alla appar har i princip samma upplägg där ett kort är inlagt i appen.
Finns det nån app där det går att hitta alla laddare? Eller måste man hålla på med flera appar för att täcka allt?

Behöver inte nödvändigtsvis kunna betala med appen men bara så jag kan hitta laddare och se tillgänglighet och priser.
 
Topp