• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Ursprungsfrågan var dock värdeminskningen sen var försäkringskostnaden ett sidospår på kostnaden. Tycker fortfarande inte kostnaden för en Tesla är jättebra även med 0% ränta och gratis laddning iom att värdeminskningen är så dyr
Det håller jag med om. Folk fokuserar på 2000kr/mån räntekostnad och sväljer gladeligen 350.000kr i värdeminskning istället.
 
Dags att välja ny tjänstebil och har kommit ner till två bilar.
Audi Q6 e-tron proline 185 kw eller Tesla model y long range med fyrhjulsdrift.
Någon med input?
 
Jaha… Då har man nog nått vägs ände med HR och C&B teamet… Hjälper inte att böna,be, hota eller svära… Den nya bil policyn gör att jag landar i en iD4 GTX, känns som den ger mest valuta för förmånsvärdet.. Då är frågan, vit eller svart..?
IMG_3921.jpeg
IMG_3922.jpeg
IMG_3925.jpeg
IMG_3926.jpeg

Röd har grannen så den går bort…
Röstar på vit om du väljer GTX modellen. Med svart framkommer inte detaljerna som GTX adderar lika bra. Men om utan GTX är svart lite roligare, då blir den lite rå bara av färgen.
 
Röstar på vit om du väljer GTX modellen. Med svart framkommer inte detaljerna som GTX adderar lika bra. Men om utan GTX är svart lite roligare, då blir den lite rå bara av färgen.
Precis det jag kommit fram till!! Nu bråkar vi bara om jag ska betala dragkroken själv eller inte. Behöver den inte utan det är enbart för att det enda som finns i lager är med drag. Firman vill att jag byter kvickt då min nuvarande går ut. Jag vägrar pynta en spänn själv!!!
 
Precis det jag kommit fram till!! Nu bråkar vi bara om jag ska betala dragkroken själv eller inte. Behöver den inte utan det är enbart för att det enda som finns i lager är med drag. Firman vill att jag byter kvickt då min nuvarande går ut. Jag vägrar pynta en spänn själv!!!
Ta dragkrok. Så låter du den vara uppfälld när du ska parka på offentliga platser. Eller fickparkera i city osv.
 
Man skulle ha en tryckkrok fram oxå då bara.
Det är sällan bak man brukar få skadorna enligt min erfarenhet.
Haha det hade varit något. Har varit förskonad själv från den typen av parkeringsskador men låter i princip alltid dragkroken vara framme på min Tiguan. Då vet jag iaf att bilen bakom inte är ett bekymmer och står jag ”längst fram” i en ruta är mer skyddad. Lite OT men som sagt, jag hade valt dragkrok och vit GTX.
 
Haha det hade varit något. Har varit förskonad själv från den typen av parkeringsskador men låter i princip alltid dragkroken vara framme på min Tiguan. Då vet jag iaf att bilen bakom inte är ett bekymmer och står jag ”längst fram” i en ruta är mer skyddad. Lite OT men som sagt, jag hade valt dragkrok och vit GTX.
Missförstå mig rätt. Jag har inget emot dragkrok. Men vi har en på vår andra bil vilket gör att jag inte vill pröjsa 13k ur egen ficka för något jag inte villhöver.
Vi får se hur det går.
 
Missförstå mig rätt. Jag har inget emot dragkrok. Men vi har en på vår andra bil vilket gör att jag inte vill pröjsa 13k ur egen ficka för något jag inte villhöver.
Vi får se hur det går.
Förstår vad du menar och du tänker rätt. Tänkte som en tröst om nu firman stressar och du ändå behöver ta en lagerbil. Då är kostnaden en typ av försäkring för ”dragkroksskyddet”. Hoppas det löser sig. Vill firman stressa igenom bytet bör de rimligtvis ställa upp för extrakostnaden.
 
Förstår vad du menar och du tänker rätt. Tänkte som en tröst om nu firman stressar och du ändå behöver ta en lagerbil. Då är kostnaden en typ av försäkring för ”dragkroksskyddet”. Hoppas det löser sig. Vill firman stressa igenom bytet bör de rimligtvis ställa upp för extrakostnaden.
Exakt! Enligt HR brukar man kunna göra sådana undantag. Men det är ngn annan funktion i bolaget som satt sig på tvären. Då gör jag också det. Antingen så skickar de med kroken eller så får de förlänga min nuvarande bil i 3-4 månader så beställer jag en utan krok 🤣
 
Exakt! Enligt HR brukar man kunna göra sådana undantag. Men det är ngn annan funktion i bolaget som satt sig på tvären. Då gör jag också det. Antingen så skickar de med kroken eller så får de förlänga min nuvarande bil i 3-4 månader så beställer jag en utan krok 🤣
Då lär det lösa sig. HR sitter på trumf även om någon annan på firman hoppas på att du inte ska ”orka tjafsa”. Håll oss uppdaterade 👍
 
Fast jag undrar det. Kollar man grafiken så sticker förbrukningen ordentligt de dagar jag laddat. Kollar jag enskilda dagar så ligger förbrukningen mellan midnatt och typ 08. Nu kan det ju bero till viss del på att det är kallare på natten än dagen så värmen kör mer på natten. Men ändå. Min ID5 drar 25kWh/100km i snittt nu
Förbrukningen på natten kostar nästan ingenting jämfört med förbrukningen på dagen.
Jag satt i funderingar på att gå över till rörligt timpris, men jag kan inte justera ner elförbrukningen på dagen ännu mer (vämen i huset), och det är den förbrukningen som kostar absolut mest.
 
Förbrukningen på natten kostar nästan ingenting jämfört med förbrukningen på dagen.
Jag satt i funderingar på att gå över till rörligt timpris, men jag kan inte justera ner elförbrukningen på dagen ännu mer (vämen i huset), och det är den förbrukningen som kostar absolut mest.
Precis så. Det går inte laga mat på natten eller stänga av värmen på dagen. Tvätta och köra diskmaskin med timer nattetid kan man kanske göra men det blir så lite.
 
Någon som senaste veckan märkt att sin Skoda Enyaq håller på och ringa något service nr. av sig själv? Den gjorde en uppdatering för någon vecka sedan och nu håller den på titt som tätt att försöka ringa upp okänt nr. avbryter och försöker igen under tiden visas något vad jag tror är GPS koordinater på infotainmentskärmen. Är super störande då det inte går att göra nått på skärmen eller följa navigering när den får sina damp ryck… Läste att ID4/ID5 hade problem med larmet och låsningen efter uppdatering nyligen men hittar inget om Enyaq när jag frågar Google…
 
Någon som senaste veckan märkt att sin Skoda Enyaq håller på och ringa något service nr. av sig själv? Den gjorde en uppdatering för någon vecka sedan och nu håller den på titt som tätt att försöka ringa upp okänt nr. avbryter och försöker igen under tiden visas något vad jag tror är GPS koordinater på infotainmentskärmen. Är super störande då det inte går att göra nått på skärmen eller följa navigering när den får sina damp ryck… Läste att ID4/ID5 hade problem med larmet och låsningen efter uppdatering nyligen men hittar inget om Enyaq när jag frågar Google…
Hade samma problem på min Cupra Born till och från för 1 månad sen cirka, lämnade in den och de bytte hela panelen i taket (där knapparna för detta sitter).
 
Då lär det lösa sig. HR sitter på trumf även om någon annan på firman hoppas på att du inte ska ”orka tjafsa”. Håll oss uppdaterade 👍
Nu är det beställt och klart. Det blev den vita och inte en krona behöver jag betala för kroken! Lönar sig att vara grinig…🤣
Leverans i Januari ngn gång. Känns ju lite sådär att det blev klart med elbil samma dag som elpriset steg i höjden..🤣
 
Nu är det beställt och klart. Det blev den vita och inte en krona behöver jag betala för kroken! Lönar sig att vara grinig…🤣
Leverans i Januari ngn gång. Känns ju lite sådär att det blev klart med elbil samma dag som elpriset steg i höjden..🤣
Bra jobbat där och grattis till fin bil! Grinig skulle jag inte kalla det, snarare finess att inte falla för första offensiven ;)
 
Fast det är ju bara under några timmar. Med elbil behöver man extremt sällan ladda de dyra timmarna. Värre för de med hybrider som måste ha laddaren inkopplad flera gånger om dagen för att få driftsekonomi....
Det är jag med på och jag är ju en av dem som råkat ut för just det där. Jag slutade ladda min hybrid annat än på natten när vår nätägare (tror de var först i landet med att införa den nya ordningen) började med effektavgifter. Innan dess så laddade jag och körde mer på elen. Har ändå lyckats köra 47% på el under de fyra år jag haft bilen.
 
Överväger alternativ för ny bil. Elbilen jag ser mig kunna köra är en basutrustad Polestar 2 på operationell lease på företaget. Om någon har tips eller åsikter får ni gärna vädra dem här. Är verkligen inte påläst när det kommer till elbilar. Veckopendlar så den bör klara 30 mil (halva motorväg och halva landsväg) året runt så tänker att det lilla batteriet (545 km) med värmepump fungerar?
Inte för att det kanske är så inspirerande men det blev byte från en 20-år gammal lyxig BMW 6-serie med v8 till snik-P2. Minisuv.
IMG_2498.jpeg

Nu ska jag bara se om man kan klämma på mindre fälgar med mer gummi från xc40.
 
Mmm, det är väl det första man kollar. Men hjulhus och bromsok är svårare. Sedan har ju P2 av någon dum anledning bredare fälgar bak men likadana däck…
Fungerar gör det, du kan använda hjul från nästan valfri Volvomodell så länge du anpassar däcksdimensionen inom rimliga gränser. Bromsoken behöver du inte vara så orolig för så länge du inte har Performance versionen.
xc40
1734135572046.png
v90
1734135517733.png
 
Tillbaka
Topp