• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    922

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Kör denna pärlan... Överlägset bästa bilen jag haft! (Tidigare A5, 535XD, C63S)

9724386A-7B1D-45D3-AEC0-04E34F46FFEF.jpeg

88612DC2-FC5E-4156-95C7-2F3A135AF53D.jpeg
 

parasec

Rolex
2-Faktor
I "Vad sportar ni för bil"-tråden diskuteras elbilar då och då. Men jag tycker att elbilen nu är så pass mogen att den förtjänar en egen tråd här på Klocksnack. Jag har arbetat med elbilar och elbilsladdning sen tio år tillbaka och anser mig kunna en hel del i ämnet. Jag bistår gärna med information till er som har elbilar eller funderar på att skaffa, men som har frågor eller funderingar!

Berätta! Kör du elbil eller laddhybrid idag? Funderar du på att skaffa laddbar bil inom den närmaste tiden? Hur laddar du din bil? Hur var det att gå från bil med förbränningsmotor till elbil? Vilken elbil ser du mest fram emot?
Riktigt intressant tråd @Mazdak!
Har fått höra via en vän som är påläst att det ur en miljöaspekt tar 10 år innan en elbil (typ Tesla Model S) börjar betala tillbaka den miljömässiga skulden till vår kära planet. Man får inte glömma att det skapas en massa utsläpp och görs annan miljöpåverkan vid exempelvis batteritillverkning.
Har själv inte lagt tid på att fördjupa mig kring detta men känner att man vill göra något positivt för miljön med att välja elbil i ett ännu större perspektiv att man inte bidrar med utsläpp när man sitter bakom ratten.

För övrigt har jag provkört Tesla Model S för något år sedan och imponerades av körkänslan, förarkomforten men inte mycket mer. Baksätet var t.ex. bland det sämsta jag upplevt med låg sittställning i kombination med obefintligt stöd till låren samt dålig lutning på ryggstödet - och då är jag inte så lång.

Upplevde där och då tydligt att Tesla egentligen inte är bra på bilar utan snarare på mjukvara medan de traditionella bilmärkena är tvärtom. Frågan är vad som händer

Försök gärna övertyga mig om motsatsen i mina upplevelser (och påståenden). Jag är öppen för nya insikter och har dessutom bara hört lovord från alla nyblivna Tesla 3-ägare.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Riktigt intressant tråd @Mazdak!
Har fått höra via en vän som är påläst att det ur en miljöaspekt tar 10 år innan en elbil (typ Tesla Model S) börjar betala tillbaka den miljömässiga skulden till vår kära planet. Man får inte glömma att det skapas en massa utsläpp och görs annan miljöpåverkan vid exempelvis batteritillverkning.
Har själv inte lagt tid på att fördjupa mig kring detta men känner att man vill göra något positivt för miljön med att välja elbil i ett ännu större perspektiv att man inte bidrar med utsläpp när man sitter bakom ratten.

För övrigt har jag provkört Tesla Model S för något år sedan och imponerades av körkänslan, förarkomforten men inte mycket mer. Baksätet var t.ex. bland det sämsta jag upplevt med låg sittställning i kombination med obefintligt stöd till låren samt dålig lutning på ryggstödet - och då är jag inte så lång.

Upplevde där och då tydligt att Tesla egentligen inte är bra på bilar utan snarare på mjukvara medan de traditionella bilmärkena är tvärtom. Frågan är vad som händer

Försök gärna övertyga mig om motsatsen i mina upplevelser (och påståenden). Jag är öppen för nya insikter och har dessutom bara hört lovord från alla nyblivna Tesla 3-ägare.

6200 mil, därefter går en tesla i sverige plus miljömässigt. Din vän har fel ^^
Finns massor med rapporter kring detta :)
 
Kör Mitsubishi outlander phev laddhybrid, tråkig men bra förmånsvärde och billigt när det är el fram och tillbaka till kontoret. Bra utrymme och drar typ 0,7 milen på långresa vilket är helt ok tycker jag, fyrhjulsdriften är väl kanske inte bäst men man tar sig fram utan problem ...... kräver ju dock att man har lite mer än 7.5 basbelopp att ta ut tjänstebil för om man vill ha all utrustning + drag osv
 

parasec

Rolex
2-Faktor
6200 mil, därefter går en tesla i sverige plus miljömässigt. Din vän har fel ^^
Finns massor med rapporter kring detta :)
Tack för info! Låter mycket bättre än 10 år :)
För mig som endast kör 1000 mil om året kommer det att ta drygt 6 år.
Såg att även du haft en A5:a. Vad är Teslan bättre på?
Hur upplever du vägbullret när du kör på motorvägen med Teslan? Läste precis två biltester som båda klagade på bullrig kupé.

Många följdfrågor men jag är nyfiken :D
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Tack för info! Låter mycket bättre än 10 år :)
För mig som endast kör 1000 mil om året kommer det att ta drygt 6 år.
Såg att även du haft en A5:a. Vad är Teslan bättre på?
Hur upplever du vägbullret när du kör på motorvägen med Teslan? Läste precis två biltester som båda klagade på bullrig kupé.

Många följdfrågor men jag är nyfiken :D

Teslan är roligare, snabbare, tystare, mer ekonomisk... sa jag roligare och snabbare? ;)
Lastutrymme ungefär samma. Ljudnivån är snarlik, men i en elbil så blir snitt-frekvensen på ljudet högre då du endast hör vindbrus och däckljud. För mig är det absolut inga problem, och jag kör ganska mycket... 3600mil sedan Mars :)
Byggkvaliten på Model 3 bättre än min C63S om jag skall vara ärlig, vilket nästan är skrämmande med tanke på prisskillnaden. Tesla har nog skärpt till sig ganska mycket mot första exemplaren (som min t.ex.) så lör har blivit ännu bättre. Audi marginellt finare kvalite internt.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Teslan är roligare, snabbare, tystare, mer ekonomisk... sa jag roligare och snabbare? ;)
Lastutrymme ungefär samma. Ljudnivån är snarlik, men i en elbil så blir snitt-frekvensen på ljudet högre då du endast hör vindbrus och däckljud. För mig är det absolut inga problem, och jag kör ganska mycket... 3600mil sedan Mars :)
Byggkvaliten på Model 3 bättre än min C63S om jag skall vara ärlig, vilket nästan är skrämmande med tanke på prisskillnaden. Tesla har nog skärpt till sig ganska mycket mot första exemplaren (som min t.ex.) så lör har blivit ännu bättre. Audi marginellt finare kvalite internt.
... min milkostnad över 3600mil är under 50öre ;)
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Kvalitén på Tesla är väl inte direkt toppen, som med alla andra bilar från USA eller? Snabbt utslitna säten och ratt, paneler sitter kasst, elstolar som inte är exakta och inte tala om att lacken är kass. Stor risk att Teslorna nu under vinter kommer få rost.
Edit: 2a på bollen
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Kvalitén på Tesla är väl inte direkt toppen, som med alla andra bilar från USA eller? Snabbt utslitna säten och ratt, paneler sitter kasst, elstolar som inte är exakta och inte tala om att lacken är kass. Stor risk att Teslorna nu under vinter kommer få rost.
Edit: 2a på bollen
Trodde samma sak i början, men har inte haft ett enda problem med varken kaross, chassi, interiör eller lack. Fick glapp i subwoofern, men de bytte kabelpack samma dag med en bil som körde ut medans jag stod på jobbet :)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Teslan är roligare, snabbare, tystare, mer ekonomisk... sa jag roligare och snabbare? ;)
Lastutrymme ungefär samma. Ljudnivån är snarlik, men i en elbil så blir snitt-frekvensen på ljudet högre då du endast hör vindbrus och däckljud. För mig är det absolut inga problem, och jag kör ganska mycket... 3600mil sedan Mars :)
Byggkvaliten på Model 3 bättre än min C63S om jag skall vara ärlig, vilket nästan är skrämmande med tanke på prisskillnaden. Tesla har nog skärpt till sig ganska mycket mot första exemplaren (som min t.ex.) så lör har blivit ännu bättre. Audi marginellt finare kvalite internt.
Låter verkligen som Tesla har skärpt till sig ordentligt med Model 3 isf. För den lilla erfarenhet jag har av tidigare Tesla är precis som många andra skriver rent ut sagt skitkass byggkvalite. Men låter som man måste försöka uppleva en M3 helt enkelt o bilda sig en ny uppfattning.
 

JEK

Cartier
XC40 är lanserad med kostar 660.000 och i jämförelse lockar det mig ingenting. Mazda är precis lanserad men den är ful och har halva utrymmet.

Räckvidden är dock ingen stor grej, jag använder inte bilen till långresor. Klarar mig gott med säg 20 mil "äkta" räckvidd vintertid. Standard Range faller bort på att den är så mycket sämre utrustad och det går inte att komplettera löst. Det är inte ens stolsvärme i den och där nånstans går väl ändå gränsen? Annars funkar den fint prestanda och räckviddsmässigt.

Tesla M3 SR saknar bara stolsvärme i baksätet.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Trodde samma sak i början, men har inte haft ett enda problem med varken kaross, chassi, interiör eller lack. Fick glapp i subwoofern, men de bytte kabelpack samma dag med en bil som körde ut medans jag stod på jobbet :)

Kul att höra att de verkar steppat upp sig. Av ren nyfikenhet, har du mätt lackskikten? :)
Jag är också skeptisk till hur väl Teslorna håller. De har ändå inte funnits på marknaden så länge och framförallt inte lika länge i Norden med klimatet här och allt det kan innebära.
Visst gör Tesla en massa tester för att säkerställa kvaliteten men hur blir utfallet på riktigt? Känns som att det finns för lite data för att avgöra om mjukvarutillverkaren har blivit en fullgod biltillverkare.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Riktigt intressant tråd @Mazdak!
Har fått höra via en vän som är påläst att det ur en miljöaspekt tar 10 år innan en elbil (typ Tesla Model S) börjar betala tillbaka den miljömässiga skulden till vår kära planet. Man får inte glömma att det skapas en massa utsläpp och görs annan miljöpåverkan vid exempelvis batteritillverkning.
Har själv inte lagt tid på att fördjupa mig kring detta men känner att man vill göra något positivt för miljön med att välja elbil i ett ännu större perspektiv att man inte bidrar med utsläpp när man sitter bakom ratten.

För övrigt har jag provkört Tesla Model S för något år sedan och imponerades av körkänslan, förarkomforten men inte mycket mer. Baksätet var t.ex. bland det sämsta jag upplevt med låg sittställning i kombination med obefintligt stöd till låren samt dålig lutning på ryggstödet - och då är jag inte så lång.

Upplevde där och då tydligt att Tesla egentligen inte är bra på bilar utan snarare på mjukvara medan de traditionella bilmärkena är tvärtom. Frågan är vad som händer

Försök gärna övertyga mig om motsatsen i mina upplevelser (och påståenden). Jag är öppen för nya insikter och har dessutom bara hört lovord från alla nyblivna Tesla 3-ägare.
Som du nämner så har traditionellt utsläppet från batteritillverkningen varit hög. Mycket på grund av att en stor del av litiumjonbatterierna till elbilar produceras i Kina, där elproduktionen varit baserad på koleldning. Men det där förändras ständigt. Det är såklart svårt att generalisera eftersom bilar produceras på många olika ställen med olika förutsättningar. Men om vi nu ändå ska generalisera så är utsläppen från tillverkning av en elbil högre än en traditionell bil. Men skillnaden "äts upp" ganska snabbt när man börjar köra bilen. Efter cirka 2400 mil så har elbilen och dieselbilen släppt ut lika mycket. Tittar man över hela livscykeln så släpper en elbil ut cirka 85% mindre växthusgaser än en jämförbar dieselbil i Sverige. I livscykeln har man räknat på tillverkning av bil + batteri, 16000mils körning samt skrotning. Även i Polen, som har smutsig elproduktion, är elbilen bättre ur livscykelperspektiv. Det man ska komma ihåg är att alla bilar är dåliga för miljön. Men måste man ha bil så är elbil det bästa alternativet. Var i världen man än befinner sig.
 
Topp