• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    969
Problemen fortsätter med Ford Mustang Mach-E-xtremt idiotisk skitbil.

12v batteriet har dött, igen, för det inte laddas på ett vettigt sätt och med noll förvarning.
Utanför mataffären gick det inte att starta den, men efter en halvtimme gick det till slut.

Kommer hem, jackar i 12v smartladdare och tänker att nu är det löst.

Efter 4h laddning så går larmet för ”en dörr öppnats” (vilket den givetvis inte hade gjort). Bilhelvetet har då för låg laddning för att det ska gå att stänga av larmet, men tillräckligt hög för att ha larmet igång…

Nåja, en timme senare har batteriet tömts tillräckligt för att slippa se eländet stå att blinka. Hör då istället något stå och banka utomhus?? Skrothögen har då fått för sig att börja skjuta ut ”dörrutknuffarpinnen” rakt in i de låsta dörrarna, konstant. Bank bank bank bank bank bank. Men batteriet dog som tur var efter en kvarts bankande.

Nu har batteriet strax under 4v spänning så skulle bedöma det som hyfsat förbrukat. Ett nytt är beställt så får hoppas det löser något. Monterar och bekostar det givetvis själv för verkstaden tyckte inte förra batteriet var trasigt.

Har aldrig varit med om sämre upplevelse. 700k kostade skiten också.

Köp. Aldrig. Ford. Mustang. Mach-E.
Något som kanske kommer som en chock är att jag är sugen på att byta ut bilen. Företagsleasing (finansiell) så inte direkt någon extra kostnad att avsluta i förtid. Men till vad?
Model Y - Bra pris, ful, lite mindre
E-Tron - Högt förmånsvärde, kort räckvidd
Enyaq/ID4 - Kanske vettiga alternativ?

Behöver dragkrok och plats för två vuxna och två småbarn, barnvagn osv. Taycan faller tyvärr på dragkroks-kravet.
 
En annan person i min familj (utan att nämna att det var min fru) skrapade teslan mot en stolpe i söndags. Självrisken på vagnskadegarantin är 11000kr. Är inte det extremt dyrt?

IMG_9598.jpeg

Vidrigt dyrt. Och det är samma självrisk om glastaket behöver bytas kan jag tala om av egen erfarenhet. Min fru lyckades få ett stenskott precis i skarven av framruta och glastaket till följd att båda sprack. Jag var inte skitnöjd över den självrisken
Stämmer taket är en vagnskada, vindrutan en glasskada. Stor skillnad på självrisk.
 
Något som kanske kommer som en chock är att jag är sugen på att byta ut bilen. Företagsleasing (finansiell) så inte direkt någon extra kostnad att avsluta i förtid. Men till vad?
Model Y - Bra pris, ful, lite mindre
E-Tron - Högt förmånsvärde, kort räckvidd
Enyaq/ID4 - Kanske vettiga alternativ?

Behöver dragkrok och plats för två vuxna och två småbarn, barnvagn osv. Taycan faller tyvärr på dragkroks-kravet.
Skulle säga Taycan. Utan krok.

Krok köper du sedan separat där den V70 anno 2007 den råkar sitta på ingår 👍
 
Senast ändrad:
Vad gäller lack på det där så kan det bli billigare än 11k
Dem kommer behöva lacka ut så att man inte ser färgskillnader och frågan är hur mycket måste dem gå ut över framdörr och bakskärmen och tröskeln
Sen antar jag att det har blivit buckligt(blir ju även kostnad för att fixa det)? Ser ut som att det är mycket som försts över från det hon kört på(svårt att se på bilden)
Det där behöver ytriktas, både dörr och hundben / tröskel om man inte fuskar och lägger för tjocka lager spackel. M3 an är i varje fall i plåt, lättare att hantera än alu i S & M men jag tror ändå du har 20-25k i repkostnad på det där om dörren går att rikta dvs det finns åtkomst och inte falsen är alltför skev. Behöver den bytas mer såklart.
 
Det där behöver ytriktas, både dörr och hundben / tröskel om man inte fuskar och lägger för tjocka lager spackel. M3 an är i varje fall i plåt, lättare att hantera än alu i S & M men jag tror ändå du har 20-25k i repkostnad på det där om dörren går att rikta dvs det finns åtkomst och inte falsen är alltför skev. Behöver den bytas mer såklart.
Jo stämmer säkert.

Bäst är att låta plåtverkstad kolla vad som behöver göras. Jag refererade till bara lackjobb, givetvis så kommer fix av plåtskador dra iväg vad gäller kostnader

Kollade snabbt vad en dörr kostar på bildelsbasen. Var inte blodigt. Edit: såg att de flesta var i Norge...
 
Senast ändrad:
Något som kanske kommer som en chock är att jag är sugen på att byta ut bilen. Företagsleasing (finansiell) så inte direkt någon extra kostnad att avsluta i förtid. Men till vad?
Model Y - Bra pris, ful, lite mindre
E-Tron - Högt förmånsvärde, kort räckvidd
Enyaq/ID4 - Kanske vettiga alternativ?

Behöver dragkrok och plats för två vuxna och två småbarn, barnvagn osv. Taycan faller tyvärr på dragkroks-kravet.
Vilken VILL du ha? Det är kompetenta bilar alla tre. Mitt hjärta klappar något extra för E-tron helt enkelt för att den är gjord för att vara den bästa bilen som går att åka i. Att den råkar vara eldriven är en bisak. Tesla är helt annorlunda, gjord för att vara det bästa elektriska sättet som går att röra sig. Men resten av bilen är trist utförd. (Förväxlas icke med låg kvalitet dock). ID4/Enyaq - mellanmjölk. Men det är inget fel på mellanmjölk i längden.
 
Då har vi en Enyaq 85X på ingång, solid edt med vinterpaket så det är ok med utrustning.
Tyvärr saknas en del av det jag skulle vilja ha men å andra sidan så är det inte jag som kommer köra runt i den :D
Cool! När landar den? Du pratade dig varm om RS, får man fråga varför det inte blev den? Blir det för stort hopp pengamässigt om det är privat? För jag antar att det är det..:)
 
Cool! När landar den? Du pratade dig varm om RS, får man fråga varför det inte blev den? Blir det för stort hopp pengamässigt om det är privat? För jag antar att det är det..:)
Blir för stor skillnad i pris mot RS(kommer gå som privatbil). Den kommer 90% av tiden rulla(max) 25km enkel väg så tänkte ok bil till ok månadskostnad (5425kr/månad)
Inredningen jämfört med en RS är grymt tråkig i min mening. Men den har i alla fall 4wd, drag, matrix led, metallic och lite sådant så det får duga, inte jag som kommer köra den, dock så tyckte även min sambo att den var mellanmjölk men men

Bilen står i hall hos en handlare utanför stockholm som jag förstod det så den bör komma in relativt snabbt till "lokala" handlaren.
 
Senast ändrad:
Vad tänker ni kring Cybercab och de humanoida robotarna?
Att den inte kommer komma ens i närheten av 2026 på allmänna vägar. Jag är verkligen inte imponerad hittills av Teslas självkörning och att den där magiskt skulle lösa alla problem har jag svårt att se. Tyckte designen var pigg dock, nästan så man skulle vilja kunna köpa den som "vanlig" bil också.
 
Att den inte kommer komma ens i närheten av 2026 på allmänna vägar. Jag är verkligen inte imponerad hittills av Teslas självkörning och att den där magiskt skulle lösa alla problem har jag svårt att se. Tyckte designen var pigg dock, nästan så man skulle vilja kunna köpa den som "vanlig" bil också.
Håller med dig om 2026 helt klart. Eventuellt kanske vi kommer få se den 2030 i vissa delstater i USA. Har också svårt att se att Teslas självkörning skulle klara av alla situationer som det ser ut idag. Men tekniken går ju snabbt fram och tekniken blir ju bättre för varje dag som går. Så till 2030 lär ju tekniken vara mycket mer mogen.
Däremot tror jag att kineserna kommer ha detta både tidigare och billigare än Tesla. Åtminstone på den inhemska marknaden.

Edit: Gällande själva bilen är den sjukt lik Volkswagens XL1. De borde släppa bilen med ratt och pedaler samt baksäte och ladduttag och kalla den Model 2. Och sen göra den till Cybercab i nästa steg.
istockphoto-471567511-612x612.jpg
 
Senast ändrad:
Att den inte kommer komma ens i närheten av 2026 på allmänna vägar. Jag är verkligen inte imponerad hittills av Teslas självkörning och att den där magiskt skulle lösa alla problem har jag svårt att se. Tyckte designen var pigg dock, nästan så man skulle vilja kunna köpa den som "vanlig" bil också.
Jag är också skeptisk till att självkörande bilar snart är här, men måste också erkänna att jag inte har exakt koll på den senaste tekniken. Kommer de självkörande bilar som nu är under utveckling att klara exempelvis obefintliga linjemarkeringar?

Där jag bor är linjerna bortslitna på massor av gator i stan, samt en hel del landsvägar. Dessutom finns det luriga nybyggda chikaner med skarpa kurvor med branta diken på utsidan. Min BMW i4 går sällan en hel kilometer utan att styrassistenten kopplar ur på grund av obefintliga linjemarkeringar. Om jag skulle släppa ratten på fel ställe skulle jag ofelbart hamna i diket eller frontalkrocka. Så det är sällan jag kör med styrassistenten påkopplad. Det är mer stressande att passa assistenten än att styra helt själv med assistenten avstängd.
 
Var in på Hedin's här i Uppsala under e.m och såg att MG privatleasings-suvarna stod inne rad efter rad för försäljning för 180'-200'(210')

Kommer dom bli hyllvärmare eller blir dom av med dom, för det priset hade jag nog köpt en E-Kona/Niro LR (64 batteri) med mera mil på mätaren.

Såg att Hedin i Sverige hade 550+ st MG i prisspannet upp till 210'

20241011_163517.jpg
 
Rörande självkörande bilar så finns det väldigt många utmaningar och framförallt när det är en blandning av vanliga bilar och självkörande.
För några år sedan var jag över hos Uber i Pittsburgh och pratade och åkte med en självkörande bil (med chaufför bakom ratten som kunde ingripa), det största problemet då var hur människor beter sig runt bilarna. I och med att det, i alla fall då, syntes tydligt att bilen var självkörande så gick folk ute framför den då de lärt sig att den stannar och samma visa med bilar, de körde ut framför så att bilen blir stannandes rätt länge innan den kan köra iväg.
Ja det finns mycket utmaningar här....
 
Var in på Hedin's här i Uppsala under e.m och såg att MG privatleasings-suvarna stod inne rad efter rad för försäljning för 180'-200'(210')

Kommer dom bli hyllvärmare eller blir dom av med dom, för det priset hade jag nog köpt en E-Kona/Niro LR (64 batteri) med mera mil på mätaren.

Såg att Hedin i Sverige hade 550+ st MG i prisspannet upp till 210'

20241011_163517.jpg
Jag tror MG har kissat sig i byxorna ordentligt. Det låga privatleasingpriset första 36 mån ger att de måste säljas relativt dyrt som begagnade. Till vem undrar man då?
 
Ni med Zaptec låda, är det möjligt att mäta ladd-data separat från kåkens elförbrukning? Vill få reda på totala månadsförbrukningen ifall det blir en ny elbil.

Har EON avtal med Elna men även en tibber pulse utan avtal.
 
Rörande självkörande bilar så finns det väldigt många utmaningar och framförallt när det är en blandning av vanliga bilar och självkörande.
För några år sedan var jag över hos Uber i Pittsburgh och pratade och åkte med en självkörande bil (med chaufför bakom ratten som kunde ingripa), det största problemet då var hur människor beter sig runt bilarna. I och med att det, i alla fall då, syntes tydligt att bilen var självkörande så gick folk ute framför den då de lärt sig att den stannar och samma visa med bilar, de körde ut framför så att bilen blir stannandes rätt länge innan den kan köra iväg.
Ja det finns mycket utmaningar här....
I SF har det funnits obemannade taxis ett tag nu…..
 
Rörande självkörande bilar så finns det väldigt många utmaningar och framförallt när det är en blandning av vanliga bilar och självkörande.
För några år sedan var jag över hos Uber i Pittsburgh och pratade och åkte med en självkörande bil (med chaufför bakom ratten som kunde ingripa), det största problemet då var hur människor beter sig runt bilarna. I och med att det, i alla fall då, syntes tydligt att bilen var självkörande så gick folk ute framför den då de lärt sig att den stannar och samma visa med bilar, de körde ut framför så att bilen blir stannandes rätt länge innan den kan köra iväg.
Ja det finns mycket utmaningar här....
Hur tekniken fungerade ”för några år sedan" är helt irrelevant idag då utvecklingen går så pass snabbt. finns bilar som kör helt
självkörande i städer som Beijing och Shanghai.
 
Problemen fortsätter med Ford Mustang Mach-E-xtremt idiotisk skitbil.

12v batteriet har dött, igen, för det inte laddas på ett vettigt sätt och med noll förvarning.
Utanför mataffären gick det inte att starta den, men efter en halvtimme gick det till slut.

Kommer hem, jackar i 12v smartladdare och tänker att nu är det löst.

Efter 4h laddning så går larmet för ”en dörr öppnats” (vilket den givetvis inte hade gjort). Bilhelvetet har då för låg laddning för att det ska gå att stänga av larmet, men tillräckligt hög för att ha larmet igång…

Nåja, en timme senare har batteriet tömts tillräckligt för att slippa se eländet stå att blinka. Hör då istället något stå och banka utomhus?? Skrothögen har då fått för sig att börja skjuta ut ”dörrutknuffarpinnen” rakt in i de låsta dörrarna, konstant. Bank bank bank bank bank bank. Men batteriet dog som tur var efter en kvarts bankande.

Nu har batteriet strax under 4v spänning så skulle bedöma det som hyfsat förbrukat. Ett nytt är beställt så får hoppas det löser något. Monterar och bekostar det givetvis själv för verkstaden tyckte inte förra batteriet var trasigt.

Har aldrig varit med om sämre upplevelse. 700k kostade skiten också.

Köp. Aldrig. Ford. Mustang. Mach-E.
Vad är dörrutknuffarpinnen? Dragkroken?

Trist med din bil, lider med dig!
Hoppas det löser sig.

Jag köper bara tyska premiumbilar numera, kostar mer men är värt det.
Bara de som idag är njutbara i alla aspekter enl mig.
Servade Mercan igår, 11.800 SEK.
Njuter varje gång jag kör den.
Ska köra 70mil idag…
 
Tillbaka
Topp