• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    969
läste lite med noggrant nu och såg att det är 11k exkl. moms!
Men en kollega sa idag att man betalar bilskadan med bruttölonen, så det blir typ halva priset… stämmer det verkligen?
 
Jag har kört ix1 som hyrbil massor av gånger. Helt klart mest premium av valen. Allt känns som en Bmw ska kännas.
Meeen, törstig och ganska "dålig" elbil då den är konverterad. Inte speciellt rymlig någonstans heller. Men jag gillar den som bil.

Är inne på mina andra i ID4, inget spektakulärt men jag gillar den. Bang for the buck. Om det nu finns i elbilsvärlden..

Enyaq har jag kört en gång och gillade. Snyggare och bagaget kändes bättre. Frugan sa nej till Skoda så blev Id4 vid bil 1.

Provkör alla 3 säger jag. Men jag röstar ID4 eller Enyaq.
BMW
 
läste lite med noggrant nu och såg att det är 11k exkl. moms!
Men en kollega sa idag att man betalar bilskadan med bruttölonen, så det blir typ halva priset… stämmer det verkligen?
Om det är en förmånsbil så kanske det kan vara så. Låter logiskt på något sätt. Tesla är kända för att ha hög självrisk på vagnskadan. 14.000kr har jag läst så det verkar ju stämma med 11 netto.
 
Skjuter man sig själv i foten på något sätt genom att välja en 2021/2022 Audi e-tron 55 istället för en Tesla Model Y 2023? Det billigare priset börjar jag värdera mer än de fåtal gånger jag kommer behöva åka längre sträcka och jag har tillgång till egen laddstolpe. Något jag bör tänka på av dessa två bilarna som kan vara avgörande? Vill bara ha en bekväm och lättskött bil för vardagsåkning med plats för en-två barn så småningom.

Jag ser det som att komma 100' billigare för mycket högre komfort på bekostnad av räckvidd som vi i 97% av fallen inte har behov av är ändå ganska rimligt..
 
Trist!
Jag har alltid skippat återförsäljarnas erbjudanden och tecknat eget, allt som oftast bättre ut alla synvinklar men så kör jag alltid LF! 🤙🏻
Kör du med egen fullförsäkring även på en sprillans bil som har tre års vagnskadegaranti? Jag har aldrig ägt en helt ny bil men har hittills ansett 6000kr vara den höga nivån och 3000kr den låga självrisken. 14k låter ju helt orimligt 😅
 
Skjuter man sig själv i foten på något sätt genom att välja en 2021/2022 Audi e-tron 55 istället för en Tesla Model Y 2023? Det billigare priset börjar jag värdera mer än de fåtal gånger jag kommer behöva åka längre sträcka och jag har tillgång till egen laddstolpe. Något jag bör tänka på av dessa två bilarna som kan vara avgörande? Vill bara ha en bekväm och lättskött bil för vardagsåkning med plats för en-två barn så småningom.

Jag ser det som att komma 100' billigare för mycket högre komfort på bekostnad av räckvidd som vi i 97% av fallen inte har behov av är ändå ganska rimligt..
Skrev det till någon annan med samma funderingar, men passa dig för panoramatak, virtuella backspeglar och mikrosprickor i bakljusrampen.
Förutom allt annat på en begagnad bil, såklart. Och dyra delar till en premiumbil, men det lär ju komma ut delar på andrahandsmarknaden inom några år, med tanke på hur många det finns i trafik.


Extremt bra familjebil. Och snygg, tycker jag. Är lite traditionell (gubbig?) av mig och uppskattar knappar och spakar.
IMG_1871.jpeg
 
Skjuter man sig själv i foten på något sätt genom att välja en 2021/2022 Audi e-tron 55 istället för en Tesla Model Y 2023? Det billigare priset börjar jag värdera mer än de fåtal gånger jag kommer behöva åka längre sträcka och jag har tillgång till egen laddstolpe. Något jag bör tänka på av dessa två bilarna som kan vara avgörande? Vill bara ha en bekväm och lättskött bil för vardagsåkning med plats för en-två barn så småningom.

Jag ser det som att komma 100' billigare för mycket högre komfort på bekostnad av räckvidd som vi i 97% av fallen inte har behov av är ändå ganska rimligt..
Precis så vi resonerade men Tesla var aldrig ett alternativ, det är ingen riktig bil i min mening! 🤣

Audi har ju i många tester fått högsta resultat och anses många gånger vara den bästa elbil som finns just nu men det går ju att diskutera.

Jag har kört många bilar genom åren, både privat och i tjänsten samt genom ett stort eget bilintresse så för min del var valet lätt då jag kunde köpa en 1,1 MSEK bil för nästan halva priset efter bara två år. De efterföljande åren torde tappat inte vara lika stort så prova en E-Tron och se vad du känner men satan vad trevliga de är! 🤙🏻

Men köpa en sprillans ny elbil är inte ekonomiskt försvarbart för en privatperson!
 
Kör du med egen fullförsäkring även på en sprillans bil som har tre års vagnskadegaranti? Jag har aldrig ägt en helt ny bil men har hittills ansett 6000kr vara den höga nivån och 3000kr den låga självrisken. 14k låter ju helt orimligt 😅
Nä, så klart inte men min bil är beggad och ligger så klart på halv försäkring just nu.
 
Skrev det till någon annan med samma funderingar, men passa dig för panoramatak, virtuella backspeglar och mikrosprickor i bakljusrampen.
Förutom allt annat på en begagnad bil, såklart. Och dyra delar till en premiumbil, men det lär ju komma ut delar på andrahandsmarknaden inom några år, med tanke på hur många det finns i trafik.


Extremt bra familjebil. Och snygg, tycker jag. Är lite traditionell (gubbig?) av mig och uppskattar knappar och spakar.
IMG_1871.jpeg
Vad är problemen med soltak som är unikt för just E-Tron menar du?🧐

Mikrosprickor i bakljus har vart ett generellt problem hos bilar som tvättats felaktigt och med mycket aggressiva avfettningsmedel, inget unikt det heller för E-Tron va?🤷🏼‍♂️

Virtuella backspeglar har dottern på sin och de är supernöjda men jag är mer skeptisk, men vad är problem här?
 
Precis så vi resonerade men Tesla var aldrig ett alternativ, det är ingen riktig bil i min mening! 🤣

Audi har ju i många tester fått högsta resultat och anses många gånger vara den bästa elbil som finns just nu men det går ju att diskutera.

Jag har kört många bilar genom åren, både privat och i tjänsten samt genom ett stort eget bilintresse så för min del var valet lätt då jag kunde köpa en 1,1 MSEK bil för nästan halva priset efter bara två år. De efterföljande åren torde tappat inte vara lika stort så prova en E-Tron och se vad du känner men satan vad trevliga de är! 🤙🏻

Men köpa en sprillans ny elbil är inte ekonomiskt försvarbart för en privatperson!
Köpa en sprillans ny bil är inte ekonomiskt försvarsbart....oberoende av drivlina skulle jag säga :grumpy:
 
Skrev det till någon annan med samma funderingar, men passa dig för panoramatak, virtuella backspeglar och mikrosprickor i bakljusrampen.
Förutom allt annat på en begagnad bil, såklart. Och dyra delar till en premiumbil, men det lär ju komma ut delar på andrahandsmarknaden inom några år, med tanke på hur många det finns i trafik.


Extremt bra familjebil. Och snygg, tycker jag. Är lite traditionell (gubbig?) av mig och uppskattar knappar och spakar.
Tycker den är oerhört fin! Hur är försäkringspriset på denna rackare, är den skyhög pga "premium" med dyrare reservdelar och allt vad det innebär?

När jag läst mycket på forum om att köpa begagnat är miltal nödvändigtvis inte lika viktigt pga drivlinan. Är det samma för eTron:en? Den jag kikar på är en 2021:a med nästan 12 000 mil.
 
Skjuter man sig själv i foten på något sätt genom att välja en 2021/2022 Audi e-tron 55 istället för en Tesla Model Y 2023? Det billigare priset börjar jag värdera mer än de fåtal gånger jag kommer behöva åka längre sträcka och jag har tillgång till egen laddstolpe. Något jag bör tänka på av dessa två bilarna som kan vara avgörande? Vill bara ha en bekväm och lättskött bil för vardagsåkning med plats för en-två barn så småningom.

Jag ser det som att komma 100' billigare för mycket högre komfort på bekostnad av räckvidd som vi i 97% av fallen inte har behov av är ändå ganska rimligt..
En stor nackdel med Tesla och som var en av anledningarna till att jag valde bort Tesla är pga deras världelösa hantering med dragkroken. Man måste ligga på alla fyra och sätta dit den manuellt varenda gång den ska användas. Alla andra bilmärken har väl automatiskt utdragbar/infällbar krok sen tio år tillbaka. Då jag kör släp och heckpack regelbundet så föll Tesla på det. Samt att man ej kan använda Apple carplay (med Waze appen) i Tesla.
 
Vad är problemen med soltak som är unikt för just E-Tron menar du?🧐

Mikrosprickor i bakljus har vart ett generellt problem hos bilar som tvättats felaktigt och med mycket aggressiva avfettningsmedel, inget unikt det heller för E-Tron va?🤷🏼‍♂️

Virtuella backspeglar har dottern på sin och de är supernöjda men jag är mer skeptisk, men vad är problem här?
Jag är en enkel man, de tre grejena verkar i etrongruppen på fb klagas löpande på att de inte funkar, men framför allt att det varit krångligt att få Audi att få med på reklamationer.
Tycker den är oerhört fin! Hur är försäkringspriset på denna rackare, är den skyhög pga "premium" med dyrare reservdelar och allt vad det innebär?

När jag läst mycket på forum om att köpa begagnat är miltal nödvändigtvis inte lika viktigt pga drivlinan. Är det samma för eTron:en? Den jag kikar på är en 2021:a med nästan 12 000 mil.
Jag är dålig på att jämföra försäkringsr, pga lat, men nu utan vagnskadegaranti ska jag betala typ 13K i helförsäkring.


Och miltal och hur man ”ska” tänka kan jag inget om alls, så jag passar på frågan.
 
En stor nackdel med Tesla och som var en av anledningarna till att jag valde bort Tesla är pga deras världelösa hantering med dragkroken. Man måste ligga på alla fyra och sätta dit den manuellt varenda gång den ska användas. Alla andra bilmärken har väl automatiskt utdragbar/infällbar krok sen tio år tillbaka. Då jag kör släp och heckpack regelbundet så föll Tesla på det. Samt att man ej kan använda Apple carplay (med Waze appen) i Tesla.
Tyvärr är dragkroken på E-Tron likadan, vilket förvånade mig som hade en elektrisk assisterad på min A6 Allroad från 2016! 🤷🏼‍♂️

Använder dragkrok typ 1-2 ggr/år så ingen big deal för mig men antar att det beror på plattformens utformning och batterierna!? 🥴
 
Jag är en enkel man, de tre grejena verkar i etrongruppen på fb klagas löpande på att de inte funkar, men framför allt att det varit krångligt att få Audi att få med på reklamationer.

Jag är dålig på att jämföra försäkringsr, pga lat, men nu utan vagnskadegaranti ska jag betala typ 13K i helförsäkring.


Och miltal och hur man ”ska” tänka kan jag inget om alls, så jag passar på frågan.
Spelar inte FB, kanske lika bra det?🤣
 
Tycker den är oerhört fin! Hur är försäkringspriset på denna rackare, är den skyhög pga "premium" med dyrare reservdelar och allt vad det innebär?

När jag läst mycket på forum om att köpa begagnat är miltal nödvändigtvis inte lika viktigt pga drivlinan. Är det samma för eTron:en? Den jag kikar på är en 2021:a med nästan 12 000 mil.
Kolla försäkringen innan bara, du kan tyvärr få en chock. Och undvik de virtuella backspeglarna, de går sönder hela tiden. I övrigt är bilen magisk.
 
Senast ändrad:
Kolla försäkringen innan bara, du kan tyvärr få en chock. Och undvik de virtuella backspeglarna, de går sönder hela tiden. I övrigt är bilen magisk.

Tycker det är svårt att vara helt hundra kring vad försäkringspriset blir. Exempelvis ger if försäkringar på den bilen jag är intresserad av ett pris på 4500kr/mån medan länsförsäkringar ger 1400kr/mån..
 
Tycker det är svårt att vara helt hundra kring vad försäkringspriset blir. Exempelvis ger if försäkringar på den bilen jag är intresserad av ett pris på 4500kr/mån medan länsförsäkringar ger 1400kr/mån..
Ta den billigare bara. Det skiljer nästan ingenting i villkor mellan bolagen.

Anledningen till att det spretar så mycket är att de räknar på olika statistik för skadeutfall.
 
Det är nog viktigt att lyfta alla aspekter inför sitt eventuells elbils- eller hybridköp.
För mig var valet enkelt då jag som ingenjör inte vill ha två olika drivsystem som ska servas och underhållas utan kände nu att det var dags att gå direkt från diesel till full eldrift, annars kunde jag behållit vår underbara Allroad!

Laddar gör jag hemma i varmgaraget och med solceller på taket, men det är mina förutsättningar det.
Dottern körde Umeå-Gbtg t.o.r det första de gjorde med sin beggade E-tron 50 och det gick hur bra som helst med två timmars körning och sedan en 30 min paus innan de körde vidare.

De står ute året runt och har ingen laddmöjlighet utan kör till närmaste OK/Q8 när laddning behövs.

..men det allra viktigaste är ändå att matcha Geckon med oken! 😁
Ja, det är nog helt enkelt väldigt individuellt, personligen skulle ha jättesvårt och acceptera att stanna varannan timme på en resa som tar 12 timmar, det skickar upp körtiden från långa 12-13h med lunchpaus till nästan ohållbara 15-16h. Även om man antagligen orkar köra lite längre med fler vilostopp blir det ju... tja, det är inte min bild av "hur bra som helst". Men, tar man någon av de nyare modellerna med räckvidd på 60-70 mil blir det förstås en annan sak, även om jag själv nog håller fast vid diesel ytterligare några år.
 
Problemen fortsätter med Ford Mustang Mach-E-xtremt idiotisk skitbil.

12v batteriet har dött, igen, för det inte laddas på ett vettigt sätt och med noll förvarning.
Utanför mataffären gick det inte att starta den, men efter en halvtimme gick det till slut.

Kommer hem, jackar i 12v smartladdare och tänker att nu är det löst.

Efter 4h laddning så går larmet för ”en dörr öppnats” (vilket den givetvis inte hade gjort). Bilhelvetet har då för låg laddning för att det ska gå att stänga av larmet, men tillräckligt hög för att ha larmet igång…

Nåja, en timme senare har batteriet tömts tillräckligt för att slippa se eländet stå att blinka. Hör då istället något stå och banka utomhus?? Skrothögen har då fått för sig att börja skjuta ut ”dörrutknuffarpinnen” rakt in i de låsta dörrarna, konstant. Bank bank bank bank bank bank. Men batteriet dog som tur var efter en kvarts bankande.

Nu har batteriet strax under 4v spänning så skulle bedöma det som hyfsat förbrukat. Ett nytt är beställt så får hoppas det löser något. Monterar och bekostar det givetvis själv för verkstaden tyckte inte förra batteriet var trasigt.

Har aldrig varit med om sämre upplevelse. 700k kostade skiten också.

Köp. Aldrig. Ford. Mustang. Mach-E.
 
Tillbaka
Topp