• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Tack för svar! Saknar den knappen i min app, undra om det är för att min box är något år gammal kanske?

Edit Googlade lite mer och det verkar saknas eftersom jag har en Enegic lastbalansering inkopplad.
Jag har också lastbalansering inkopplad men från Charge Amps själva…kanske därför den finns med?!🤷🏼‍♂️
 
Gäller fortfarande att matcha! 😝

IMG_8099.jpeg
 
Det där är lite spännande (ha!), hur länge man kan ha så pass med kapital bundet innan det lär omsättas trots mindre pröjs än man skulle önska.
då många tillverkare numer kör med agentur-modell så lär inte bilarna ägas av handlarna.
Sen exv vissa har även att dem kan ha bilarna över längre period men dem behöver inte "köpa" dem av generalagenten
 
då många numer kör med agentur så lär inte bilarna ägas av handlarna.
Sen exv vissa har även att dem kan bilarna över längre period men dem behöver inte "köpa" dem av generalagenten
Absolut, men någonstans i slutet av kedjan så finns det ju en aktör som vill ha avkastning, eller i sämsta fall återbetalning av sitt kapital.
 
Det där är lite spännande (ha!), hur länge man kan ha så pass med kapital bundet innan det lär omsättas trots mindre pröjs än man skulle önska.
Dessutom kan man ju att de har en snabbare värdeminskning än motsvarande ice bil pga den snabba teknikutvecklingen.

Nya Tesla M3 LR har 10 min längre räckvidd och kostar 40-50k mindre än gamla…..
 
Vad har följande diskussion med att göra gällande en specifik modell av Enyaq med låg privatleasingavgift?

Sett till modell/utrustning/storlek så kommer det inte komma mycket bättre erbjudande.
Oavsett generell värdeminskning, eller om bilar står och skrotar eller beroende på vad Elon och Trump äter till middag :p

Förstår givetvis att det kommer komma bra erbjudanden generellt framöver! Men med tanke på att en bas Volkswagen Golf ink skatt ligger på runt 3700kr/månad så
 
Senast ändrad:
Vad har följande diskussion med att göra gällande en specifik modell av Enyaq med låg privatleasingavgift?

Sett till modell/utrustning/storlek så kommer det inte komma mycket bättre erbjudande.
Oavsett generell värdeminskning, eller om bilar står och skrotar eller beroende på vad Elon och Trump äter till middag :p

Förstår givetvis att det kommer komma bra erbjudanden generellt framöver!
Men ursäkta en yngling men HELA den här tråden handlar väl om elbilar generellt och inte Skoda specifikt, eller? 🤷🏼‍♂️
 
Men ursäkta en yngling men HELA den här tråden handlar väl om elbilar generellt och inte Skoda specifikt, eller? 🤷🏼‍♂️
absolut generellt!

Men just i detta fall så förstår jag inte vad paralleller till värdeminskning etc tillför något Skoda eller inte. Är det inte en Skoda då är det något kinesiskt och då skall diktaturer blandas in.... är det inte kinesiskt men Tesla då skall Elon och Trump blandas in...

rant mode off lämnar den här diskussionen här :)
 
Klickade hem denna skönheten. Bästa elbilen jag haft? Verkligen inte. Men helt fantastisk att köra och den får mig att dra på smilbanden som bara ICE bilar gjort innan.


IMG_6800.jpeg
IMG_6801.jpeg
IMG_6805.jpeg
IMG_6806.jpeg
IMG_6803.jpeg
Ja, det är synd att märket har det så svårt i övrigt för den där modellen är verkligen verkligen trevlig när man sitter bakom ratten.

Man ska komma ihåg att den är ganska gammal, och på den tiden håller väl i princip bara Tesla som också hade en vettig elbil, det är synd att det gick som det gick.

Designen kan nog vara ett problem, även om jag själv egentligen tycker att den är ganska snygg är det ju en lite udda kombination av suv, mpv och lite allt möjligt. Svårt att lansera den som drömbil.

Nu har jag såklart inte alla svar men jag tror det är en starkt bidragande faktor till Teslas framgång, dels var första ”folkbilen” S såklart väldigt bra men framförallt så var den ganska snygg, väldigt många tyckte att den var läcker och att det var en bil de själva ville äga.
 
Senast ändrad:
Nu har jag såklart inte alla svar men jag tror det är en starkt bidragande faktor till Teslas framgång, dels var första ”folkbilen” S såklart väldigt bra men framförallt så var den ganska snygg, väldigt många tyckte att den var läcker och att det var en bil de själva ville äga.

Jag tror du har rätt. S är en snygg coupe, en TCO-optimerad vit M3 ser ut som polisbilarna i Demolition Man.
 
Kul val! Och nej den är väl egentligen inte sämre än något annat. Bara att den var så dyr när den kom.
Har haft flera elbilar genom åren. Rationellt har alla varit bra bilar men ingen har riktigt fått pulsen att stiga. I-Pacen är inte perfekt men den har personlighet och kvalitet. Kan man leva med långsam laddning och runt 32-38 mils räckvidd så är det ett riktigt kul alternativ till Model S, Model X, Taycan, EQE och E-tron. Dyr som huggorm ny men prisvärd som lättare begagnad.
 
Ja, det är synd att märket har det så svårt i övrigt för den där modellen är verkligen verkligen trevlig när man sitter bakom ratten.

Man ska komma ihåg att den är ganska gammal, och på den tiden håller väl i princip bara Tesla som också hade en vettig elbil, det är synd att det gick som det gick.

Designen kan nog vara ett problem, även om jag själv egentligen tycker att den är ganska snygg är det ju en lite udda kombination av suv, mpv och lite allt möjligt. Svårt att lansera den som drömbil.

Nu har jag såklart inte alla svar men jag tror det är en starkt bidragande faktor till Teslas framgång, dels var första ”folkbilen” S såklart väldigt bra men framförallt så var den ganska snygg, väldigt många tyckte att den var läcker och att det var en bil de själva ville äga.
Det är designen och körupplevelsen som gör bilen attraktiv. Givetvis ska man gilla designen i så fall 😉 I-Pace är ett emotionellt val vilket för mig är befriande i elbilägarnas hets runt cd-värden, laddhastighet och räckvidd (har också varit där).
 
Det är designen och körupplevelsen som gör bilen attraktiv. Givetvis ska man gilla designen i så fall 😉 I-Pace är ett emotionellt val vilket för mig är befriande i elbilägarnas hets runt cd-värden, laddhastighet och räckvidd (har också varit där).
Helt enig med dig och därför valde vi en 2022 E-Tron 55 Sportback!
Design, kvalitet, kupekänsla och att det känns som en riktigt bil och inte en dator på fyra hjul!

Har aldrig testat Jaggan men den verkar var slik vår E-Tron på många sätt och tickar samma boxar!

Tesla har aldrig tilltalat mig överhuvudtaget utan känns helt själslösa!

Vad väger Jaggan in på i vikt?
 
Helt enig med dig och därför valde vi en 2022 E-Tron 55 Sportback!
Design, kvalitet, kupekänsla och att det känns som en riktigt bil och inte en dator på fyra hjul!

Har aldrig testat Jaggan men den verkar var slik vår E-Tron på många sätt och tickar samma boxar!

Tesla har aldrig tilltalat mig överhuvudtaget utan känns helt själslösa!

Vad väger Jaggan in på i vikt?
Är rätt kass på bilens specifikation. Men googlade fram 2308 kg.
 
Har den här(Zeekr X) på prov hemma

Kort, inte helt hemma med infotainment, har iofs inte kört så mycket. Väldigt känsliga övervakningssystem (relativt enkelt att stänga av). Känns inte lika responsiv som min bil, men bra med en drop down snabbvalsmeny

I övrigt skön känsla, ingen raket med RWD, går mjukt och relativt tyst. För 4k/månad väldigt trevlig vardagsbil!

20241018_154003.jpg
 
Senast ändrad:
Var och testade id.7 Tourer GTX i går. Riktigt bra körkänsla måste jag säga. Ljusår trevligare än Model Y t ex som väl är en nära konkurrent. Enda som egentligen går att anmärka på är avsaknaden av frunk vilket ju är lite synd. Sen var nackstöden jävligt skumma också; de sitter för långt bak för att ge något stöd och går ej att flytta framåt heller. Annars känns den verkligen fullsmetad med till och med massage- och minnesstolar med ventilation i båda framstolar. Enda tillvalet som behövs är dragkrok. Minns när jag skulle speca VW för ett par år sen och gav upp direkt pga tusentals val. Med det sagt är det fortfarande lika tråkigt att gå in i VW-hallarna där säljarna alltid känns som att de sitter och halvsover och är helt ointresserade av att snacka bilar. Där vinner Tesla utan konkurrens.
 
Vilket är mycket ironiskt eftersom VW säljarna har provision men Teslasäljarna fast lön. Så beteendet borde verkligen vara tvärtom.
Ja det är min upplevelse iaf. Är generellt alltid missnöjd med VW:s bemötande men jag måste ändå ge dem att de iaf lyckats strömlinjeforma serviceupplevelsen (just vid service alltså) något de senaste åren.
 
Klickade hem denna skönheten. Bästa elbilen jag haft? Verkligen inte. Men helt fantastisk att köra och den får mig att dra på smilbanden som bara ICE bilar gjort innan.


IMG_6800.jpeg
IMG_6801.jpeg
IMG_6805.jpeg
IMG_6806.jpeg
IMG_6803.jpeg
Är själv sugen på att byta vår Tiguan. En begagnad 2019/2020 av I-pace ligger ju rimligt i pris. Frågan är hur tredjehandsvärdet blir...
Hur upplever du infotainment osv i den där?
 
Tillbaka
Topp