Aldrig hört om någon som har lagt så mycket pengar på en hyrbil, imponerande ändå.
Är du bitter eller ignorant, kanske bådadera?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aldrig hört om någon som har lagt så mycket pengar på en hyrbil, imponerande ändå.
Glömde du alkolåset i går? =)Aldrig hört om någon som har lagt så mycket pengar på en hyrbil, imponerande ändå.
Nåja nåja…..ta inte åt dig nu. Alla tycker olika…..dessutom var den en smula roligt.Är du bitter eller ignorant, kanske bådadera?
Ekonomiskt lär det bästa valet nog vara att laga Volvon. Det finns ju massor av affärer online att hitta delar på så där kan du försöka pressa en inköpskostnaden om möjligt.Sträcker ut en hand och ber om infallsvinklar.
Kanske lång utläggning, bear with me:
Bakgrund: har i hela mitt liv tyckt om bilar. Har bytt lika ofta som kalsonger ungefär. På senaste år (när man blivit vuxen och dragit på sig så in i helvete med lån, en fru och barn, båt och andra kostnader) så har det blivit mer av ett nödvändigt ont med bil.
Den nyttjas trots allt till 99% för pendling - jag har 5 mil enkel resa till jobbet.
Har tidigare haft en Tesla model S och som andrabil/fruns bil en Nissan Leaf.
Nu rockar vi bara en Volvo v70 från 2005 med 2.5T bensinare (!) - 30K mil. Värd ca 25K.
Vad hände?
Jo: räntor, nytt och dyrare boende och att frun började studera igen. Då valde vi att låsa upp lite kapital genom att köpa en slit/släng-bil.
Till problemet:
Volvon fick en del anmärkningar på veckans besiktning. Framför allt bromsar. Inte gratis.
Står nu inför valet att skrota V70 och köpa något yngre eller laga.
Alt 1: laga Volvo (ca 10-13K och hoppas på att den överlever ett år till)
Alt 2: Lynk & Co PHEV ca 2021 års
Fördel: ca 280K, billig att försäkra, 6 mil räckvidd, ganska rymlig
Nackdel: andrahandsvärde?! Inte hel-el, oklart märke?
Alt 3: Tesla model 3 LR 2021 års ca 330K
Fördel: Hel-el, snygg
Nackdel: dyr försäkring, inte lika rymlig, också svajigt andrahandsvärde?
Har laddmöjlighet hemma i garage för ca 2kr/kWh
Vad är era tankar?
Hur trist det än låter så vill jag ju, som läget är nu, inte lägga pengar på detta som ett intresse utan snarare som ett nödvändigt ont (transportmedel och familjesläde under helgen).
Hoppas inte jag är OT.
Ja kanske.Ekonomiskt lär det bästa valet nog vara att laga Volvon. Det finns ju massor av affärer online att hitta delar på så där kan du försöka pressa en inköpskostnaden om möjligt.
Jag tror ändå det blir billigare. Bara värdeminskningen på Teslan ligger nånstans 5000kr i månaden (minst)Ja kanske.
Men det är också det tråkigast alternativet och jag ska vara tydlig med att jag varesig har tid, kunskap eller kapacitet att laga henne själv.
Haha, fifän alltså. Man kan ligga sömnlös för mindreJag tror ändå det blir billigare. Bara värdeminskningen på Teslan ligger nånstans 5000kr i månaden (minst)
Hur är Volvon i övrigt, många mil? Överlag är de ju ganska stabila och att bromsar behöver bytas på en 20 år gammal bil är ju i grunden ingen katastrof även om det är sura pengar.Sträcker ut en hand och ber om infallsvinklar.
Kanske lång utläggning, bear with me:
Bakgrund: har i hela mitt liv tyckt om bilar. Har bytt lika ofta som kalsonger ungefär. På senaste år (när man blivit vuxen och dragit på sig så in i helvete med lån, en fru och barn, båt och andra kostnader) så har det blivit mer av ett nödvändigt ont med bil.
Den nyttjas trots allt till 99% för pendling - jag har 5 mil enkel resa till jobbet.
Har tidigare haft en Tesla model S och som andrabil/fruns bil en Nissan Leaf.
Nu rockar vi bara en Volvo v70 från 2005 med 2.5T bensinare (!) - 30K mil. Värd ca 25K.
Vad hände?
Jo: räntor, nytt och dyrare boende och att frun började studera igen. Då valde vi att låsa upp lite kapital genom att köpa en slit/släng-bil.
Till problemet:
Volvon fick en del anmärkningar på veckans besiktning. Framför allt bromsar. Inte gratis.
Står nu inför valet att skrota V70 och köpa något yngre eller laga.
Alt 1: laga Volvo (ca 10-13K och hoppas på att den överlever ett år till)
Alt 2: Lynk & Co PHEV ca 2021 års
Fördel: ca 280K, billig att försäkra, 6 mil räckvidd, ganska rymlig
Nackdel: andrahandsvärde?! Inte hel-el, oklart märke?
Alt 3: Tesla model 3 LR 2021 års ca 330K
Fördel: Hel-el, snygg
Nackdel: dyr försäkring, inte lika rymlig, också svajigt andrahandsvärde?
Har laddmöjlighet hemma i garage för ca 2kr/kWh
Vad är era tankar?
Hur trist det än låter så vill jag ju, som läget är nu, inte lägga pengar på detta som ett intresse utan snarare som ett nödvändigt ont (transportmedel och familjesläde under helgen).
Hoppas inte jag är OT.
Ja det är precis vad det handlar om i slutändan. Det lät så hårt och krasst baraFörsäkringen på Teslan kostar antagligen 10-13k mer per år bara den
Edit: Det handlar väl om att du måste välja mellan att betala för värdeminskning och dyr försäkring eller bensin och reparationer.
Lite sent svar kanske men bland annat E.ON erbjuder installation av laddaren inkluderat i priset för privatpersoner.Noobfrågor om laddning. Kommer ladda på företaget. Vi saknar laddare idag och verkar inte som vi kan få bidrag för att installera en fast. Har 40A trefas på lämpligt ställe, rimligast att köpa en lös då? Kan man styra laddningen genom bilen (P2)? Eller måste man ha lite smartare laddare om man vill ladda enligt schema? Har flera dagar på mig att ladda så är inte orolig för tiden.
Billig:
Snabb:
Smart:
https://www.amazon.se/laddare-laddstation-väggbox-stationär-kontakt/dp/B0BGSYMKZ1/ref=sr_1_104?dib=eyJ2IjoiMSJ9.oN4ps27CVmWxIFTWWFrco9GsbvCkrpShGhJMqOENBwPxlATW2RW-8k3_LR-LZMM62fJe_MmJD5rAEpiUwAdlcd_SqMw74SpUwKGLMheyXXBoWT3_aFxjSnqYmUFuDIWzeFFLYASo-pHVAuc_FARPFA.ubXfIh-zHhTk3EMOz0IHC9rbR8RW8UO70KI_Luhlm58&dib_tag=se&keywords=typ+2+CEE&qid=1731426585&s=automotive&sr=1-104
Nu får någon gärna fylla i och jag är verkligen ingen Tesla-hatare men jag är inte säker på att en begagnad M3 är helt problemfri den heller, snurrar man runt lite i Tesla-grupperna inser man ju att de går sönder de också.ja det är ju inte så där så man baxnar av hennes skönhet.
30300 mil (precis inkörd), kamrem bytt för två år sedan.
Besiktningsmannen hade lite andra saker som han lät påtala men som ”klarade sig i år”
Grumliga lyktglas, rostig dragkrok, några infästningar till bakvagnen som var ordentligt rostiga, en läckande drivaxeldamask mm.
Ni är kloka och rationella, det jag behöver men inte det jag vill ha.
I slutändan vill jag ha tillbaka en Tesla och försöker motivera det för mig själv. Men det är svårt.
EQE och i4 kommer långt i verkligheten.Nej om man vill ha 55-60mil räckvidd finns det inte så mycket att välja på kanske men
ID5 Pro Edition går att få för ungefär samma
Renault Scenic E-tech också
Model Y long range kostade väl ungefär samma nyss att privatleasa
Enyaq och Id4 brukar också gå att få för ungefär samma lite då och då
Tveklöst laga Volvon.Sträcker ut en hand och ber om infallsvinklar.
Kanske lång utläggning, bear with me:
Bakgrund: har i hela mitt liv tyckt om bilar. Har bytt lika ofta som kalsonger ungefär. På senaste år (när man blivit vuxen och dragit på sig så in i helvete med lån, en fru och barn, båt och andra kostnader) så har det blivit mer av ett nödvändigt ont med bil.
Den nyttjas trots allt till 99% för pendling - jag har 5 mil enkel resa till jobbet.
Har tidigare haft en Tesla model S och som andrabil/fruns bil en Nissan Leaf.
Nu rockar vi bara en Volvo v70 från 2005 med 2.5T bensinare (!) - 30K mil. Värd ca 25K.
Vad hände?
Jo: räntor, nytt och dyrare boende och att frun började studera igen. Då valde vi att låsa upp lite kapital genom att köpa en slit/släng-bil.
Till problemet:
Volvon fick en del anmärkningar på veckans besiktning. Framför allt bromsar. Inte gratis.
Står nu inför valet att skrota V70 och köpa något yngre eller laga.
Alt 1: laga Volvo (ca 10-13K och hoppas på att den överlever ett år till)
Alt 2: Lynk & Co PHEV ca 2021 års
Fördel: ca 280K, billig att försäkra, 6 mil räckvidd, ganska rymlig
Nackdel: andrahandsvärde?! Inte hel-el, oklart märke?
Alt 3: Tesla model 3 LR 2021 års ca 330K
Fördel: Hel-el, snygg
Nackdel: dyr försäkring, inte lika rymlig, också svajigt andrahandsvärde?
Har laddmöjlighet hemma i garage för ca 2kr/kWh
Vad är era tankar?
Hur trist det än låter så vill jag ju, som läget är nu, inte lägga pengar på detta som ett intresse utan snarare som ett nödvändigt ont (transportmedel och familjesläde under helgen).
Hoppas inte jag är OT.
Du kansle tänker på XC60, där är det från 22 det större batteriet komLaddhybridskingar! Nån som har bra koll på när XC90 fick större batteri?
Jag läser mig till 2021 men alla 2022or jag hittar vi på blocket har det gamla mindre batteriet?
Nu är jag kanske ingen laddhybridking men eftersom jag övervägde en som tjänstebil så svarar jag ändå.. vad jag kunde se på siffrorna så verkar inte XC90 fått några bättre räckvidds siffror på eldriften.. var oxå därför jag valde bort den. Om du letar längre eldrift så kika på Mercedes GLE, fantastisk imponerande å snygg bil!
Nja allltså det kom större batteri, från 11.6 till 18.8 kwh 2021 till alla recharge modeller. På XC90 gjorde det att räckvidden (WLTP) gick från 4.8 till 6.6 vilket kanske inte är toppen men om man söker 7-sitsig hybrid med skaplig bekvämlighet och andrahandsvärde så är utbudet skralt.Du kansle tänker på XC60, där är det från 22 det större batteriet kom
Elektrisk räckvidd och batteriets kapacitet finns i fordonsuppgifterna. Om du har ett regnummer kan du kolla upp det på tex. car.infoNja allltså det kom större batteri, från 11.6 till 18.8 kwh 2021 till alla recharge modeller. På XC90 gjorde det att räckvidden (WLTP) gick från 4.8 till 6.6 vilket kanske inte är toppen men om man söker 7-sitsig hybrid med skaplig bekvämlighet och andrahandsvärde så är utbudet skralt.
Volvo lanserar större batteripack i Recharge-modellerna. Ska nu klara upp till 9 mil på el.
Hybrid-versionerna av Volvo XC60, S/V60, XC90 och S/V90 som kallas för Recharge får nu ett större batteripack. Man går från 11,6 kWh till 18,8 kWh vilket ska göra det möjligt att komma upp till 9 mil på bara el. Det hävdar Volvo ska vara fullt tillräckligt för att man ska kunna klara av sin...feber.se
Hade GLE funnits som 7-sits (och större bagage) i hybridversion så hade den varit högintressant
Jo precis det var det jag skrev ovan. Men eftersom Volvo själva säger att det kom 2021 så undrade jag om någon hade koll på huruvida det fanns på äldre än 2023 också. Men det verkar inte såElektrisk räckvidd och batteriets kapacitet finns i fordonsuppgifterna. Om du har ett regnummer kan du kolla upp det på tex. car.info
Verkar som 2023 har det större batteriet i alla fall.
Dom blev kanske inspirerade av Elons kommunikation.Jo precis det var det jag skrev ovan. Men eftersom Volvo själva säger att det kom 2021 så undrade jag om någon hade koll på huruvida det fanns på äldre än 2023 också. Men det verkar inte så
Det är inget unikt för Macan, utan samma sak för alla elbilar. Mer tyngd bidrar till högre elförbrukning såklart.
Såg att Harry Metcalfe har testat elversionen av Macan. Han testade även att dra släp efter den eftersom bilen hade dragkrok. Påverkade räckvidden markant.
Exakt. När en bensinbil kör i 100 kmh och drar 0,8 liter milen går 0,4 liter åt i värmeförlust och 0,4 att driva bilen framåt. När du kör i 140 ökar förbrukningen med 50% till 0,6 värmeförlusten är fortfarande 0,4, så totalt har bara förbrukningen ökat från 0,8 till 1,0 liter milen.Kort sagt är inte elbilar ineffektiva när de drar släp - utan ICE bilar är ineffektiva hela tiden. Därmed märks inte när belastningen ökar på samma sätt.
Det är inget unikt för Macan, utan samma sak för alla elbilar. Mer tyngd bidrar till högre elförbrukning såklart.
Jag har ingen erfarenhet från att dra släp, men vet någon hur mycket förbrukningen påverkas av släp på en konventionell bensin-/dieselbil?
Det jobbiga med släp är laddprocessen. Det är få laddstationer där man har möjlighet att köra in med släp utan att blockera flera andra laddare samtidigt.
Enda lösningen är att ta av släpet på ett annat ställe och köra endast bil till laddstationen. Detta kan vara mycket problematiskt om man exempelvis har hästsläp eftersom hästen inte får stå kvar i släpet om släpet inte hänger på bilen. Det innebär att man först måste ta ut hästen och tvinga någon att stå med hästen. Sen ta av släpet. Sen åka till laddstationen för att ladda och efteråt göra hela proceduren igen, fast omvänt.
Bra kort förklaring.Exakt. När en bensinbil kör i 100 kmh och drar 0,8 liter milen går 0,4 liter åt i värmeförlust och 0,4 att driva bilen framåt. När du kör i 140 ökar förbrukningen med 50% till 0,6 värmeförlusten är fortfarande 0,4, så totalt har bara förbrukningen ökat från 0,8 till 1,0 liter milen.
Elbilen har mycket mindre förluster, därför ökar totala förbrukningen mycket mer när man kör fortare eller drar släp.
Många har testat släp. Liknande resultat.Tyckte han sa 100 miles räckvidd med trailern bak enligt färddatorn. Det motsvarar ca 16 mil. Det är markant mindre än räckvidden utan släp.
Räckvidden påverkas inte i utsträckning i en bensin eller diesel bil. En större motor påverkas i mindre utsträckning än en liten som får jobba hårt. En stor motor å andra sidan drar mer bränsle mest hela tiden.
Som du säger är laddnings processen väldigt omständlig. Ännu ner med din målande bild med hästtransport.
Jag har sett en och annan Tesla dra husvagn och mindre släp efter sig under sommaren. Har inte reflekterat över räckvidd på dem med släp. Alla elbiltillverkarna har jobbat med att få ner luftmotstånd. Även Porsche med el Macan. Tyckte det var intressant att Harry drog ett släp i en test. Ingen annan har vad jag vet gjort det.