Kan hända!Bra deal på polestar. Vad tror ni, kommer det bli jävligt bra deals på VW för att nå upp i 25 % elbilar och undvika böter?
Men P2 dealen är rätt grym
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan hända!Bra deal på polestar. Vad tror ni, kommer det bli jävligt bra deals på VW för att nå upp i 25 % elbilar och undvika böter?
Är det en så bra deal? 4750kr i månaden för 1500mil exklusive vinterhjul, blir ju typ 5500kr om man lägger till vinterhjulen.Kan hända!
Men P2 dealen är rätt grym
Är det en så bra deal? 4750kr i månaden för 1500mil exklusive vinterhjul, blir ju typ 5500kr om man lägger till vinterhjulen.
Är P2 mycket bättre än alla andra elbilar man kan privatleasa för 5-6k/månad?
Troligen en mix av precis allt detta.1 års fri supercharging och nollränta på Model Y nu. Vad är strategin bakom detta? Har man ett lager man vill sälja slut på? Vill man maxa ”gamla” Model Y innan facelift? Eller vill man bara nå säljmålen?
Nej om man vill ha 55-60mil räckvidd finns det inte så mycket att välja på kanske menBehöver inte ta deras vinterhjul!
Vilken annan bil med den räckvidden, utrustning och 1500 mil finns för samma pengar just nu?
Nej om man vill ha 55-60mil räckvidd finns det inte så mycket att välja på kanske men
ID5 Pro Edition går att få för ungefär samma
Renault Scenic E-tech också
Model Y long range kostade väl ungefär samma nyss att privatleasa
Enyaq och Id4 brukar också gå att få för ungefär samma lite då och då
Vad ska du ladda? De flesta elbilar utom Tesla kan inte ändra strömstyrka i själva bilen så då behöver laddaren kunna det (lär iofs inte behövas om uttaget är klassat 40A). Men är det verkligen rätt handske då? 16A CEE är så vitt jag vet andra fysiska mått än 32A>. Värt att kolla upp.Noobfrågor om laddning. Kommer ladda på företaget. Vi saknar laddare idag och verkar inte som vi kan få bidrag för att installera en fast. Har 40A trefas på lämpligt ställe, rimligast att köpa en lös då? Kan man styra laddningen genom bilen (P2)? Eller måste man ha lite smartare laddare om man vill ladda enligt schema? Har flera dagar på mig att ladda så är inte orolig för tiden.
Ska kolla upp vilken kontakt det är, 16 eller 32A, missade den detaljen.Vad ska du ladda? De flesta elbilar utom Tesla kan inte ändra strömstyrka i själva bilen så då behöver laddaren kunna det (lär iofs inte behövas om uttaget är klassat 40A). Men är det verkligen rätt handske då? 16A CEE är så vitt jag vet andra fysiska mått än 32A>. Värt att kolla upp.
Jag laddade min E-tron med ungefär motsvarande din nr2 (fast Audis egen) i flera år från CEE-uttag så det är inga konstigheter att göra det.
Jag hade köpt 2 eller 3. Spontant känns det (inte faktabaserat på något sätt) lite tveksamt att köpa det absolut billigaste från Amazon.
Noobfrågor om laddning. Kommer ladda på företaget. Vi saknar laddare idag och verkar inte som vi kan få bidrag för att installera en fast. Har 40A trefas på lämpligt ställe, rimligast att köpa en lös då? Kan man styra laddningen genom bilen (P2)? Eller måste man ha lite smartare laddare om man vill ladda enligt schema? Har flera dagar på mig att ladda så är inte orolig för tiden.
Billig:
Snabb:
Smart:
https://www.amazon.se/laddare-laddstation-väggbox-stationär-kontakt/dp/B0BGSYMKZ1/ref=sr_1_104?dib=eyJ2IjoiMSJ9.oN4ps27CVmWxIFTWWFrco9GsbvCkrpShGhJMqOENBwPxlATW2RW-8k3_LR-LZMM62fJe_MmJD5rAEpiUwAdlcd_SqMw74SpUwKGLMheyXXBoWT3_aFxjSnqYmUFuDIWzeFFLYASo-pHVAuc_FARPFA.ubXfIh-zHhTk3EMOz0IHC9rbR8RW8UO70KI_Luhlm58&dib_tag=se&keywords=typ+2+CEE&qid=1731426585&s=automotive&sr=1-104
Inga problem öht! Sådär laddar jag min polestar 2 på jobbet. Köpte laddkabeln med 3-fas handsken direkt från polestar. En kollega beställde från nätet. Båda funkar lika bra. Du kan ställa ned laddstyrkan i bilen, schemalägga laddning i Polestar appen och lägga till bilen i tibberappen och köra smartladdning där igenom.Ska kolla upp vilken kontakt det är, 16 eller 32A, missade den detaljen.
Är en Polestar 2, verkar som man kan sätta schema och välja laddström. Då ska jag bara läsa på om man kan styra det riktigt smart med typ tibber eller vad det heter.
Pure progressive performance | Polestar
Passion and emotion drive us, electricity and innovation drive our cars. We are all in, guiding our industry forward through pure, progressive, performance.www.polestar.com
Låter bra, men aningen förvirrande:Inga problem öht! Sådär laddar jag min polestar 2 på jobbet. Köpte laddkabeln med 3-fas handsken direkt från polestar. En kollega beställde från nätet. Båda funkar lika bra. Du kan ställa ned laddstyrkan i bilen, schemalägga laddning i Polestar appen och lägga till bilen i tibberappen och köra smartladdning där igenom.
Hmm Märkligt! Jag har faktiskt inte reflekterat över om den smartladdar på jobbet eller inte (hemma kör jag med easee laddbox)Låter bra, men aningen förvirrande:
OBS! För att smartladda din Polestar behöver du en integrerad laddbox.
Polestar Smartladdning – Ladda din Polestar smart ⚡️ Tibber
Vi laddar din Polestar automatiskt när elpriset är som lägst. Smartladda med Tibber och få analyser och insikter i appen!tibber.com
Finns inget annat sätt i bilen att styra efter elpriset?
På en privatavbetalning är det alltid minst 20%. Det är ett lagkrav.Ny i sammanhanget och blev nyfiken på erbjudandet från Polestar men framförallt Tesla. Fråga: är det alltid 20 % handpenning via Tesla? Vid första jämförelse mot t ex P2 eller ID4 känns erbjudandet med Model Y svårslaget med 0 % ränta i 3 år.
Nu ligger ju värkningsgraden på en dieselmotor ngnstans 40-50% och inte 30% och i labb upp omkring 55-60%. Så siffrorna du visar är redan aningens gamla och med det sagt kanske det ändå visar en skaplig nutidsbild. Jag tror där i mot att forskning och framsteg kommer ske, om inte annat speciellt inom vätgasområdet så där kommer nog siffrorna se markant annorlunda ut om 5-10 år (men även fortsatt inom ICE kommer det nog ske framsteg).Rätt ofta får jag kommentarer om att vätgasbilen kommer vara överlägsen elbilen. Nu kommer också fler och fler kommentarer kring elektrobränslen (e-fuels).
Mitt svar brukar vara att det inte behöver vara det ena eller det andra. Precis som vi har olika drivmedel på macken idag, kommer vi ha olika drivmedel att välja på även i framtiden. Olika drivmedel kommer passa olika bra i olika applikationer. Men nedan bild är rätt bra när det kommer till energieffektivitet hos tre framtida bränslen i personbilssegmentet.
Jag valde denna bild för att det är de enda motorer som får säljas i nya bilar från 2035 inom EU. Allt annat är därför ointressant.Nu ligger ju värkningsgraden på en dieselmotor ngnstans 40-50% och inte 30% och i labb upp omkring 55-60%. Så siffrorna du visar är redan aningens gamla och med det sagt kanske det ändå visar en skaplig nutidsbild. Jag tror där i mot att forskning och framsteg kommer ske, om inte annat speciellt inom vätgasområdet så där kommer nog siffrorna se markant annorlunda ut om 5-10 år (men även fortsatt inom ICE kommer det nog ske framsteg).
Wow har de löst det? Person som anses veta allt (host Grufman) på Teslaforumet på FB sade ju att "det kommer aldrig gå"Mmmmmm (utöver en massa annat man kan göra)
När man har S3XY commander
har inte kört än, uppdaterade precis! Men av det jag sett så mutar den ljudet bara. Dem skulle ju kanske också kunnat simulera att man gör själva petningen av skärmen för att stänga av varningen som är standardsättet (kanske detta som inte går).Wow har de löst det? Person som anses veta allt (host Grufman) på Teslaforumet på FB sade ju att "det kommer aldrig gå"
Har du den nya commandern eller den gamla?har inte kört än, uppdaterade precis! Men av det jag sett så mutar den ljudet bara. Dem skulle ju kanske också kunnat simulera att man gör själva petningen av skärmen för att stänga av varningen som är standardsättet (kanske detta som inte går).
Man får ha i åtanke att Grufman har skruvat V8or tidigare oklart vilken kunskap dem har gällande programmering, APIer
Återkommer lite senare idag!
NyaHar du den nya commandern eller den gamla?
(Det är inget problem för mig just nu, jag har inget hastighetspling, men man kanske vill uppgradera bil nån gång)
Ja och inuti hjulen, spinners får en ny innebörd .Vad tror ni om Perpetual rotor inbyggt under batteriet i framtiden, rotor i storlek bottenplatta, rotorn laddar batterier när man accelerar bromsar osv.
Bara ordet ”perpetual” får mig att bli oerhörtVad tror ni om Perpetual rotor inbyggt under batteriet i framtiden, rotor i storlek bottenplatta, rotorn laddar batterier när man accelerar bromsar osv.