• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Fungerar gör det, du kan använda hjul från nästan valfri Volvomodell så länge du anpassar däcksdimensionen inom rimliga gränser. Bromsoken behöver du inte vara så orolig för så länge du inte har Performance versionen.
1734135572046.png
1734135517733.png
Läste om en som fick slipa på fälgar. Volvo specar ju dem som för el och icke el. Är 18 tum jag kollar på. Var tightare än jag trott på original 19 som sitter på. Ser ut som 19 på dina bilder ovan? Men hoppas du har rätt, lär jag märka snart. Har inte performance.
 
Senast ändrad:
Nu är det beställt och klart. Det blev den vita och inte en krona behöver jag betala för kroken! Lönar sig att vara grinig…🤣
Leverans i Januari ngn gång. Känns ju lite sådär att det blev klart med elbil samma dag som elpriset steg i höjden..🤣
Grattis. Vad gjorde att valet föll på ID4 och inte en Enyaq :) ?
 
Grattis. Vad gjorde att valet föll på ID4 och inte en Enyaq :) ?
Ett par saker. Främst att jag av ngn anledning inte får välja RS modellen men GTX är ok. Sen har jag läst och sett tester att Skodas infotainmentsystem jäklas mer än VW. Om jag fattar det rätt så använder man en äldre version i Skoda. Jag vet inte om det är 100% sant men jag vet att jag skulle bli galen om saker inte funkar som de ska i hög utsträckning.
Tycker faktiskt att Skoda är ”snyggare” om man nu kan prata i de termerna här🤣
 
Ett par saker. Främst att jag av ngn anledning inte får välja RS modellen men GTX är ok. Sen har jag läst och sett tester att Skodas infotainmentsystem jäklas mer än VW. Om jag fattar det rätt så använder man en äldre version i Skoda. Jag vet inte om det är 100% sant men jag vet att jag skulle bli galen om saker inte funkar som de ska i hög utsträckning.
Tycker faktiskt att Skoda är ”snyggare” om man nu kan prata i de termerna här🤣
ID4 har ju inget motsvarande till RS. Enyaq i Sportline utförande blir en GTX. Man får lite alcantara på instrumentpanelen, nån extra liten svart töntig plastbit framtill och 40hk extra i 30sek om man har över 88% i batteri med en RS. Inget märkvärdigt direkt ä.
Jag åker en Enyaq Coupe RS som jag plockade ut i april. Med 2024 så får du vad jag vet det senaste infotainment systemet och jag har inte haft några issues mer än att appen är så jävla VAG kass den kan bli, men det är en annan femma. Interiören i Skodan är väl den största grejen för mig. Sen att den också är lite fräsigare med de lite rakare linjerna och den fräsigare grillen är väl positivt det med iofs.

Hur som haver så lär du bli nöjd, det är trots allt rätt trevliga bilar.

IMG_9182.jpeg
 
Läste om en som fick slipa på fälgar. Volvo specar ju dem som för el och icke el. Är 18 tum jag kollar på. Var tightare än jag trott på original 19 som sitter på. Ser ut som 19 på dina bilder ovan? Men hoppas du har rätt, lär jag märka snart. Har inte performance.
XC40 fälgen på bilden är 19" https://accessories.volvocars.com/sv-se/XC40/Accessories/Document/wheels/wheel/VCC-515880/2021. Går det ens på 18" på en P2? https://www.dackvaruhuset.se/vinterhjul-till-polestar
 
Kör Volvo samma inpressning (ET) på alla bilar?
V60, v90, xc40 och xc60 har närmast samma ET. Sen beror det ju på bredder men generellt har de nästan samma. Kan skilja nån mm när jag kikat på olika fälgar till vår v60cc.

Inte helt 100 men ganska säker på att P2 har samma däckdimension som V60 cross country. Det är inte så många bilar som har samma dimensioner då v60 är mindre, xc40, xc60, v90cc och xc90 är större. Får du på en dimension större så är xc40 ett snäpp större Aurum.
 
V60, v90, xc40 och xc60 har närmast samma ET. Sen beror det ju på bredder men generellt har de nästan samma. Kan skilja nån mm när jag kikat på olika fälgar till vår v60cc.

Inte helt 100 men ganska säker på att P2 har samma däckdimension som V60 cross country. Det är inte så många bilar som har samma dimensioner då v60 är mindre, xc40, xc60, v90cc och xc90 är större. Får du på en dimension större så är xc40 ett snäpp större Aurum.
Yes, är medveten om det. Ett steg upp, typ dryga 2% ska inte vara några problem.
 
Yes, är medveten om det. Ett steg upp, typ dryga 2% ska inte vara några problem.
Absolut!
Jag har varit skeptisk till att göra det steget på vår bil då det är redigt tight för att vara original mellan bakre/främre skärmkant både bak och fram. Nu har dock mamma en xc40 så har tänkt testa framåt våren och se om det går. Kör dock 20” med gummibands profil - 245/40 r20

IMG_8241.jpeg
 
Dags att välja ny tjänstebil och har kommit ner till två bilar.
Audi Q6 e-tron proline 185 kw eller Tesla model y long range med fyrhjulsdrift.
Någon med input?
Stod inför liknande val nyligen, iofs performance varianten av Teslan.. valde den sistnämnda. Var sjukt skeptisk till Teslan men efter provkörning så var valet enkelt för mig. Haft en e-tron 55 innan och infotainmentsystemet e ett klar lyft på q6 men annars inget som kittlade mig som elbil. Hade kostnaden(tjänstebil) varit lika hade jag kanske övervägt valet en gång till men tror jag hade landat på Teslan ändå.
 
Läste om en som fick slipa på fälgar. Volvo specar ju dem som för el och icke el. Är 18 tum jag kollar på. Var tightare än jag trott på original 19 som sitter på. Ser ut som 19 på dina bilder ovan? Men hoppas du har rätt, lär jag märka snart. Har inte performance.
… det gick! Men är tiiiight mot bromsoken. Tur man köpte ny domkraft, gamla hade aldrig orkat.
IMG_2548.jpeg
IMG_2564.jpeg

Kolla btw hur fula originalfälgarna är utan hjulsidorna. Undra hur många som kommer köra så ändå…
 
Google har väl redan vunnit? Waymo kör redan tusentals personer per dag i extremt komplexa miljöer, t ex Los Angeles (dock utan is och snö, såklart). Är inget fan av Tesla generellt (varken bil, bolag eller ledarskap) men oavsett svårt att se någon köra om (hehe) Waymo/Google. Dessutom redan oftast 50% billigare än Uber här borta.
 
Rätt bra ändå med min körning, som även består av många många korta körningar.

Förbrukning med vinterdäcken imponerar med tanke på att temperaturen sjunkit. Ganska så mycket lägre än Enyaqen och Mach-en

20241218_193327.jpg


En kort körning kan se ut så här (samma 4km körning från bilden ovan) 🤦‍♂️
20241218_193312.jpg
 
Senast ändrad:
Google har väl redan vunnit? Waymo kör redan tusentals personer per dag i extremt komplexa miljöer, t ex Los Angeles (dock utan is och snö, såklart). Är inget fan av Tesla generellt (varken bil, bolag eller ledarskap) men oavsett svårt att se någon köra om (hehe) Waymo/Google. Dessutom redan oftast 50% billigare än Uber här borta.
Stämmer som du säger. Tesla ligger rätt långt efter i självkörandetekniken. Skillnaden är att Tesla är de enda som faktiskt har en bil som är självkörande. De andra bolagen har utvecklat mjuk- och hårdvara som de installerar på befintliga bilar.
Duktigast på detta är dock kineserna som har runt 16000 robotaxis som kör i shanghai och peking….
Teslas enda chans att lyckas med sin självkörande bil är att stänga ute kineserna. Det kan va en av anledningarna till att han parat ihop sig med Trump.
 
Blir intressant att se vad som händer närmaste året. Känns som Google kan ”vinna” även utan att tillverka bilar själva, t ex genom ett partnerskap med GM (eller Uber). Framtiden är här!
 
Kommer säkert vara normen i alla storstäder i framtiden. När den kan köra hem mig på fyllan genom is och snö på småländska skogsvägar då kan vi prata...
Att få självkörning att funka i en stad är typ 100x svårare än att få det att funka på en småländsk skogsväg så det blir nog tvärtom ärligt talat. Den lär köra hem dig på fyllan ett decennium innan den fixar vägarbeten kryllandes av cyklister och barnvagnar.
 
Att få självkörning att funka i en stad är typ 100x svårare än att få det att funka på en småländsk skogsväg så det blir nog tvärtom ärligt talat. Den lär köra hem dig på fyllan ett decennium innan den fixar vägarbeten kryllandes av cyklister och barnvagnar.
Håller med. argumentet om att självkörande bilar kör ner i diket så fort det är snö stämmer inte.
Vi som människor kan köra bil trots att vägmarkeringarna inte syns på grund av snö. Varför skulle inte en dator kunna göra samma sak?
 
Håller med. argumentet om att självkörande bilar kör ner i diket så fort det är snö stämmer inte.
Vi som människor kan köra bil trots att vägmarkeringarna inte syns på grund av snö. Varför skulle inte en dator kunna göra samma sak?

Hittills så verkar ju Teslas autopilot ha svårt att bedöma möten och liknande när det är lite tajt på vägen. Även på sommaren.
 
Håller med. argumentet om att självkörande bilar kör ner i diket så fort det är snö stämmer inte.
Vi som människor kan köra bil trots att vägmarkeringarna inte syns på grund av snö. Varför skulle inte en dator kunna göra samma sak?
Nja Teslans autopilot har ju stora problem med att det inte finns linjer. Verkar behöva, synliga linjer, belysning och bra väder. Och ja jag har en Tesla. Kan tänka mig ett scenarie där det enda som finns exempelvis på Manhattan är självkörande bilar och godstransportfordon. Och jag hoppas på att när man är pensionär och inte får köra bil mer av hälsoskäl så är den självkörande så bra att det går fin fint med en sån. Den som lever får se.
 
Tillbaka
Topp