• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,016
hahaha den var bra!

Tänk när två sådana människor möts, that's when the real magic happens :D
Det får mig att tänka på en kollega som berättade att hans fru ofta klagade på honom att han alltid höll på med listor över saker att komma ihåg när de skulle iväg någonstans. Av någon anledning tyckte hon att han var jobbig med sina listor.

Så en midsommar struntade han i att göra sin lista, för att slippa klagomålet.

Det slutade med att de befann sig på en ö för att fira midsommar utan att ha någon mat över huvud taget med sig!

"Jävlar vad hungriga vi var" sammanfattade han den midsommaren med.

Senast ändrad:
Ska få laddbox monterat på måndag och funderar på att sätta den i garaget. Elskåpet sitter inbyggt i ytterväggen och jag funderade på att sätta boxen bakom det på insidan. Då skulle jag sen kunna ta upp ett hål ut till elskåpet för att vidare dra ut sladden när det ska laddas ute. Har någon gjort något liknande och har tips på genomföring som skulle kunna funka?

Ska få laddbox monterat på måndag och funderar på att sätta den i garaget. Elskåpet sitter inbyggt i ytterväggen och jag funderade på att sätta boxen bakom det på insidan. Då skulle jag sen kunna ta upp ett hål ut till elskåpet för att vidare dra ut sladden när det ska laddas ute. Har någon gjort något liknande och har tips på genomföring som skulle kunna funka?
Har laddboxen på motsvarande sätt men drar bara ut sladden under garageporten (gummilist nederkant) när jag vill ladda ute. Min laddare/elskåp sitter dock nära porten så kanske inte funkar?

Har laddboxen på motsvarande sätt men drar bara ut sladden under garageporten (gummilist nederkant) när jag vill ladda ute. Min laddare/elskåp sitter dock nära porten så kanske inte funkar?
Det kan fungera, dock är portarna gamla och ska bytas ut och jag är inte säker på att det kommer att funka efter det. Men det är väl en god idé att testa det först.

(Skall sägas att det är i Kina den presenterats, men bör se likadan ut invändigt och utvändigt för övriga marknader)

model-y-2-along-the-way-desktop-cn-678087ac509fb.jpg
Den gamla Y ser helt plötsligt väldigt gammal ut

Har funkat riktigt bra med Conti Viking contact 8, 245/40/R19 runtom!

Dock så är det lite weird känsla i relationen mellan fram och bakvagnen bitvis, det är inte däckrelaterat men mer hur drivningen är kalibrerad. Pratar alltså om hur det är på is/snö

Behöver toning...........

20250112_091440.jpg

Senast ändrad:
Fått offert för att beställa en faceliftad Volvo XC90 för precis över 1miljon kronor. Kollat även på en pre-facelift XC90 som har allt jag ville ha förutom akustik rutor för 920 000kr. Blir alltså mer eller mindre 100 000 billigare. Hur tänker man efter 3års användning gällande värdet på bilen, försäljaren körde givetvis försäljarsnacket att man inte behövde oroa sig för att den ”gamla” kommer tappa mycket mer i värde jämfört med den faceliftade. Bullshit eller vad tänker ni?

Fått offert för att beställa en faceliftad Volvo XC90 för precis över 1miljon kronor. Kollat även på en pre-facelift XC90 som har allt jag ville ha förutom akustik rutor för 920 000kr. Blir alltså mer eller mindre 100 000 billigare. Hur tänker man efter 3års användning gällande värdet på bilen, försäljaren körde givetvis försäljarsnacket att man inte behövde oroa sig för att den ”gamla” kommer tappa mycket mer i värde jämfört med den faceliftade. Bullshit eller vad tänker ni?
Vet du i förväg att du ska behålla bilen i tre år?

I så fall har väl skillnaden i värdeminskning en viss betydelse, men jag vet inte hur stor skillnaden är, eller hur stor betydelse det har för dig.

Om det finns en möjlighet att du behåller bilen längre, kommer skillnaden i värdeminskning att vara mindre, och överlag ha mindre betydelse för total ägandekostnad.

Köp den bil du trivs bäst med (säger jag som aldrig bestämmer i föväg hur länge jag ska ha en bil). Om man trivs med bilen ökar dessutom sannolikheten för att man behåller bilen längre, vilket brukar vara bra för totalekonomin.

Jag tror att rätt mycket av de 100.000kr kommer finnas kvar efter 3 år faktiskt.
En prefacelift kommer klumpas ihop med de hundratals äldre som finns till salu. Det är för liten skillnad på de äldre och de nyare. Nån gång blev väl batteriet större men i övrigt är de ju nästan lika som 2016.

Personligen så hade jag valt den nya!

Tror den kommer hålla värdet bättre samt att du slipper "ångra" dig varje gång du ser den nya 🫡🤣

Har funkat riktigt bra med Conti Viking contact 8, 245/40/R19 runtom!

Dock så är det lite weird känsla i relationen mellan fram och bakvagnen bitvis, det är inte däckrelaterat men mer hur drivningen är kalibrerad. Pratar alltså om hur det är på is/snö

Behöver toning..........
Jag tycker man kan få lite bakhjulssläpp i låg fart när man accelererar i en kurva och det är riktigt halt med vår LR AWD. Precis som en bakhjulsdriven bil. Vet inte om framhjulen driver i låg fart?
Vid acceleration i högre farter är den stabil som en klippa. Tex omklriningar på landsväg i snösträngar och is är helt odramatiskt. 👌

Vet inte om framhjulen driver i låg fart?
Vid lågt gaspådrag driver inte framhjulen alls.
Det syns tydligt exempelvis om man har Enhance App till bilen där man kan se hur bilen fördelar drivkraften. Så fort bilen känner att bakhjulen släpper går framhjulen in och det går väldigt fort att aktivera främre motorn lyckligtvis. Men ja, gör man ett plötsligt gaspådrag med en LR AWD i en kurva så hinner bakhjulen släppa ut lite.

Har man 40 minuter över så är denna video väldigt intressant. Fully Charged intervjuar Fords CEO, Jim Farley om vad som sker i fordonsbranschen. Mycket fokus på Kina:

Har man inte 40 minuter över så kommer här mina viktigaste noteringar från intervjun:

• 70% av världens elbilar tillverkas i Kina
  • Det tillverkas cirka 90 miljoner nya bilar per år globalt. Att Kina tar sig in på den europeiska marknaden nu jämförs ofta med när Toyota kom på 80-talet och Koreanska bilar kom på 90-talet. Men Kina är så mycket större. 1/3 av alla världens nybilar som säljs är kinesiska. Japanska bilar står för mindre än 5%. Kina har en produktionskapacitet på 58 miljoner bilar per år, vilket innebär att de skulle kunna producera 2/3 av världens nybilar.
  • Snabbast växande segmentet av elektrifierade bilar i Kina är bilar som drivs på el med har en liten förbränningsmotor för de gånger du inte har möjlighet att ladda bilen
  • Telekombolagen har tagit sig in i elbilsbranschen. Xiaomi tillverkar idag en av de bäst säljande elbilarna i Kina. Jim Farley har själv kört den i sex månader och vill inte göra sig av med den då den är så bra.
  • Jim Farley jobbade hos Toyota i 20 år och bevittnade när många som jobbade hos amerikanska biltillverkare blev av med jobbet på grund av Toyota. Därför har de skapat ett skunk works-team för att arbeta på Fords eldrivna fordon. Skulle befintliga Ford-anställda göra jobbet skulle det aldrig lyckas.
  • När det gäller förbränningsmotorbilar så tjänar man mer på bilen, ju större den är. För elbilar är det precis tvärtom då batteriet är mycket kostsamt. Billigare elbilar har alltså bättre marginaler. Speciellt om man lyckas effektivisera tillverkningsprocessen så att den blir lika minutiöst tight som när man tillverkar fossilbilar.

Tack för delning. Intressanta resultat. Undrar vad Polestar 3 gör som de andra missar?
Intressant också att kinesiska bolag får bättre resultat än europeiska.
Av de 5 sämsta är 4 europeiska märken.
Av de 5 bästa är 4 kinesiska märken eller kinesiskt ägda.
Ja, den stora funderingen är ju vad Polestar (och jag gissar även Volvo med EX90) gör annorlunda. Att diffa bara 5% från WLTP i ett vintertest är riktigt bra. Det borde innebära att det går att komma över WLTP på sommaren med P3 och EX90. Undrar om de bilarna är så bra även med Single-motor varianterna som snart släpps, P3 Single Motor ska ha WLTP på nästan 710km. Har man samma diff från WLTP i vinterkörning så har man lyckats extremt väl. Någon journalist borde intervjua Volvo och se om de är villiga att dela med av hur de lyckats med det. Bilarna är ju långt ifrån toppklass i exempelvis aerodynamik som är en av Lucids stora grejer. Så det måste ligga något i deras batteridesign/motorteknik/BMS. Volvo har tagit patent på någon batterikonfiguration, men den designen använder de ju inte i EX90 och P3, så det måste vara något annat. Mycket intressant.

Ganska bra ändå, vår resa hem ifrån gbg

Sista sträckan från Mantorp - hem
Snittfart 94.4km/h, -2 till -5 hela vägen. 4 personer i bilen med packning

Undrar hur testet i NO gjordes
Men imponerande ändå att en bil som P3 rullade såpass.

@Aurum bland annat

Screenshot_20250116_140343_Gallery.jpg

Senast ändrad:
Vår XC40 LR Single Engine, fullastad med takbox, två vuxna, två pre-teens och en 3-åring, drog prick 24kWh/100km mellan Branäs och Gbg, med yttertemperatur på omkring -5 grader fram till Trollhättan, därefter kring nollan. Helt ok, om du frågar mig.

Tillbaka
Topp