• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Hittills så verkar ju Teslas autopilot ha svårt att bedöma möten och liknande när det är lite tajt på vägen. Även på sommaren.
Nja Teslans autopilot har ju stora problem med att det inte finns linjer. Verkar behöva, synliga linjer, belysning och bra väder. Och ja jag har en Tesla. Kan tänka mig ett scenarie där det enda som finns exempelvis på Manhattan är självkörande bilar och godstransportfordon. Och jag hoppas på att när man är pensionär och inte får köra bil mer av hälsoskäl så är den självkörande så bra att det går fin fint med en sån. Den som lever får se.

som jag skrev tidigare så är ju Teslas självkörandeteknik långt efter konkurrenternas. En anledning till detta är att Tesla valt kameror istället för lidar för att hålla kostnaderna nere. Vill man se spjutspetsteknik på området kan man besöka testanläggningarna i övre Norrland där många it-bolag testar sin hård- och mjukvaror i vinterlandskap.
 
IMG_0263.jpeg
IMG_0264.jpeg
IMG_0265.jpeg
IMG_0266.jpeg
IMG_0267.jpeg
Teslas cybercab finns utställd i Teslas Showroom vid Hötorget.
Jag är allmänt skeptisk till Teslas uttalanden och "löften", egentligen är jag mindre förtjust i hur de presenterar saker som är koncept som"nära färdiga" lösningar. Jag ser inte hur Tesla ska komma runt lagstiftning och hur de överhuvudtaget ska få till en riktigt bra självkörande bil med vision-only. Alla försök idag som är längre fram (typ Waymo) har vision, radar och LiDAR som komplement till varandra.

Som med det mesta som Tesla lanserat så blir det en mildare eller mer resonabel form som faktiskt kommer ut i verkligheten. Cybertruck som skulle kosta $40k kostar det dubbla. Konstig marknadsföring a la "Full Self Driving", "Smart summon", "Actually Smart Summon" - det är som att de leker med techbros (som är väldigt enkla att leka med) och investerare.

Jag är inte pessemistisk till teknologin, jag är trött på Teslas fasoner och alla de människor som blint tror att koncept = verkligheten.

Ursäkta min rant.
 
Alla är ju inte så lyriska över vad självkörande bilar kommer att medföra i förlängningen. Någon postade denna dystopiska framtidsvision på ett cykelforum där jag hänger ibland. 😮😄
 
Alla är ju inte så lyriska över vad självkörande bilar kommer att medföra i förlängningen. Någon postade denna dystopiska framtidsvision på ett cykelforum där jag hänger ibland. 😮😄
Med all ny teknologi som har så stor potential att påverka stora delar av samhället dyker det alltid upp problem och utmaningar. Sällan är en enstaka teknik svaret på allt utan ofta är det snarare en kombination som är den bästa lösningen. Jag tror exempelvis inte att batteribilar kommer utgöra 100% av fordonsparken utan att vi kommer se en blandning av bränsleceller och batteribilar. Jag tror inte heller att alla kommer åka runt i självkörande bilar, det skulle inte vägarna klara av, folk kommer fortsätta åka buss och tåg som är så mycket mer effektivt än att två personer ska sitta i en Tesla "Cybercab". Om något så är bra räls och tåg mycket mer givande för samhället i stort.

Men det är lätt för folk rent allmänt att få syn på någon ny teknologi och tänka "det här kommer ändra allt", och så har man full fokus på den och skiter fullständigt i att tänka på andra alternativ eller kombination av lösningar. Som med The Boring Company's tunnlar som egentligen är en ny version av räls, dock mycket mindre effektiv på att transportera många människor. Las Vegas låter The Boring Company bygga en tunnel som några bilar kör igenom men tänker inte på möjligheten att kanske bygga tåginfrastruktur också. Det landar också i diskussion om infrastruktur och dess lönsamhet - jag tillhör typen som föreslår att infrastrukturen i sig inte behöver tjäna pengar. Men att det är infrastrukturen som möjliggör ekonomisk aktivitet och därför indirekt bidrar till starkare ekonomi. Man ska mäta infrastruktur på hur väl det hjälper samhället i stort, inte på hur lönsam infrastrukturen i sig är.

Not Just Bikes gör väldigt bra videos om hur stadsplanering och designen av städer påverkar samhället i stort, mycket intressant ämne som börjar ta fart lite numera.
 
Gillar verkliegn utseendet på P2, och att den finns med massor med effekt. Kollade på en i deras showroom i Stockholm.
Kändes ganska premium, men väldigt trång.
Har hängt några veckor på den svenska FB-gruppen och jag får intrycket av att P2 verkar kunna strula mer än skäligt.
Lite skrämd blir jag när jag läser inlägg om hur bilen lägger av fullständigt utan anledning.
 
Gillar verkliegn utseendet på P2, och att den finns med massor med effekt. Kollade på en i deras showroom i Stockholm.
Kändes ganska premium, men väldigt trång.
Har hängt några veckor på den svenska FB-gruppen och jag får intrycket av att P2 verkar kunna strula mer än skäligt.
Lite skrämd blir jag när jag läser inlägg om hur bilen lägger av fullständigt utan anledning.
P4 dock. Men den verkar ha haft/har lite buggar
 
Att få självkörning att funka i en stad är typ 100x svårare än att få det att funka på en småländsk skogsväg så det blir nog tvärtom ärligt talat. Den lär köra hem dig på fyllan ett decennium innan den fixar vägarbeten kryllandes av cyklister och barnvagnar.

Fast det senare klarar den redan galant. Framtiden är här som sagt :)
 
P4 dock. Men den verkar ha haft/har lite buggar
P2 hade mycket problem i början, mest mjukvarugrejer (likaså på P4:an), sen dess har P2 blivit mycket mer stabil. Inte så mycket att bilen stänger av helt utan mer att skärmarna låser sig (slocknar) och att man får köra reset på systemet. Jag tror P4 kommer följa samma väg. Om 1-2 år är den nog alldeles utmärkt.
Synd att det ska vara så, men Polestar verkar iallafall vara relativt duktiga på att engagera sig i deras mjukvaruproblem och försöka lösa saker titt som tätt (alltså att man slänger ut många mindre uppdateringar). Medan Volkswagen exempelvis väntade ganska länge om jag minns rätt, för att sedan släppa någon stor uppdatering mycket senare.
Man får ta vad man kan i dagens bilvärld - mjukvarumässigt iallafall. De flesta elbilar verkar rent hårdvarumässigt vara väldigt bra, vilket inte är så konstigt då de tekniskt sett är mindre komplexa maskiner.
 
Vet faktiskt inte – gissar att det kommer bero på marknad (mer reglering är väl en av anledningarna till att det inte existerar i Europa ännu). Men just nu är det väl Google/Waymo som är ansvariga/liable för eventuella skador, gissar jag.

Edit för vidare läsning: https://www.caranddriver.com/car-insurance/a35950852/self-driving-car-insurance/
Och trafikförsäkring plus ansvarig vid trafikolycka ? Bilen vid grov vårdslöshet i trafik eller en passagerare ?
 
Gillar verkliegn utseendet på P2, och att den finns med massor med effekt. Kollade på en i deras showroom i Stockholm.
Kändes ganska premium, men väldigt trång.
Har hängt några veckor på den svenska FB-gruppen och jag får intrycket av att P2 verkar kunna strula mer än skäligt.
Lite skrämd blir jag när jag läser inlägg om hur bilen lägger av fullständigt utan anledning.

P2 hade mycket problem i början, mest mjukvarugrejer (likaså på P4:an), sen dess har P2 blivit mycket mer stabil. Inte så mycket att bilen stänger av helt utan mer att skärmarna låser sig (slocknar) och att man får köra reset på systemet. Jag tror P4 kommer följa samma väg. Om 1-2 år är den nog alldeles utmärkt.
Synd att det ska vara så, men Polestar verkar iallafall vara relativt duktiga på att engagera sig i deras mjukvaruproblem och försöka lösa saker titt som tätt (alltså att man slänger ut många mindre uppdateringar). Medan Volkswagen exempelvis väntade ganska länge om jag minns rätt, för att sedan släppa någon stor uppdatering mycket senare.
Man får ta vad man kan i dagens bilvärld - mjukvarumässigt iallafall. De flesta elbilar verkar rent hårdvarumässigt vara väldigt bra, vilket inte är så konstigt då de tekniskt sett är mindre komplexa maskiner.
Jag har dålig koll generellt på hur mycket strul det är med nyare p2:eek:r. Kan bara tala av egen erfarenhet efter 9 månader och 2500 mil med min p2 (togs ut ny i mars)
Och det har till 100% varit en extremt trevlig tid och helt problemfritt. Extremt nöjd med polestaren! Det är mer än vad jag kan säga om frugans Tesla modell 3! Där har du imho en överhajpad pissbil som jag inte kan rekommendera någon, som använder bilen där det är minusgrader, att skaffa!

Vi får väl se hur framtiden utvecklar sig framgent men jag kan absolut se att det blir någon ny polestar för mig. Men absolut inte en till Tesla i familjen iaf, om vi inte skulle flytta till värmen då finns det en liten chans. Om det aldrig blir minusgrader eller vinterdäck är nödvändigt är Teslan ok, men inte mer.
 
Jag har dålig koll generellt på hur mycket strul det är med nyare p2:eek:r. Kan bara tala av egen erfarenhet efter 9 månader och 2500 mil med min p2 (togs ut ny i mars)
Och det har till 100% varit en extremt trevlig tid och helt problemfritt. Extremt nöjd med polestaren! Det är mer än vad jag kan säga om frugans Tesla modell 3! Där har du imho en överhajpad pissbil som jag inte kan rekommendera någon, som använder bilen där det är minusgrader, att skaffa!

Vi får väl se hur framtiden utvecklar sig framgent men jag kan absolut se att det blir någon ny polestar för mig. Men absolut inte en till Tesla i familjen iaf, om vi inte skulle flytta till värmen då finns det en liten chans. Om det aldrig blir minusgrader eller vinterdäck är nödvändigt är Teslan ok, men inte mer.
De har blivit stabila bilar. Tror inte det är mycket problem alls längre, mest strul i början med så kallade TCAM som ballade ur och behövde återställas då och då.
Har en polare med Model X i familjen. Går inte mer än 3 månader innan nästa problem slår in. Just nu ser det ut som att den är sänkt då luftfjädringen krånglar...
 
De har blivit stabila bilar. Tror inte det är mycket problem alls längre, mest strul i början med så kallade TCAM som ballade ur och behövde återställas då och då.
Har en polare med Model X i familjen. Går inte mer än 3 månader innan nästa problem slår in. Just nu ser det ut som att den är sänkt då luftfjädringen krånglar...
Så jäkla trist när nya bilar strular. Måndags ex kan alla få men det förtar ju i princip hela glädjen med ny bil. Och man vet också att det i princip aldrig kommer bli 100% och med dagens bilpriser är det ju oftast rätt mycket pengar det handlar om också.
 
Jag är inne på mina andra P2. Den första strulade lite med två bärgningar. Men sedan gick den fint i 6000mil. Körde på en till, behövde byta någon månad för tidigt för att det skulle funka med en P4. Den jag har nu har jag kört i 6månader och 1900mil utan problem. Dock är det sämre vägegenskaper med bakhjulsdrift, upplever styrningen som lite svajigare i höga farter, samt högre kupé ljud i min -24 jämfört med årsmodell -22.
Men kollegor som fått sina både P3 och P4 har ganska stora problem. P3 har fått bärgats iväg, de kommer helt enkelt inte in i bilarna. Med P4 verkar det räcka med att systemet stängs ned. Hoppas Polestar löser mjukvaruproblemen snabbt. Såklart irriterande att köpa prylar runt en mille som krånglar såpas mycket. Men jag gillar Polestar och kan mycket väl tänka mig beställa min tredje nästa höst när det är dags igen.
 
Jag har dålig koll generellt på hur mycket strul det är med nyare p2:eek:r. Kan bara tala av egen erfarenhet efter 9 månader och 2500 mil med min p2 (togs ut ny i mars)
Och det har till 100% varit en extremt trevlig tid och helt problemfritt. Extremt nöjd med polestaren! Det är mer än vad jag kan säga om frugans Tesla modell 3! Där har du imho en överhajpad pissbil som jag inte kan rekommendera någon, som använder bilen där det är minusgrader, att skaffa!

Vi får väl se hur framtiden utvecklar sig framgent men jag kan absolut se att det blir någon ny polestar för mig. Men absolut inte en till Tesla i familjen iaf, om vi inte skulle flytta till värmen då finns det en liten chans. Om det aldrig blir minusgrader eller vinterdäck är nödvändigt är Teslan ok, men inte mer.
Vad är dåligt på Tesla 3, och speciellt vad ör kass i minusgrader?
 
Jag har dålig koll generellt på hur mycket strul det är med nyare p2:eek:r. Kan bara tala av egen erfarenhet efter 9 månader och 2500 mil med min p2 (togs ut ny i mars)
Och det har till 100% varit en extremt trevlig tid och helt problemfritt. Extremt nöjd med polestaren! Det är mer än vad jag kan säga om frugans Tesla modell 3! Där har du imho en överhajpad pissbil som jag inte kan rekommendera någon, som använder bilen där det är minusgrader, att skaffa!

Vi får väl se hur framtiden utvecklar sig framgent men jag kan absolut se att det blir någon ny polestar för mig. Men absolut inte en till Tesla i familjen iaf, om vi inte skulle flytta till värmen då finns det en liten chans. Om det aldrig blir minusgrader eller vinterdäck är nödvändigt är Teslan ok, men inte mer.
Äldre modell? Kört Y 1,5 Norrlandsvinter utan något att klaga på, alls.
 
Har ännu så länge inte heller upplevt något problem de dagar det varit minusgrader med min Model 3(-11 som kallast)

Vad gäller rutorna så bör man som med alla bilar som har ramlöst runt rutorna att lägga på silikon eller liknande på listern regelbundet under vintertid.

Vad gäller handtagen så är dem inte helt 100 i kontruktionen som sådant, men WD-40 verkar ha hälpt med att inte få dem att frysa fast. Man kan ju öppna upp förardörren via appen i värsta fall
 
Senast ändrad:
Jag är inne på mina andra P2. Den första strulade lite med två bärgningar. Men sedan gick den fint i 6000mil. Körde på en till, behövde byta någon månad för tidigt för att det skulle funka med en P4. Den jag har nu har jag kört i 6månader och 1900mil utan problem. Dock är det sämre vägegenskaper med bakhjulsdrift, upplever styrningen som lite svajigare i höga farter, samt högre kupé ljud i min -24 jämfört med årsmodell -22.
Men kollegor som fått sina både P3 och P4 har ganska stora problem. P3 har fått bärgats iväg, de kommer helt enkelt inte in i bilarna. Med P4 verkar det räcka med att systemet stängs ned. Hoppas Polestar löser mjukvaruproblemen snabbt. Såklart irriterande att köpa prylar runt en mille som krånglar såpas mycket. Men jag gillar Polestar och kan mycket väl tänka mig beställa min tredje nästa höst när det är dags igen.
Körde min P2 LR första gången i riktig motorvägsfart idag. Iofs en del vind men vågade knappt köra i 140, sänkte till 130. Riktigt vinglig. Är väl straffet för man kör billig minisuv.
 
Körde min P2 LR första gången i riktig motorvägsfart idag. Iofs en del vind men vågade knappt köra i 140, sänkte till 130. Riktigt vinglig. Är väl straffet för man kör billig minisuv.
Vad kör du på för däck.

På elbilar har jag upplevt mycket profil, relativt smala och tung bil så går det mycket svaj på gummit! Vissa bättre än andra vad kommer till stommen på däcksidorna.
 
I ärlighetens namn så sker det många bilar.
Stänger alltid av det på vintertid, speciellt då jag spolar av bilarna ofta.
Det var mest menat som ett skämt, men det förekommer ju en del rookie misstag hos folk som gnäller på sina bilar. Man kan ju inte klaga på värmen i nyare teslor i alla fall. Skön rattvärme och det tar bara ett par minuter från -10 till +28 grader när man drar igång värmaren med mobilen.
 
Vad kör du på för däck.

På elbilar har jag upplevt mycket profil, relativt smala och tung bil så går det mycket svaj på gummit! Vissa bättre än andra vad kommer till stommen på däcksidorna.
Har säkert en märkbar påverkan. Tänkte inte riktigt att det skulle kunna bli resultatet av tung bil och högre profil. Dessa har jag:

Nokian Hakkapeliitta R5 SUV 235/55R18 104R​

 
Har säkert en märkbar påverkan. Tänkte inte riktigt att det skulle kunna bli resultatet av tung bil och högre profil. Dessa har jag:

Nokian Hakkapeliitta R5 SUV 235/55R18 104R​

Hakka är väldigt mjuka. Men de blir faktiskt något trevligare att köra med tiden. Gissar kombo av något mindre mönsterdjup och hårdare gummi får den effekten. Jag blev märkbart mer nöjd säsong 2 och 3 med däcken. Jag har iofs R3 men jag tror det är väldigt lika här.
 
Det var mest menat som ett skämt, men det förekommer ju en del rookie misstag hos folk som gnäller på sina bilar. Man kan ju inte klaga på värmen i nyare teslor i alla fall. Skön rattvärme och det tar bara ett par minuter från -10 till +28 grader när man drar igång värmaren med mobilen.
Haha yes!

Grymt imponerad över hur fort den värmer upp kupen
 
Tillbaka
Topp