• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    998
Jag kommer ändå sakna BMW:n! Det var ändå kul att läsa om dess väl och ve lite då och då, det är en läcker modell som jag funderat på själv många gånger. Hoppas du blir nöjd med P2:an
Lade precis ut den på blocket… Kommer sakna den med, mycket bättre på motorvägen än P2. Klart bättre bil. Mycket snyggare. Får se vad det blir om tre år.
 
Lade precis ut den på blocket… Kommer sakna den med, mycket bättre på motorvägen än P2. Klart bättre bil. Mycket snyggare. Får se vad det blir om tre år.
Egentligen inte så konstigt. Bilarna är i två helt skilda klasser. Ena är premium storbil och andra är byggd på Volvos plattform ämnad för deras minst påkostade bilar.
Det är liksom Mercedes S-klass vs Skoda Octavia, för att vara krass. Lite det som blir grejen med (iallafall dessa generationer) elbilar. Köper man elbil så spenderar man typ en "klass" uppåt för kostnaden av en klass neråt. Du betalar för en 5-serie men får en 3-serie, med andra ord. Det är när man blivit av med denna avvikelse i vad man får gentemot vad man betalar för som man kommit dit man borde med prisutvecklingen av elbilar.

Och som många tror (inte du då) så är inte nytt lika med bättre, per automatik. Min V70 som är från 2008 är minst dubbelt så bra vad gäller komfort och ljudnivå än mina föräldrars Kia från 2022 eller min polares 2020 Toyota Yaris.
 
Egentligen inte så konstigt. Bilarna är i två helt skilda klasser. Ena är premium storbil och andra är byggd på Volvos plattform ämnad för deras minst påkostade bilar.
Det är liksom Mercedes S-klass vs Skoda Octavia, för att vara krass. Lite det som blir grejen med (iallafall dessa generationer) elbilar. Köper man elbil så spenderar man typ en "klass" uppåt för kostnaden av en klass neråt. Du betalar för en 5-serie men får en 3-serie, med andra ord. Det är när man blivit av med denna avvikelse i vad man får gentemot vad man betalar för som man kommit dit man borde med prisutvecklingen av elbilar.
Är mycket medveten om det. Dock inte varit så imponerad av moderna tyskar heller. Man kunde bygga stabila GT-vagnar för 20 år sedan iaf.
 
Är mycket medveten om det. Dock inte varit så imponerad av moderna tyskar heller. Man kunde bygga stabila GT-vagnar för 20 år sedan iaf.
Det har definitivt skett någon form av nedgradering i vissa avseenden, även för Tyskarna. En sak jag är less på med bilar idag är att allting ska kännas "sportigt". Journalister recenserar liksom en Passat och säger "styrningen kunde kännas mer sportig". Alla bilar ska ha hårdare fjädring och mer direkt inbromsning, och så vidare; spelar ingen roll om det är en kompakt-SUV eller en land yacht. Sen ska alla bilar, oavsett modell, vara bra på allt. Och det slutar ofta med att de blir dåliga på det mesta.

Jag hoppas att biltillverkare börjar gå tillbaka till att bygga bilar ämnade för ett användningsområde, vilket ger möjligheten att få till en riktigt bra bil för det ändamålet. En stor kombi ska vara praktisk, komfortabel och kunna ligga stabilt i 120kmh för komfortabla och tysta långkörningar - den behöver inte ha responsiv styrning, sportfjädring och annat trams. Lägg liksom tid och pengar på det bilen ska vara bra på istället.
 
Lade precis ut den på blocket… Kommer sakna den med, mycket bättre på motorvägen än P2. Klart bättre bil. Mycket snyggare. Får se vad det blir om tre år.
Ah! Se där, jag försöker ändå hålla koll på 6or och 7or på Blocket men deras bevaknings-funktion är ju helt irrationell. Men jag hoppas som sagt att du blir nöjd med nya bilen! P2 är en av elbilarna jag själv har med på listan, den dag nuvarande dieselbil vill pensionera sig.

Är det någon här som kör eldriven transportbil? Typ nya Kangoo eller ID Buzz
 
Ah! Se där, jag försöker ändå hålla koll på 6or och 7or på Blocket men deras bevaknings-funktion är ju helt irrationell. Men jag hoppas som sagt att du blir nöjd med nya bilen! P2 är en av elbilarna jag själv har med på listan, den dag nuvarande dieselbil vill pensionera sig.

Är det någon här som kör eldriven transportbil? Typ nya Kangoo eller ID Buzz
En kollega fick låna den här av Möller förra året när hans bil var inne på rep. Jag åkte bara med en snabbis på en lunch och minns att jag tyckte den var sjukt plastig och gav ett allmänt billigt intryck?! Kanske finns olika utrustningsnivåer osv men jag var inte imponerad där och då.
IMG_8338.jpeg
 
En kollega fick låna den här av Möller förra året när hans bil var inne på rep. Jag åkte bara med en snabbis på en lunch och minns att jag tyckte den var sjukt plastig och gav ett allmänt billigt intryck?! Kanske finns olika utrustningsnivåer osv men jag var inte imponerad där och då.
IMG_8338.jpeg
Synd, det verkar väldigt svårt att hitta eldrivna transportbilar

Jag har tittat på Kangoo men de verkar ha dålig värme och det blir ju snabbt ett bekymmer för oss i norra Sverige
 
Någon här som har en lösning på varför min Model X slutat känna sig ”hemma” och öppnar dörren varje gång jag går förbi den i carporten med nyckeln i fickan?
 
Behöver input. Ska byta förmånsbil och ny policy säger el och TCO på 13 500 kr. Har aldrig donat med TCO(eller elbilar för den delen).

Vad kan jag vänta mig att ”få in” för den pengen? Har förstått att det är individuellt hur företaget och leasing/finansbolagen räknar. Men någon form av fingervisning borde det väl gå att få?

Har en V90 T6 i dagsläget och behöver likande kapacitet eller större avseende kupé-/bagageutrymme.

Naturligtvis är det bara att hämta in offerter och skicka till fordonsavdelningen. Men hade varit skönt att ha lite koll åtminstone.

Tacksam för hjälp!
 
Behöver input. Ska byta förmånsbil och ny policy säger el och TCO på 13 500 kr. Har aldrig donat med TCO(eller elbilar för den delen).

Vad kan jag vänta mig att ”få in” för den pengen? Har förstått att det är individuellt hur företaget och leasing/finansbolagen räknar. Men någon form av fingervisning borde det väl gå att få?

Har en V90 T6 i dagsläget och behöver likande kapacitet eller större avseende kupé-/bagageutrymme.

Naturligtvis är det bara att hämta in offerter och skicka till fordonsavdelningen. Men hade varit skönt att ha lite koll åtminstone.

Tacksam för hjälp!
Det här skulle kunnat vara jag för ett år sen. Men jag hade en v60 T6 🤗

Som du säger är det bara ta in offerter och få en TCO i pdf format som du skickar vidare för utredning och försöka jämföra mellan varandra och förstå.

Jag har däremot sån tur att jag har en polare som är försäljningschef för ett stort tyskt bilföretag och arbetar uteslutande mot företag. Den goda vännen mailade mig deras excelark de använder för att ta fram sina TCO:er så jag enkelt kunde lägga in alla olika bilar jag själv jämförde med och kolla lite hur det såg ut. För mig stod valet mellan Tesla model y, id4 och polestar 2 vill jag minnas?? Så f.n är det dessa bilar som är ifyllda i arket.

Och du har sån tur att jag är en sån fin och bra medmänniska och KS-broder så om du drar ett pm till mig med din mail så kan jag maila över den excelfilen imorgon
 
Det här skulle kunnat vara jag för ett år sen. Men jag hade en v60 T6 🤗

Som du säger är det bara ta in offerter och få en TCO i pdf format som du skickar vidare för utredning och försöka jämföra mellan varandra och förstå.

Jag har däremot sån tur att jag har en polare som är försäljningschef för ett stort tyskt bilföretag och arbetar uteslutande mot företag. Den goda vännen mailade mig deras excelark de använder för att ta fram sina TCO:er så jag enkelt kunde lägga in alla olika bilar jag själv jämförde med och kolla lite hur det såg ut. För mig stod valet mellan Tesla model y, id4 och polestar 2 vill jag minnas?? Så f.n är det dessa bilar som är ifyllda i arket.

Och du har sån tur att jag är en sån fin och bra medmänniska och KS-broder så om du drar ett pm till mig med din mail så kan jag maila över den excelfilen imorgon
Grymt, PM kommer! Det uppskattas🙌
 
En kollega fick låna den här av Möller förra året när hans bil var inne på rep. Jag åkte bara med en snabbis på en lunch och minns att jag tyckte den var sjukt plastig och gav ett allmänt billigt intryck?! Kanske finns olika utrustningsnivåer osv men jag var inte imponerad där och då.
IMG_8338.jpeg
Det där är transportbilsversionen. Det finns flera utföranden av inredning som är mer påkostade. Dock är dessa tillval även på ID Buzz personbilsvarianten. Men de gör skillnad.
Behöver input. Ska byta förmånsbil och ny policy säger el och TCO på 13 500 kr. Har aldrig donat med TCO(eller elbilar för den delen).
13.500kr är mycket. Räcker till en fin elbil. Du kan exempelvis få in en Audi Q6. Kolla TCO-kalkylen som Audi har här: https://businesslease.audi.se/tillval/nya_q6_proline_e-tron

Det här är en med en del tillval och vinterdäck:
1737065602651.png
 
Det där är transportbilsversionen. Det finns flera utföranden av inredning som är mer påkostade. Dock är dessa tillval även på ID Buzz personbilsvarianten. Men de gör skillnad.

13.500kr är mycket. Räcker till en fin elbil. Du kan exempelvis få in en Audi Q6. Kolla TCO-kalkylen som Audi har här: https://businesslease.audi.se/tillval/nya_q6_proline_e-tron

Det här är en med en del tillval och vinterdäck:
1737065602651.png
Ok, jag förstår. Förklarar en del för den Buzzen jag åkte med i lämnade en del att önska 🤗

Men den där TCO:n stämmer ju bara om bilen står still?! När jag skulle ta fram TCO vid bilbyte ville man ha med T:et också, dvs TOTAL cost of ownership. För att få fram TCO på bilen jag hade tog ekonomi fram ALLA kostnader vi hade årligen på min tidigare bil, inkluderat drivmedel, och jämförde med kalkyl på ny, inkluderat kwh. Rätt eller fel vet jag inte men tydligt då vi jämförde faktiska kostnader för respektive bilar
 
Senast ändrad:
Egentligen inte så konstigt. Bilarna är i två helt skilda klasser. Ena är premium storbil och andra är byggd på Volvos plattform ämnad för deras minst påkostade bilar.
Det är liksom Mercedes S-klass vs Skoda Octavia, för att vara krass. Lite det som blir grejen med (iallafall dessa generationer) elbilar. Köper man elbil så spenderar man typ en "klass" uppåt för kostnaden av en klass neråt. Du betalar för en 5-serie men får en 3-serie, med andra ord. Det är när man blivit av med denna avvikelse i vad man får gentemot vad man betalar för som man kommit dit man borde med prisutvecklingen av elbilar.

Och som många tror (inte du då) så är inte nytt lika med bättre, per automatik. Min V70 som är från 2008 är minst dubbelt så bra vad gäller komfort och ljudnivå än mina föräldrars Kia från 2022 eller min polares 2020 Toyota Yaris.
Mm. De flesta bilmärken har peakat vad gäller byggkvalitet. Kommer främst att tänka på MB som peakade med sina modeller från mitten av 90-talet. BMW peakade någonstans 2010-2015.
 
Det där med TCO lär kanske räknas annorlunda nu när man inte får lyfta halva momsen för leasing enligt SKV.
Vet inte hur företag ställt sig än till det, då det sista ordet verkar inte vara sagt, men det får väl respektive företag svara på.
 
Men den där TCO:n stämmer ju bara om bilen står still?! När jag skulle ta fram TCO vid bilbyte ville man ha med T:et också, dvs TOTAL cost of ownership. För att få fram TCO på bilen jag hade tog ekonomi fram ALLA kostnader vi hade årligen på min tidigare bil, inkluderat drivmedel, och jämförde med kalkyl på ny, inkluderat kwh. Rätt eller fel vet jag inte men tydligt då vi jämförde faktiska kostnader för respektive bilar
Du kan välja själv hur du vill räkna på den sajten.

Vet inte hur företag ställt sig än till det, då det sista ordet verkar inte vara sagt, men det får väl respektive företag svara på.
Det finns lösningar på det. Handlar främst om hur finansbolaget formulerar sig i avtalet. Jag är inte särskilt orolig för att det ska bli omöjligt att dra av halva momsen framöver. Knäckfrågan är vilka möjligheter leasingtagaren har att själv köpa loss objektet efter leasingens slut. Tar man bort den möjligheten så finns, min tolkning hittils, inte problemet kvar.
 
Senast ändrad:
är det ens tydligt om gamla avtal faller inom ramen för de nya reglerna vad gäller avdrag för halva momsen. Funderar på att betala in full moms för att inte hamna i något strul framöver.

snart finns det ingen rimlighet alls att ta ut en bil på eget bolag ( ligger bolaget väldigt mycket plus på årsbasis så spelar det inte så stor roll kanske)
 
är det ens tydligt om det gamla avtal faller inom ramen för de nya reglerna vad gäller avdrag för halva momsen. Funderar på att betala in full moms för att inte hamna i något strul framöver.

snart finns det ingen rimlighet alls att ta ut en bil på eget bolag ( ligger bolaget väldigt mycket plus på årsbasis så spelar det inte så stor roll kanske)
Det vet man aldrig men jag TROR att man inte vill ändra den skattemässiga situationen för redan ingångna avtal. Det brukar man akta sig för ändå.
 
Det vet man aldrig men jag TROR att man inte vill ändra den skattemässiga situationen för redan ingångna avtal. Det brukar man akta sig för ändå.
Jobbar själv i branschen, skulle säga att den här frågan har blivit lite väl uppblåst. Men enig med det du skriver tidigare, allt handlar ju om AVSIKTEN med avtalet parterna går in i.

Kan dock förstå att ett restvärde satt till 20% efter 3 år på normal körning kan lukta förtäckt avbetalning. Däremot är det lite spännande med elbilarnas andrahandsvärde, där kan ju faktiskt ett lägre rv vara motiverat Iom snabb teknikutveckling och skakig andrahandsmarknad etc. Normal riskavtäckning helt enkelt.
 
är det ens tydligt om gamla avtal faller inom ramen för de nya reglerna vad gäller avdrag för halva momsen. Funderar på att betala in full moms för att inte hamna i något strul framöver.

snart finns det ingen rimlighet alls att ta ut en bil på eget bolag ( ligger bolaget väldigt mycket plus på årsbasis så spelar det inte så stor roll kanske)
Som jag förstår det har ingenting ändrats mer än att Skatteverket förtydligat hur de tolkar lagen.

Detta har alltså även gällt tidigare också. Tveksamma upplägg där det snarare är avbetalning än leasing var inte okej innan heller
 
Som jag förstår det har ingenting ändrats mer än att Skatteverket förtydligat hur de tolkar lagen.

Detta har alltså även gällt tidigare också. Tveksamma upplägg där det snarare är avbetalning än leasing var inte okej innan heller
Tolkar det som att leasinavtalen måste förtydliga vilket upplägg som är tänkt vad gäller utköp av bil efter leasingperioden plus några anda punkter i kombination med hur restvärde sätts?
 
Tolkar det som att leasinavtalen måste förtydliga vilket upplägg som är tänkt vad gäller utköp av bil efter leasingperioden plus några anda punkter i kombination med hur restvärde sätts?
Ja för att förtydliga att det just är leasing och inte ett avbetalningsköp. Skillnaden är nu att SKV tydliggjort detta, men lagen är oförändrad.

Många egenföretagare (jag kommer inte kasta första stenen...) har använt möjligheten till halvt avdrag för att få en bra totalekonomi där det inte sällan ingått ett utköp till förmånligt pris vid utgången av leasingavtalet. Om det är upplägget är det inte leasing utan avbetalning och momsavdrag är inte tillåtet - vare sig nu eller innan.
 
Tolkar det som att leasinavtalen måste förtydliga vilket upplägg som är tänkt vad gäller utköp av bil efter leasingperioden plus några anda punkter i kombination med hur restvärde sätts?
Jag har fått höra att det i princip inte får finnas någon "förtur" att köpa loss sin egen bil alls längre. Nån som är mer kunnig kan säkert förtydliga.
 
Tolkar det som att leasinavtalen måste förtydliga vilket upplägg som är tänkt vad gäller utköp av bil efter leasingperioden plus några anda punkter i kombination med hur restvärde sätts?
Nu sitter jag på operationella leasingsidan där detta inte är ett problem, där finns i vissa fall möjlighet att köpa loss bilen till ett marknadsmässigt värde.

Jag är inte lika bevandrad på den finansiella som det här framförallt handlar om, men generellt brukar det vara skrivningar om att anvisad köpare löser restskuld alt. Bolaget löser bilen från finansiär. Det är väl just det sistnämnda som kan bli problematiskt, speciellt om restvärdet är långt under marknadsvärdet
 
Jag har fått höra att det i princip inte får finnas någon "förtur" att köpa loss sin egen bil alls längre. Nån som är mer kunnig kan säkert förtydliga.
Jag gissar att det beror på vad du menar med förtur. Om det betyder "under marknadspris" har det nog aldrig varit okej?

Men förtydligandet av SKV gäller relationen mellan leasingbolaget och arbetsgivaren.
 
Jag gissar att det beror på vad du menar med förtur. Om det betyder "under marknadspris" har det nog aldrig varit okej?
Nej precis, men på en finansiell leasing har det ju ändå varit upp till leasingtagaren att välja hur bilen avyttras. Den möjligheten försvinner väl nu och det måste gå via leasingbolagets kanaler? Ungefär så har jag fått det förklarat.
 
Tillbaka
Topp