• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,015
Ska få min id7 tourer i slutet av månaden, någon som har en och har feedback? Inte haft elbil innan heller.
Första VW för min del efter bara ha kört BMW.
 
Ska få min id7 tourer i slutet av månaden, någon som har en och har feedback? Inte haft elbil innan heller.
Första VW för min del efter bara ha kört BMW.
Har kört ID.7 GTX Tourer i 300 mil nu, har kört ID.4 GTX och ID.5 PRO senaste två åren innan det och haft äldre BMW innan det (520d -16 var den senaste)

Jag är oerhört nöjd iallafall, det är klart det blir en liten omställning med första elbilen men ID.7 är en fantastisk start.
Den är snål, rymlig, tyst och känns allmänt genomtänkt.
Kommer inte på något som är dåligt just nu, har du några frågor kan du hojta.
 
Har kört ID.7 GTX Tourer i 300 mil nu, har kört ID.4 GTX och ID.5 PRO senaste två åren innan det och haft äldre BMW innan det (520d -16 var den senaste)

Jag är oerhört nöjd iallafall, det är klart det blir en liten omställning med första elbilen men ID.7 är en fantastisk start.
Den är snål, rymlig, tyst och känns allmänt genomtänkt.
Kommer inte på något som är dåligt just nu, har du några frågor kan du hojta.
Låter lovande :) Blir bara pro modellen för mig dock.
Var positivt överraskad när jag provkörde id7an på en kort tur och det låter som att den lever upp till det.
Tack för input!
 
Kompisen sitter och kikar ny bil. De har fastnat för en V90 och kommit fram till att de vill ha en laddhybrid. Hans fru jobbpendlar strax under 1 mil enkel väg varje dag.
De fixar laddplats hemma men på jobbet är det nog sämre. Hur fungerar det med värmaren om man står utan sladd inkopplad?
De kikar begagnat, helst under 400 kkr, så de är väl runt årsmodell 22-23 tror jag och det verkar skilja mot om det är bränslevärmare eller el-värme både vid parkeringsvärme och värmning under färd? Fick inget bra svar när vi kikade begagnad bil hos Volvo ÅF tidigare i veckan.. Någon som är insatt?

Krav i övrigt är nog egentligen bara dragkrok, skinnsäten och helst utdragbara lårstöd på förarstol. Är det något man bör lägga till som man bara "måste" ha?
Är det stor skillnad på den faktiska räckvidden mellan MY22 & 23? De flesta resor de gör i övrigt är +10 mil så då kanske det kvittar tänker jag?
 
Appropå ID.7 så blev den testvinnare i dagens Vi Bilägare:
ViB.jpg
 

Ser fin ut! Synd att man måste upp i 85X för att få snabbaste laddningen(inte alltid man laddar upp till 80 så det jämnar ut sig). Men verkar inte vara någon skillnad i acceleration mellan 85 och 85X. Rimligast att välja är nog 85 så länge man verkligen inte behöver AWD

Lamporna påminner välidigt mycket om Xpeng G6 dock ....
 
Senast ändrad:

Ser fin ut! Synd att man måste upp i 85X för att få snabbaste laddningen. Men verkar inte vara någon skillnad i acceleration mellan 85 och 85X. Rimligast att välja är nog 85 så länge man verkligen inte behöver AWD
85 och 85x har samma 10-80% eftersom de har olika laddkurvor, det nämner han i videon.
 

Ser fin ut! Synd att man måste upp i 85X för att få snabbaste laddningen(inte alltid man laddar upp till 80 så det jämnar ut sig). Men verkar inte vara någon skillnad i acceleration mellan 85 och 85X. Rimligast att välja är nog 85 så länge man verkligen inte behöver AWD

Lamporna påminner välidigt mycket om Xpeng G6 dock ....
Mkt svårt för de där lamporna. Förstår inte varför alla ska envisas med att dela upp strålkastarna numera. C4 för 10 år sen hälsar!

1736354115492.png
 
om man varit och åkt skidor i låt säga 1v i Sälen och inte tänkt längre än arslet och inte laddat upp så att man tar sig förbi malung då får man skylla sig själv :D

Om man har en Tesla, ingår någon form av reseladdare då? Så att man kan super-långsamladda på nätterna via 220? Det gjorde vi i påskas med Audin.
 
Om man har en Tesla, ingår någon form av reseladdare då? Så att man kan super-långsamladda på nätterna via 220? Det gjorde vi i påskas med Audin.
Precios. fick det till min!

Finns ju även andra typer av laddare i Sälen där man kan toppa upp 20-30 min här och där. Även Tesla har laddare där. När jag kollade sist så var det närmare 30 laddposter med 100+ KW i sälen
 
Precios. fick det till min!

Finns ju även andra typer av laddare i Sälen där man kan toppa upp 20-30 min här och där. Även Tesla har laddare där. När jag kollade sist så var det närmare 30 laddposter med 100+ KW i sälen
…plus hundratals AC-laddare över hela fjället. Ser man inte till att komma iväg med 80+ från Sälen på hemvägen får man fan skylla sig själv.

Snabbladda på onsdagen när du köper pizzan vid Hemköp i Tandådalen, eller folkölen på ICA i Lindvallen. Alternativt ställ bilen en vardag på en AC-laddare när du åker skidor. Så jävla svårt är det inte.

Kör man från Idre förstår jag däremot att man vill ladda i Malung.

Edit. Kollade lite fort och det finns på riktigt typ 300 laddpunkter på Sälenfjället.
 
om man varit och åkt skidor i låt säga 1v i Sälen och inte tänkt längre än arslet och inte laddat upp så att man tar sig förbi malung då får man skylla sig själv :D
Jag förstår inte heller detta. Har man börjat åka från stugan med 15% kvar i batteriet? Eller är det personer som är påväg till Sälen? Eller är man så orolig för batteritorsk att man laddar var 6:e mil?

Björn Ferrys kommentar om nyheten var nog det bästa jag läst:
"De som har svårt att planera sina liv har alltid problem. De kommer ha problem, de bör skaffa en partner som har planeringsförmåga"
 
Märkligt att media bara tog diesel-nisses kommentarer rakt av utan faktakoll.
  • Han sa att det var 150 elbilar i kö. Men sanningen var att det var typ 30-40 bilar och det var typ under någon timme på dagen. Senare var det knappt någon kö alls.
  • Det stämmer ju inte heller att alla hade stängt av värmen i bilarna.
  • Att de skulle sitta i 3-4 timmar och vänta på laddning stämmer inte heller. Snarare 20 minuter...
 
hahaha den var bra!

Tänk när två sådana människor möts, that's when the real magic happens :D
Hade en sådan kollega förut. Hela hans och hans frus liv var ett enda clusterfuck av grejer som kunnat undvikas ganska enkelt. Och alltid var det någon annans fel.
Sommardäck i snökaos? Dåligt med tider på däckverkstaden.
Missad deadline? En kund som inte svarat på mail i utsatt tid.
Fel kläder på dagis så personalen ringer? Väderleksrapporten var fel (regn i oktober, åh så konstigt).
 
Hade en sådan kollega förut. Hela hans och hans frus liv var ett enda clusterfuck av grejer som kunnat undvikas ganska enkelt. Och alltid var det någon annans fel.
Sommardäck i snökaos? Dåligt med tider på däckverkstaden.
Missad deadline? En kund som inte svarat på mail i utsatt tid.
Fel kläder på dagis så personalen ringer? Väderleksrapporten var fel (regn i oktober, åh så konstigt).
:D:D:D
 
Märkligt att media bara tog diesel-nisses kommentarer rakt av utan faktakoll.
  • Han sa att det var 150 elbilar i kö. Men sanningen var att det var typ 30-40 bilar och det var typ under någon timme på dagen. Senare var det knappt någon kö alls.
  • Det stämmer ju inte heller att alla hade stängt av värmen i bilarna.
  • Att de skulle sitta i 3-4 timmar och vänta på laddning stämmer inte heller. Snarare 20 minuter...
Jag vet inte var du får 20 min ifrån? En bekant till mig var där och satt en och en halv timme i kön. Fortfarande långt ifrån de 3-4 timmar som rapporterades, men onödigt att försöka överdriva åt andra hållet istället.
 
Jag vet inte var du får 20 min ifrån? En bekant till mig var där och satt en och en halv timme i kön. Fortfarande långt ifrån de 3-4 timmar som rapporterades, men onödigt att försöka överdriva åt andra hållet istället.
Kan man få lite bakgrundsinformation. Varför skulle han ladda i Malung? Startar med tomt batteri? Åkt från annan ort än Sälen?
 
Jag vet inte var du får 20 min ifrån? En bekant till mig var där och satt en och en halv timme i kön. Fortfarande långt ifrån de 3-4 timmar som rapporterades, men onödigt att försöka överdriva åt andra hållet istället.
Läste kommentarerna till Martins inlägg, men läste lite snabbt. Martin skriver att han stod 1 timme och 15 minuter i kö. Men i kommentarerna står det att det var 10-15 minuters kö på andra laddstationer i Malung.
 
Tesla hade ju kampanj med nollränta och fri supercharging i slutet av förra året.
Att folk står över en timme för att få ladda hos just Tesla kanske har med det att göra?
Alltså att man kunde ladda gratis istället för att stå 15 minuter i kö och betala några hundralappar.
Eller så är man första-gången-elbilist som åker på sin första långtur och inte har koll på att man kan kolla närliggande ladddstationer på Chargefinder...?
 
Björn Ferrys kommentar om nyheten var nog det bästa jag läst:
"De som har svårt att planera sina liv har alltid problem. De kommer ha problem, de bör skaffa en partner som har planeringsförmåga"

Det är väl samma människor som aldrig startar med en laddad telefon och som dessutom förväntar sig att omvärlden skall ha laddare och lämpliga sladdar till just deras telefon?
 
Tesla hade ju kampanj med nollränta och fri supercharging i slutet av förra året.
Att folk står över en timme för att få ladda hos just Tesla kanske har med det att göra?
Alltså att man kunde ladda gratis istället för att stå 15 minuter i kö och betala några hundralappar.
Eller så är man första-gången-elbilist som åker på sin första långtur och inte har koll på att man kan kolla närliggande ladddstationer på Chargefinder...?
Tror du slår huvudet på spiken här!! Säkert plånisen som är boven i dramat.
Beställde ju en iD4 innan jul. Samma dag som vi fick en elpristopp och sen kom Teslgate i Malung… Skulle kanske gått på en hybrid.. 🤣🤣🤣
 
Tillbaka
Topp