• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    982
Exakt. När en bensinbil kör i 100 kmh och drar 0,8 liter milen går 0,4 liter åt i värmeförlust och 0,4 att driva bilen framåt. När du kör i 140 ökar förbrukningen med 50% till 0,6 värmeförlusten är fortfarande 0,4, så totalt har bara förbrukningen ökat från 0,8 till 1,0 liter milen.
Elbilen har mycket mindre förluster, därför ökar totala förbrukningen mycket mer när man kör fortare eller drar släp.
Är verkningsgraden högre vid högre belastning på förbränningsmotorer? Trodde den mer eller mindre var linjär.
 
Är verkningsgraden högre vid högre belastning på förbränningsmotorer? Trodde den mer eller mindre var linjär.
Ja är det korta svaret. Nja är det lite längre.

Stulen text:
"Rent allmänt når förbränningsmotorer i bensindrivna personbilar sin högsta verkningsgrad på runt 20–25% från strax under halv maxbelastning. Den verkningsgraden behålls sedan upp till kanske 80–90% när den börjar falla. Det beror dock väldigt mycket på hur den specifika motorn är konstruerad, så det är inte universellt – ska man ha någon slags tumregel så är det snarare att motorns verkningsgrad är optimal vid de varvtal där vridmomentet är högt. "
 
Min sambo som pendlar ca 6 mil till jobbet enkelväg några ggr i veckan har börjat snegla på att leasa en elbil. Hon har inga stora krav förutom att den ska vara förhållandevis säker, helt ok räckvidd och helt vara så billig som möjligt. Med tanke på avståndet så kanske inte en Fiat 500e eller Renault Zoe är optimal men är det någon som har tips på något leasingerbjudande under 4000kr med 1500 mil eller är det helt omöjligt?
Då snackar vi utan förhöjd förstahyra.
 
Ja är det korta svaret. Nja är det lite längre.

Stulen text:
"Rent allmänt når förbränningsmotorer i bensindrivna personbilar sin högsta verkningsgrad på runt 20–25% från strax under halv maxbelastning. Den verkningsgraden behålls sedan upp till kanske 80–90% när den börjar falla. Det beror dock väldigt mycket på hur den specifika motorn är konstruerad, så det är inte universellt – ska man ha någon slags tumregel så är det snarare att motorns verkningsgrad är optimal vid de varvtal där vridmomentet är högt. "
Förstår inte vad det tidigare exemplet skulle förklara. För att kompensera för det extra luftmotståndet/tyngden/friktionen måste motorn producera tex 50% mer effekt. Då drar väl båda 50% mer bränsle/energi?

Får ta det här en gång till i huvudet efter jobbet...
 
Min sambo som pendlar ca 6 mil till jobbet enkelväg några ggr i veckan har börjat snegla på att leasa en elbil. Hon har inga stora krav förutom att den ska vara förhållandevis säker, helt ok räckvidd och helt vara så billig som möjligt. Med tanke på avståndet så kanske inte en Fiat 500e eller Renault Zoe är optimal men är det någon som har tips på något leasingerbjudande under 4000kr med 1500 mil eller är det helt omöjligt?
Då snackar vi utan förhöjd förstahyra.
Vänta på VW gruppens panik precis innan årsskiftet brukar vara mitt stalltips. Redan nu ligger Cupra Born på 4495kr och det skulle inte förvåna mig om det kryper under 4000kr när siffrorna ska putsas. Både ID3 och Born är helt andra och mycket mer kompletta bilar än Zoe eller 500e.
 
Många har testat släp. Liknande resultat.
Sänka farten är ett hett tips

De flesta elbilar håller till i högerfilen så många har nog anpassat sig för att få bättre räckvidd med och utan släp.

Man är nästan en trafikfara i 80 km/h med släp på motorväg som det är idag. Långsammare än så kör väl inte ens de som har elbil med släp?

Nu finns det möjlighet att hyra en skåpbil på lokala bensinmacken. Man kan hyra en husbil för semestern. Att dra släp/husvagn är kanske lite något som prioriteras. Men som sagt har jag sett några under sommaren som gick på husvagnssemester. Ladda var 15:e mil. Sämre än en motorcykel.

Det kan inte finnas många som kör hästtransport med elbil om man först ska släppa ut hästen och koppla bort transporten innan man kan köra fram bilen och tanka.
 
Förstår inte vad det tidigare exemplet skulle förklara. För att kompensera för det extra luftmotståndet/tyngden/friktionen måste motorn producera tex 50% mer effekt. Då drar väl båda 50% mer bränsle/energi?

Får ta det här en gång till i huvudet efter jobbet...
Verkningsgaden på en ottomotor är U-formad. Som Almgren skrev ovan är den i allmänhet som bäst vid 50-85% av max effektuttag. Alltså i farter en bit över svensk motorvägshastiget för dom flesta moderna bilar.
 
Lite intressanta nyheter från elbilsvärlden som jag snappat upp.
1. Jaguar byter logga för att visa att man går in i en ny elektrisk era. Nu är det endast eldrivet som gäller.
Skärmavbild 2024-11-21 kl. 09.37.10.png


2. CATLs grundare säger att Tesla batterisatsning kommer att misslyckas. Tesla har ju satsat stort på sina cylindriska 4680-batterier. När CATL och Elon Musk träffades under ett möte i april beskrev CATLs grundare, Robin Zeng, för Elon varför satsningen på 4680-batterier är fel väg att gå. Enligt Zeng satt Musk helt tyst, vilket tyder på att han inte har någon aning om hur man tillverkar batterier. CATL själva har gått all-in på LFP-batterier som de tror är framtiden. LFP-batterier har flera fördelar men en av nackdelarna är den låga energitätheten. Det vill säga att man inte får ut lika mycket räckvidd. Blir intressant att följa batteriracet. Lite som VHS vs. Betamax.
 
Tyckte han sa 100 miles räckvidd med trailern bak enligt färddatorn. Det motsvarar ca 16 mil. Det är markant mindre än räckvidden utan släp.

Räckvidden påverkas inte i utsträckning i en bensin eller diesel bil. En större motor påverkas i mindre utsträckning än en liten som får jobba hårt. En stor motor å andra sidan drar mer bränsle mest hela tiden.

Som du säger är laddnings processen väldigt omständlig. Ännu ner med din målande bild med hästtransport.

Jag har sett en och annan Tesla dra husvagn och mindre släp efter sig under sommaren. Har inte reflekterat över räckvidd på dem med släp. Alla elbiltillverkarna har jobbat med att få ner luftmotstånd. Även Porsche med el Macan. Tyckte det var intressant att Harry drog ett släp i en test. Ingen annan har vad jag vet gjort det.
Tesla har nu förenklat för alla som kör med släp att ladda genom flera åtgärder:
1. Du kan nu se i listan på laddstationer vilka som är "Trailer friendly" när du ställer bilen i trailer mode (kommer med 2024.44 updaten)
2. Det kommer sättas upp skyltar vid laddstationerna vilka platser som i första hand är för bilar med släp.

Observera att det inte är säkert om detta kommer till Sverige eller ej!
trailer.png
 
Lite intressanta nyheter från elbilsvärlden som jag snappat upp.
1. Jaguar byter logga för att visa att man går in i en ny elektrisk era. Nu är det endast eldrivet som gäller.
Skärmavbild 2024-11-21 kl. 09.37.10.png


2. CATLs grundare säger att Tesla batterisatsning kommer att misslyckas. Tesla har ju satsat stort på sina cylindriska 4680-batterier. När CATL och Elon Musk träffades under ett möte i april beskrev CATLs grundare, Robin Zeng, för Elon varför satsningen på 4680-batterier är fel väg att gå. Enligt Zeng satt Musk helt tyst, vilket tyder på att han inte har någon aning om hur man tillverkar batterier. CATL själva har gått all-in på LFP-batterier som de tror är framtiden. LFP-batterier har flera fördelar men en av nackdelarna är den låga energitätheten. Det vill säga att man inte får ut lika mycket räckvidd. Blir intressant att följa batteriracet. Lite som VHS vs. Betamax.
Hemsk logga faktiskt...
 
Tesla har nu förenklat för alla som kör med släp att ladda genom flera åtgärder:
1. Du kan nu se i listan på laddstationer vilka som är "Trailer friendly" när du ställer bilen i trailer mode (kommer med 2024.44 updaten)
2. Det kommer sättas upp skyltar vid laddstationerna vilka platser som i första hand är för bilar med släp.

Observera att det inte är säkert om detta kommer till Sverige eller ej!
trailer.png

I en av kommentarerna under Harrys Garage videon nämnde någon tysk att de som trailar segelflygplan kan använda laddningsstationer för kommersiell trafik. Antar att det är till för längre fordon. Något segelflygförbund där som har varit aktiv. Om det är lokalt, regionalt eller nationellt vet jag inte om det framgick.

Infrastrukturen kommer säkert på sikt att anpassa sig efter behoven. Det finns inget annat alternativ om man vill få allt fler att ansluta sig till att köra elbilar eller för den delen kommersiell trafik.

Tesla har ett försprång över de andra. De insåg vikten av att bygga ut infrastrukturen. Sett till att äga hela kedjan. Försprånget kommer inte vara för evigt dock.

Jag tror många gamla varumärken kan få svårt att hitta en identitet i elektrifieringen. Många av dem har agerat ängsligt flertalet år.

Mercedes var ett varumärke som hade stämpeln att köras av äldre personer som sakta men säkert dog ut. Precis som gamla herrekiperingar gjorde. Mercedes gjorde en omvandling och föryngrade sitt formspråk och image. Resten är historia. Det var säkert en smärtsam process. Det var innan elektrifieringen. Nu verkar allt fler tillverkare backa från den något. Fortsätta med motorer. De kämpar för sin överlevnad allihopa.
 
Mercedes var ett varumärke som hade stämpeln att köras av äldre personer som sakta men säkert dog ut. Precis som gamla herrekiperingar gjorde. Mercedes gjorde en omvandling och föryngrade sitt formspråk och image. Resten är historia. Det var säkert en smärtsam process. Det var innan elektrifieringen. Nu verkar allt fler tillverkare backa från den något. Fortsätta med motorer. De kämpar för sin överlevnad allihopa.

Ja, numera förknippar många märket med multikriminella. Blir alltid förvånad när jag ser en gubbe bakom ratten.
 
Lite intressanta nyheter från elbilsvärlden som jag snappat upp.
1. Jaguar byter logga för att visa att man går in i en ny elektrisk era. Nu är det endast eldrivet som gäller.
Skärmavbild 2024-11-21 kl. 09.37.10.png


2. CATLs grundare säger att Tesla batterisatsning kommer att misslyckas. Tesla har ju satsat stort på sina cylindriska 4680-batterier. När CATL och Elon Musk träffades under ett möte i april beskrev CATLs grundare, Robin Zeng, för Elon varför satsningen på 4680-batterier är fel väg att gå. Enligt Zeng satt Musk helt tyst, vilket tyder på att han inte har någon aning om hur man tillverkar batterier. CATL själva har gått all-in på LFP-batterier som de tror är framtiden. LFP-batterier har flera fördelar men en av nackdelarna är den låga energitätheten. Det vill säga att man inte får ut lika mycket räckvidd. Blir intressant att följa batteriracet. Lite som VHS vs. Betamax.
Lyssnade på en dragning av investerare i veckan som sa just att batterierna numera är lite enklare/sämre/billigare än spjutspetstekniken som finns.

De är good enough och kräver inte samma dyra naturtillgångar. Tror det var CATL som man hänvisade till. De har nu en stor fabrik i Ungern.
 
Jag tror många gamla varumärken kan få svårt att hitta en identitet i elektrifieringen. Många av dem har agerat ängsligt flertalet år.

Mercedes var ett varumärke som hade stämpeln att köras av äldre personer som sakta men säkert dog ut. Precis som gamla herrekiperingar gjorde. Mercedes gjorde en omvandling och föryngrade sitt formspråk och image. Resten är historia. Det var säkert en smärtsam process. Det var innan elektrifieringen. Nu verkar allt fler tillverkare backa från den något. Fortsätta med motorer. De kämpar för sin överlevnad allihopa.

Och ängsligheten gör att man fattar så konstiga beslut... som Polestar utan bakruta, Jaguar minibuss, Volvo med veganläder... Jag vill bara ha en vanlig och normal bil men lång räckvidd. Sen kan jag acceptera att man alltid måste försöka förnya sig, det kan jag köpa, men det blir bara konstigt.
 
Och ängsligheten gör att man fattar så konstiga beslut... som Polestar utan bakruta, Jaguar minibuss, Volvo med veganläder... Jag vill bara ha en vanlig och normal bil men lång räckvidd. Sen kan jag acceptera att man alltid måste försöka förnya sig, det kan jag köpa, men det blir bara konstigt.
Polestaren fick väl iofs bättre utrymme bak pga detta?
 
Polestaren fick väl iofs bättre utrymme bak pga detta?
Polestar 4 byggs på en plattform som de delar med Zeekr och massa andra Geelymärken. Coupéformad som den är så skulle baksätet få mindre utrymme för huvudet än vad man var nöjd med. Detta löser man genom att flytta en del av takkonstruktionen längre bak, och genom at göra panoramataket ännu längre, så det går bakom huvudet på de bakre passagerarna. Då finns det helt plötsligt inte mycket utrymme för någon bakruta längre, så då tog man bort den och har en kamera istället.

Hela grejen grundar sig egentligen i att de behövde förhålla sig till en existerande plattform, och att de ville ha just den designen. Det är inte riktigt innovation som de påstår att det är i sin marknadsföring, utan det är snarare en kompromiss där man satt en högre prio för design och passagerarutrymme bak, än konventionen som säger att man ska ha bakruta.

Jag kan uppskatta att man vågar göra sådant. Säkerligen fungerar det alldeles utmärkt för de allra flesta. Dock verkar det som att personer som ser dåligt på kort håll kan få problem med backspegeln.
 
Och ängsligheten gör att man fattar så konstiga beslut... som Polestar utan bakruta, Jaguar minibuss, Volvo med veganläder... Jag vill bara ha en vanlig och normal bil men lång räckvidd. Sen kan jag acceptera att man alltid måste försöka förnya sig, det kan jag köpa, men det blir bara konstigt.
Inte för att vara den som är den, men dessa bilmärken har haft en image väldigt länge, som äldre har väldigt bra koll på och uppskattar. Men det kommer en tid då de måste förnya sig och försöka attrahera nya generationer som kommer in i arbetslivet och så småningom ska köpa bil. De som uppskattar Mercedes W124 kommer rent krasst dö ut, och då måste de vara redo med något nytt.

Jag skulle säga att bilföretagen kämpar för att hitta "sitt nya jag". BMW och Mercedes har en del problem med att hitta sitt nya jag, när det kommer till designspråket iallafall. Volvo tuffar på med sin image om säkerhet och simplistisk design + smarta lösningar - samtidigt som de rör sig upp i prisklass. Det verkar gå ganska bra i nuläget. Man är ett av få traditionella bilmärken som fortfarande växer i försäljning. Är det för att man är säkrare på vad Volvo är och de kan prestera med det? Eller är det kanske snarare för att andra bilmärken är inne i en fas, inte så olik tonåringar som inte riktigt bestämt sig för vem de ska vara? Problemet som Volvo har framför sig är teknikutvecklingen. Deras EX40 har sålt på ganska bra och deras EX30 likaså. Men när kommer 800v-teknik? Kommer de komma ikapp Audi/Porsche vad gäller exempelvis laddprestanda? Där har de ett problem. EX90 har tagit på tok för lång tid. Man försöker förminska det problemet genom att säga att SPA2 utvecklades som en experimentell plattform, en plattform de ska lära sig på. För det är faktiskt bara EX90, Polestar 3 och ES90 som kommer tillverkas på SPA2. Direkt efter det med EX60 och eventuella EV60 osv så ska en ny plattform ha utvecklats, SPA3 - som man då ska få ut snabbare på grund av alla lärdomar man tagit från utvecklandet av SPA2. Vi får se hur det blir med det. Intressant är det iallafall, då ska man ha megacasting, förmodligen 800v-laddning, och ett mer modernt sätt att bygga elbilar på. Hinner man få ut detta innan man tappar för mycket i utvecklingen?

Jag skulle gissa på att om 5-10 år ser bilmarknaden mycket mer stabil ut och de flesta tillverkarna bör ha bestämt sig för vilka de ska vara, både designmässigt och funktionalitetsmässigt.
 
Inte för att vara den som är den, men dessa bilmärken har haft en image väldigt länge, som äldre har väldigt bra koll på och uppskattar. Men det kommer en tid då de måste förnya sig och försöka attrahera nya generationer som kommer in i arbetslivet och så småningom ska köpa bil. De som uppskattar Mercedes W124 kommer rent krasst dö ut, och då måste de vara redo med något nytt.

Jag skulle säga att bilföretagen kämpar för att hitta "sitt nya jag". BMW och Mercedes har en del problem med att hitta sitt nya jag, när det kommer till designspråket iallafall. Volvo tuffar på med sin image om säkerhet och simplistisk design + smarta lösningar - samtidigt som de rör sig upp i prisklass. Det verkar gå ganska bra i nuläget. Man är ett av få traditionella bilmärken som fortfarande växer i försäljning. Är det för att man är säkrare på vad Volvo är och de kan prestera med det? Eller är det kanske snarare för att andra bilmärken är inne i en fas, inte så olik tonåringar som inte riktigt bestämt sig för vem de ska vara? Problemet som Volvo har framför sig är teknikutvecklingen. Deras EX40 har sålt på ganska bra och deras EX30 likaså. Men när kommer 800v-teknik? Kommer de komma ikapp Audi/Porsche vad gäller exempelvis laddprestanda? Där har de ett problem. EX90 har tagit på tok för lång tid. Man försöker förminska det problemet genom att säga att SPA2 utvecklades som en experimentell plattform, en plattform de ska lära sig på. För det är faktiskt bara EX90, Polestar 3 och ES90 som kommer tillverkas på SPA2. Direkt efter det med EX60 och eventuella EV60 osv så ska en ny plattform ha utvecklats, SPA3 - som man då ska få ut snabbare på grund av alla lärdomar man tagit från utvecklandet av SPA2. Vi får se hur det blir med det.

Jag skulle gissa på att om 5-10 år ser bilmarknaden mycket mer stabil ut och de flesta tillverkarna bör ha bestämt sig för vilka de ska vara, både designmässigt och funktionalitetsmässigt.
Jo, det kan jag hålla med om, entusiasterna dör sålklart ut och då gäller det att man fyllt på med nya köpare. Dock tror jag man måste vara försiktig och verkligen ta vara på de kärnvärden som faktiskt finns i produkterna, Mercedes är premium, BMW sportiga, Volvo säkra och omtänksamma... sen kan man såklart försöka med nya modeller och tekniker men ta exempelvis floppen Mercedes EQS, den är ju dålig på allt det Mercedes brukar vara bra på, körkänsla, design etc. Föryngringen är så viktig så man tappar bort sig själv, samtidigt som jag såklart håller med om att man ju måste försöka föryngra sig och att det såklart inte är lätt.

Jaguar är väl ett bra exempel där föryngringen... ja den har ju fått dem att helt tappa spåret. Dels har ju ju en lång historia av tveksamma produkter, men nu verkar man ju helt ha tappat fotfästet.
 
Jo, det kan jag hålla med om, entusiasterna dör sålklart ut och då gäller det att man fyllt på med nya köpare. Dock tror jag man måste vara försiktig och verkligen ta vara på de kärnvärden som faktiskt finns i produkterna, Mercedes är premium, BMW sportiga, Volvo säkra och omtänksamma... sen kan man såklart försöka med nya modeller och tekniker men ta exempelvis floppen Mercedes EQS, den är ju dålig på allt det Mercedes brukar vara bra på, körkänsla, design etc. Föryngringen är så viktig så man tappar bort sig själv, samtidigt som jag såklart håller med om att man ju måste försöka föryngra sig och att det såklart inte är lätt.

Jaguar är väl ett bra exempel där föryngringen... ja den har ju fått dem att helt tappa spåret. Dels har ju ju en lång historia av tveksamma produkter, men nu verkar man ju helt ha tappat fotfästet.
Jag håller med dig. Jag tror att det vi ser nu är desperata försök på förnyelse som inte blir så himla bra. Mercedes interiörer som blivit rymdskepp med tråkig, knastrande plast och tiotals konstiga tekniska påfund som inte hänger ihop är ett sådant exempel. Man går lite för långt och försöker göra för många ändringar, och det blir inte bra i slutändan. Samtidigt kanske det är värt att nämna att de som fattar dessa beslut är ju fortfarande ledningen. De godkänner allt som släpps ut. Man godkänner BMW XM, man godkänner Mercedes EQS (har inte så bra koll på den själv), och så vidare. Vilka är dessa? Är det gamla industriveteraner som sitter i ledningen och inte hänger med? Eller är det icke-erfarna "nybörjare" som inte riktigt får saker att komma på plats på ett snyggt sätt?

På tal om BMW, deras chefsdesigner lämnade företaget för inte så länge sedan och gick till Rolls-Royce. Samtidigt tar man in en ny chefsdesigner från Polestar, som jag tror var ansvarig för Polestar 3, 4, 5 och 6. En designer från Audi hoppar då in i Polestar nu. Mycket som händer på den fronten, vilket jag tror tyder på att man inte riktigt är nöjd med sin image och vill hitta något man kan fortsätta med ett tag. Volvo är ett bra exempel, Thomas Ingenlath tog fram nya Volvo-looken 2014 med XC90 och den kvar än idag. Jag tror alla bilföretag vill hitta sin look, som man kan hålla på med i, säg 15 år. Mercedes, BMW och Audi slänger ju runt med allt möjligt i designväg just nu. Tidigare hade man sin "look" som man bara utvecklade vidare på. En BMW var väldigt tydligt en BMW, Mercedes likaså.
 
Jag tror tyskarna kommer att få det oerhört svårt att komma ikapp igen. Hela deras affärsmodell med outsourcing och att förlita sig på underleverantörer gör det för dyrt och produktionsapparaten blir för känslig för störningar. Dessutom är deras organisationer stora och inneffektiva. EU:s biltullar kommer att utgöra konstgjord andning en tid, men jag tror vi bara har sett början av förfallet.

Hörde förresten en pod om Tysklands självdestruktiva politik häromdagen. Ganska fascinerande.
 
Jag tror tyskarna kommer att få det oerhört svårt att komma ikapp igen. Hela deras affärsmodell med outsourcing och att förlita sig på underleverantörer gör det för dyrt och produktionsapparaten blir för känslig för störningar. Dessutom är deras organisationer stora och inneffektiva. EU:s biltullar kommer att utgöra konstgjord andning en tid, men jag tror vi bara har sett början av förfallet.

Hörde förresten en pod om Tysklands självdestruktiva politik häromdagen. Ganska fascinerande.
Det finns risk för det, ja. Kan bara hålla med om att deras organisationer är mycket ineffektiva. Ett exempel: Toyota har färre anställda än VW, men spottar ur sig mycket fler bilar varje år. Då ska vi inte ens börja prata om hur effektiva kinesiska fabrikerna är. Det är, mer eller mindre, kris i Tyska bilindustrin just nu. De är otroligt duktiga på mekanik men saknar kompetens när det kommer till digitalisering, uppkopplade fordon, autonomi, data och AI. Samtidigt så har de partnerskap med kinesiska märken för att lära sig...
Men för att tyska märken ska falla behöver någon komma och ta deras plats. Någon som är bättre. Kineserna må ha uppkopplade bilar med moderna digitala tjänster i fordonet, men är de ett hot mot BMW eller Mercedes? Kan man jämföra en Nio med en Audi? Kan man jämföra Xiaomi med en Porsche? Däremot Volkswagen...De ligger nog lite mer pyrt till...
 
Det finns risk för det, ja. Kan bara hålla med om att deras organisationer är mycket ineffektiva. Ett exempel: Toyota har färre anställda än VW, men spottar ur sig mycket fler bilar varje år. Då ska vi inte ens börja prata om hur effektiva kinesiska fabrikerna är. Det är, mer eller mindre, kris i Tyska bilindustrin just nu. De är otroligt duktiga på mekanik men saknar kompetens när det kommer till digitalisering, uppkopplade fordon, autonomi, data och AI. Samtidigt så har de partnerskap med kinesiska märken för att lära sig...
Men för att tyska märken ska falla behöver någon komma och ta deras plats. Någon som är bättre. Kineserna må ha uppkopplade bilar med moderna digitala tjänster i fordonet, men är de ett hot mot BMW eller Mercedes? Kan man jämföra en Nio med en Audi? Kan man jämföra Xiaomi med en Porsche? Däremot Volkswagen...De ligger nog lite mer pyrt till...
Personligen tror jag faktiskt det ligger närmare än till hands än många kan tänka sig, gissar på att inom bara några år så kommer de kinesiska tillverkarna vara rätt bra accepterade av gemene man. Xiaomi som du nämner tror jag har goda chanser att snabbt bli stora i Europa och Sverige, har redan foten inne på marknaden för hemelektronik sedan rätt länge tillbaka. Görs bilarna bra, prisvärda och snygga kommer många inte lägga alltför mycket bakom politiska ideologier som bromsar många i dag. Elon Musk har nog skrämt bort en och annan Tesla köpare senaste tiden också vilket också lär gynna kineserna.
 
Tillbaka
Topp