• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    969
Vad är dörrutknuffarpinnen? Dragkroken?

Trist med din bil, lider med dig!
Hoppas det löser sig.

Jag köper bara tyska premiumbilar numera, kostar mer men är värt det.
Bara de som idag är njutbara i alla aspekter enl mig.
Servade Mercan igår, 11.800 SEK.
Njuter varje gång jag kör den.
Ska köra 70mil idag…
De gjorde det otroligt korkade valet att ta bort dörrhandtag på bilen. Ersatt av en knapp och en pinne inne i dörren som knuffar ut den. Fungerar precis så dåligt som man kan tänka sig på vintern 🤦‍♂️
 
Vad är dörrutknuffarpinnen? Dragkroken?

Trist med din bil, lider med dig!
Hoppas det löser sig.

Jag köper bara tyska premiumbilar numera, kostar mer men är värt det.
Bara de som idag är njutbara i alla aspekter enl mig.
Servade Mercan igår, 11.800 SEK.
Njuter varje gång jag kör den.
Ska köra 70mil idag…
Är det nya bilar du siktar på eller något äldre från tiden då det verkligen var skillnad? Eller är det riktiga toppmodeller?

Kört lite nyare MB och BMW och tycker mig inte direkt uppleva någon större skillnad på kina Volvo tex. Men har då bara kört E klass och 5 serie av standardnivå.
 
Är det nya bilar du siktar på eller något äldre från tiden då det verkligen var skillnad? Eller är det riktiga toppmodeller?

Kört lite nyare MB och BMW och tycker mig inte direkt uppleva någon större skillnad på kina Volvo tex. Men har då bara kört E klass och 5 serie av standardnivå.
Du behöver upp på en välutrustad E-klass innan det blir skillnad. Har en sådan och den är underbar.
Deras elbilar EQE/S är plastigare, där är BMW’s bättre.
Är sjukligt noga med mina prylar oavsett vad det är.
BRA grejer o byta sällan = prisvärt över tid
 
Något som kanske kommer som en chock är att jag är sugen på att byta ut bilen. Företagsleasing (finansiell) så inte direkt någon extra kostnad att avsluta i förtid. Men till vad?
Model Y - Bra pris, ful, lite mindre
E-Tron - Högt förmånsvärde, kort räckvidd
Enyaq/ID4 - Kanske vettiga alternativ?

Behöver dragkrok och plats för två vuxna och två småbarn, barnvagn osv. Taycan faller tyvärr på dragkroks-kravet.

Det ska ju vara V8 i en Mustang.
Varför gör de en batteribil?
 
Problemen fortsätter med Ford Mustang Mach-E-xtremt idiotisk skitbil.

12v batteriet har dött, igen, för det inte laddas på ett vettigt sätt och med noll förvarning.
Utanför mataffären gick det inte att starta den, men efter en halvtimme gick det till slut.

Kommer hem, jackar i 12v smartladdare och tänker att nu är det löst.

Efter 4h laddning så går larmet för ”en dörr öppnats” (vilket den givetvis inte hade gjort). Bilhelvetet har då för låg laddning för att det ska gå att stänga av larmet, men tillräckligt hög för att ha larmet igång…

Nåja, en timme senare har batteriet tömts tillräckligt för att slippa se eländet stå att blinka. Hör då istället något stå och banka utomhus?? Skrothögen har då fått för sig att börja skjuta ut ”dörrutknuffarpinnen” rakt in i de låsta dörrarna, konstant. Bank bank bank bank bank bank. Men batteriet dog som tur var efter en kvarts bankande.

Nu har batteriet strax under 4v spänning så skulle bedöma det som hyfsat förbrukat. Ett nytt är beställt så får hoppas det löser något. Monterar och bekostar det givetvis själv för verkstaden tyckte inte förra batteriet var trasigt.

Har aldrig varit med om sämre upplevelse. 700k kostade skiten också.

Köp. Aldrig. Ford. Mustang. Mach-E.
Fytusan. Vanmakten, ilskan, uppgivenheten. I feel u.
 
  • Like
Reactions: LS
Min fru gjorde samma sak med vår Passat för två år sen, gick på 8000kr. Självrisken är väldigt hög på vagnskadegarantin tyvärr.
Jösses - vilka försäkringsbolag har ni eller har priserna på lackskador gått upp så jäkligt?

Råkat ut för två parkeringsskador, inga vittnen.
Så en annan händelse men samma typ av skada på bilen med min förra bil.
Efter en polisanmälan täckte min försäkring(helförsäkring med plusförsäkring) hos Gjensidige skadan samt självrisken som var 5000:-.
Alltså en kostnad för mig 0 kronor.
 
Jösses - vilka försäkringsbolag har ni eller har priserna på lackskador gått upp så jäkligt?

Råkat ut för två parkeringsskador, inga vittnen.
Så en annan händelse men samma typ av skada på bilen med min förra bil.
Efter en polisanmälan täckte min försäkring(helförsäkring med plusförsäkring) hos Gjensidige skadan samt självrisken som var 5000:-.
Alltså en kostnad för mig 0 kronor.
Vagnskadegarantin står tillverkaren för och där har man väl inget att säga till om gällande självrisk, så gissningsvis har ägarna bara en halvförsäkring hos egna försäkringsbolaget?
 
Vagnskadegarantin står tillverkaren för och där har man väl inget att säga till om gällande självrisk, så gissningsvis har ägarna bara en halvförsäkring hos egna försäkringsbolaget?
Jo så är det säkert.
Blev förundrad över summorna.
Ville mest bara dela min erfarenhet med de skador jag åkte på men framförallt lyfta fram plusförsäkringen jag alltid köpt till. Kostar ju några hundralappar till/år.

Hade glömt att jag också fick 150:-/dygn för de dagar den stod på verkstan, tror det var fyra?



"Hej!
Skadan du har anmält har bedömts vara orsakad av ett okänt fordon. Du har en tilläggsförsäkring för parkeringsskada som gör att du inte behöver betala någon självrisk.
Reparation av ditt fordon
Då du har en vagnskadeförsäkring hos oss betalar vi för reparationen av ditt fordon. Be verkstaden höra av sig till oss innan de börjar reparera fordonet. Om det kostar för mycket att reparera ditt fordon återkommer vi till dig.
Stilleståndsersättning
Vi betalar för hela dygnskostnaden samt 2/3 av kilometerkostnaden för en hyrbil av samma storlek som din, under skälig reparationstid, alltså den tid det normalt tar att reparera skadan på ditt fordon. Kontakta Hertz som vi har avtal med.
Hyrbilsförsäkring
Om du inte behöver hyra bil ersätter vi istället 150 kronor/dag. Kontakta oss och meddela hur många dagar som ditt fordon stod på verkstad samt det bankkontonummer du vill ha ersättningen insatt på. Om reparationen tar mer än 10 dagar behöver vi ett stilleståndsintyg från verkstaden."
 
Jo så är det säkert.
Blev mest förundrad över summorna.
Ville mest bara dela min erfarenhet med de skador jag åkte på men framförallt lyfta fram plusförsäkringen jag alltid köpt till. Kostar ju några hundralappar till/år.

Hade glömt att jag också fick 150:-/dygn för de dagar den stod på verkstan, tror det var fyra?



"Hej!
Skadan du har anmält har bedömts vara orsakad av ett okänt fordon. Du har en tilläggsförsäkring för parkeringsskada som gör att du inte behöver betala någon självrisk.
Reparation av ditt fordon
Då du har en vagnskadeförsäkring hos oss betalar vi för reparationen av ditt fordon. Be verkstaden höra av sig till oss innan de börjar reparera fordonet. Om det kostar för mycket att reparera ditt fordon återkommer vi till dig.
Stilleståndsersättning
Vi betalar för hela dygnskostnaden samt 2/3 av kilometerkostnaden för en hyrbil av samma storlek som din, under skälig reparationstid, alltså den tid det normalt tar att reparera skadan på ditt fordon. Kontakta Hertz som vi har avtal med.
Hyrbilsförsäkring
Om du inte behöver hyra bil ersätter vi istället 150 kronor/dag. Kontakta oss och meddela hur många dagar som ditt fordon stod på verkstad samt det bankkontonummer du vill ha ersättningen insatt på. Om reparationen tar mer än 10 dagar behöver vi ett stilleståndsintyg från verkstaden."
Jo, vagnskadegaranti har uppenbarligen absurda självrisker, när man väl har en helförsäkring hos egna bolaget kan man ju också välja självrisk och andra tillägg. Och det är jäkla fint när det funkar bra som i ditt fall 👍
 
Jo, vagnskadegaranti har uppenbarligen absurda självrisker, när man väl har en helförsäkring hos egna bolaget kan man ju också välja självrisk och andra tillägg. Och det är jäkla fint när det funkar bra som i ditt fall 👍
Det sjuka var att det vara kanske 5 månader mellan skadorna och de skedde på samma plats när hemmet. Trodde de skulle börja knorra när det skedde igen men samma snabba hantering.


Till ämnet elbilar;
KIA verkar ha gått all-in på EV och kommer med en massa nya modeller med bra räckvidd till vettiga priser från nästa år?
Är det ingen som tittat på dessa som tjänstebil eller är KIA fortf ett märke som har lite "skämskudde"? Kalkylmässigt verkar de hålla.
EV3, EV5, etc.
 
Det sjuka var att det vara kanske 5 månader mellan skadorna och de skedde på samma plats när hemmet. Trodde de skulle börja knorra när det skedde igen men samma snabba hantering.


Till ämnet elbilar;
KIA verkar ha gått all-in på EV och kommer med en massa nya modeller med bra räckvidd till vettiga priser från nästa år?
Är det ingen som tittat på dessa som tjänstebil eller är KIA fortf ett märke som har lite "skämskudde"? Kalkylmässigt verkar de hålla.
EV3, EV5, etc.
Kör en EV6 sen ett par år tillbaka dock inte som tjänstebil. Mycket nöjd!
 
Jösses - vilka försäkringsbolag har ni eller har priserna på lackskador gått upp så jäkligt?

Råkat ut för två parkeringsskador, inga vittnen.
Så en annan händelse men samma typ av skada på bilen med min förra bil.
Efter en polisanmälan täckte min försäkring(helförsäkring med plusförsäkring) hos Gjensidige skadan samt självrisken som var 5000:-.
Alltså en kostnad för mig 0 kronor.
Utan att gå in på det närmare så hanteras parkeringsskador olika beroende på om det är du själv som är vållande eller om skadan är orsakade av en okänd tredje part.
 
Grym räckvidd på Panasonic LR AWD och LR RWD.

RWD modellen har riktigt Imponerande räckvidd. 621 km kom den när de körde ner till 0%. Sträckan som kördes var en slinga där de höll 70mph/112.65km/h där möjligt. Man får även bra uppfattning kring hur mycket det skiljer i effektivitet mellan fälgarna som Tesla erbjuder

 
Senast ändrad:
Då var valet taget!

Blev en Audi e-tron 55 2021 Sportback S-line Advanced (topputrustad) som förvisso gått 11 000 mil men regelbunden service och ingen degradering att tala om utifrån batteritest. Time will tell om det var "värt" att betala 395' för att få mer komfort än att köpa en dyrare och nyare bil för räckviddens skull.
 
Då var valet taget!

Blev en Audi e-tron 55 2021 Sportback S-line Advanced (topputrustad) som förvisso gått 11 000 mil men regelbunden service och ingen degradering att tala om utifrån batteritest. Time will tell om det var "värt" att betala 395' för att få mer komfort än att köpa en dyrare och nyare bil för räckviddens skull.
Låter klart attraktivt! Hellre en nyare långmilare som ditt exempel än äldre lågmilare, vilket verkligen gäller elbilar och hybrider.
 
Har inte kollat statistiken själv men det skall bli "spännande" att se hur det är om 1-2 år

 
Har en Volvo T8 och vi har installerat en Zaptec laddbox. Volvon har ju långsam laddning på 3.7kw. Som jag förstår Zaptec appen så visar den laddhastighet, 2.1kw i detta fall och jag borde få ut 3.7kw?

1000040997.jpg
 
Har en Volvo T8 och vi har installerat en Zaptec laddbox. Volvon har ju långsam laddning på 3.7kw. Som jag förstår Zaptec appen så visar den laddhastighet, 2.1kw i detta fall och jag borde få ut 3.7kw?

1000040997.jpg
Det vanligaste svaret är att det är en lastbalansering som bromsar pga hög belastning på den fasen bilen använder. 10a=2.2kw, 16a=3.7kw
 
Aha, tack för svar. Ringer elektrikern igen i
Varför? Grejerna gör ju det de skall - skruvar ned effekten på laddboxen när du har hög belastning på annat i huset.

Alternativet är att säkringen på den fasen som laddar bilen går. Jag har samma bil som du och har fått begränsa min laddbox till 10 amp för att fasen skall hålla.

Jag har stora batteriet på 18(?) kWh men det laddas över natten ändå så spelar ingen roll att boxen är begränsad.
 
Jag har en Zaptec Go laddbox och har omvänt problem. Har solceller och hade velat att min bil laddade på halvfart, vilket vare sig bilen (Q4) eller laddboxen kan justera ner.
Om någon här tar tips, tjoa till.
 
Mysko!
Det skiljer så klart mellan olika tillverkare men att justera effekten borde vara standard!

Har en helt nyinstallerad Charge Amps Halo med lastbalansering och där kan jag justera steglöst mellan 6 och 16A via appen!

Kan även köra Green Charging mot mina solceller!
 
Senast ändrad:
Varför? Grejerna gör ju det de skall - skruvar ned effekten på laddboxen när du har hög belastning på annat i huset.

Alternativet är att säkringen på den fasen som laddar bilen går. Jag har samma bil som du och har fått begränsa min laddbox till 10 amp för att fasen skall hålla.

Jag har stora batteriet på 18(?) kWh men det laddas över natten ändå så spelar ingen roll att boxen är begränsad.

Håller med dig. Finns ingen anledning att ladda snabbare än nödvändigt. Är mer att jag inte förstod vad det berodde på.😅 Ska komplettera med en lastbalanserare till boxen. Nu är den nödställd.
 
Håller med dig. Finns ingen anledning att ladda snabbare än nödvändigt. Är mer att jag inte förstod vad det berodde på.😅 Ska komplettera med en lastbalanserare till boxen. Nu är den nödställd.
Jo om man vill minimera laddförlusterna ska man faktiskt ladda så snabbt det går. Men det är småpengar i skillnad vi pratar om för hemmaladdning.
 
Intressant, lär bara vara väldigt små barn som kommer få plats där

Model Y LR AWD

Screenshot_20241015_071211_Samsung Internet.jpg
 
Senast ändrad:
Intressant, lär bara vara väldigt små barn som kommer få plats där

Model Y LR AWD

Screenshot_20241015_071211_Samsung Internet.jpg
Oj! Intressant. Tycker en av de stora fördelarna med Tesla är just det stora bagageutrymmet. Nu lär man förlora rätt mycket av det.
7 personer sitter nog inte bekvämt. Jag tror inte heller att de har någon ventilation för tredje raden så kan nog bli kallt eller varmt beroende på årstid.

Bild på hur det ser ut:
tesla-model-y-7-seater-1024x768.jpg
 
Är det någon som beställt/fått hem id.7 tourer? Har svurit att aldrig mer ha VW men den verkar ju ändå ganska vettig (gtx).
 
Tillbaka
Topp