• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Sträcker ut en hand och ber om infallsvinklar.
Kanske lång utläggning, bear with me:

Bakgrund: har i hela mitt liv tyckt om bilar. Har bytt lika ofta som kalsonger ungefär. På senaste år (när man blivit vuxen och dragit på sig så in i helvete med lån, en fru och barn, båt och andra kostnader) så har det blivit mer av ett nödvändigt ont med bil.
Den nyttjas trots allt till 99% för pendling - jag har 5 mil enkel resa till jobbet.

Har tidigare haft en Tesla model S och som andrabil/fruns bil en Nissan Leaf.

Nu rockar vi bara en Volvo v70 från 2005 med 2.5T bensinare (!) - 30K mil. Värd ca 25K.

Vad hände?

Jo: räntor, nytt och dyrare boende och att frun började studera igen. Då valde vi att låsa upp lite kapital genom att köpa en slit/släng-bil.

Till problemet:
Volvon fick en del anmärkningar på veckans besiktning. Framför allt bromsar. Inte gratis.

Står nu inför valet att skrota V70 och köpa något yngre eller laga.

Alt 1: laga Volvo (ca 10-13K och hoppas på att den överlever ett år till)

Alt 2: Lynk & Co PHEV ca 2021 års
Fördel: ca 280K, billig att försäkra, 6 mil räckvidd, ganska rymlig
Nackdel: andrahandsvärde?! Inte hel-el, oklart märke?

Alt 3: Tesla model 3 LR 2021 års ca 330K
Fördel: Hel-el, snygg
Nackdel: dyr försäkring, inte lika rymlig, också svajigt andrahandsvärde?

Har laddmöjlighet hemma i garage för ca 2kr/kWh

Vad är era tankar?
Hur trist det än låter så vill jag ju, som läget är nu, inte lägga pengar på detta som ett intresse utan snarare som ett nödvändigt ont (transportmedel och familjesläde under helgen).

Hoppas inte jag är OT.
 
Sträcker ut en hand och ber om infallsvinklar.
Kanske lång utläggning, bear with me:

Bakgrund: har i hela mitt liv tyckt om bilar. Har bytt lika ofta som kalsonger ungefär. På senaste år (när man blivit vuxen och dragit på sig så in i helvete med lån, en fru och barn, båt och andra kostnader) så har det blivit mer av ett nödvändigt ont med bil.
Den nyttjas trots allt till 99% för pendling - jag har 5 mil enkel resa till jobbet.

Har tidigare haft en Tesla model S och som andrabil/fruns bil en Nissan Leaf.

Nu rockar vi bara en Volvo v70 från 2005 med 2.5T bensinare (!) - 30K mil. Värd ca 25K.

Vad hände?

Jo: räntor, nytt och dyrare boende och att frun började studera igen. Då valde vi att låsa upp lite kapital genom att köpa en slit/släng-bil.

Till problemet:
Volvon fick en del anmärkningar på veckans besiktning. Framför allt bromsar. Inte gratis.

Står nu inför valet att skrota V70 och köpa något yngre eller laga.

Alt 1: laga Volvo (ca 10-13K och hoppas på att den överlever ett år till)

Alt 2: Lynk & Co PHEV ca 2021 års
Fördel: ca 280K, billig att försäkra, 6 mil räckvidd, ganska rymlig
Nackdel: andrahandsvärde?! Inte hel-el, oklart märke?

Alt 3: Tesla model 3 LR 2021 års ca 330K
Fördel: Hel-el, snygg
Nackdel: dyr försäkring, inte lika rymlig, också svajigt andrahandsvärde?

Har laddmöjlighet hemma i garage för ca 2kr/kWh

Vad är era tankar?
Hur trist det än låter så vill jag ju, som läget är nu, inte lägga pengar på detta som ett intresse utan snarare som ett nödvändigt ont (transportmedel och familjesläde under helgen).

Hoppas inte jag är OT.
Ekonomiskt lär det bästa valet nog vara att laga Volvon. Det finns ju massor av affärer online att hitta delar på så där kan du försöka pressa en inköpskostnaden om möjligt.
 
Ekonomiskt lär det bästa valet nog vara att laga Volvon. Det finns ju massor av affärer online att hitta delar på så där kan du försöka pressa en inköpskostnaden om möjligt.
Ja kanske.
Men det är också det tråkigast alternativet och jag ska vara tydlig med att jag varesig har tid, kunskap eller kapacitet att laga henne själv.
 
Försäkringen på Teslan kostar antagligen 10-13k mer per år bara den 🙂

Edit: Det handlar väl om att du måste välja mellan att betala för värdeminskning och dyr försäkring eller bensin och reparationer.
 
Sträcker ut en hand och ber om infallsvinklar.
Kanske lång utläggning, bear with me:

Bakgrund: har i hela mitt liv tyckt om bilar. Har bytt lika ofta som kalsonger ungefär. På senaste år (när man blivit vuxen och dragit på sig så in i helvete med lån, en fru och barn, båt och andra kostnader) så har det blivit mer av ett nödvändigt ont med bil.
Den nyttjas trots allt till 99% för pendling - jag har 5 mil enkel resa till jobbet.

Har tidigare haft en Tesla model S och som andrabil/fruns bil en Nissan Leaf.

Nu rockar vi bara en Volvo v70 från 2005 med 2.5T bensinare (!) - 30K mil. Värd ca 25K.

Vad hände?

Jo: räntor, nytt och dyrare boende och att frun började studera igen. Då valde vi att låsa upp lite kapital genom att köpa en slit/släng-bil.

Till problemet:
Volvon fick en del anmärkningar på veckans besiktning. Framför allt bromsar. Inte gratis.

Står nu inför valet att skrota V70 och köpa något yngre eller laga.

Alt 1: laga Volvo (ca 10-13K och hoppas på att den överlever ett år till)

Alt 2: Lynk & Co PHEV ca 2021 års
Fördel: ca 280K, billig att försäkra, 6 mil räckvidd, ganska rymlig
Nackdel: andrahandsvärde?! Inte hel-el, oklart märke?

Alt 3: Tesla model 3 LR 2021 års ca 330K
Fördel: Hel-el, snygg
Nackdel: dyr försäkring, inte lika rymlig, också svajigt andrahandsvärde?

Har laddmöjlighet hemma i garage för ca 2kr/kWh

Vad är era tankar?
Hur trist det än låter så vill jag ju, som läget är nu, inte lägga pengar på detta som ett intresse utan snarare som ett nödvändigt ont (transportmedel och familjesläde under helgen).

Hoppas inte jag är OT.
Hur är Volvon i övrigt, många mil? Överlag är de ju ganska stabila och att bromsar behöver bytas på en 20 år gammal bil är ju i grunden ingen katastrof även om det är sura pengar.

När är kamremmen bytt?

Jag hade nog repat upp Volvon, en Tesla kommer bli väsentligt dyrare och då är väl alternativet en annan, äldre och billigare, elbil men då kanske du står där igen med dåliga bromsar om ett år…
 
Noobfrågor om laddning. Kommer ladda på företaget. Vi saknar laddare idag och verkar inte som vi kan få bidrag för att installera en fast. Har 40A trefas på lämpligt ställe, rimligast att köpa en lös då? Kan man styra laddningen genom bilen (P2)? Eller måste man ha lite smartare laddare om man vill ladda enligt schema? Har flera dagar på mig att ladda så är inte orolig för tiden.

Billig:

Snabb:


Smart:
https://www.amazon.se/laddare-laddstation-väggbox-stationär-kontakt/dp/B0BGSYMKZ1/ref=sr_1_104?dib=eyJ2IjoiMSJ9.oN4ps27CVmWxIFTWWFrco9GsbvCkrpShGhJMqOENBwPxlATW2RW-8k3_LR-LZMM62fJe_MmJD5rAEpiUwAdlcd_SqMw74SpUwKGLMheyXXBoWT3_aFxjSnqYmUFuDIWzeFFLYASo-pHVAuc_FARPFA.ubXfIh-zHhTk3EMOz0IHC9rbR8RW8UO70KI_Luhlm58&dib_tag=se&keywords=typ+2+CEE&qid=1731426585&s=automotive&sr=1-104
Lite sent svar kanske men bland annat E.ON erbjuder installation av laddaren inkluderat i priset för privatpersoner.
Såg att du skulle ha det via företaget.
E.ON företag
Kanske går att hitta något där, eller på motsvarande leverantörs hemsida.
Är som @alfgren också skeptisk till billiga saker på Amazon. :)
Har Eease Home vid fritidshuset (som inte får säljas längre efter tvist med Elsäkerhetsverket) och både den och bilen (Skoda Enyaq) har schemafunktion.
I garagelängan (Zaptec-box, ca 100 hushåll) i stan har vi ingen schemaläggning utan då sköter bilen det.
 
Senast ändrad:
ja det är ju inte så där så man baxnar av hennes skönhet.
30300 mil (precis inkörd), kamrem bytt för två år sedan.
Besiktningsmannen hade lite andra saker som han lät påtala men som ”klarade sig i år”
Grumliga lyktglas, rostig dragkrok, några infästningar till bakvagnen som var ordentligt rostiga, en läckande drivaxeldamask mm.

Ni är kloka och rationella, det jag behöver men inte det jag vill ha.
I slutändan vill jag ha tillbaka en Tesla och försöker motivera det för mig själv. Men det är svårt.
 
ja det är ju inte så där så man baxnar av hennes skönhet.
30300 mil (precis inkörd), kamrem bytt för två år sedan.
Besiktningsmannen hade lite andra saker som han lät påtala men som ”klarade sig i år”
Grumliga lyktglas, rostig dragkrok, några infästningar till bakvagnen som var ordentligt rostiga, en läckande drivaxeldamask mm.

Ni är kloka och rationella, det jag behöver men inte det jag vill ha.
I slutändan vill jag ha tillbaka en Tesla och försöker motivera det för mig själv. Men det är svårt.
Nu får någon gärna fylla i och jag är verkligen ingen Tesla-hatare men jag är inte säker på att en begagnad M3 är helt problemfri den heller, snurrar man runt lite i Tesla-grupperna inser man ju att de går sönder de också.

Jag hade nog kört bilen till en GDS-hall, polerat upp lamporna och kanske skrapat lite rost, sen lämnat in den för att byta bromsarna och drivaxeldamask.

Sen kör du 14 problemfria månader, så får besiktningen 2026 fälla avgörandet.
 
Nej om man vill ha 55-60mil räckvidd finns det inte så mycket att välja på kanske men
ID5 Pro Edition går att få för ungefär samma
Renault Scenic E-tech också
Model Y long range kostade väl ungefär samma nyss att privatleasa
Enyaq och Id4 brukar också gå att få för ungefär samma lite då och då
EQE och i4 kommer långt i verkligheten.
Denna sida kan vara en hjälp, de listar även mer realistiska sträckor vid några use case "Highway - Cold Weather" (-10 grader)

De som kommer längst
 
Sträcker ut en hand och ber om infallsvinklar.
Kanske lång utläggning, bear with me:

Bakgrund: har i hela mitt liv tyckt om bilar. Har bytt lika ofta som kalsonger ungefär. På senaste år (när man blivit vuxen och dragit på sig så in i helvete med lån, en fru och barn, båt och andra kostnader) så har det blivit mer av ett nödvändigt ont med bil.
Den nyttjas trots allt till 99% för pendling - jag har 5 mil enkel resa till jobbet.

Har tidigare haft en Tesla model S och som andrabil/fruns bil en Nissan Leaf.

Nu rockar vi bara en Volvo v70 från 2005 med 2.5T bensinare (!) - 30K mil. Värd ca 25K.

Vad hände?

Jo: räntor, nytt och dyrare boende och att frun började studera igen. Då valde vi att låsa upp lite kapital genom att köpa en slit/släng-bil.

Till problemet:
Volvon fick en del anmärkningar på veckans besiktning. Framför allt bromsar. Inte gratis.

Står nu inför valet att skrota V70 och köpa något yngre eller laga.

Alt 1: laga Volvo (ca 10-13K och hoppas på att den överlever ett år till)

Alt 2: Lynk & Co PHEV ca 2021 års
Fördel: ca 280K, billig att försäkra, 6 mil räckvidd, ganska rymlig
Nackdel: andrahandsvärde?! Inte hel-el, oklart märke?

Alt 3: Tesla model 3 LR 2021 års ca 330K
Fördel: Hel-el, snygg
Nackdel: dyr försäkring, inte lika rymlig, också svajigt andrahandsvärde?

Har laddmöjlighet hemma i garage för ca 2kr/kWh

Vad är era tankar?
Hur trist det än låter så vill jag ju, som läget är nu, inte lägga pengar på detta som ett intresse utan snarare som ett nödvändigt ont (transportmedel och familjesläde under helgen).

Hoppas inte jag är OT.
Tveklöst laga Volvon.
Värdeminskning och dyr försäkring = Teslan kostar mer ver tid
Men en Lynk & Co vinner du varken elens billiga drift eller tar bort den dyra värdeminskningen.

V70 av den generationen är kanonbra bilar, bromsar byts billigt "överallt"
Gå in på https://www.autobutler.se
du får offerter som krigar med varandra.
 
Laddhybridskingar! Nån som har bra koll på när XC90 fick större batteri?

Jag läser mig till 2021 men alla 2022or jag hittar vi på blocket har det gamla mindre batteriet?
 
Nu är jag kanske ingen laddhybridking men eftersom jag övervägde en som tjänstebil så svarar jag ändå.. 🤪 vad jag kunde se på siffrorna så verkar inte XC90 fått några bättre räckvidds siffror på eldriften.. var oxå därför jag valde bort den. Om du letar längre eldrift så kika på Mercedes GLE, fantastisk imponerande å snygg bil!
 
Nu är jag kanske ingen laddhybridking men eftersom jag övervägde en som tjänstebil så svarar jag ändå.. 🤪 vad jag kunde se på siffrorna så verkar inte XC90 fått några bättre räckvidds siffror på eldriften.. var oxå därför jag valde bort den. Om du letar längre eldrift så kika på Mercedes GLE, fantastisk imponerande å snygg bil!
Du kansle tänker på XC60, där är det från 22 det större batteriet kom
Nja allltså det kom större batteri, från 11.6 till 18.8 kwh 2021 till alla recharge modeller. På XC90 gjorde det att räckvidden (WLTP) gick från 4.8 till 6.6 vilket kanske inte är toppen men om man söker 7-sitsig hybrid med skaplig bekvämlighet och andrahandsvärde så är utbudet skralt.


Hade GLE funnits som 7-sits (och större bagage) i hybridversion så hade den varit högintressant
 
Nja allltså det kom större batteri, från 11.6 till 18.8 kwh 2021 till alla recharge modeller. På XC90 gjorde det att räckvidden (WLTP) gick från 4.8 till 6.6 vilket kanske inte är toppen men om man söker 7-sitsig hybrid med skaplig bekvämlighet och andrahandsvärde så är utbudet skralt.


Hade GLE funnits som 7-sits (och större bagage) i hybridversion så hade den varit högintressant
Elektrisk räckvidd och batteriets kapacitet finns i fordonsuppgifterna. Om du har ett regnummer kan du kolla upp det på tex. car.info
Verkar som 2023 har det större batteriet i alla fall.
 
Senast ändrad:
Elektrisk räckvidd och batteriets kapacitet finns i fordonsuppgifterna. Om du har ett regnummer kan du kolla upp det på tex. car.info
Verkar som 2023 har det större batteriet i alla fall.
Jo precis det var det jag skrev ovan. Men eftersom Volvo själva säger att det kom 2021 så undrade jag om någon hade koll på huruvida det fanns på äldre än 2023 också. Men det verkar inte så
 

Såg att Harry Metcalfe har testat elversionen av Macan. Han testade även att dra släp efter den eftersom bilen hade dragkrok. Påverkade räckvidden markant.
 

Såg att Harry Metcalfe har testat elversionen av Macan. Han testade även att dra släp efter den eftersom bilen hade dragkrok. Påverkade räckvidden markant.
Det är inget unikt för Macan, utan samma sak för alla elbilar. Mer tyngd bidrar till högre elförbrukning såklart.
Jag har ingen erfarenhet från att dra släp, men vet någon hur mycket förbrukningen påverkas av släp på en konventionell bensin-/dieselbil?

Det jobbiga med släp är laddprocessen. Det är få laddstationer där man har möjlighet att köra in med släp utan att blockera flera andra laddare samtidigt.
Enda lösningen är att ta av släpet på ett annat ställe och köra endast bil till laddstationen. Detta kan vara mycket problematiskt om man exempelvis har hästsläp eftersom hästen inte får stå kvar i släpet om släpet inte hänger på bilen. Det innebär att man först måste ta ut hästen och tvinga någon att stå med hästen. Sen ta av släpet. Sen åka till laddstationen för att ladda och efteråt göra hela proceduren igen, fast omvänt.
 
Kort sagt är inte elbilar ineffektiva när de drar släp - utan ICE bilar är ineffektiva hela tiden. Därmed märks inte när belastningen ökar på samma sätt.
Exakt. När en bensinbil kör i 100 kmh och drar 0,8 liter milen går 0,4 liter åt i värmeförlust och 0,4 att driva bilen framåt. När du kör i 140 ökar förbrukningen med 50% till 0,6 värmeförlusten är fortfarande 0,4, så totalt har bara förbrukningen ökat från 0,8 till 1,0 liter milen.
Elbilen har mycket mindre förluster, därför ökar totala förbrukningen mycket mer när man kör fortare eller drar släp.
 
Det är inget unikt för Macan, utan samma sak för alla elbilar. Mer tyngd bidrar till högre elförbrukning såklart.
Jag har ingen erfarenhet från att dra släp, men vet någon hur mycket förbrukningen påverkas av släp på en konventionell bensin-/dieselbil?

Det jobbiga med släp är laddprocessen. Det är få laddstationer där man har möjlighet att köra in med släp utan att blockera flera andra laddare samtidigt.
Enda lösningen är att ta av släpet på ett annat ställe och köra endast bil till laddstationen. Detta kan vara mycket problematiskt om man exempelvis har hästsläp eftersom hästen inte får stå kvar i släpet om släpet inte hänger på bilen. Det innebär att man först måste ta ut hästen och tvinga någon att stå med hästen. Sen ta av släpet. Sen åka till laddstationen för att ladda och efteråt göra hela proceduren igen, fast omvänt.

Tyckte han sa 100 miles räckvidd med trailern bak enligt färddatorn. Det motsvarar ca 16 mil. Det är markant mindre än räckvidden utan släp.

Räckvidden påverkas inte i utsträckning i en bensin eller diesel bil. En större motor påverkas i mindre utsträckning än en liten som får jobba hårt. En stor motor å andra sidan drar mer bränsle mest hela tiden.

Som du säger är laddnings processen väldigt omständlig. Ännu ner med din målande bild med hästtransport.

Jag har sett en och annan Tesla dra husvagn och mindre släp efter sig under sommaren. Har inte reflekterat över räckvidd på dem med släp. Alla elbiltillverkarna har jobbat med att få ner luftmotstånd. Även Porsche med el Macan. Tyckte det var intressant att Harry drog ett släp i en test. Ingen annan har vad jag vet gjort det.
 
Exakt. När en bensinbil kör i 100 kmh och drar 0,8 liter milen går 0,4 liter åt i värmeförlust och 0,4 att driva bilen framåt. När du kör i 140 ökar förbrukningen med 50% till 0,6 värmeförlusten är fortfarande 0,4, så totalt har bara förbrukningen ökat från 0,8 till 1,0 liter milen.
Elbilen har mycket mindre förluster, därför ökar totala förbrukningen mycket mer när man kör fortare eller drar släp.
Bra kort förklaring.
”Lagom rätt” för att sprida förståelse.

Innan någon skriver ”fel siffror och den o den aspekten är inte medräknad… :)
 
Tyckte han sa 100 miles räckvidd med trailern bak enligt färddatorn. Det motsvarar ca 16 mil. Det är markant mindre än räckvidden utan släp.

Räckvidden påverkas inte i utsträckning i en bensin eller diesel bil. En större motor påverkas i mindre utsträckning än en liten som får jobba hårt. En stor motor å andra sidan drar mer bränsle mest hela tiden.

Som du säger är laddnings processen väldigt omständlig. Ännu ner med din målande bild med hästtransport.

Jag har sett en och annan Tesla dra husvagn och mindre släp efter sig under sommaren. Har inte reflekterat över räckvidd på dem med släp. Alla elbiltillverkarna har jobbat med att få ner luftmotstånd. Även Porsche med el Macan. Tyckte det var intressant att Harry drog ett släp i en test. Ingen annan har vad jag vet gjort det.
Många har testat släp. Liknande resultat.
Sänka farten är ett hett tips
 
Tillbaka
Topp