• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Är det en så bra deal? 4750kr i månaden för 1500mil exklusive vinterhjul, blir ju typ 5500kr om man lägger till vinterhjulen.
Är P2 mycket bättre än alla andra elbilar man kan privatleasa för 5-6k/månad?

Behöver inte ta deras vinterhjul!
Vilken annan bil med den räckvidden, utrustning och 1500 mil finns för samma pengar just nu?
 
1 års fri supercharging och nollränta på Model Y nu. Vad är strategin bakom detta? Har man ett lager man vill sälja slut på? Vill man maxa ”gamla” Model Y innan facelift? Eller vill man bara nå säljmålen?
 
1 års fri supercharging och nollränta på Model Y nu. Vad är strategin bakom detta? Har man ett lager man vill sälja slut på? Vill man maxa ”gamla” Model Y innan facelift? Eller vill man bara nå säljmålen?
Troligen en mix av precis allt detta.
Nollräntan (är väl dessutom garanterad?) är ju ett genidrag som jag tror kan fälla avgörandet för många som varit nervösa innan.
 
Behöver inte ta deras vinterhjul!
Vilken annan bil med den räckvidden, utrustning och 1500 mil finns för samma pengar just nu?
Nej om man vill ha 55-60mil räckvidd finns det inte så mycket att välja på kanske men
ID5 Pro Edition går att få för ungefär samma
Renault Scenic E-tech också
Model Y long range kostade väl ungefär samma nyss att privatleasa
Enyaq och Id4 brukar också gå att få för ungefär samma lite då och då
 
Nej om man vill ha 55-60mil räckvidd finns det inte så mycket att välja på kanske men
ID5 Pro Edition går att få för ungefär samma
Renault Scenic E-tech också
Model Y long range kostade väl ungefär samma nyss att privatleasa
Enyaq och Id4 brukar också gå att få för ungefär samma lite då och då

Y SR RWD låg på 5000 med 1000 mil, 1500 mil var 500kr till

Övriga angivna modeller är också dyrare med 1000mil

Det som är till deras fördel är att dem är större och har drag(går förvisso att lägga till på P2 m2n då blir det dyrare månadskostnaden) om man behöver det
 
Senast ändrad:
Noobfrågor om laddning. Kommer ladda på företaget. Vi saknar laddare idag och verkar inte som vi kan få bidrag för att installera en fast. Har 40A trefas på lämpligt ställe, rimligast att köpa en lös då? Kan man styra laddningen genom bilen (P2)? Eller måste man ha lite smartare laddare om man vill ladda enligt schema? Har flera dagar på mig att ladda så är inte orolig för tiden.

Billig:

Snabb:


Smart:
https://www.amazon.se/laddare-laddstation-väggbox-stationär-kontakt/dp/B0BGSYMKZ1/ref=sr_1_104?dib=eyJ2IjoiMSJ9.oN4ps27CVmWxIFTWWFrco9GsbvCkrpShGhJMqOENBwPxlATW2RW-8k3_LR-LZMM62fJe_MmJD5rAEpiUwAdlcd_SqMw74SpUwKGLMheyXXBoWT3_aFxjSnqYmUFuDIWzeFFLYASo-pHVAuc_FARPFA.ubXfIh-zHhTk3EMOz0IHC9rbR8RW8UO70KI_Luhlm58&dib_tag=se&keywords=typ+2+CEE&qid=1731426585&s=automotive&sr=1-104
 
Noobfrågor om laddning. Kommer ladda på företaget. Vi saknar laddare idag och verkar inte som vi kan få bidrag för att installera en fast. Har 40A trefas på lämpligt ställe, rimligast att köpa en lös då? Kan man styra laddningen genom bilen (P2)? Eller måste man ha lite smartare laddare om man vill ladda enligt schema? Har flera dagar på mig att ladda så är inte orolig för tiden.
Vad ska du ladda? De flesta elbilar utom Tesla kan inte ändra strömstyrka i själva bilen så då behöver laddaren kunna det (lär iofs inte behövas om uttaget är klassat 40A). Men är det verkligen rätt handske då? 16A CEE är så vitt jag vet andra fysiska mått än 32A>. Värt att kolla upp.

Jag laddade min E-tron med ungefär motsvarande din nr2 (fast Audis egen) i flera år från CEE-uttag så det är inga konstigheter att göra det.

Jag hade köpt 2 eller 3. Spontant känns det (inte faktabaserat på något sätt) lite tveksamt att köpa det absolut billigaste från Amazon.
 
Vad ska du ladda? De flesta elbilar utom Tesla kan inte ändra strömstyrka i själva bilen så då behöver laddaren kunna det (lär iofs inte behövas om uttaget är klassat 40A). Men är det verkligen rätt handske då? 16A CEE är så vitt jag vet andra fysiska mått än 32A>. Värt att kolla upp.

Jag laddade min E-tron med ungefär motsvarande din nr2 (fast Audis egen) i flera år från CEE-uttag så det är inga konstigheter att göra det.

Jag hade köpt 2 eller 3. Spontant känns det (inte faktabaserat på något sätt) lite tveksamt att köpa det absolut billigaste från Amazon.
Ska kolla upp vilken kontakt det är, 16 eller 32A, missade den detaljen.

Är en Polestar 2, verkar som man kan sätta schema och välja laddström. Då ska jag bara läsa på om man kan styra det riktigt smart med typ tibber eller vad det heter.
 
Noobfrågor om laddning. Kommer ladda på företaget. Vi saknar laddare idag och verkar inte som vi kan få bidrag för att installera en fast. Har 40A trefas på lämpligt ställe, rimligast att köpa en lös då? Kan man styra laddningen genom bilen (P2)? Eller måste man ha lite smartare laddare om man vill ladda enligt schema? Har flera dagar på mig att ladda så är inte orolig för tiden.

Billig:

Snabb:


Smart:
https://www.amazon.se/laddare-laddstation-väggbox-stationär-kontakt/dp/B0BGSYMKZ1/ref=sr_1_104?dib=eyJ2IjoiMSJ9.oN4ps27CVmWxIFTWWFrco9GsbvCkrpShGhJMqOENBwPxlATW2RW-8k3_LR-LZMM62fJe_MmJD5rAEpiUwAdlcd_SqMw74SpUwKGLMheyXXBoWT3_aFxjSnqYmUFuDIWzeFFLYASo-pHVAuc_FARPFA.ubXfIh-zHhTk3EMOz0IHC9rbR8RW8UO70KI_Luhlm58&dib_tag=se&keywords=typ+2+CEE&qid=1731426585&s=automotive&sr=1-104

Ska kolla upp vilken kontakt det är, 16 eller 32A, missade den detaljen.

Är en Polestar 2, verkar som man kan sätta schema och välja laddström. Då ska jag bara läsa på om man kan styra det riktigt smart med typ tibber eller vad det heter.
Inga problem öht! Sådär laddar jag min polestar 2 på jobbet. Köpte laddkabeln med 3-fas handsken direkt från polestar. En kollega beställde från nätet. Båda funkar lika bra. Du kan ställa ned laddstyrkan i bilen, schemalägga laddning i Polestar appen och lägga till bilen i tibberappen och köra smartladdning där igenom.
 
Inga problem öht! Sådär laddar jag min polestar 2 på jobbet. Köpte laddkabeln med 3-fas handsken direkt från polestar. En kollega beställde från nätet. Båda funkar lika bra. Du kan ställa ned laddstyrkan i bilen, schemalägga laddning i Polestar appen och lägga till bilen i tibberappen och köra smartladdning där igenom.
Låter bra, men aningen förvirrande:

OBS! För att smartladda din Polestar behöver du en integrerad laddbox.​


Finns inget annat sätt i bilen att styra efter elpriset?
 
Låter bra, men aningen förvirrande:

OBS! För att smartladda din Polestar behöver du en integrerad laddbox.​


Finns inget annat sätt i bilen att styra efter elpriset?
Hmm 🤔 Märkligt! Jag har faktiskt inte reflekterat över om den smartladdar på jobbet eller inte (hemma kör jag med easee laddbox)
Utan jag pluggar bara i kabeln väl på jobbet. Funkar det inte med den där handsken blir det ju en manuell handpåläggning att ställa laddschema varje dag efter hur timpriserna ser ut på t.ex, Tibber.

Tibberappen:
IMG_7957.png

IMG_7958.png


Polestarappen
IMG_7959.png
 
Ny i sammanhanget och blev nyfiken på erbjudandet från Polestar men framförallt Tesla. Fråga: är det alltid 20 % handpenning via Tesla? Vid första jämförelse mot t ex P2 eller ID4 känns erbjudandet med Model Y svårslaget med 0 % ränta i 3 år.
 
Rätt ofta får jag kommentarer om att vätgasbilen kommer vara överlägsen elbilen. Nu kommer också fler och fler kommentarer kring elektrobränslen (e-fuels).
Mitt svar brukar vara att det inte behöver vara det ena eller det andra. Precis som vi har olika drivmedel på macken idag, kommer vi ha olika drivmedel att välja på även i framtiden. Olika drivmedel kommer passa olika bra i olika applikationer. Men nedan bild är rätt bra när det kommer till energieffektivitet hos tre framtida bränslen i personbilssegmentet.
2021_07_EnergyEfficiency_efuel.png
 
Rätt ofta får jag kommentarer om att vätgasbilen kommer vara överlägsen elbilen. Nu kommer också fler och fler kommentarer kring elektrobränslen (e-fuels).
Mitt svar brukar vara att det inte behöver vara det ena eller det andra. Precis som vi har olika drivmedel på macken idag, kommer vi ha olika drivmedel att välja på även i framtiden. Olika drivmedel kommer passa olika bra i olika applikationer. Men nedan bild är rätt bra när det kommer till energieffektivitet hos tre framtida bränslen i personbilssegmentet.
2021_07_EnergyEfficiency_efuel.png
Nu ligger ju värkningsgraden på en dieselmotor ngnstans 40-50% och inte 30% och i labb upp omkring 55-60%. Så siffrorna du visar är redan aningens gamla och med det sagt kanske det ändå visar en skaplig nutidsbild. Jag tror där i mot att forskning och framsteg kommer ske, om inte annat speciellt inom vätgasområdet så där kommer nog siffrorna se markant annorlunda ut om 5-10 år (men även fortsatt inom ICE kommer det nog ske framsteg).
 
Nu ligger ju värkningsgraden på en dieselmotor ngnstans 40-50% och inte 30% och i labb upp omkring 55-60%. Så siffrorna du visar är redan aningens gamla och med det sagt kanske det ändå visar en skaplig nutidsbild. Jag tror där i mot att forskning och framsteg kommer ske, om inte annat speciellt inom vätgasområdet så där kommer nog siffrorna se markant annorlunda ut om 5-10 år (men även fortsatt inom ICE kommer det nog ske framsteg).
Jag valde denna bild för att det är de enda motorer som får säljas i nya bilar från 2035 inom EU. Allt annat är därför ointressant.
Som du skriver är detta en nulägesbild.
Alla tekniker utvecklas. Så siffrorna kommer troligen se bättre ut. Men tror det blir svårt för en bränslecellsbil att konkurrera med elbil när det kommer till energieffektivitet.
 
Gissar att bränsleceller och syntetiska bränslen kräver någon for av gratis överskottsenergi från tex sol-, våg- eller vindkraft för att bli konkurrenskraftiga.
Men det kanske det kommer finnas gott om i framtiden, vem vet? 😄
 
Wow har de löst det? Person som anses veta allt (host Grufman) på Teslaforumet på FB sade ju att "det kommer aldrig gå"
har inte kört än, uppdaterade precis! Men av det jag sett så mutar den ljudet bara. Dem skulle ju kanske också kunnat simulera att man gör själva petningen av skärmen för att stänga av varningen som är standardsättet (kanske detta som inte går).

Man får ha i åtanke att Grufman har skruvat V8or tidigare :D oklart vilken kunskap dem har gällande programmering, APIer

Återkommer lite senare idag!
 
Senast ändrad:
har inte kört än, uppdaterade precis! Men av det jag sett så mutar den ljudet bara. Dem skulle ju kanske också kunnat simulera att man gör själva petningen av skärmen för att stänga av varningen som är standardsättet (kanske detta som inte går).

Man får ha i åtanke att Grufman har skruvat V8or tidigare :D oklart vilken kunskap dem har gällande programmering, APIer

Återkommer lite senare idag!
Har du den nya commandern eller den gamla?

(Det är inget problem för mig just nu, jag har inget hastighetspling, men man kanske vill uppgradera bil nån gång)
 
Vad tror ni om Perpetual rotor inbyggt under batteriet i framtiden, rotor i storlek bottenplatta, rotorn laddar batterier när man accelerar bromsar osv.
 
Tillbaka
Topp